Jak znaleźć wolne domeny internetowe?
7 min
7 min
Na skróty
Wolna domena internetowa to pierwszy element, o który musisz zadbać, decydując się na własny biznes lub inwestycję online, wymagającą założenia strony internetowej.
To właśnie ona jest swoistą wizytówką Twojej firmy w sieci i nieocenionym wsparciem w marketingu online. Dobrze wybrana domena, która jest krótka, łatwa do zapamiętania i związana z tematyką strony, to pierwszy krok do budowania rozpoznawalności marki. Domena może również wpływać pośrednio na pozycjonowanie strony w wyszukiwarkach, a także na zaufanie użytkowników.
Skąd jednak wziąć wolną domenę internetową? Ile może kosztować taka dana domena? I czy warto zarejestrować domenę, aby zyskać w oczach klientów i wpłynąć pozytywnie na pozycjonowanie?
Poznaj metody na to, jak znaleźć wolną domenę dla Twojej strony internetowej i sprawdź, gdzie kupić najtańsze domeny (w tym używane domeny, czyli tzw. expirki)!
Domena internetowa to nic innego jak adres, pod którym można znaleźć konkretną stronę www w sieci dedykowaną np. sklepom internetowym, wpisując go w przeglądarkę. Nazwa domeny składa się z wybranego przez Ciebie słowa (np. mojafirma) oraz określonego rozszerzenia (to tzw. domena najwyższego poziomu, np. .pl lub .com). Połączenie tych dwóch elementów tworzy unikalny adres, który pozwala odróżnić Twoją stronę www od innych.
Zależnie od wybranego przez Ciebie rodzaju domeny, mogą to być np. domeny regionalne, ściśle związane z danym regionem geograficznym, szczególnie ważne dla usług o charakterze lokalnym.
Wolna domena to ten adres internetowy, który jeszcze nie został zarejestrowany na czyjeś dane. Jeśli chcesz założyć stronę www dla Twojej działalności, w pierwszym kroku musisz znaleźć, a następnie zarejestrować domenę.
Rejestracja domen polega tak naprawdę na ich wynajmie na określony czas (zwykle na rok lub kilka lat) od specjalistycznej firmy – rejestratora domen. Po tym czasie możesz przedłużyć umowę.
Przede wszystkim dlatego, że dzięki niej zyskujesz większą kontrolę nad obecnością swojej marki w Internecie i stworzysz jej profesjonalny wizerunek. To inwestycja, która przynosi korzyści zarówno Twojej stronie, jak i samej Twojej działalności – niezależnie od tego, czy chodzi o blogi, sklepy internetowe czy inne usługi oferowane online.
Czytaj też: Domena z myślnikiem czy bez? Co wybrać?
Jesteś dopiero na etapie szukania nazwy? Pomyśl o kilku słowach i wybierz domenę, która najlepiej odda charakter Twojej strony lub firmy. Nie ograniczaj się na tym etapie i pozwól sobie nawet na najbardziej szalone czy dziwne pomysły.
Wybrałeś już nazwę? Możesz teraz skorzystać z wyszukiwarki domen internetowych (np. OVH, LH), aby znaleźć dostępne domeny internetowe odpowiadające Twoim kryterium i porównać opcje cenowe.
Zdj. 1. Weryfikacja domeny u operatora LH, źródło: LH.
W momencie, kiedy wiesz już, z jakiej oferty chcesz skorzystać, możesz zarejestrować poszukiwaną domenę. Najprostszym i jednocześnie najbardziej popularnym rozwiązaniem jest skorzystanie z usług specjalistycznych firm zajmujących się rejestracją domeny.
W zakres ich działalności wchodzi nie tylko sama rejestracja domeny, ale też późniejsze nią zarządzanie.
Zalet takiego wyjścia jest sporo. Dzięki rejestratorom masz dostęp do naprawdę szerokiego wyboru domen z różnymi rozszerzeniami. Dodatkowo, oprócz rejestracji, rejestratorzy często oferują także hosting strony www, certyfikat SSL, usługi e-mail bądź dodatkowe zabezpieczenie domen.
Przede wszystkim musisz wybrać, z usług której firmy chcesz skorzystać. Najbezpieczniej będzie wybrać takiego rejestratora, który posiada dużo dobrych opinii i jest chętnie wybierany (w Polsce będzie to np. Home.pl, Nazwa.pl czy Domeny pl.
Następnie musisz sprawdzić w wewnętrznej wyszukiwarce, czy wybrana przez Ciebie nazwa domeny jest dostępna. Jeżeli tak, możesz od razu zarejestrować domenę. Pamiętaj, by nie zwlekać z zakupem, albowiem dobre nazwy szybko znikają z rynku.
Niestety, może się zdarzyć, że ktoś zajął już nazwę domeny, która wydawała Ci się idealna. Nie jest to jednak sytuacja bez wyjścia. Co możesz zrobić?
To podobna sytuacja do tej, kiedy próbujesz wymyślić nazwę swojego nowego adresu e-mail. Jeżeli upatrzona nazwa jest zajęta, dodajesz dodatkowe słowo, liczbę lub symbol, prawda? W podobny sposób możesz zmodyfikować także nazwę domeny.
Pomyśl więc o dodaniu słów kluczowych, które lepiej opiszą Twoją działalność, użyj synonimów, skróć nazwę lub zmień rozszerzenie.
Jeżeli strona www pod danym adresem nie istnieje lub jest nieaktualna, bardzo możliwe, że jej właściciel będzie zainteresowany sprzedażą swojej domeny. Jeśli więc bardzo zależy Ci na określonej nazwie, spróbuj skontaktować się z osobą, która zajęła ją przed Tobą i zapytaj np. o możliwość wynajmu domeny.
Źródło: https://unsplash.com/photos/right-arrow-sign-on-wall-MAgPyHRO0AA
Transfer domeny to nic innego jak przeniesienie zarządzania domeną internetową z jednego do innego rejestratora domen. Powodów, dla których możesz chcieć przenieść domenę może być kilka, np. niespełnione przez obecnego operatora oczekiwania, posiadanie wielu domen u różnych dostawców i chęć zrobienia porządku w tej materii czy optymalizacja kosztów. Jeśli zatem czujesz, że u innego operatora możesz otrzymać lepsze warunki, przenieś domenę właśnie do niego.
Oczywiście, na początku musisz wybrać nowego rejestratora, a następnie złożyć wniosek o transfer. Zwykle możesz zrobić to poprzez odpowiedni formularz w panelu klienta nowego rejestratora.
Po złożeniu wniosku musisz poczekać na potwierdzenie rozpoczęcia procedury – to czas, w którym nowy rejestrator kontaktuje się z obecnym. Informację o potwierdzeniu transferu prawdopodobnie uzyskasz drogą mailową. Pamiętaj, że proces transferu może trwać nawet kilka dni roboczych, w czasie których domena może być tymczasowo niedostępna.
Nie zapomnij, by po zakończeniu całej procedury zalogować się do panelu klienta nowego usługodawcy i sprawdzić, czy wszystkie ustawienia w zakresie danej domeny są poprawne. Upewnij się też, czy Twoja nowa domena to także bezpieczna domena, m.in. czy jest zabezpieczona unikalnym, złożonym hasłem, a jej oprogramowanie jest regularnie aktualizowane. Zadbanie o te kwestie może uchronić Twoją domenę chociażby przed nieuprawnioną modyfikacją.
Alternatywną drogą dla rejestracji nowej domeny, jest kupienie już istniejącej, używanej domeny. Taką usługę na polskim rynku oferują strony np. Home.pl, Nazwa.pl czy OVHcloud.
Używana domena to istniejąca już w sieci domena, która została wcześniej zarejestrowana przez inną osobę lub firmę, a następnie została zwolniona i ponownie dostępna do rejestracji. To jedno z rozwiązań, które może budzić kontrowersje, ponieważ – w zależności od konkretnej sytuacji – może to być świetna okazja lub strzał w kolano.
Kupno używanej domeny to przede wszystkim zakup adresu strony internetowej, który ma już za sobą jakąś historię, nierzadko także rozpoznawalność. Jeżeli historia danej domeny jest pozytywna, może to ułatwić jej późniejsze pozycjonowanie, a sama domena najpewniej jest ugruntowana w świadomości użytkowników.
Używana domena to także wyższe szanse na unikalną, krótką nazwę, która będzie łatwa do zapamiętania – większość takich jest już niedostępnych na rynku pierwotnym, zwłaszcza, jeśli słowo kluczowe nazwy głównej nawiązuje do konkurencyjnej branży.
Wspomnieliśmy o historii, jaka stoi za używaną domeną. I o ile pozytywna historia rzeczywiście może pomóc w rozwoju Twojego biznesu online, o tyle ta negatywna przyniesie dokładnie odwrotny skutek.
Właśnie dlatego, zanim kupisz używaną domenę, koniecznie wykonaj zadania z poniższej listy.
Jeżeli chodzi o wcześniej używane domeny internetowe, zdecydowanie warto sprawdzić kilka informacji na temat ich historii. Zweryfikuj więc, czy dana domena nie ma na koncie kar ze strony wyszukiwarki, publikacji nieetycznych treści oraz na jakie słowa kluczowe była wcześniej pozycjonowana.
O ile to możliwe, postaraj się skontaktować z właścicielem domeny i zapytać go np. o powód sprzedaż. To również da Ci pewien obraz sytuacji, który pomoże Ci ocenić, na ile korzystnym będzie planowany zakup.
Niezależnie od tego, czy mowa o wyszukiwarkach domen, ich rejestratorach czy właśnie sprzedawcach domen używanych, zawsze upewnij się, że korzystasz z bezpiecznych, sprawdzonych usług. Warto też zorientować się, czy dany rejestrator oferuje dodatkowe usługi, np. niezawodny hosting lub usługi skupiające się na bezpieczeństwie kluczowych nazw domen.
Pamiętaj, że przy wyborze domeny możesz również wspomóc się Chatem GPT. To nic skomplikowanego. Wystarczy, że w poleceniu dla chata wpiszesz kilka informacji na temat swojaj działalności, a on wypisze Ci swoje propozycje na nazwę domeny związane z nazwą firmy, jej profilem i charakterem.
Zdj. 2. Domena wybrana przy pomocy Chat GPT, źródło: Opracowanie własne.
A poniżej rozwinięcie trzech nazw – w celu opracowania konkretnego wizerunku marki.
Zdj. 3. Rozwinięcie nazw przez Chat GPT, źródło: Opracowanie własne.
Jeżeli działasz na wielu rynkach, warto kupić odpowiednią domenę również dla danych państw, w których sprzedajesz swoje produkty lub usługi.
Przeczytaj więcej: Pozycjonowanie międzynarodowe – jak to robić?
Z myślą o Tobie przygotowaliśmy listę zagranicznych dostawców, u których warto sprawdzić, czy dana domena jest dostępna:
Zdj. 4. GoDaddy – polecany operator domenowy, źródło: GoDaddy.
Źródło: https://unsplash.com/photos/a-blue-question-mark-on-a-pink-background-oZuBNC-6E2s
Jakie są najczęściej zadawane pytania i odpowiedzi na temat wolnych domen, ich kupowania, rejestracji i bezpieczeństwa? Sprawdź poniżej.
Wolna domena to nazwa domeny (adres www), która nie jest obecnie zarejestrowana przez żadnego użytkownika. Możesz ją zarejestrować u dostawcy usług domenowych.
Domenę sprawdzisz korzystając z wyszukiwarki domen dostępnej na stronach internetowych wielu rejestratorów. Wpisz pożądaną nazwę i sprawdź, czy jest dostępna do rejestracji. W przypadku domeny zajętej, sprawdź alternatywne rozszerzenia.
Odnowienie domeny to proces, w którym przedłużasz jej rejestrację na kolejny okres. Zazwyczaj domena jest rejestrowana na rok, choć istnieje możliwość wykupienia jej nawet na 10 lat.
Najpopularniejszym rozszerzeniem rejestrowanym w Polsce jest .pl. Jest to krajowa domena najwyższego poziomu, ściśle związana z naszym krajem i najczęściej wybierana przez polskie firmy i osoby prywatne. Podobnie w krajach Unii Europejskiej, najpopularniejsze są domeny krajowe.
Wybór konkretnej nazwy domeny nie ma znaczenia pod kątem SEO. Należy jednak pamiętać, że odpowiednia nazwa odpowiada za wizerunek Twojej marki online, dzięki czemu możesz pozyskać dodatkowych klientów i stać się rozpoznawalnym brandem nie tylko w Google, ale także na całym świecie (również poza Internetem).
Zawodowy copywriter specjalizujący się̨ w tworzeniu artykułów eksperckich dotyczących najważniejszych zagadnień związanych z SEO. Twierdzi, że nieustanne zmiany w tej dziedzinie napędzają go do dalszej pracy, a edukowanie innych pozwala mu wzrastać.