Na czym polegają działania wizerunkowe firmy?
3 min
3 min
Na skróty
Odpowiedni wizerunek firmy wpływa na postrzeganie przez klientów i parametry sprzedaży w długofalowej perspektywie. Tworzenie odpowiedniego obrazu marki wymaga jednak podjęcia wielu działań i konsekwentnej, skrupulatnej pracy. Jeżeli chcesz dowiedzieć się, czym są i na czym polegają działania wizerunkowe firmy, wskażemy Ci najważniejsze kierunki.
Zdj 1. Warto wykreować potencjalny wizerunek wśród odbiorców. To intensywna, mozolna i dokładnie zaplanowana praca, która się opłaca
Źródło: https://pixabay.com/photos/business-handshake-business-deal-7111764/
Budowanie wizerunku marki to proces, którego celem jest przyciągnięcie klienta i zbudowanie nim więzi oraz relacji, nie tylko sprzedażowej. Klienci, których firmy mają sprawdzony wizerunek cechują się zaufaniem do danego podmiotu. Pomagają w tym działania wizerunkowe.
Działania wizerunkowe firmy to szereg działań, które pomagają w wykreowaniu pożądanego wizerunki marki i podkreśleniu jej cech wśród potencjalnych odbiorców. Mogą być adresowane do stałych klientów (aby podtrzymać relacje) lub do nowych użytkowników, którzy dopiero zastanawiają się nad wyborem firmy do długofalowej współpracy.
Co istotne, działania wizerunkowe są podejmowane świadomie, w oparciu o dokładnie wytyczoną strategię. Mają na celu ukształtowanie postrzegania marki, ale też niekiedy poprawę takiego postrzegania (naprawa wizerunku) i utrzymania odpowiedniego wizerunku, jeżeli marka od dłuższego czasu nie pracowała nad kreacją.
Pamiętaj, że utrzymanie odpowiedniej percepcji klienta to strategiczny element marketingu w każdej firmie. Musisz zwrócić też uwagę, że wizerunek marki to bardzo szerokie pojęcie. Na wizerunek składają się rozpoznawalność, powszechność marki, odrębność, przeznaczenie, jakość i cena. Przy budowaniu wizerunku konieczne jest uwzględnienie każdej cechy.
Wizerunek może dotyczyć zarówno organizacji pozarządowych, marek osobistych, instytucji, jak i przedsiębiorstw (z sektora MŚP lub dużych korporacji). W każdym z wymienionych przypadków konieczne są skoordynowane i dobrze przemyślane działania, aby przedstawić klientowi cechy firmy i wpłynąć na ich zapamiętanie.
Z tego właśnie względu realizacja wizerunku marki (niezależnie czy mówimy o marce osobistej, czy firmowej) musi odbywać się według ściśle określonych zasad. Jakie to zasady?
Zdj 2. Skoordynowanie działań wizerunkowych w oparciu o strategię. To klucz do sukcesu
Źródło: https://pixabay.com/photos/laptops-meeting-businessmen-593296/
Działania wizerunkowe są istotne z kilku względów. Przede wszystkim (np. tak jak SEO) są długofalowym narzędziem, które wpływają na sprzedaż w bardzo rozległym okresie. Co to znaczy? Dzięki budowaniu określonego wizerunku, opartego na zdefiniowanych cechach możesz liczyć na to, że klient będzie korzystał z Twoich usług lub kupował Twój produkt zaraz, gdy zajdzie u niego taka potrzeba. Jego świadomość marki będzie tak silna, że nie dokona np. analizy ofert dostępnych na rynku. Postanowi od razu skorzystać z Twojej oferty.
Poza tym działania wizerunkowe budują relacje klienta z marką. Pokazują odbiorcy, że firma reprezentuje istotne dla niego wartości i cechy (np. kapitał pochodzący z Polski, ekologiczne podejście do produkcji, innowacyjność, opieranie składu na naturalnych składnikach etc.). Do tego wizerunek wpływa na ogólne postrzeganie firmy i stanowi dla niej wizytówkę w relacjach z biznesem. Warto więc umiejętnie go kreować.
Dziennikarz, copywriter i przedsiębiorca, który działa w branży od ponad 10 lat. Wykładowca Uniwersytetu Mikołaja Kopernika i licencjonowany konferansjer. Zajmuje się przygotowywaniem eksperckich treści związanych z marketingiem, a w szczególności pozycjonowaniem treści. Praca jest dla niego największą pasją.