Logo i logotyp – różnice
3 min
3 min
Każda firma posiada znaki identyfikacyjne, które umożliwiają szybkie rozpoznanie danego brandu przez jej klientów. Do tego rodzaju znaków zaliczymy m.in. slogan, barwy, a także logo lub logotyp. Ostatnie z wymienionych elementów stanowią niezwykle istotną część identyfikacji marki. Nie wszyscy jednak zdają sobie sprawę, jakie są różnice między logiem i logotypem. Postaramy się to wyjaśnić.
Zdj 1. Tak wygląda logo WordPressa. Pamiętaj, że znak graficzny może mieć nie tylko firma, ale też np. produkt
Źródło: https://pixabay.com/pl/photos/wordpress-r%C4%99ka-logo-obraz-w-tle-589121/
Zacznijmy od podobieństwa. Logo i logotyp to forma graficzna, symbol, który jest mocno powiązany z charakterem działania firmy, jej historią, nazwą itp. Znaki te pozwalają na wewnętrzne i zewnętrzne promowanie firmy, ułatwiają budowanie pozytywnego wizerunku brandu oraz wpływają na podświadomość klientów, będąc skuteczną formą reklamy.
Różnice między logiem i logotypem są na tyle subtelne, że w języku potocznym obydwa słowa stosowane są wzajemnie. Mimo, że obydwie formy to znaki graficzne spełniające funkcję identyfikacyjną, inna jest ich budowa, a niekiedy również przeznaczenie.
Logotyp jest częścią składową logo. To napis, który ułatwia potencjalnemu odbiorcy błyskawiczną identyfikację nazwy danego brandu. Najlepszym przykładem jest Coca-Cola, której logo w całości składa się z logotypu. Logotyp niekoniecznie musi zawierać nazwę danej marki. Może pokazywać slogan (jak w przypadku „I’m lovin it” firmy McDonald’s.
Z kolei logo to część cała składająca się ze wspomnianego logotypu oraz sygnetu (czyli charakterystycznego znaku graficznego). Istotne jest to, że logo może być logotypem i nie zawierać sygnetu (jak w przypadku wspomnianej wcześniej Coca-Coli) albo składać się tylko z sygnetu. Przykładem marki, która nie ma napisu w logo jest Apple (charakterystyczne odgryzione jabłko).
Logotyp może stanowić odrębny element identyfikacji wizualnej brandu. Niekiedy jest używany w kampaniach marketingowych wprowadzanego na rynek produktu lub nowej akcji promocyjnej. Logo z kolei to część, która zawsze powinna być obecna na materiałach reklamowych, stanowić formę identyfikacyjną w trakcie SEO (odpowiednie umiejscowienie logo na stronie internetowej wpływa na SXO) i łączyć się z marką, niezależnie od okazji.
Zdj 2. Klasycznym przykładem logotypu jest napis Coca-Cola na puszkach i butelkach producenta napoju
Źródło: https://pixabay.com/pl/photos/coca-cola-m%C3%B3c-drink-soda-koks-6554092/
Projektując logo lub logotyp miej na uwadze charakter swojej działalności oraz wybraną grupę docelową. Jej przekaz musi być zrozumiały. Znaki graficzne powinny być też szybkie w identyfikacji i proste w zapamiętaniu (warto postawić na skojarzenia). Odbiorca w kilka chwil musi wiedzieć, że dany znak należy do Twojej firmy. Dzięki temu – podczas zakupów – obecność logo zachęci go do skorzystania z Twojej oferty.
Logo i logotyp muszą mieć też księgę znaków, czyli wskazówki jak można umieszczać je na materiałach marketingowych, jakie warianty kolorystyczne są dopuszczalne i w jaki sposób należy formatować dany znak graficzny.
Poza tym pamiętaj o następujących zasadach:
Podczas projektowania logo z profesjonalnym grafikiem i wybraną firmą pamiętaj, aby uwzględnić też jego ponadczasowość. Najlepsze marki mają jeden emblemat przez wiele lat, delikatnie „odświeżając go” co jakiś czas, dopasowując go do bieżących trendów. Istotna jest także prostota logotypu i jego łatwe odwzorowywanie. Zwróć również uwagę na tzw. uniwersalność. Logo będzie pojawiać się na wielu materiałach reklamowych, w mediach społecznościowych, na Twojej stronie internetowej czy na gadżetach. Wszędzie tam musi wyglądać nienagannie, bo wpływa na wizerunek całej firmy.
Dziennikarz, copywriter i przedsiębiorca, który działa w branży od ponad 10 lat. Wykładowca Uniwersytetu Mikołaja Kopernika i licencjonowany konferansjer. Zajmuje się przygotowywaniem eksperckich treści związanych z marketingiem, a w szczególności pozycjonowaniem treści. Praca jest dla niego największą pasją.