Wydaje się, że w marketingu internetowym nie ma znaczenia to, co sprzedaje firma.. Jednak jest ogromna różnica w sposobie prowadzenia strategii internetowej sprzedaży usług i produktów. Chcesz dowiedzieć się jakie są różnice i na czym należy się skupić? Zapraszamy do zapoznania się z materiałem.
Na skróty
Marketing usług
Usługi często wiążą się długotrwałą relacją z klientem, a co za tym idzie – większymi zarobkami. Należy znaleźć grupę docelową, która może być nimi zainteresowana i promować firmę w taki sposób, aby klient wiedział, że może zaufać danej firmie. W przypadku sklepów internetowych jest łatwiej – klient kupuje konkretny produkt o danych właściwościach, który sam sobie wybierze i jeśli będzie zadowolony, to skorzysta ponownie. Jednak w tej sytuacji klient nie przywiązuje się do przedsiębiorstwa w tak dużym stopniu. Często będzie testował produkty innych marek zanim wybierze swoją ulubioną. Jeśli chodzi o usługi – szczególnie długoterminowe, to jakość ich wykonania jest różna w zależności od firmy. Klient wie, czego oczekuje, ale nigdy nie ma pewności z jaką dbałością zostanie wykonana dana usługa. Dlatego też nie należy podchodzić w taki sam sposób do marketingu produktu i usług.
Sposoby na marketing usług w internecie
Najważniejsze jest to, aby utworzyć spójną kampanię marketingową, na którą będzie składało się wiele kanałów. Najlepiej jest prowadzić działania w internecie równolegle, dzięki temu można docierać do różnych grup odbiorców korzystających z innych portali i metod korzystania z internetu. Sprawna kampania powinna obejmować:
Należy dokładnie uściślić charakter wykonywanych usług i skupić się na ich korzyściach. Istotne będzie przeanalizowanie konkurencji. Można z nią walczyć ceną, albo jakością, wizerunkiem, sposobem komunikacji i profesjonalizmem usług. Pierwsza metoda nie zawsze jest skuteczna. Oczywiście są osoby, które wybierają firmy biorąc pod uwagę poniesione koszty. Jednak mnóstwo ludzi ma przekonanie, że jeśli coś jest tanie, to nie może być najwyższej jakości. Dlatego też o wiele lepiej jest rozszerzyć ofertę o dodatkowe opcje. Wtedy klient wie, że płaci więcej za realne korzyści.
Kształtowanie wizerunku marki jest skomplikowane. Musi on być spójny i najlepiej jeśli będzie nastawiony na profesjonalizm. Przy czym nie można mylić go z pychą, powinno się kreować firmę na przyjazną dla klienta. Taką, która dodatkowo doradzi, wesprze i będzie łatwa w kontakcie. Nie należy tworzyć zbyt dużego dystansu – to zniechęca.
Od czego zacząć?
Sprawdzoną taktyką jest stopniowe podejście do promowania marki. Najpierw muszą Cię zauważyć, potem zainteresować się Twoją działalnością, następnie polubić, po tym zapoznać się z ofertą. Kolejnym krokiem jest zaufanie, a dopiero na końcu skorzystanie z usług. Ta ścieżka bardzo dobrze sprawdza się w marketingu usług. Nikt nie wybierze Twojej oferty jeśli najpierw nie pozna i nie polubi firmy.
Dlatego pierwszym krokiem powinno być pozycjonowanie. Ono sprawi, że Twoja firma będzie rozpoznawalna. Do tego warto wykorzystać blog firmowy. Dzięki niemu wzrośnie zainteresowanie Twoimi usługami, a fachowość przekazywanych informacji wpłynie na zaufanie. Pozycjonowanie organiczne powinno być traktowane priorytetowo. Jeśli Twoja firma jest nowa w branży, albo też chcesz szybko na jakiś czas się wyróżnić – warto zastanowić się nad wprowadzeniem płatnej kampanii AdWords.
Dobrym krokiem jest opracowanie skutecznego newslettera, który nie będzie polegał na natychmiastowym zachęcaniu do skorzystania z usług. Na początku to powinno być jedynie dodatkiem do merytorycznych i ciekawych wiadomości.
Równolegle warto dbać o social media. Linkować tam do ciekawych artykułów, chwalić się dokonaniami firmy i współpracą z wartościowymi partnerami. Jednak nie należy rezygnować z interakcji. Dobrym sposobem na zawarcie i podtrzymanie kontaktu będą wpisy wymagające od odbiorców wyrażenia swojego zdania czy opinii. Poleca się ankiety, konkursy, ale nawet zwykłe zapytania dotyczące prywatnych doświadczeń. Ludzie chętnie dzielą się swoimi przemyśleniami. Warto też odpisywać na takie komentarze. Nie na zasadzie „kopiuj” i „wklej”, ale rzeczywiście odpowiadać na treści pozostawiane przez odwiedzających.