Na skróty
Czym są dane strukturalne schema local? Znane z angielskiego jako „structural data” dane uporządkowane stanowią specjalny kod wdrożony w strukturę strony internetowej i pełnią rolę przewodnika dla robotów indeksujących Google. Ich rolą jest posegregowanie treści na stronie tak, aby były one bardziej zrozumiałe i uporządkowane. Są istotną wartością witryn biznesowych. W tekście pokażemy jakie dane schema warto wdrożyć na stronach biznesowych (szczególnie lokalnych) i jaką rolę pełnią poszczególne polecenia.
Zdj 1. Schema to element istotny z punkty widzenia algorytmów (SEO) i użytkownika (UX)
Źródło: https://pixabay.com/pl/photos/kreda-tablica-seo-ux-webdev-792182/
Każda agencja SEO powinna umiejętnie publikować schema, aby poprawić parametry optymalizacji strony, które są istotne z punktu widzenia lokalnych i regionalnych przedsiębiorstw, organizacji pozarządowych czy instytucji publicznych. Dane schema poprawiają pozycjonowanie lokalne, ale też krajowe czy kontynentalne oraz umożliwiają zaprezentowanie dodatkowych informacji w wynikach wyszukiwania, co jest istotne z punktu widzenia SXO.
Na początku skupmy się na pozycjonowaniu lokalnym, bo właściwie tutaj leży największa siła danych strukturalnych. Schema local business to istotne dane przeznaczone dla przedsiębiorstw i organizacji, których działanie ogranicza się do wskazanego regionu. Wspiera lokalne pozycjonowanie stron i ułatwia dotarcie do ściśle określonej grupy odbiorców, mieszkających np. na terenie konkretnego miasta lub województwa.
Co można oznaczyć wykorzystujące dane Google local business schema? To wiele informacji, ułatwiających identyfikację przedsiębiorstwa.
Local schema business wykorzystywane jest na różnych stronach internetowych, m.in. przygotowanych od podstaw czy w WordPress.
Schema local business to także poprawa możliwości kontaktu bezpośredniego z klientem. Dane pomagają także w odpowiedzi na najważniejsze pytania. To schema QAPage, czyli element przypominający budową FAQ – zbiór istotnych kwestii zgromadzonych w formie szybkich pytań i odpowiedzi dotyczących prowadzonej działalności.
Dane na stronę QAPage oznaczane są za pomocą znaczników „QAPage”, „Question” i „Answer”. Odpowiedzi zawarte w tym bloku pytania mogą służyć użytkownikom Google. Zadając popularne w Google popularne pytanie (np. jaki przewód będzie najlepszy do szybkiego ładowania smartfona?”) wyszukiwarka pokaże odpowiedź na bazie treści z Twojego serwisu internetowego.
To znacznie poprawia parametry local SEO. Schema umożliwia dotarcie do użytkowników, spełniając kryteria użytkowe. Klient, który zauważy, że na stronie internetowej znajdzie odpowiedzi na nurtujące pytania, chętniej skorzysta z oferty danego sklepu czy usługodawcy. Jeżeli chcemy stworzyć z kolei klasyczne FAQ, warto stworzyć post w oparciu o znacznik FAQpage.
Zdj 2. Przykład zastosowania QAPage w schema
Źródło: https://www.seobility.net/en/wiki/images/6/6d/Schema.org.png
Jakie dane strukturalne na stronach contentowych wspierają jeszcze pozycjonowanie dla określonych obszarów? Lokalne SEO poprawiają m.in. Article i BlogPosting. Pierwszy odnosi się do oznaczenia treści blogowych, artykułów prasowych, informacji newsowych czy podobnych treści. Drugi z kolei wspomaga wyróżnienie materiałów kreatywnych w tym obrazów czy wideo umieszczonych w ramach pojedynczego wpisu.
Oznaczenie treści lokalnych przy pomocy tych znaczników wspiera optymalizację bloga firmowego pod kątem dotarcia do użytkowników oraz wskazania im przydatnych treści, odpowiadających na ich potrzeby i pytania.
Zastosowanie schema.org w biznesie lokalnym wiąże się także z innymi znacznikami. Najpopularniejsze z nich to schema logo, breadcrumbs, produkt czy person. Schema logo to znacznik wyróżniający obraz przeznaczony dla serwisu. Breadcrumbs oznacza bardziej intuicyjne wyświetlanie adresu URL, produkt to tag dedykowany dla platform e-commerce (opisujący np. cenę towarów), a person wiąże stronę internetową z konkretną osobą.
Pamiętaj, że pomocny do użycia lokalnych tagów Schema będzie Schema Generator. To narzędzie generujące specjalny kod schema, przygotowany do zaimplementowania na stronie internetowej. Generując kod przy użyciu generatora masz pewność, że jest on pozbawiony błędów i nieścisłości, które obniżają parametry SEO.
Dziennikarz, copywriter i przedsiębiorca, który działa w branży od ponad 10 lat. Wykładowca Uniwersytetu Mikołaja Kopernika i licencjonowany konferansjer. Zajmuje się przygotowywaniem eksperckich treści związanych z marketingiem, a w szczególności pozycjonowaniem treści. Praca jest dla niego największą pasją.