Niektórzy uważają, że prawdę o człowieku najłatwiej można odkryć, przeglądając jego… historię wyszukiwania. Jednak dotyczy to także całych społeczeństw — jak się okazuje, analiza trendów wyszukiwania w Google wiele mówi o tym, jakie kwestie są dla nas najważniejsze, najbardziej interesujące, a które — najczęściej przysparzają wątpliwości. Prezentujemy kilka ciekawych wniosków — i zapraszamy do lektury.

Jak korzystamy z Google? Garść statystyk, które wiele mówią o naszych internetowych zwyczajach
Wiemy, że najbardziej interesujące jest dla wielu to, co konkretnie Polacy wpisują w Google. Jednak równie ciekawe są statystyki dotyczące tego, w jaki sposób te zapytania są najczęściej formułowane. Trendy tematyczne zmieniają się z dnia na dzień — schematy zachowań są raczej stałe i dostarczają wielu wartościowych informacji pod kątem, między innymi, działań SEO. A oto kilka z nich:
- zdecydowaną większość wyszukiwań stanowią tzw. frazy długiego ogona (składające się co najmniej z trzech słów). Wg niektórych raportów ponad 70% zapytań to właśnie long-tail’e — konkretne, precyzyjnie sformułowane zapytania, które charakteryzują się wysoką konwersją;
- około 15% zapytań stanowią nigdy wcześniej niewyszukiwane frazy;
- niemal połowa wyszukiwań jest powiązanych z lokalizacją — dlatego też pozycjonowanie stron pod ich kątem jest wciąż niezwykle istotne, nawet w przypadku firm, które już dawno przeniosły się do sieci;
- tylko od 10% do 14% wyszukiwanych fraz stanowią… typowe pytania — frazy zaczynające się m.in. od słów „jak”, „czy” l „co”. Przewiduje się jednak, że wraz ze wzrostem wyszukiwań głosowych ten odsetek będzie się stopniowo powiększał;
- najpopularniejszymi frazami na całym świecie wciąż są, po prostu, nazwy usług i serwisów internetowych — na czołowych miejscach od lat znajdują się YouTube, Facebook czy Amazon. Co ciekawe, zaledwie TOP 500 fraz składa się na niemal 9% całego ruchu w wyszukiwarce Google.
Najpopularniejsze wyszukiwania w ubiegłym roku?
Pod koniec każdego roku Google przygotowuje ranking najczęściej wyszukiwanych fraz w danym kraju. Oczywiście z wyłączeniem wspomnianych już serwisów internetowych — w przeciwnym razie pierwsze miejsca rok w roku byłyby zajęte przez największe portale. Choć w tym miejscu możemy nieco zaskoczyć — jak bowiem podaje Statista, najczęściej wyszukiwanym przez Polaków słowem jest… po prostu „pogoda”. Na kolejnych miejscach znajdują się WP, OLX oraz Onet — Facebooka i YouTube’a musimy szukać na nieco dalszych pozycjach.
W 2024 roku krajobraz globalnych wyszukiwań online został zdominowany przez kilka kluczowych zagadnień. Szczególnie istotne okazały się wydarzenia sportowe oraz przełomowe osiągnięcia technologiczne.
Najczęściej wyszukiwane tematy w Google w 2024 roku to m.in.:
- Mistrzostwa Europy w piłce nożnej 2024
- Amazon
- Igrzyska Olimpijskie 2024
- Biler
- ChatGPT
- Wybory na świecie
- Objaśnienia i definicje pojęć
- Samsung Electronics
Zarówno Euro 2024, jak i Letnie Igrzyska Olimpijskie wywołały na całym świecie olbrzymie emocje i rekordowe zaangażowanie użytkowników internetu. Dla entuzjastów sportu oznaczało to nie tylko doping ulubionym drużynom, lecz także intensywne poszukiwania informacji o wynikach, składach zespołów czy terminach transmisji. Z kolei gwałtowny rozwój sztucznej inteligencji oraz dyskusje wokół ChatGPT przyciągnęły uwagę milionów internautów, którzy chcieli lepiej zrozumieć mechanizmy działania AI, a także potencjalne zastosowania nowych narzędzi w biznesie.
Najczęstsze wyszukiwania Google — według amerykańskiego giganta to:
- ile… — „lat grozi za zabicie komara”, „lat ma Pamela Anderson”, „kolan ma pies” (takie pytania naprawdę znalazły się na podium w tej kategorii!);
- co robi… — „marszałek Sejmu”, „senat”, „kreatyna”;
- kiedy… — „wyniki wyborów”, „Polska odzyskała niepodległość”, „wybory prezydenckie”;
- jak zrobić… — „chleb bananowy”, „kopertę z papieru”, „piankę z galaretki”;
- ile kosztuje — „Drwal”, „wielbłąd”, „miedź”;
- dlaczego… — „nie brać udziału w referendum”, „Shopee się zamyka”, „nie ma paliwa”;
- gdzie… — „głosować”, „odbędzie się Mundial 2038”, „było trzęsienie ziemi w Turcji”.
Czy z tych danych możemy, jako agencja marketingowa, wyciągnąć konkretne wnioski? Trudno powiedzieć — wyniki podsumowania Google Trends potwierdzają po prostu, że to, czym na co dzień żyjemy „w prawdziwym świecie”, konsekwentnie przenosimy do internetu
Pod kątem działań marketingowych o wiele cenniejsze są dane dotyczące schematów zachowań użytkowników wyszukiwarki — w tym tego, jak konstruują oni swoje zapytania — oraz, ewentualnie, panujące trendy w ściśle określonych grupach docelowych. Ogólne rankingi wyszukiwania radzimy traktować jako (całkiem zabawną!) ciekawostkę.
FAQ: Najczęstsze wyszukiwania w Google i co zdradzają o naszych zainteresowaniach
1. Jakie są najpopularniejsze trendy wyszukiwania w Google?
Najpopularniejsze trendy wyszukiwania dotyczą tematów, które w danym czasie wzbudzają wzmożone zainteresowanie użytkowników — zarówno lokalnie, jak i globalnie. Corocznie frazy te różnią się w zależności od bieżących wydarzeń (np. wybory, premiery filmowe, sporty, nowe produkty, ciekawostki społeczne).
2. Jak Google określa trendy wyszukiwania?
Google analizuje zapytania wpisywane przez użytkowników, porównuje ich popularność w obecnym oraz poprzednim okresie i wyłania słowa kluczowe (frazy), które notują największy wzrost. Posługuje się przy tym danymi historycznymi, sezonowością oraz analizą zmian zainteresowania w wybranym okresie.
3. Na czym polega analiza najpopularniejszych tematów w wybranym okresie?
W Google Trends możesz wybrać dowolny okres (np. ostatni rok, miesiąc) i sprawdzić, które zapytania zdobyły najwięcej wyszukiwań lub odnotowały największy przyrost popularności. Analiza dotyczy zarówno pojedynczych słów kluczowych, jak i pogrupowanych tematów, w różnych regionach świata.
4. Jakie typy pytań i tematów dominowały w poprzednich okresach?
Popularność zyskiwały zapytania dotyczące m.in.:
- Najnowszych newsów oraz wydarzeń społeczno-politycznych
- Zagadnień encyklopedycznych (definicje)
- Znanych osób, produktów, wydarzeń kulturalnych i sportowych
- Przepisów kulinarnych i porad praktycznych
Przykłady zeszłorocznych top fraz w Polsce to: „Co to jest…?”, „Ile kosztuje…?”, „Kiedy…?”, „Dlaczego…?” — związane z bieżącymi wydarzeniami, postaciami publicznymi czy trendami popkulturowymi.
5. Co mówią trendy wyszukiwania o naszych zainteresowaniach?
Trendy wyszukiwania jasno pokazują, czym żyje społeczeństwo w danym okresie: aktualne newsy, wydarzenia sportowe, premiery, kwestie polityczne czy nowe technologie. Wzrost popularności określonych tematów odzwierciedla zmieniające się potrzeby, nastroje społeczne i kierunki zainteresowań.
swój potencjał z
marketing działa.