Marketing BTL – na czym polega?
3 min
3 min
Na skróty
Nowoczesny marketing znacznie różni się od form realizowanych jeszcze kilkanaście, a nawet kilka lat temu. Nie jest nastawiony na masowy komunikat docierający do dużej grupy nie do końca idealnie zdefiniowanych odbiorców, a trafia do konkretnej osoby, o ściśle określonym profilu i prawidłowo zdefiniowanych upodobaniach. To tzw. marketing BTL (below the line) znany także jako marketing poniżej linii. Co warto o nim wiedzieć?
Zdj 1. Below the line czyli marketing “pod linią” jest dużo bardziej popularny niż ten „nad linią”
Źródło: https://pixabay.com/photos/marketing-affiliates-998561/
Środki masowego przekazu (mass media) były w XX i na początku XXI wieku głównym nośnikiem przekazu reklamowego. Docierały do najszerszej liczby odbiorców. Przedsiębiorstwa (głównie te zamożniejsze) inwestowały w reklamę w radiu, telewizji czy prasie tradycyjnej, mając nadzieję, że badania charakterystyki grupy odbiorców wykonane są prawidłowo. Marketing BTL całkowicie odmienił pojęcie reklamy. Poszerzył jej dostępność i sprawił, że skuteczność działań stała się bardziej mierzalna.
Marketing BTL to działania promocyjne skierowane do konkretnego, ściśle zdefiniowanego odbiorcy. Ten charakteryzuje się określonym wiekiem, zainteresowaniami, miejscem zamieszkania czy zamożnością. Głównym nośnikiem, który wykorzystują specjaliści działający w branży BTL jest Internet – źródło mierzalnego ruchu i w pełni kontrolowanej konwersji. Przykładem współczesnej formy below the line jest SXO, czyli połączenie optymalizacji strony internetowej i działań user experience (UX), czyli publikacji treści przydatnych dla użytkownika pod względem merytorycznym i użytkowym.
Podkreślmy, że BTL był znany jeszcze przed erą digital marketingu. W celu dopasowania reklam do konkretnych odbiorców wykorzystywano takie narzędzia jak banery reklamowe i rollupy, ulotki rozdawane na imprezach branżowych, plakaty, standy i wszystko to, co dawało bezpośredni kontakt z odbiorcą. Dziś rolę tę przejęło działanie w sieci, chociaż outdoorowa forma reklamy BTL nadal jest stosowana (np. na eventach).
Najważniejsza różnica dotyczy nośników reklamowych wykorzystywanych do prowadzenia kampanii reklamowej. W przypadku ATL (allow the line), czyli reklamy nad linią wykorzystuje się tradycyjne formy medialne (głównie radio, telewizję czy prasę). BTL to m.in. infliuencer marketing, digital marketing czy pozycjonowanie.
O jakich różnicach warto jeszcze pamiętać?
Dodajmy też, że na ATL mogą pozwolić sobie podmioty o wyższym budżecie marketingowym (reklama nawet w lokalnych mediach jest dość droga). Z kolei BTL to skuteczny marketing nawet dla małych przedsiębiorstw, mających niewielkie fundusze promocyjne.
Zdj 2. Przykładem marketingu BTL są działania w formie online, m.in. SEO.
Źródło: https://pixabay.com/photos/online-marketing-internet-marketing-1246457/
Aby BTL przyniosła korzyści w formie sprzedaży produktów lub usług, należy skupić się na kilku elementach. Jakich?
Do narzędzi użytkowanych we współczesnym marketingu poniżej linii zaliczymy m.in. pozycjonowanie (SEO jest najlepszym przykładem BTL, ponieważ ukierunkowuje promocję marki właśnie na ściśle sprecyzowaną grupę), mailing, sms marketing, popupy na stronach internetowych, reklamy CPC i podobne.
Podsumowując możemy stwierdzić, że BTL to nadal rozwijana forma dotarcia do użytkowników. Jest bardziej skuteczna niż ATL, a do tego szybciej zmierzymy efekty jej działania.
Dziennikarz, copywriter i przedsiębiorca, który działa w branży od ponad 10 lat. Wykładowca Uniwersytetu Mikołaja Kopernika i licencjonowany konferansjer. Zajmuje się przygotowywaniem eksperckich treści związanych z marketingiem, a w szczególności pozycjonowaniem treści. Praca jest dla niego największą pasją.