UX

Logo i logotyp – różnice

3 min czytania
Logo i logotyp - różnice

Każda firma posiada znaki identyfikacyjne, które umożliwiają szybkie rozpoznanie danego brandu przez jej klientów. Do tego rodzaju znaków zaliczymy m.in. slogan, barwy, a także logo lub logotyp. Ostatnie z wymienionych elementów stanowią niezwykle istotną część identyfikacji marki. Nie wszyscy jednak zdają sobie sprawę, jakie są różnice między logiem i logotypem. Postaramy się to wyjaśnić.

Logo i logotyp - różnice

Zdj 1. Tak wygląda logo WordPressa. Pamiętaj, że znak graficzny może mieć nie tylko firma, ale też np. produkt

Źródło: https://pixabay.com/pl/photos/wordpress-r%C4%99ka-logo-obraz-w-tle-589121/

Zacznijmy od podobieństwa. Logo i logotyp to forma graficzna, symbol, który jest mocno powiązany z charakterem działania firmy, jej historią, nazwą itp. Znaki te pozwalają na wewnętrzne i zewnętrzne promowanie firmy, ułatwiają budowanie pozytywnego wizerunku brandu oraz wpływają na podświadomość klientów, będąc skuteczną formą reklamy.

Czym logo różni się od logotypu?

Różnice między logiem i logotypem są na tyle subtelne, że w języku potocznym obydwa słowa stosowane są wzajemnie. Mimo, że obydwie formy to znaki graficzne spełniające funkcję identyfikacyjną, inna jest ich budowa, a niekiedy również przeznaczenie.

Logotyp jest częścią składową logo. To napis, który ułatwia potencjalnemu odbiorcy błyskawiczną identyfikację nazwy danego brandu. Najlepszym przykładem jest Coca-Cola, której logo w całości składa się z logotypu. Logotyp niekoniecznie musi zawierać nazwę danej marki. Może pokazywać slogan (jak w przypadku „I’m lovin it” firmy McDonald’s. 

Z kolei logo to część cała składająca się ze wspomnianego logotypu oraz sygnetu (czyli charakterystycznego znaku graficznego). Istotne jest to, że logo może być logotypem i nie zawierać sygnetu (jak w przypadku wspomnianej wcześniej Coca-Coli) albo składać się tylko z sygnetu. Przykładem marki, która nie ma napisu w logo jest Apple (charakterystyczne odgryzione jabłko).

Zobacz  Co to jest phishing? Przykłady i wskazówki jak się ochronić

Logotyp może stanowić odrębny element identyfikacji wizualnej brandu. Niekiedy jest używany w kampaniach marketingowych wprowadzanego na rynek produktu lub nowej akcji promocyjnej. Logo z kolei to część, która zawsze powinna być obecna na materiałach reklamowych, stanowić formę identyfikacyjną w trakcie SEO (odpowiednie umiejscowienie logo na stronie internetowej wpływa na SXO) i łączyć się z marką, niezależnie od okazji.

Logo i logotyp - różnice

Zdj 2. Klasycznym przykładem logotypu jest napis Coca-Cola na puszkach i butelkach producenta napoju

Źródło: https://pixabay.com/pl/photos/coca-cola-m%C3%B3c-drink-soda-koks-6554092/ 

Jak zaprojektować dobre logo lub logotyp? O czym należy pamiętać?

Projektując logo lub logotyp miej na uwadze charakter swojej działalności oraz wybraną grupę docelową. Jej przekaz musi być zrozumiały. Znaki graficzne powinny być też szybkie w identyfikacji i proste w zapamiętaniu (warto postawić na skojarzenia). Odbiorca w kilka chwil musi wiedzieć, że dany znak należy do Twojej firmy. Dzięki temu – podczas zakupów – obecność logo zachęci go do skorzystania z Twojej oferty.

Logo i logotyp muszą mieć też księgę znaków, czyli wskazówki jak można umieszczać je na materiałach marketingowych, jakie warianty kolorystyczne są dopuszczalne i w jaki sposób należy formatować dany znak graficzny.

Poza tym pamiętaj o następujących zasadach:

  • logotyp musi mieć odpowiedni rozstaw liter i font dobrany do odbiorcy;
  • barwy użyte w logotypie muszą być spójne z pozostałymi elementami identyfikacyjnymi Twojej marki (np. stroną www);
  • logotyp i logo powinny być zaprojektowane w formie wektorów. Dzięki temu można je użyć na outdoorowych materiałach graficznych;
  • wszystkie elementy loga (w tym również logotyp) muszą być do siebie dopasowane.
Zobacz  Remarketing dynamiczny krok po kroku - Poradnik

Podczas projektowania logo z profesjonalnym grafikiem i wybraną firmą pamiętaj, aby uwzględnić też jego ponadczasowość. Najlepsze marki mają jeden emblemat przez wiele lat, delikatnie „odświeżając go” co jakiś czas, dopasowując go do bieżących trendów. Istotna jest także prostota logotypu i jego łatwe odwzorowywanie. Zwróć również uwagę na tzw. uniwersalność. Logo będzie pojawiać się na wielu materiałach reklamowych, w mediach społecznościowych, na Twojej stronie internetowej czy na gadżetach. Wszędzie tam musi wyglądać nienagannie, bo wpływa na wizerunek całej firmy. 

Dziennikarz, copywriter i przedsiębiorca, który działa w branży od ponad 10 lat. Wykładowca Uniwersytetu Mikołaja Kopernika i licencjonowany konferansjer. Zajmuje się przygotowywaniem eksperckich treści związanych z marketingiem, a w szczególności pozycjonowaniem treści. Praca jest dla niego największą pasją.

Udostępnij

Oceń tekst

Średnia ocen 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak głosów - oceń jako pierwszy!

Zapytaj o ofertę SEO
Dołącz do newslettera
Powiązane artykuły Najnowsze Popularne

Zbuduj Twój potencjał SEO

Skonsultuj z nami Twoją sytuację w wyszukiwarce. Porozmawiajmy o Twoich celach i możliwościach współpracy