Komunikacja marki to jeden z ważniejszych aspektów marketingu. Problem w tym, że wiele organizacji ignoruje ten element lub po prostu o nim zapomina. Stworzenie ciekawego logotypu, strony internetowej i wizytówek oczywiście jest ważne, ale to nie wszystko.
Czym jest komunikacja marki?
Komunikacja marki to sposób, w jaki wyraża siebie konkretna organizacja. Ma miejsce podczas interakcji z klientami, a także innymi firmami. W ten sposób przedsiębiorstwo może podkreślać swoje cechy charakterystyczne, z którymi chce być kojarzone. Komunikacja marki obejmuje więc:
- Stronę internetową;
- Logotypy;
- Slogany;
- Hasła;
- Wizytówki;
- Firmowe gadżety;
- Billboardy;
- Reklamy radiowe;
- Reklamy telewizyjne;
- Biuletyny internetowe i papierowe;
- Media społecznościowe;
- I każde inne miejsce, gdzie obecna jest marka.
Czy zaprojektowanie i wdrożenie komunikacji marki jest kosztowne? Niekoniecznie. Raz zaprojektowana identyfikacja wizualna, która następnie jest „przestrzegana” w długofalowej perspektywie pozostaje korzystnym rozwiązaniem.
Znaczenie komunikacji marki
Bez skutecznej strategii, marka prawdopodobnie poniesie porażkę. Aby ludzie kupowali towary i usługi, muszą wiedzieć, że te istnieją i są godne uwagi. Nawet idealny produkt wymaga odpowiedniego marketingu. A komunikacja marki w tym zakresie jest bezwzględną podstawą. Komunikacja marki pozwala budować tone of vocie, który następnie będzie zapamiętany. W ten sposób marketing rozwijają duże organizacje, takie jak Nike, czy Coca-Cola. Gdy mówimy o komunikacji marki, należy także wspomnieć o spójności w udostępnianych komunikatach. W erze cyfrowej istnieje wiele kanałów marketingowych: strona internetowa, social media, radio, reklamy standardowe (fizyczne). Wszystkie z nich muszą być ze sobą spójne, aby komunikacja marki była silna i zapamiętywana przez odbiorców.
Jak zbudować skuteczną komunikację marki? 6 porad
#1 Wybierz odpowiednie kanały marketingowe
Bez względu na to, jak silna jest komunikacja marki, jeśli kanały marketingowe są nieodpowiednio dobrane, wysyłane komunikaty nie trafią do grupy docelowej. Proste? Tak, ale wiele organizacji po prostu o tym zapomina. W związku z tym ważne jest, aby zaplanować i wybrać odpowiednie kanały medialne mające znaczenie dla biznesu. Następnie podejmuj działania, które będą zwiększać widoczność. W przypadku strony internetowej jest to pozycjonowanie. W social mediach możesz postawić na reklamę płatną.
#2 Autentyczność
Zawsze lepiej jest mieć komunikację, która jest autentyczna i prawdziwa w naturze, aby budować lojalność klientów i rozwijać długotrwałe relacje z inwestorami, sponsorami i innymi interesariuszami firmy. Jeżeli będziesz tworzyć fałszywy wizerunek brandu, ostatecznie odbije się to na wynikach, rozpoznawalności oraz zaufaniu odbiorców.
#3 Prowadź dialog
Niezależnie od tego, gdzie i w jaki sposób komunikacja marki jest prowadzona, staraj się nawiązywać dialog. Szczególną uwagę zwróć na ten aspekt w kontekście mediów społecznościowych. To właśnie tam istnieje największa szansa na to, aby „porozmawiać z odbiorcami”. Takie działania budują więzi, umacniając komunikację marki.
#4 Pokaż osobowość marki
Jednym z podstawowych kroków w celu poprawy komunikacji marki jest pokazanie osobowości organizacji podczas całego procesu. Dodaj swojej organizacji czynnik ludzki. W ten sposób zbudujesz zaufanie i brand zostanie zapamiętany. Nawet firmy, takie jak kancelarie prawnicze, czy korporacje finansowe, korzystają z tych rozwiązań i to z sukcesami!
#5 Pomoc
Oprócz podkreślania osiągnięć, celów, zadań i innych aspektów marki, kluczowe dla organizacji jest zapewnianie pomocy – zarówno klientom, jak i partnerom czy ewentualnym inwestorom.
#6 Otwartość
Twoje organizacja nie może się „zamykać” na rynku. Nawiązuj partnerstwa, dbaj o kooperację, jednocześnie pamiętając o pomocy, dialogu oraz prezentowaniu unikalnej osobowości. W ten sposób zbudujesz komunikację marki jedyną w swoim rodzaju, która będzie maksymalnie skuteczna!