Na skróty
Marketing to dziedzina, która wciąż ulega zmianom. Aby za nimi nadążać i odnosić sukcesy w branży, warto przez cały czas się edukować i poszerzać swoją wiedzę. Marketerzy chętnie uczestniczą w szkoleniach i to niezależnie od szczebla, na którym pracują. Obecnie do wyboru jest wiele możliwości, co często utrudnia znalezienie tej właściwej. Poniżej opisuję najlepsze szkolenia z marketingu, które ułatwiają podążanie za aktualnymi trendami.
Wbrew pozorom szkolenia z zakresu marketingu są dobrym wyborem nie tylko dla początkujących, ale i bardziej doświadczonych osób – również tych z wieloletnim stażem w branży. Jeżeli są właściwie prowadzone i merytoryczne, pozwalają na zdobycie nowych umiejętności, a także zweryfikowanie dotychczasowej wiedzy. Takie szkolenia są świetną okazją do podwyższania kompetencji, a także nawiązywania cennych znajomości. Nie bez znaczenia jest fakt, że dają możliwość uczenia się od najlepszych, czyli autorytetów w dziedzinie marketingu.
Uczestnicy kursów i szkoleń często podkreślają, że tego typu wydarzenia skutecznie motywują ich do samorozwoju. Zwykle są to osoby pracujące w marketingu od dłuższego czasu. Zdarza się, że to właśnie za sprawą szkoleń marketerzy zyskują nowe perspektywy, chęci do działania oraz rozwijania się w kierunku, o którym dotychczas nie myśleli. Ponadto nierzadko dzięki temu zwiększają swoje szanse na awans i pracę na nowym stanowisku.
Nie bez znaczenia jest to, że wiedza i umiejętności zdobyte podczas szkoleń ułatwiają wypełnianie codziennych obowiązków. Pozwalają na zwiększenie swojej efektywności i odnoszenie kolejnych sukcesów w branży. To zaleta nie tylko z perspektywy konkretnych pracowników, ale i całej firmy, w której są oni zatrudnieni. Obecnie do wyboru jest wiele szkoleń, dlatego każdy może znaleźć takie, które jest w 100% dostosowane do indywidualnych potrzeb i preferencji. Co istotne, nie wszystkie są płatne, a to dodatkowo zachęca do uczestnictwa.
Wbrew pozorom bezpłatne szkolenia z marketingu mogą być wyjątkowo wartościowe. Ich znalezienie nie stanowi dużego problemu, wiele odbywa się w formie online. To dobre rozwiązanie zwłaszcza dla osób, które są na początku swojej kariery w marketingu. Oto kilka darmowych szkoleń, które są merytoryczne i popularne.
HubSpot Academy to ciekawa propozycja dla osób ze znajomością języka angielskiego. Na platformie znajduje się wiele w 100% darmowych szkoleń, wszystkie odbywają się online i uczestnicy mają do nich nieograniczony dostęp. W dziale poświęconym marketingowi dostępne są tematy związane z różnymi obszarami, takimi jak:
Zwykle nie są to szkolenia, na które trzeba poświęcić bardzo dużo czasu. Wśród nich są takie składające się jedynie z 1-3 lekcji. Oczywiście im bardziej skomplikowany temat, tym więcej rozdziałów, z którymi należy się zapoznać, jednak przy każdym kursie znajduje się informacja na temat czasu jego trwania. W HubSpot Academy są szkolenia certyfikowane, a więc ich uczestnicy otrzymują dokumenty potwierdzające zdobycie nowych umiejętności. Certyfikaty można pobrać i wydrukować. Dostępna jest także opcja udostępniania ich w mediach społecznościowych, np. na LinkedIn lub Twitterze. Aby wziąć udział w kursach, wystarczy utworzyć konto w HubSpot Academy i zalogować się w zakładce Learning Center.
Na platformie Google Internetowe Rewolucje dostępne są darmowe szkolenia z marketingu online w języku polskim. Aby wziąć w nich udział, należy zalogować się na stronie startowej, podając swoje imię i nazwisko. Wpisanie tych danych jest konieczne, aby później otrzymać certyfikat. Co istotne, z kursów można korzystać na dowolnym urządzeniu: komputerze stacjonarnym, laptopie, a nawet tablecie lub smartfonie.
Szkolenia są podzielone na moduły, a za ich opracowanie odpowiadają specjaliści w swojej dziedzinie. Są w nich materiały wideo, przykłady wykorzystania wiedzy, jak również zadania praktyczne. Każdy kurs liczy od 1 do 26 modułów, zależnie od tematyki. Podobnie jak w przypadku HubSpot Academy użytkownik ma do wyboru wiele zagadnień, przykładowo:
Każdy, kto zdecyduje się na szkolenia na platformie Google, może dowolnie je personalizować, wybierając określone działy i dostosowując tempo nauki do własnych potrzeb. Internetowe Rewolucje to kursy, które z pewnością okażą się przydatne, zwłaszcza dla osób rozpoczynających karierę w marketingu. Dzięki nim możliwe jest poznanie podstaw i dostrzeżenie, jak duży potencjał tkwi w sferze online. Szkolenia stworzone przez Google pomagają również w usystematyzowaniu swojej wiedzy oraz zdobyciu umiejętności ułatwiających prowadzenie biznesu w sieci i docieranie do potencjalnych klientów.
Poza Internetowymi Rewolucjami Google stworzyło też inną platformę, Skillshop. W tym przypadku szkolenia są dostępne w języku angielskim i przeznaczone dla osób, które korzystają z popularnych narzędzi stworzonych przez przedsiębiorstwo. Wśród kursów są ciekawe propozycje dla początkujących, jak również dla bardziej doświadczonych marketerów. Warto je sprawdzić, ponieważ poszerzają wiedzę na określone tematy i pozwalają spojrzeć na dane zagadnienie z nieco innej perspektywy.
Uczestnicy szkoleń udostępnionych na platformie Skillshop także otrzymują certyfikaty potwierdzające ich odbycie. Obecnie użytkownicy mają do wyboru 10 kursów:
Niewykluczone, że w przyszłości pojawią się kolejne szkolenia. Tak jak w przypadku Internetowych Rewolucji, każdy użytkownik uczy się w swoim tempie. Kursy Skillshop zostały opracowane przez ekspertów ds. usług Google i można dzięki nim zdobyć praktyczne umiejętności.
Choć płatne szkolenia są dodatkowym wydatkiem, dla kogoś chcącego poszerzać swoją wiedzę i umiejętności z zakresu marketingu nierzadko okazują się niemal niezbędne. Osoby bardziej doświadczone, które pracują w branży od dłuższego czasu, mogą dzięki takim kursom wejść na wyższy poziom i sprawniej posługiwać się narzędziami, z których korzystają na co dzień. Poniżej opisuję propozycje, na które warto zwrócić uwagę.
Sprawny Marketing to serwis skupiający się na branży marketingowej i ekspertach, którzy w niej działają. Zajmuje się wydawaniem największego w tej dziedzinie magazynu, a także organizacją konferencji i szkoleń. Co ważne, wśród kursów można znaleźć takie dla początkujących, jak i zaawansowanych osób. Część z nich odbywa się online, a pozostałe stacjonarnie w różnych częściach Polski.
Popularne szkolenia, których organizatorem jest Sprawny Marketing, to m.in.:
Koszt uczestnictwa w tego typu wydarzeniach jest zróżnicowany, średnio mieści się w przedziale 970-1500 zł netto. Program każdego szkolenia jest szczegółowo opisany. W przypadku niektórych zagadnień kursy są podzielone na dwa dni – uczestnik samodzielnie decyduje, czy chce brać udział we wszystkich spotkaniach (zwykle jest to uzależnione od posiadanej wiedzy i umiejętności).
Udemy to znana platforma edukacyjna, która udostępnia ponad 185 tysięcy kursów. Wśród nich jest wiele dotyczących marketingu i choć są płatne, cieszą się dużą popularnością. Ich ceny są atrakcyjne i zaczynają się od kwoty 42,99 zł. Szkolenia są dostępne również na urządzeniach mobilnych, a nawet telewizorach. Wykupując je, użytkownik uzyskuje do nich dożywotni dostęp.
Wyszukanie odpowiedniego kursu nie stanowi problemu. W serwisie dostępna jest opcja sortowania z uwzględnieniem tematu, którym może być:
Kursy można sortować także według poziomu zaawansowania, ocen użytkowników, dostępnych funkcji, czasu trwania filmów czy języka. Na platformie Udemy dostępne są szkolenia nie tylko po polsku i angielsku, ale też m.in. po hiszpańsku, niemiecku, francusku i włosku. Tworzą je eksperci z różnych części świata. Warto zaznaczyć, że nie wszystkie propozycje są płatne. Jest tu także wiele bezpłatnych kursów, ale większość została przygotowana w języku angielskim.
Oczywiście szkoleń z zakresu marketingu jest znacznie więcej. Aby wybrać te odpowiednie, należy szczegółowo przeanalizować aspekty, wokół których się koncentrują. Warto również zweryfikować, kto prowadzi kurs. Ponadto trzeba pamiętać, że to tylko jeden z możliwych sposobów zdobywania wiedzy. Poza uczestnictwem w szkoleniach marketerzy powinni korzystać z innych dostępnych rozwiązań, takich jak raporty branżowe, blogi i podcasty ekspertów czy magazyny i książki.
Content writer, tłumaczka i lektorka języków azjatyckich, prowadzi zespół content writerów i copywriterów, który przygotowuje treści w różnych językach. W 2021 roku zapoczątkowała projekt Azjatyckie Języki, którego celem jest promocja języków azjatyckich nie tylko w Polsce, autorka ebooków i polsko-japońskiej książeczki (nie tylko) dla dzieci. Jej praca w copywritingu zaczęła się jeszcze na studiach filologicznych i trwa do dzisiaj.