PozycjonowanieTworzenie stron internetowych

Jakie dane strukturalne schema wdrożyć na stronie lokalnego biznesu?

3 min czytania
Jakie dane strukturalne schema wdrożyć na stronie lokalnego biznesu?

Czym są dane strukturalne schema local? Znane z angielskiego jako „structural data” dane uporządkowane stanowią specjalny kod wdrożony w strukturę strony internetowej i pełnią rolę przewodnika dla robotów indeksujących Google. Ich rolą jest posegregowanie treści na stronie tak, aby były one bardziej zrozumiałe i uporządkowane. Są istotną wartością witryn biznesowych. W tekście pokażemy jakie dane schema warto wdrożyć na stronach biznesowych (szczególnie lokalnych) i jaką rolę pełnią poszczególne polecenia.

Jakie dane strukturalne schema wdrożyć na stronie lokalnego biznesu?

Zdj 1. Schema to element istotny z punkty widzenia algorytmów (SEO) i użytkownika (UX)

Źródło: https://pixabay.com/pl/photos/kreda-tablica-seo-ux-webdev-792182/

Każda agencja SEO powinna umiejętnie publikować schema, aby poprawić parametry optymalizacji strony, które są istotne z punktu widzenia lokalnych i regionalnych przedsiębiorstw, organizacji pozarządowych czy instytucji publicznych. Dane schema poprawiają pozycjonowanie lokalne, ale też krajowe czy kontynentalne oraz umożliwiają zaprezentowanie dodatkowych informacji w wynikach wyszukiwania, co jest istotne z punktu widzenia SXO

Co można oznaczyć za pomocą schema Local Business?

Na początku skupmy się na pozycjonowaniu lokalnym, bo właściwie tutaj leży największa siła danych strukturalnych. Schema local business to istotne dane przeznaczone dla przedsiębiorstw i organizacji, których działanie ogranicza się do wskazanego regionu. Wspiera lokalne pozycjonowanie stron i ułatwia dotarcie do ściśle określonej grupy odbiorców, mieszkających np. na terenie konkretnego miasta lub województwa. 

Co można oznaczyć wykorzystujące dane Google local business schema? To wiele informacji, ułatwiających identyfikację przedsiębiorstwa. 

  • Nazwa firmy, adres, numer telefonu, kontakt mailowy.
  • Dni i godziny otwarcia przedsiębiorstwa.
  • Oceny i opinie na temat firmy i ich produktów.
  • Kategoria działalności firmy.
  • Logo przedsiębiorstwa lub organizacji.
  • Zdjęcia z wnętrza firmy lub realizowanych projektów.
  • Linki do wizytówki w Google.
  • Cennik usług lub produktów.
Zobacz  Logo i logotyp - różnice

Local schema business wykorzystywane jest na różnych stronach internetowych, m.in. przygotowanych od podstaw czy w WordPress.

Ułatw lokalnym odbiorcom znaleźć odpowiedzi za pomocą shema QAPage

Schema local business to także poprawa możliwości kontaktu bezpośredniego z klientem. Dane pomagają także w odpowiedzi na najważniejsze pytania. To schema QAPage, czyli element przypominający budową FAQ – zbiór istotnych kwestii zgromadzonych w formie szybkich pytań i odpowiedzi dotyczących prowadzonej działalności.

Dane na stronę QAPage oznaczane są za pomocą znaczników „QAPage”, „Question” i „Answer”.  Odpowiedzi zawarte w tym bloku pytania mogą służyć użytkownikom Google. Zadając popularne w Google popularne pytanie (np. jaki przewód będzie najlepszy do szybkiego ładowania smartfona?”) wyszukiwarka pokaże odpowiedź na bazie treści z Twojego serwisu internetowego.

To znacznie poprawia parametry local SEO. Schema umożliwia dotarcie do użytkowników, spełniając kryteria użytkowe. Klient, który zauważy, że na stronie internetowej znajdzie odpowiedzi na nurtujące pytania, chętniej skorzysta z oferty danego sklepu czy usługodawcy. Jeżeli chcemy stworzyć z kolei klasyczne FAQ, warto stworzyć post w oparciu o znacznik FAQpage.

Jakie dane strukturalne schema wdrożyć na stronie lokalnego biznesu?

Zdj 2. Przykład zastosowania QAPage w schema

Źródło: https://www.seobility.net/en/wiki/images/6/6d/Schema.org.png 

Jak ulepszyć blog serwisu lokalnego za pomocą Article/BlogPosting schema?

Jakie dane strukturalne na stronach contentowych wspierają jeszcze pozycjonowanie dla określonych obszarów? Lokalne SEO poprawiają m.in. Article i BlogPosting. Pierwszy odnosi się do oznaczenia treści blogowych, artykułów prasowych, informacji newsowych czy podobnych treści. Drugi z kolei wspomaga wyróżnienie materiałów kreatywnych w tym obrazów czy wideo umieszczonych w ramach pojedynczego wpisu.

Zobacz  Jak stworzyć harmonogram działań w social media?

Oznaczenie treści lokalnych przy pomocy tych znaczników wspiera optymalizację bloga firmowego pod kątem dotarcia do użytkowników oraz wskazania im przydatnych treści, odpowiadających na ich potrzeby i pytania. 

Schema logo, breadcrumbs i inne, które warto wdrożyć na stronie lokalnego biznesu

Zastosowanie schema.org w biznesie lokalnym wiąże się także z innymi znacznikami. Najpopularniejsze z nich to schema logo, breadcrumbs, produkt czy person. Schema logo to znacznik wyróżniający obraz przeznaczony dla serwisu. Breadcrumbs oznacza bardziej intuicyjne wyświetlanie adresu URL, produkt to tag dedykowany dla platform e-commerce (opisujący np. cenę towarów), a person wiąże stronę internetową z konkretną osobą.

Pamiętaj, że pomocny do użycia lokalnych tagów Schema będzie Schema Generator. To narzędzie generujące specjalny kod schema, przygotowany do zaimplementowania na stronie internetowej. Generując kod przy użyciu generatora masz pewność, że jest on pozbawiony błędów i nieścisłości, które obniżają parametry SEO.

Dziennikarz, copywriter i przedsiębiorca, który działa w branży od ponad 10 lat. Wykładowca Uniwersytetu Mikołaja Kopernika i licencjonowany konferansjer. Zajmuje się przygotowywaniem eksperckich treści związanych z marketingiem, a w szczególności pozycjonowaniem treści. Praca jest dla niego największą pasją.

Udostępnij

Oceń tekst

Średnia ocen 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak głosów - oceń jako pierwszy!

Zapytaj o ofertę SEO
Dołącz do newslettera
Powiązane artykuły Najnowsze Popularne

Zbuduj Twój potencjał SEO

Skonsultuj z nami Twoją sytuację w wyszukiwarce. Porozmawiajmy o Twoich celach i możliwościach współpracy