Marketing 4P – koncepcja w praktyce
3 min
3 min
Na skróty
Marketing 4P jest sformułowaniem, które bardzo często przewija się przez tematy związane nie tylko z reklamą, ale także zarządzaniem, czy planowaniem strategii promocyjnej. Nic dziwnego, bowiem pozwala dokładnie określić, co, jak, komu i kiedy sprzedawać, aby osiągnąć sukces.
Marketing 4P to koncepcja określana również jako „marketing mix”, odnosząca się do czterech kluczowych elementów strategii marketingowej: produktu (product), ceny (price), miejsca (place) i promocji (promotion).
W ten sposób biznes może określić, co i jak sprzedawać, aby osiągnąć w tym zakresie maksymalną skuteczność:
Warto pamiętać, że choć w marketingu 4P mówi się o przedmiocie lub produkcie, koncepcja ta znajduje pełne zastosowanie także w kontekście usług.
Początki marketingu 4P to lata sześćdziesiąte XX wieku. Za osobę odpowiedzialną za wprowadzenie tej koncepcji uznaje się Jerome’a McCarthy’ego, czyli autora książki „Basic Marketing – A Managerial Approach”. Bardzo często w kontekście marketingu 4P oraz całej koncepcji pada nazwisko Neila Bordena – on z kolei napisał artykuł „The Concept of the Marketing Mix”. Od tego czasu hasła product, price, place, promotion zaczęły stawać się coraz popularniejsze, trafiając do strategii marketingowych coraz większych marek. Warto zauważyć, że marketing 4P jest koncepcją na tyle uniwersalną, że znajduje zastosowanie aż do dziś.
Marketing 4P stanowi ramy, na których należy budować swoją strategię marketingową. Przemyśl każdy czynnik, od produktu, przez cenę i miejsce, aż po promocję. To tylko 4 aspekty, ale każdy z nich jest równie ważny.
Po pierwsze, przeanalizuj produkt, który będziesz sprzedawać. Jakie cechy sprawiają, że jest on atrakcyjny? Rozważ, co oferuje konkurencja. Znajdź wyróżniki na tle swoich rywali, aby konsumenci sięgali po Twoją ofertę. Zidentyfikuj cechy, które sprawią, że produkt będzie atrakcyjny dla Twoich docelowych odbiorców.
Zastanów się nad odpowiednią ceną produktu. To nie jest po prostu koszt produkcji powiększony o kilkuprocentową marżę. Gdyby tak było, nigdy nie powstałyby luksusowe marki, sprzedające drogie wyroby, które są warte o wiele mniej – wówczas konsument płaci właśnie za logotyp oraz to, co z nim związane: emocje, cechy i tożsamość.
Promocja to między innymi kanały marketingowe i sprzedażowe. Zależnie od tego, jaki biznes prowadzisz, wykorzystuj np. kampanie reklamowe Google Ads, czy social media marketing. Skuteczność w przypadku e-commerce wykazuje również pozycjonowanie, czyli Search Engine Optimization: SEO.
Miejsce to ustalenie tego, gdzie dokładnie produkt będzie dostępny. Możesz wybierać spośród wielu metod. Pamiętaj, że w dobie cyfryzacji coraz popularniejsze staje się prowadzenie biznesu online w formie sklepu internetowego. Oznacza to, że możesz osiągnąć sukces dzięki sprzedaży nawet w sytuacji, gdy produkt nigdy nie trafi na fizyczną półkę sklepu.
Wielu marketerów zastanawia się, czy marketing 4P jest ciągle aktualny. W końcu powstał naprawdę dawno temu, szczególnie uwzględniając fakt, jak bardzo rozwinął się świat cyfrowy.
Miejsce odnosi się do tego, gdzie konsumenci kupują Twój produkt lub gdzie go odkrywają. Dzisiejsi konsumenci mogą dowiedzieć się o produktach i kupić je online, za pomocą aplikacji na smartfony, w punktach sprzedaży detalicznej lub za pośrednictwem profesjonalisty ds. sprzedaży (np. w B2B).
Cena odnosi się do kosztu produktu lub usługi. Określenie wartości produktu w sposób właściwy obejmuje analizę konkurencji, popytu, kosztów produkcji oraz tego, ile konsumenci są skłonni wydać. Można rozważyć różne modele cenowe, takie jak wybór między jednorazowym zakupem a subskrypcją.
Promocja odnosi się do konkretnych i przemyślanych reklam, które docierają do rynku docelowego. To ciągle istotny aspekt strategii marketingowej.
Określenie tego, czym jest produkt, jakie ma cechy i czym się wyróżnia, stało się jeszcze ważniejsze, niż dawniej – a to za sprawą cyfryzacji oraz globalizacji. Dziś wiele marek konkuruje ze sobą w sieci. Rynek staje się zatłoczony, a konsument musi wybrać jedną ofertę spośród naprawdę wielu.
Reasumując, marketing 4P to koncepcja ciągle jak najbardziej aktualna i skuteczna, która pomaga obrać efektywną strategię promocji produktu lub usługi.
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.