Marketing internetowy produktu cyfrowego. Poznaj metody!
4 min
4 min
Na skróty
Wirtualne produkty, takie jak na przykład ebooki, webinary, presety do obróbki zdjęć i kursy są coraz bardziej popularne. Cieszą się nie tylko większym zainteresowaniem klientów, ale powstaje ich coraz więcej. Konkurencja w wielu dziedzinach rośnie. Jakie działania online marketingu możesz wykorzystać do promocji swojego produktu? Wśród nich jest skuteczne pozycjonowanie. Zapoznaj się z tą i innymi najlepszymi metodami
Prowadząc sklep stacjonarny w danej miejscowości trzeba zadbać o lokalnych klientów. Umieszcza się szyld oraz wiesza banner reklamowy w pobliżu, często angażuje się w promocję lokalne media. Reklama jest tam, gdzie potencjalni odbiorcy. Trudniej jest w marketingu online. Trzeba określić grupę docelową, wybrać kanały marketingowe, dostosować strategię promocyjną i budować wizerunek marki. Jak wykorzystywać online marketing?
To długofalowe działanie, którego efekty nie przychodzą od razu. Pozwalają jednak na tworzenie solidnych fundamentów marki i stopniowe zwiększanie zasięgów oraz społeczności stałych klientów. Ciągłe poszerzanie bazy potencjalnych klientów jest jednym z elementów skutecznych strategii marketingowych. Należy pamiętać, że trudniej jest udowodnić wartość produktów wirtualnych. Wśród wielu użytkowników internetu wciąż istnieje przekonanie, że treści w sieci powinny być bezpłatne. Dotyczy to dostępu do artykułów, zdjęć, filmów, ale też produktów online takich jak ebooki czy audiobooki. Ludziom łatwiej zapłacić za książkę, którą mogą wziąć do ręki i postawić na półce niż za ebooka w formacie PDF, który nie ma dla nich fizycznej formy.
Podczas, gdy autor książki widocznej w księgarni jest niejako nobilitowany przez sam fakt, że jego publikacja ukazała się w druku: „skoro jego książka została wydana, to musi być ciekawa”, autorzy produktów online tracą. To przekonanie powoli znika w naszym kraju, ale wciąż można spotkać się z opiniami, według których treści i produkty online są mniej wartościowe. Sposobem na zwiększenie pozytywnego odbioru publikacji internetowych może być aktywne prowadzenie kanałów w mediach społecznościowych. Widoczna działalność w internecie np. pisanie bloga przed, w trakcie i po wypuszczeniu produktu online pozwala zaznajomić się odbiorcy z autorem. To buduje autorytet i zmniejsza dyskomfort związany z nabycie produkty od „niesprawdzonej” osoby. Wytworzenie więzi skutecznie przekonuje potencjalnych klientów do zakupienia produktu. Jak budować społeczność? Poprzez ciągły kontakt, odpowiadanie na wiadomości i komentarze, ale także dzielenie się darmową wiedzą. Jeśli odbiorcy będą zadowoleni z wartości, jakie mają darmowe materiały danego twórcy, to z chęcią wydadzą pieniądze na płatne produkty elektroniczne. Dotyczy to zarówno produktów marek osobistych, jak i tworzonych przez duże firmy.
Działania związane z marketingiem online powinny wspierać i budować zainteresowanie wokół przedmiotu sprzedaży lub jego autora (jeśli jest to produkt ekspercki). Sposobem na to są działania SEO, które pozwalają stronie z danym produktem znaleźć się wysoko w wynikach wyszukiwarki. Inwestycja w SEO pozwala również dotrzeć do klientów, którzy mimo tego, że nas nie znają i nie są częścią naszej społeczności mają określoną potrzebę zakupową, na którą nasz produkt odpowiada. Na przykład osoba wpisująca w Google hasło: „przepisy bez glutenu ebook”, szuka konkretnego produktu, który najlepiej odpowie zapytanie. Klient nie musi znać sprzedawcy wcześniej, żeby po przeczytaniu zamieszczonego na stronie opisu zdecydować się na zakup. Dlatego warto zdecydować się na skuteczne pozycjonowanie. To inwestycja, która umożliwia zwiększenie widoczności oferty i powoduje, że wielu użytkowników internetu będzie miało możliwość na zapoznanie się z produktami danej marki. Jeśli szukasz skutecznego pozycjonowania – napisz do nas. Wykonamy dla Ciebie wstępny audyt i zaproponujemy najlepsze rozwiązanie.
Kampanie na różnych serwisach społecznościowych także mogą zwiększyć zainteresowanie produktem. Możesz tworzyć kampanie, które będą promowały produkt. Możesz jednak początkowo skupić się nie tyle na sprzedaży przez kampanie w social mediach, a na wzbudzanie zainteresowania. Promowane posty, które będą wyświetlały się odbiorcom, nie muszą dotyczyć bezpośrednio produktu. Mogą być to lifestylowe, poradnikowe, zabawne treści, w które użytkownicy są skłonni kliknąć. Zbudujesz w ten sposób zaufanie i rozpoznawalność – możesz potem wprowadzić nowy rodzaj postów skupiających się bezpośrednio na zachęcaniu do zakupu. Może się okazać to niezwykle korzystne.
Do promowania wirtualnego produktu wśród osób, które już wcześniej zetknęły się ze związanymi z nim treściami świetnie nadają się również banery reklamowe. Dzięki odpowiedniemu „call to action” mogą bezpośrednio kierować klientów do sklepu i pomagać w finalizowaniu transakcji przez osoby, które są w stanie dokonać spontanicznego zakupu np. w czasie przeglądania artykułów w internecie.
Tworząc wirtualny produkt np. ebooka czy cykl szkoleń w formie wideo, warto kupić się przede wszystkim na skutecznym marketingu online produktu. Pamiętaj o budowaniu wizerunku eksperta, dbaniu o pozytywne opinie, ale też recenzje znanych osób. Możliwości reklamy online jest mnóstwo, tutaj wymieniliśmy tylko niektóre z nich. Inwestowanie w tradycyjne formy promocji przyniesie Ci dużo gorsze rezultaty. Przykładem może być artykuł w gazecie, który pomoże budować rozpoznawalność marki. Jednak droga, jaką potencjalny klient musiałby przejść od przeczytania artykułu po zapamiętanie nazwy produktu i wpisanie go w wyszukiwarkę Google jest długa. O wiele bardziej opłacalne będą artykuły sponsorowane, które przyciągają wartością, zaciekawiają i skłaniają do szybkiego kliknięcia w link. Sytuacja, w której artykuł nawiązujący do Twojego produktu pojawi się w internecie wraz z bezpośrednim linkiem przekierowującym do sklepu może zwiększyć sprzedaż, ale wpłynie też na pozycjonowanie organiczne Twojej witryny. Jeśli chcesz wprowadzić do sprzedaży produkt online, to koniecznie wypisz kanały promocyjne, zaplanuj strategię marketingową i korzystaj z różnych metod promocji.