Komunikacja ze społecznością – na przykładzie marek tworzących najlepszą społeczność
Komunikacja ze społecznością – na przykładzie marek tworzących najlepszą społeczność
Komunikacja ze społecznością – na przykładzie marek tworzących najlepszą społeczność
Na skróty
Autorka wielu książek Polly La Barre powiedziała kiedyś „Nie możesz mówić, że Twoja firma jest świetna, jeżeli nie jest świetna w marketingu”. Słowa te każdego dnia znajdują odzwierciedlenie w rzeczywistości na całym świecie. Pomysł, innowacyjność, wykwalifikowana kadra i odpowiednia polityka cenowa są niczym, jeżeli biznes nie jest okraszony skutecznym marketingiem.
Zastanawiasz się, jak stworzyć komunikację e-commerce? W tym celu najczęściej wykorzystuje się firmowe profile w mediach społecznościowych. Posiadają one ogromną bazę użytkowników, którzy regularnie przeglądają swoje tablice, chętnie komentują, lajkują i udostępniają różne interesujące treści. To właśnie na tym kanale skup swoje działania. Chcesz poznać przykłady dotyczące tego, jak zadbać o komunikację marki ze społecznością? Przedstawimy Ci kilka z nich, ale wcześniej musisz poznać ważne zasady dotyczące strategii marketingowych w mediach społecznościowych.
Do stworzenia komunikacji e-commerce potrzebujesz ściśle opracowanej strategii oraz dyscypliny. Ważny jest także na pomysł – warto przygotować oryginalną, niepowtarzalną metodę na zbudowanie więzi z odbiorcami. Postaw na marketing dialogu, zrezygnuj ze schematycznych i nudnych rozwiązań. Postaraj się nawiązać konwersację, ale rób to z dystansem i odpowiedzialnie.
Podpowiemy Ci, jak tworzyć komunikację e-commerce. Wykorzystaj do tego nasze przykładowe działania, stosuj je zamiennie i nigdy o nich nie zapominaj.
Słuchaj – każdy pojedynczy użytkownik odwiedzający Twoje social media jest ważny. Jak chcesz stworzyć komunikację e-commerce, bez odbiorców? Właśnie! Dlatego zadbaj o nich, poświęć czas na czytanie komentarzy, opinii, wiadomości prywatnych oraz recenzji. Swoje działania możesz poszerzyć o fora internetowe, serwisy i inne miejsca, gdzie użytkownicy chętnie o Tobie wspominają.
Odpowiadaj – następnie postaraj się odpowiedzieć na wszystkie komentarze, wpisy, czy opinie. Może być tego dużo, ale nie zniechęcaj się, naprawdę warto. Jeżeli nie jesteś w stanie odpisać na każdą wiadomość, wyselekcjonuj te naprawdę ważne. Odpowiadając, postaraj się wzbudzić zainteresowanie lub skieruj rozmowę na takie tory, aby na Twoją treść pojawiła się kolejna odpowiedź. Prowokuj do merytorycznej dyskusji.
Zachęcaj – czasami Twoi odbiorcy będą niechętnie lub wątpliwie podchodzić do oferowanych produktów bądź usług. Postaraj się ich zachęcić, ale zrób to delikatnie, bez agresywnych technik. Możesz przedstawić efekty działania Twojej oferty, jej zalety, cokolwiek! Uwierz, to działa. Dodatkowo nawiązujesz więź z odbiorcą, a marketing w mediach społecznościowych staje się bardziej ludzki. Odbiorca wie, że poświęcasz dla niego swój czas.
Pomagaj – zachęcanie to nie wszystko. Czasami ktoś może mieć problem z wyborem produktu, bądź Twój klient padnie ofiarą niemiłej obsługi klienta. Zaradź temu, najszybciej jak to możliwe. Poproś o więcej informacji prywatnie, rozwiąż problem i zapewnij, że to się już nigdy nie powtórzy. Kolejny raz przebijesz się przez ekran smartfona lub komputera, wyciągając dłoń do swojej społeczności.
Już wiesz jak stworzyć silną komunikację e-commerce. Teraz czas na przykłady, które pokażą Ci, jak robią to najlepsze marki z różnych stron świata.
Popularna sieć fast foodów McDonald’s zbudowała wokół swojej marki naprawdę sporą społeczność. Oczywiście dużą rolę w tym sukcesie odgrywa smaczne i niedrogie jedzenie, ale ważnym punktem podczas rozwoju marki w sieci było przygotowanie strategii opartej na viral marketingu. Tworzone treści od czasu do czasu były (i wciąż są) lekko kontrowersyjne i dodatkowo zawsze ubierane w ładną szatę graficzną, co przykuwa wzrok. Niejednokrotnie posty zachęcały do dyskusji, a wraz z pojawieniem się pierwszych komentarzy, osoby odpowiedzialne za obsługę social mediów, natychmiast na nie odpowiadały. To doskonały przykład komunikacji marki ze społecznością, który w tym przypadku widoczny jest do dziś, wystarczy odwiedzić profil firmowy na Facebooku, czy Instagramie.
Konkursy w social mediach – słyszał o nich każdy. Wiele marek organizuje je regularnie, aby zachęcić odbiorców do aktywności. To rozwiązanie, które doskonale promuje brand, dodatkowo budując zaufanie i wierność wśród użytkowników. Świetnych przykładów komunikacji marki ze społecznością za pomocą konkursów jest wiele, ale przytoczymy powszechnie znane produkty od Nutella. Co jakiś czas w mediach społecznościowych organizowane są specjalne wydarzenia, zachęcające do komentowania, robienia zdjęć i udostępnienia, w zamian za ciekawe nagrody. To doskonały przykład komunikacji marki, sprawdzający się od dawna i ciągle gwarantuje skuteczność. Powszechnie znanym konkursem spod logo Nutelli jest wydarzenie zorganizowane na Dzień Pingwina. Post informujący o tym evencie osiągnął ponad dziesięć tysięcy łapek w górę!
Kolejny przykład komunikacji marki ze społecznością pochodzi z Polski – to przedsiębiorstwo produkujące napoje przeznaczone dla osób pełnoletnich, powszechnie znane jako Żubr. Firma genialnie radzi sobie z mediami społecznościowymi oraz budową wizerunku. Złożenie jest intrygujące, a pomysł genialny w swej prostocie. Wszystkie posty, komentarze i treści tworzone w internecie są przygotowywane przez… żubra. Content jest kreowany w taki sposób, jakby jego autorem było najprawdziwsze, rogate, majestatyczne zwierzę, kojarzone głównie z Puszczą Białowieską. Dodatkowo osoby obserwujące profile w social media Żubra na przestrzeni ostatnich lat były świadkami wielu akcji promocyjnych, oraz reakcji na różne wydarzenia z kraju i świata (real time marketing). To doskonały przykład komunikacji marki z odbiorcami, który powinien być inspiracją dla wielu innych firm.