Na skróty
Dane strukturalne są jednym z narzędzi, które pomagają wyszukiwarkom lepiej zrozumieć zawartość stron internetowych. Za ich pomocą można precyzyjniej określić, jakie informacje znajdują się w danym serwisie i jakie jest ich znaczenie. Wykorzystywanie schema (danych strukturalnych) może pomóc w uzyskaniu wyższej pozycji strony w wynikach wyszukiwania za sprawą lepszego zrozumienia kontekstu treści przez wyszukiwarki.
Kilka przykładów zastosowania danych strukturalnych:
Zobacz: Direct marketing – czym jest i jakie ma zalety?
Poniżej przedstawiamy wszystkie kategorie, jakie mogą być określane w kodzie strony, jako dane strukturalne.
Zdj 1. Kategorie danych strukturalnych.
Źródło: Schema.
Sporo informacji technicznych odnośnie wdrażania danych strukturalnych podaje Chuck Price w serwisie searchenginejournal.com.
Dane strukturalne można wdrożyć za pomocą specjalnych tagów HTML lub JSON-LD. Tagi HTML są umieszczane bezpośrednio w kodzie źródłowym strony, podczas gdy JSON-LD implementuje się w sekcji head serwisu. Istnieje również możliwość narzędzi online lub wtyczek, które pomogą we wdrożeniu danych strukturalnych na Twojej stronie.
Zdj 2. Dobra praktyka umożliwiająca sprawne wdrożenie danych strukturalnych.
Źródło: Google Structured Data Markup Helper.
Zdj 3. Sposób na wdrożenie danych strukturalnych za pomocą RDF.
Źródło: Structured Data Testing Tool.
Dane strukturalne, zwane również schematami, pomagają wyszukiwarkom zrozumieć zawartość strony i lepiej zindeksować jej treść. Poprawne użycie schema.org pozwala na dodanie informacji, które nie są widoczne dla użytkowników, ale pomagają wyszukiwarkom zrozumieć, o czym jest strona i co dokładnie na niej się znajduje.
Korzystanie z danych strukturalnych może pomóc w poprawie wyników wyszukiwania poprzez:
Zobacz: Pozycjonowanie w terapii logopedycznej w Internecie
Korzystanie z danych strukturalnych (schema) pomaga w poprawie widoczności strony w wynikach wyszukiwania, przyciągnięciu odpowiedniego ruchu na stronie i przyspieszeniu procesu indeksacji. Wszystko to przekłada się na lepsze wyniki SEO i może pomóc w osiągnięciu celów biznesowych.
Jakie są najczęstsze pytania i odpowiedzi na temat danych strukturalnych?
Czym są dane strukturalne?
Dane strukturalne to dodatkowe informacje wewnątrz kodu strony, które pomagają wyszukiwarce Google lepiej zrozumieć treści witryny. Dzięki nim Google jest w stanie odczytywać dane i wyświetlać je w formie rich snippets w wynikach wyszukiwania.
Jak wykorzystać schema.org?
Schema.org to format danych strukturalnych, który pozwala na poprawną implementację uporządkowanych informacji na stronie. W celu właściwej implementacji danych strukturalnych, należy dodać odpowiednie znaczniki (tzw. mikrodane) do kodu strony, które opisują typ danych i dodają jednoznaczną definicję w słowniku wyszukiwarki Google.
W jaki sposób wdrożyć dane strukturalne na stronie?
Aby wdrożyć dane strukturalne na stronie, należy dodać odpowiednie znaczniki schema.org do kodu HTML. Te znaczniki opisują strukturę danych, np. URL, tytuł strony, opis, dane kontaktowe i inne istotne informacje. Można to zrobić samodzielnie lub skorzystać z usług agencji specjalizujących się w implementacji danych strukturalnych.
Jakie są korzyści z wdrażania danych strukturalnych?
Wdrożenie danych strukturalnych na stronie pozwala wyszukiwarce Google lepiej zrozumieć treści witryny i wyświetlać je w bardziej atrakcyjny sposób. Dzięki Twój serwis może pojawić się w rozszerzonych wynikach wyszukiwania (zwiększa to CTR). Ponadto dane strukturalne mogą być również wykorzystane do wyświetlania informacji wizualnych na wizytówce Google.
Jakie są rodzaje danych strukturalnych?
Istnieje wiele rodzajów danych strukturalnych, m.in. dane dotyczące produktów, organizacji, recenzji, wydarzeń, przepisów kulinarnych i wielu innych. Każdy rodzaj danych ma swoje własne znaczniki i wymagania dotyczące formatu, dlatego ważne jest odpowiednie dostosowanie danych strukturalnych do treści strony.
Jak sprawdzić poprawność danych strukturalnych na swojej stronie?
Aby sprawdzić poprawność danych strukturalnych na swojej stronie, skorzystaj z Google Search Console. Narzędzie to umożliwia przetestowanie danych strukturalnych i sprawdzenie, czy są one w pełni zgodne z wymaganiami wyszukiwarki Google. Jest to ważne, ponieważ tylko poprawnie zaimplementowane dane strukturalne zostaną odczytane przez algorytm wyszukiwarki.
W jaki sposób testować dane strukturalne na swojej stronie?
Aby przetestować dane strukturalne na swojej stronie, wykorzystaj Google Search Console. Narzędzie to analizuje kod strony i wyświetla raport z ewentualnymi błędami oraz sugestiami dotyczącymi poprawy danych strukturalnych.
Jakie są formaty danych strukturalnych?
Spośród formatów danych strukturalnych możemy wyróżnić m.in. JSON-LD, Microdata i RDFa. Każdy format ma swoje własne zalety i zastosowania, dlatego ważne jest wybranie odpowiedniego formatu dla danej strony i rodzaju danych, które chcemy wdrożyć.
W jaki sposób wyszukiwarka Google korzysta z danych strukturalnych?
Wyszukiwarka Google korzysta z danych strukturalnych, aby lepiej zrozumieć treści strony i wyświetlać je w formie rich snippets w wynikach wyszukiwania. Dzięki temu użytkownicy mogą szybciej znaleźć interesujące ich informacje, a strona zyskuje większą widoczność i atrakcyjność w wynikach wyszukiwania.
Jak Google Search Console może pomóc w implementacji danych strukturalnych na stronie?
Google Search Console dostarcza również informacji zwrotnych i sugestii dotyczących optymalizacji danych strukturalnych, pozwalając zoptymalizować stronę pod kątem lepszej wydajności w wynikach wyszukiwania.