Skuteczny content marketing, czyli strategia marketingowa polegająca na tworzeniu wartościowych, atrakcyjnych, spójnych treści w celu przyciągnięcia i pozyskania jasno określonej grupy odbiorców, którzy finalnie zostaną nakłonieni do konkretnego działania (np. zakupu danych usług/produktów, większego zainteresowania marką) to jedno z najważniejszych i kluczowych wyzwań, z jakim muszą zmierzyć się twórcy nowych marek. W planowaniu i realizacji warto przeanalizować ważną kwestię – co wybrać: kreatywne treści czy sprawdzone komunikaty? Czym można się inspirować i jakie rozwiązania dobrze wziąć pod uwagę?
Różne strategie marketingowe
Konkretne strategie, z którymi mamy obecnie do czynienia są całkiem różnorodne. W marketingu marki wiele zależy od celów biznesowych, budżetu, konkurencyjności etc. Wśród aktualnych trendów w zakresie promocji treści możemy wyróżnić strategie skoncentrowane przede wszystkim na:
- social mediach – treściach publikowanych w serwisach typu Facebook, Pinterest, TikTok, Instagram czy YouTube, odpowiednio wybranych z racji grupy docelowych odbiorców, ich zainteresowań, zwyczajów etc., tworzonych w celu licznego udostępniania, budowania rozpoznawalności oraz popularności marki.
- e-mail marketingu – contencie regularnie przesyłanym w newsletterach, skoncentrowanym m.in. na pozyskiwaniu stałych klientów, rozwijaniu ich zaangażowania oraz lojalności.
- treściach video, live streamingu – recenzjach, materiałach zakulisowych, Q&A, poradach, wskazówkach video, które łatwiej i na dłużej przyciągają uwagę odbiorców, zwłaszcza tych młodszych.
- artykułach blogowych, case studies, e-bookach itp. – specjalistycznych, powiązanych tematycznie, wciągających tekstach oraz publikacjach, które budują grono zainteresowanych czytelników – potencjalnych klientów, fanów marki.
- podcastach, webinarach – rozmowach z ekspertami, znanymi postaciami z branży, tutorialach, poradnikach itp., które pozwalają np. skutecznie budować wizerunek eksperta, specjalisty, doradcy w danej dziedzinie.
Inspiracja sprawdzonymi działaniami
Mając do dyspozycji tak różnorodne możliwości, każdy twórca marki wcześniej czy później zmierzy się z kluczowym dylematem dotyczącym tego, na jaką konkretnie strategię się zdecydować w indywidualnym przypadku, minimalizując prawdopodobieństwo porażki. W procesie decyzyjnym dobrze m.in. zainspirować się takimi kampaniami, które odniosły już sukces, nierzadko tego typu wzorowanie się może przynieść liczne profity. Wśród uznanych, intrygujących strategii marketingowych marek możemy wyróżnić np.:
- kampanię Coca-Coli „Podziel się radością” (Polska) – na opakowaniach zamiast nazwy marki pojawiały się popularne imiona i pseudonimy. Firma skutecznie wykorzystała tu personalizację oraz wirusowość, pomysł świetnie sprawdził się w zakresie generowania treści np. w zakresie social mediów.
- kampanię KitKata „Have a break. Have a KitKat” (Filipiny) – nietypowe wykorzystanie contentu w formie bloga. KitKat od lat korzysta z hasła reklamowego „Zrób sobie przerwę”, stąd pomysł na stworzenie interesujących, pomocnych artykułów opisujących różnorodne możliwości spędzania wolnego czasu (w zależności od ilości posiadanego czasu, lokalizacji, rodzaju przerwy czy też zainteresowań etc.). Kampania odniosła niemały sukces za sprawą licznych udostępnień na Twitterze.
- kampanię Galerii Uffizi na TikToku (Włochy) – oryginalny pomysł na przyciągnięcie uwagi i dotarcie z przekazem do młodych użytkowników, poprzez wykorzystanie krótkometrażowych, intrygujących filmów, w których ożywienie postacie ze słynnych dzieł sztuki pojawiają się w nietypowych i zabawnych sceneriach.
Kreatywne treści – zalety i zagrożenia
Sięganie po kreatywne treści to kuszące, niemniej niepozbawione potencjalnych zagrożeń rozwiązanie. Co może okazać się ryzykowne? Przede wszystkim trafienie z samym nietypowym przekazem – to, czy rzeczywiście zostanie on doceniony, zauważony, chętnie komentowany czy udostępniany przez docelowych odbiorców. Warto także uwzględnić, że korzyści z kampanii content marketingowych nie są widoczne od razu, wymagają wytrwałości w dążeniu do zwrotu z inwestycji. Co więcej, wyniki w zakresie np. sprzedaży są całkiem łatwe do zmierzenia, jednak już te związane z wpływem treści na reputację, rozpoznawalność marki, lojalność klientów, już niekoniecznie. Poza tym należy wciąż pod uwagę, że tworzenie unikalnego, oryginalnego contentu wymaga odpowiedniej wiedzy i profesjonalnych umiejętności, co będzie wiązało się, nawet w przypadku mniejszych kampanii, ze współpracą z zewnętrznymi agencjami czy freelancerami. Z drugiej strony nie brakuje zalet kreatywnych treści. W ten sposób jesteśmy w stanie zbudować naprawdę szeroki rozgłos, korzystając np. z potencjału marketingu wirusowego i social mediów. Decydując się na ciekawy content, możemy także zdobyć uwagę tych osób, które zwykle unikają standardowych przekazów reklamowych, łatwiej odnaleźć swoją niszę, wesprzeć inne strategie (również w zakresie SEO), znacząco poprawić konkurencyjność i efektownie wyróżnić się wśród innych marek. Tak naprawdę, ryzykujemy więc tyle, ile możemy zyskać – czy warto? Tak, ale tylko, jeśli będziemy mieć pewność co do jakości i wyjątkowości contentu, który zaprezentujemy odbiorcom, a budżet nie okaże się zbyt nierozsądny.
Podsumowanie
Co finalnie w takim razie ma większy sens – sięganie po sprawdzone czy może nowatorskie przekazy reklamowe? Odpowiedź może być tylko jedna: to zależy. Jeśli jesteś twórcą nowej, odważnej marki, która chce wejść na rynek z przytupem, wzbudzić zainteresowanie, testować swoje możliwości marketingowe etc., wtedy nie wahaj się przed eksperymentami oraz innowacyjnością. Jeśli natomiast Twoja marka ma już grono stałych fanów, ma także swoją historię, wokół niej narosły już konkretnie skojarzenia etc., wtedy rozwiązania są dwa – albo przełamujesz wizerunek i próbujesz czegoś nowego, zadziwiając swoich odbiorców, albo sięgasz po opcje bardziej zachowawcze i stonowane. Bez względu na to, jaka będzie Twoja ostateczna decyzja, pamiętaj o tym, jak wiele masz możliwości, nie zrażaj się i nie zniechęcaj, podglądaj metody najlepszych w branży, inspiruj się strategiami, które odniosły suckes. W tworzeniu skutecznego i atrakcyjnego contentu nic nie sprawdza się lepiej niż metoda prób i błędów, a więc – do dzieła