Istnieje wiele metod wyznaczania i osiągania celu. Dają one motywację do działania, przy okazji pomagają w określaniu tego, jaką drogą podąża projekt – i czy zmierza w odpowiednim kierunku. Jedną z nich jest metoda SMART.
Na czym polega metodologia SMART? Czym są kryteria SMART?
Metodologia SMART jest to metoda definiowania celów. Ma zastosowanie między innymi podczas planowania i realizacji projektów.
SMART to akronim pochodzący od słów: specific, measurable, achievable, relevant, timely bound. To postulaty, którymi powinna kierować się osoba lub organizacja, aby cel został osiągnięty – a wcześniej prawidłowo sformułowany. Jednocześnie słowo “smart” oznacza spryt, co świetnie wizualizuje to, w jaki sposób ta koncepcja funkcjonuje i dlatego stała się tak popularna.
Aby wyznaczanie celów SMART było możliwe, należy sprecyzować i wyznaczyć pięć podstawowych aspektów. To te wyrażenia, na które składa się akronim SMART.
Skonkretyzowany (Specific)
Cel musi być skonkretyzowany, aby następnie go zrealizować. Sformułowany cel to droga, przez którą należy przejść w celu osiągnięcia konkretnego rezultatu. Warto opisać go w taki sposób, by każda osoba mogła bez problemy zrozumieć, co należy zrobić, aby określony cel uznać za osiągnięty.
Mierzalny (Measurable)
Według koncepcji SMART, cel musi być mierzalny. Dzięki temu organizacja może monitorować stopień jego realizacji. Skuteczność w dużej mierze zależy od właściwego sformułowania celu, a następnie mierzenia efektów.
Osiągalny (Achievable)
Cel może być ambitny i wymagający, ale jednocześnie musi pozostać osiągalny. W przeciwnym wypadku osoby odpowiedzialne za jego realizowanie stracą motywację brakiem znaczących postępów.
Istotny (Relevant)
Jeżeli zadanie nie będzie istotne z punktu widzenia organizacji, jaki jest sens realizacji celu? Dlatego powinien być ważny w kontekście firmy oraz tego, jak działa przedsiębiorstwo.
Określony w czasie (Time-bound)
Kiedy zaczynamy realizować cel? Jaki jest deadline? Czy będą sprinty, a jeśli tak, to kiedy? W jakich odstępach czasowych monitorujemy efekty i z pomocą jakich narzędzi? Należy odpowiedzieć na te pytania, a cel SMART będzie określony w czasie.
Przeczytaj także: Pozycjonowanie
Do czego służy metoda SMART w marketingu?
Metoda SMART składa się z najważniejszych kwestii, które pozwalają skutecznie wyznaczać cele. W marketingu takie podejście pozwala zaplanować i zrealizować projekt. Organizacja będzie dokładnie wiedzieć, w jakim stanie znajduje się prowadzone przedsięwzięcie. Warto jednak wiedzieć, że obecnie koncepcja SMART nie należy do szczególnie popularnych. W wielu organizacjach stosuje się np. metodę Agile lub innego rodzaju rozwiązania, które służą do realizacji celów.
Zasada SMART dla marketera – zalety
Sprytny cel SMART pomaga marketerom budować projekty, które następnie mogą być efektywnie realizowane. Warto pamiętać, że każde zadanie można podzielić na mniejsze zagadnienia, aby w ten sposób zawsze dążyć do realizacji ustalonego wcześniej planu.
Jak łatwo wywnioskować, metoda SMART jest wykorzystywana przede wszystkim przez marketing managerów. Istnieją narzędzia, które wspierają takie podejście – to na przykład aplikacje wykorzystywane do zarządzania projektami: Trello, Kissflow, czy Asana. Pozwalają wygodnie i efektywnie pracować w zespołach, jednocześnie skupiając się na zadaniach, które mają największy priorytet. Możesz je przetestować, a następnie wybrać jedno – to, które idealnie wpisze się w Twoje wymagania i oczekiwania.
Metoda SMARTER – czyli wersja zaawansowana
Koncepcję SMART można zwiększyć o dwa elementy dodatkowe: E oraz R. Wówczas mamy do czynienia z koncepcją SMARTER. Co oznaczają dodatkowe literki? To pochodzące z angielskich słów określenia evaluated (oceniany) oraz readjust (regulowany). Jak łatwo wywnioskować, w tym modelu cel powinien być łatwy w ocenianiu (pod kątem realizacji oraz efektywności), a także podatny na modyfikacje, gdy zajdzie taka potrzeba.
FAQ – Metoda SMART – jak formułować i wyznaczać cele biznesowe?
1. Czym są cele SMART?
SMART to sformułowane cele, które spełniają określone kryteria, co pozwala jasno zdefiniować dany cel i zwiększyć szanse na jego realizację.
2. Jakie zasady powinna spełniać metoda SMART?
Metoda SMART posiada pięć podstawowych zasad: sprecyzowany cel, mierzalny, osiągalny cel, realistyczny oraz umieszczony w określone ramy czasowe.
3. W jakim kontekście stosuje się metody SMART?
Metody SMART są używane m.in. w kontekście zarządzania projektami, do wyznaczania celów biznesowych, kampanii marketingowych, a także rozwoju osobistego.
4. Dlaczego cele powinny być ustalane metodą SMART?
Stosując metodę SMART, eliminujemy ogólne cele i zastępujemy je jasno określonymi zadaniami, co znacząco ułatwia ich realizację.
5. Czy metoda SMART sprawdza się przy ambitnych celach?
Tak, metoda SMART pomaga rozbić ambitne cele na mniejsze etapy, dzięki czemu łatwiej zaplanować ich realizację i monitorować osiągnięcie celu w wyznaczonym czasie.
6. Jakie korzyści przynosi stosowanie metody SMART?
Korzyści to m.in. lepsza organizacja działań, skuteczniejsza realizacja celu, większa motywacja oraz możliwość kontrolowania, czy dany cel został zrealizowany zgodnie z planem.
7. W jaki sposób wykorzystać cele SMART w praktyce?
Cele SMART można zastosować do formułowania celów zawodowych, planowaniu kampanii marketingowych, wyznaczania celów biznesowych czy pracy nad rozwojem osobistym.

swój potencjał z

marketing działa.
