PozycjonowanieTworzenie stron internetowych

Dane strukturalne – jak wykorzystać schema.org?

5 min czytania
Dane strukturalne – jak wykorzystać schema.org?

Dane strukturalne są jednym z narzędzi, które pomagają wyszukiwarkom lepiej zrozumieć zawartość stron internetowych. Za ich pomocą można precyzyjniej określić, jakie informacje znajdują się w danym serwisie i jakie jest ich znaczenie. Wykorzystywanie schema (danych strukturalnych) może pomóc w uzyskaniu wyższej pozycji strony w wynikach wyszukiwania za sprawą lepszego zrozumienia kontekstu treści przez wyszukiwarki.

Dane strukturalne – jak wykorzystać schema.org?

Wykorzystanie schema (danych strukturalnych) – jak to wygląda w praktyce?

Kilka przykładów zastosowania danych strukturalnych:

  • Oznaczenie danych biznesowych – poprzez dodanie schematu firmowego (np. schema.org/organizacja) można dokładnie określić nazwę firmy, adres, numer telefonu, godziny otwarcia i inne informacje, które pojawiają się na stronie. Dzięki temu wyszukiwarki mogą łatwiej wyświetlać informacje o przedsiębiorstwie w wynikach wyszukiwania.
  • Oznaczenie produktów – dodając schemat produktowy (np. schema.org/produkt) można określić nazwę produktu, opis, zdjęcia, ceny i inne informacje, które pomogą wyszukiwarkom lepiej zrozumieć zawartość strony. W konsekwencji informacje o produkcie będą wyświetlały się w “bogatszy” sposób w wynikach wyszukiwania.
  • Oznaczenie recenzji – dodając schemat recenzji (np. schema.org/recenzje) można określić autorów recenzji, oceny, daty i inne informacje, które pomogą wyszukiwarkom lepiej zrozumieć recenzje i wyświetlać je w wynikach wyszukiwania.
  • Oznaczenie wydarzeń – dodając schemat wydarzenia (np. schema.org/wydarzenie) można dokładnie opisać daty, miejsce, opis i inne informacje dotyczące konkretnego wydarzenia. Dzięki temu informacje o evencie będą wyświetlały się w wynikach wyszukiwania w bardziej atrakcyjny sposób, oddziałujący skuteczniej na odbiorców.
  • Oznaczenie przepisów kulinarnych – poprzez dodanie schematu przepisu kulinarnego (np. schema.org/przepis) można określić nazwę przepisu, listę składników, czas przygotowania i inne informacje. 

Zobacz: Direct marketing – czym jest i jakie ma zalety?

Dane strukturalne (schema) – jakie kategorie mogą być określane w kodzie strony jako dane strukturalne (czyli uporządkowane wyniki wyszukiwania)?

Poniżej przedstawiamy wszystkie kategorie, jakie mogą być określane w kodzie strony, jako dane strukturalne.

Dane strukturalne – jak wykorzystać schema.org?

Zdj 1. Kategorie danych strukturalnych.

Źródło: Schema.

Zobacz  Jesteśmy partnerem Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu

Sporo informacji technicznych odnośnie wdrażania danych strukturalnych podaje Chuck Price w serwisie searchenginejournal.com.

Dane strukturalne w SEO – jak można je wdrożyć?

Dane strukturalne można wdrożyć za pomocą specjalnych tagów HTML lub JSON-LD. Tagi HTML są umieszczane bezpośrednio w kodzie źródłowym strony, podczas gdy JSON-LD implementuje się w sekcji head serwisu. Istnieje również możliwość narzędzi online lub wtyczek, które pomogą we wdrożeniu danych strukturalnych na Twojej stronie.

Pierwszy sposób na wdrożenie danych strukturalnych – microdata

Dane strukturalne – jak wykorzystać schema.org?

Zdj 2. Dobra praktyka umożliwiająca sprawne wdrożenie danych strukturalnych.

Źródło: Google Structured Data Markup Helper.

Drugi sposób na wdrożenie danych strukturalnych – RDF (Resource Description Framework in Attributes)

Dane strukturalne – jak wykorzystać schema.org?

Zdj 3. Sposób na wdrożenie danych strukturalnych za pomocą RDF.

Źródło: Structured Data Testing Tool.

Dlaczego dane strukturalne (schema) są ważne pod kątem strategii SEO?

Dane strukturalne, zwane również schematami, pomagają wyszukiwarkom zrozumieć zawartość strony i lepiej zindeksować jej treść. Poprawne użycie schema.org pozwala na dodanie informacji, które nie są widoczne dla użytkowników, ale pomagają wyszukiwarkom zrozumieć, o czym jest strona i co dokładnie na niej się znajduje.

Korzystanie z danych strukturalnych może pomóc w poprawie wyników wyszukiwania poprzez:

  • Zwiększenie widoczności – wyszukiwarki mogą wyświetlać “bogate” wyniki, które zawierają informacje, takie jak oceny produktów, ceny, godziny otwarcia, adresy i wiele innych. Dodatkowe dane wzbogacają wyniki wyszukiwania i przyciągają uwagę użytkowników, co z kolei zwiększa ich zainteresowanie wizytą na stronie.
  • Poprawa jakości ruchu w serwisie – za sprawą implementacji danych strukturalnych do strony, wyszukiwarki są w stanie dokładniej zrozumieć, co znajduje się w serwisie i na jakie zapytania powinien odpowiadać. To z kolei może pomóc w przyciąganiu potencjalnych klientów zainteresowanych konkretnymi produktami lub usługami, co zwiększa szanse na przekształcenie ich w zdecydowanych kupujących.
  • Poprawa szybkości indeksacji – Używanie danych strukturalnych może również pomóc w przyspieszeniu procesu indeksacji przez wyszukiwarki. Kiedy roboty Google rozumieją strukturę serwisu, łatwiej im przeprowadzać indeksację, co z kolei może przyspieszyć pojawienie się strony w wynikach wyszukiwania.
Zobacz  Pozycjonowanie w branży nieruchomości

Zobacz: Pozycjonowanie w terapii logopedycznej w Internecie

Korzystanie z danych strukturalnych (schema) pomaga w poprawie widoczności strony w wynikach wyszukiwania, przyciągnięciu odpowiedniego ruchu na stronie i przyspieszeniu procesu indeksacji. Wszystko to przekłada się na lepsze wyniki SEO i może pomóc w osiągnięciu celów biznesowych.

FAQ – najczęstsze pytania i odpowiedzi

Jakie są najczęstsze pytania i odpowiedzi na temat danych strukturalnych?

Czym są dane strukturalne?

Dane strukturalne to dodatkowe informacje wewnątrz kodu strony, które pomagają wyszukiwarce Google lepiej zrozumieć treści witryny. Dzięki nim Google jest w stanie odczytywać dane i wyświetlać je w formie rich snippets w wynikach wyszukiwania.

Jak wykorzystać schema.org?

Schema.org to format danych strukturalnych, który pozwala na poprawną implementację uporządkowanych informacji na stronie. W celu właściwej implementacji danych strukturalnych, należy dodać odpowiednie znaczniki (tzw. mikrodane) do kodu strony, które opisują typ danych i dodają jednoznaczną definicję w słowniku wyszukiwarki Google.

W jaki sposób wdrożyć dane strukturalne na stronie?

Aby wdrożyć dane strukturalne na stronie, należy dodać odpowiednie znaczniki schema.org do kodu HTML. Te znaczniki opisują strukturę danych, np. URL, tytuł strony, opis, dane kontaktowe i inne istotne informacje. Można to zrobić samodzielnie lub skorzystać z usług agencji specjalizujących się w implementacji danych strukturalnych.

Jakie są korzyści z wdrażania danych strukturalnych?

Wdrożenie danych strukturalnych na stronie pozwala wyszukiwarce Google lepiej zrozumieć treści witryny i wyświetlać je w bardziej atrakcyjny sposób. Dzięki Twój serwis może pojawić się w rozszerzonych wynikach wyszukiwania (zwiększa to CTR). Ponadto dane strukturalne mogą być również wykorzystane do wyświetlania informacji wizualnych na wizytówce Google.

Jakie są rodzaje danych strukturalnych?

Istnieje wiele rodzajów danych strukturalnych, m.in. dane dotyczące produktów, organizacji, recenzji, wydarzeń, przepisów kulinarnych i wielu innych. Każdy rodzaj danych ma swoje własne znaczniki i wymagania dotyczące formatu, dlatego ważne jest odpowiednie dostosowanie danych strukturalnych do treści strony.

Zobacz  Jak naprawić witrynę po Core March Update 2024? John Mueller doradza!

Jak sprawdzić poprawność danych strukturalnych na swojej stronie?

Aby sprawdzić poprawność danych strukturalnych na swojej stronie, skorzystaj z Google Search Console. Narzędzie to umożliwia przetestowanie danych strukturalnych i sprawdzenie, czy są one w pełni zgodne z wymaganiami wyszukiwarki Google. Jest to ważne, ponieważ tylko poprawnie zaimplementowane dane strukturalne zostaną odczytane przez algorytm wyszukiwarki.

W jaki sposób testować dane strukturalne na swojej stronie?

Aby przetestować dane strukturalne na swojej stronie, wykorzystaj Google Search Console. Narzędzie to analizuje kod strony i wyświetla raport z ewentualnymi błędami oraz sugestiami dotyczącymi poprawy danych strukturalnych.

Jakie są formaty danych strukturalnych?

Spośród formatów danych strukturalnych możemy wyróżnić m.in. JSON-LD, Microdata i RDFa. Każdy format ma swoje własne zalety i zastosowania, dlatego ważne jest wybranie odpowiedniego formatu dla danej strony i rodzaju danych, które chcemy wdrożyć.

W jaki sposób wyszukiwarka Google korzysta z danych strukturalnych?

Wyszukiwarka Google korzysta z danych strukturalnych, aby lepiej zrozumieć treści strony i wyświetlać je w formie rich snippets w wynikach wyszukiwania. Dzięki temu użytkownicy mogą szybciej znaleźć interesujące ich informacje, a strona zyskuje większą widoczność i atrakcyjność w wynikach wyszukiwania.

Jak Google Search Console może pomóc w implementacji danych strukturalnych na stronie?

Google Search Console dostarcza również informacji zwrotnych i sugestii dotyczących optymalizacji danych strukturalnych, pozwalając zoptymalizować stronę pod kątem lepszej wydajności w wynikach wyszukiwania.

Zespół Semcore odpowiedzialny za tworzenie wartościowego contentu na temat marketingu internetowego. Część treści tworzymy wspólnie, rozmawiając o nich i pozyskując wiedzę od ekspertów ze wszystkich działów. W artykułach blogowych przedstawiamy między innymi: aktualne informacje dotyczące: SEO, UX, tworzenia i optymalizacji płatnych kampanii reklamowych, zarządzania sklepami internetowymi. Pokazujemy w jaki sposób można samodzielnie dokonać zmian na własnej stronie, przedstawiamy także ważne argumenty przemawiające na korzyść nowoczesnych rozwiązań.

Udostępnij

Oceń tekst

Średnia ocen 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak głosów - oceń jako pierwszy!

Zapytaj o ofertę SEO
Dołącz do newslettera
Powiązane artykuły Najnowsze Popularne

Zbuduj Twój potencjał SEO

Skonsultuj z nami Twoją sytuację w wyszukiwarce. Porozmawiajmy o Twoich celach i możliwościach współpracy