Na skróty
Pojawienie się koncepcji SXO, czyli połączenia SEO i UX, sprawiło, że tworzenie oraz optymalizacja stron www stały się nowym wyzwaniem. Aby efektywnie realizować usługi z zakresu Search Experience Optimization, konieczne jest zatrudnienie ekspertów znających dobrze nie jeden, ale kilka różnych obszarów. Jakie należy mieć kompetencje, aby sprawdzić się w roli specjalisty ds. SXO? Przekonaj się, czy jest to zawód dla Ciebie.
Jak sama nazwa wskazuje, osoba zatrudniona w charakterze specjalisty ds. Search Experience Optimization zajmuje się na co dzień poprawianiem widoczności stron internetowych i dostosowywaniem ich do potrzeb użytkowników. Realizowanie koncepcji SXO wymaga też zwrócenia uwagi na obszary, które nie są obecne w jej nazwie, ale odgrywają istotną rolę. Są to: CRO, web development, content i analityka.
Specjalista SXO dąży do tego, aby witryna zajmowała możliwie najwyższą pozycję w wyszukiwarce, a przy tym w pełni odpowiadała użytkownikom pod kątem atrakcyjności, intuicyjności oraz przejrzystości. Ponadto stronę trzeba dopracować w taki sposób, aby gwarantowała wyższą konwersję, a więc umożliwiała firmie realizację określonego celu. Najczęściej jest to sprzedaż produktów bądź usług, ale nie zawsze. Zależnie od branży konwersją bywa też zapisanie się do newslettera, kliknięcie linku, wypełnienie formularza, obejrzenie materiału wideo czy założenie konta. Nie każdy może zostać specjalistą do spraw SXO. Osoba aplikująca na tego typu stanowisko musi wykazać się odpowiednią wiedzą i umiejętnościami.
Każdy, kto marzy o pracy w agencji SXO, powinien przede wszystkim bardzo dobrze znać obszar SEO. To podstawa, na której należy się skupić. Od kandydata na stanowisko specjalisty do spraw Search Experience Optimization zwykle wymaga się m.in. znajomości najważniejszych narzędzi wykorzystywanych w branży, takich jak:
Oczywiście mowa tutaj nie tylko o znajomości teoretycznej, ale i praktycznej. W niektórych ogłoszeniach można znaleźć nawet wzmiankę o wymaganym poziomie obsługi konkretnych narzędzi, np. zaawansowanym. Umiejętność korzystania z narzędzi SEO jest istotna, ponieważ specjalista SXO będzie się nimi posługiwał na co dzień w swojej pracy.
Należy pamiętać, że osoba obejmująca takie stanowisko musi być samodzielna, nie może mieć też problemu z podejmowaniem ważnych decyzji. Równie istotną rolę odgrywa ciągłe doskonalenie swoich umiejętności i poszerzanie wiedzy. Obszar SEO ulega dynamicznym zmianom, za którymi trzeba nadążyć. To wymaga śledzenia najnowszych trendów oraz algorytmów wyszukiwarek, a także uczestnictwa w różnego rodzaju szkoleniach, webinarach i podobnych wydarzeniach.
Dla przypomnienia, w obszarze SEO specjalista nie może mieć problemu z wykonywaniem takich zadań jak:
Specjalista ds. SXO musi znać nie tylko SEO, ale i UX. Aby tworzyć i optymalizować strony internetowe zgodnie z tą koncepcją, należy zadbać o pozytywne doświadczenia użytkowników, a więc dobrze dopracować interfejs i ważne szczegóły. Osoba zajmująca się na co dzień zagadnieniami z zakresu Search Experience Optimization musi zdawać sobie sprawę z tego, co wpływa na intuicyjność i wygodę korzystania z witryny.
Nie jest powiedziane, że specjalista SXO ma mieć bardzo zaawansowaną wiedzę z zakresu User Experience. Niemniej dobra znajomość tego obszaru znacząco ułatwia realizowanie codziennych obowiązków, a dodatkowo zwiększa szanse na dalsze rozwijanie swojej kariery. Dopracowanie strony do wymagań koncepcji SXO w zakresie UX wiąże się z takimi kwestiami jak:
To bardzo ważne, aby rozumieć oczekiwania osób, które będą odwiedzać daną witrynę. Specjalista SXO powinien patrzeć na stronę internetową z ich perspektywy, aby przekonać się, co dokładnie chcą na niej znaleźć. Jest to jeden z kluczowych aspektów Search Experience Optimization, ponieważ to użytkownicy zapewniają konwersję, nie roboty Google.
Kandydat na specjalistę ds. SXO musi pamiętać, że nawet bardzo dobra znajomość SEO i UX nie wystarczy. Żeby sprawdzić się w tym zawodzie, należy też wykazać się m.in. umiejętnościami analitycznymi. W tej branży konieczne jest trzymanie ręki na pulsie i sprawdzanie, czy podejmowane działania przynoszą oczekiwane rezultaty. Jeśli tak nie jest, trzeba modyfikować strategię, wprowadzać zmiany i wyciągać wnioski. Przydatne będą też umiejętności z zakresu optymalizacji ścieżki konwersji, czyli CRO. Praca w branży SXO wymaga ciągłego poszukiwania rozwiązań ułatwiających realizację celów biznesowych określonych przez klientów.
Pozostałe cechy dobrego specjalisty do spraw SXO to przede wszystkim:
Ponadto kandydat starający się o posadę specjalisty czy starszego specjalisty powinien mieć już doświadczenie na podobnym stanowisku. Jednak to nie oznacza, że pozbawiona go osoba powinna zapomnieć o pracy w branży SXO. Dla niej ciekawym rozwiązaniem będzie aplikowanie np. na staż lub stanowisko juniorskie. Najważniejsze jest to, aby przez cały czas się rozwijać i kontrolować pojawiające się trendy. Search Experience Optimization wymaga ciągłego poszerzania swojej wiedzy, gdyż bez tego trudno realizować powierzone zadania z dobrym skutkiem. W tym celu można korzystać z bezpłatnych i płatnych kursów dostępnych w internecie, zaglądać na tematyczne fora i grupy w mediach społecznościowych, odwiedzać wartościowe blogi ekspertów czy brać udział w branżowych konferencjach. Swoją wiedzę teoretyczną warto sprawdzać w praktyce, a więc np. założyć swoją stronę internetową lub zająć się optymalizacją witryn należących do znajomych. Pozwala to na lepsze poznanie tajników strategii SXO, zapoznanie się z dostępnymi narzędziami i rozwijanie kreatywności. Nawet minimalne umiejętności praktyczne będą dodatkowym plusem kandydata i zwiększą szanse na zdobycie wymarzonej posady.
Biorąc pod uwagę, na czym opiera się koncepcja Search Experience Optimization, można się domyślać, że praca specjalisty w tej branży jest skupiona na realizowaniu działań z zakresu SEO i UX. To oznacza, że jest on odpowiedzialny za pozycjonowanie stron www, ale też dopracowywanie ich pod kątem użyteczności.
Specjalista SEO koncentruje się głównie na czynnościach w obszarze on-site oraz off-site, zwykle koordynuje też pozostałe prace pozwalające na zwiększenie widoczności witryny. Z kolei ekspert do spraw SXO dodatkowo analizuje i optymalizuje strony do standardów User Experience, dążąc do tego, aby były w pełni dostosowane do potrzeb i oczekiwań użytkowników. Oczywiście nie robi wszystkiego samodzielnie, pomagają mu w tym pozostali członkowie zespołu, którymi mogą być np.: UX i UI designerzy, graficy, content marketingowcy czy copywriterzy. Podejmowane przez wszystkich działania mają na celu dopracowanie witryny w taki sposób, aby była dobrze widoczna w wyszukiwarce, wartościowa dla użytkowników i zachęcała do podejmowania pożądanej akcji, co wpłynie pozytywnie na konwersję.
Każda firma samodzielnie ustala szczegółowe obowiązki specjalisty SXO. Niemniej w ogłoszeniach o pracę najczęściej pojawiają się wzmianki o takich zadaniach jak:
Zarobki specjalisty ds. SXO także są uzależnione od firmy, w której pracuje. W tej kwestii znaczenie mają ponadto takie czynniki jak miasto, województwo, zakres obowiązków oraz staż pracy. Z informacji podanych przez portal Pracuj.pl wynika, że przeciętne zarobki osób pracujących jako specjalista w szeroko pojętej branży SEO wynoszą ok. 6700 zł brutto.
Dla kogo praca w dziale SXO jest dobrą propozycją? Na pewno odnajdą się w niej osoby, które lubią i potrafią poruszać się w kilku różnych, ale w pewien sposób związanych ze sobą obszarach, są kreatywne oraz mają zdolności analityczne. Ważną rolę odgrywa też chęć ciągłego rozwoju i poznawania nowych możliwości. Specjalista ds. SXO to bez wątpienia ciekawa, a jednocześnie odpowiedzialna praca, która wciąż będzie zyskiwać na popularności.