Jakie są najczęstsze wyszukiwania w Google i co one mówią o naszych zainteresowaniach?
3 min
3 min
Niektórzy uważają, że prawdę o człowieku najłatwiej można odkryć, przeglądając jego… historię wyszukiwania. Jednak dotyczy to także całych społeczeństw — jak się okazuje, analiza trendów wyszukiwania w Google wiele mówi o tym, jakie kwestie są dla nas najważniejsze, najbardziej interesujące, a które — najczęściej przysparzają wątpliwości. Prezentujemy kilka ciekawych wniosków — i zapraszamy do lektury.
Wiemy, że najbardziej interesujące jest dla wielu to, co konkretnie Polacy wpisują w Google. Jednak równie ciekawe są statystyki dotyczące tego, w jaki sposób te zapytania są najczęściej formułowane. Trendy tematyczne zmieniają się z dnia na dzień — schematy zachowań są raczej stałe i dostarczają wielu wartościowych informacji pod kątem, między innymi, działań SEO. A oto kilka z nich:
Pod koniec każdego roku Google przygotowuje ranking najczęściej wyszukiwanych fraz w danym kraju. Oczywiście z wyłączeniem wspomnianych już serwisów internetowych — w przeciwnym razie pierwsze miejsca rok w roku byłyby zajęte przez największe portale. Choć w tym miejscu możemy nieco zaskoczyć — jak bowiem podaje Statista, najczęściej wyszukiwanym przez Polaków słowem jest… po prostu „pogoda”. Na kolejnych miejscach znajdują się WP, OLX oraz Onet — Facebooka i YouTube’a musimy szukać na nieco dalszych pozycjach.
Najciekawiej jednak prezentują się statystyki ze wspomnianego już rankingu Google (Rok w wyszukiwarce). W ubiegłych latach dominującymi tematami były pandemia koronawirusa oraz wojna w Ukrainie — w roku 2023 zaś, bez większego zaskoczenia, wybory parlamentarne. Pierwsze trzy miejsca były zarezerwowane dla fraz „Wyniki wyborów 2023”, „Wybory 2023” oraz „PKW”.
W świecie popkultury z kolei największe zainteresowanie wzbudziły — co nietrudno zgadnąć — premiery Barbie oraz Oppenheimera (oba tytuły znalazły się w TOP 10 wyszukiwanych fraz), dwa czerwcowe koncerty Beyoncé i… Zielona granica Agnieszki Holland. Branżę technologiczną zdominowały zaś ChatGPT, character.ai oraz najnowszy model iPhone’a.
Jeżeli chodzi o pytania — według amerykańskiego giganta najczęściej pytaliśmy się o to:
Czy z tych danych możemy, jako agencja marketingowa, wyciągnąć konkretne wnioski? Trudno powiedzieć — wyniki podsumowania Google Trends potwierdzają po prostu, że to, czym na co dzień żyjemy „w prawdziwym świecie”, konsekwentnie przenosimy do internetu.
Pod kątem działań marketingowych o wiele cenniejsze są dane dotyczące schematów zachowań użytkowników wyszukiwarki — w tym tego, jak konstruują oni swoje zapytania — oraz, ewentualnie, panujące trendy w ściśle określonych grupach docelowych. Ogólne rankingi wyszukiwania radzimy traktować jako (całkiem zabawną!) ciekawostkę.
Zawodowy copywriter oraz student psychologii na Uniwersytecie Warszawskim. W świecie marketingu internetowego równie mocno, co chwytliwe (i wartościowe) treści interesuje go dobry design. Gdy nie zajmuje się tworzeniem contentu, odkrywa perełki kina niezależnego i pracuje nad własnymi opowiadaniami.