Najpopularniejsze platformy e-commerce w Polsce – ranking [TOP 11]
11 min
11 min
Na skróty
Sklep internetowy w szeroko rozumianej branży e-commerce możemy wypromować na różne sposoby – poprzez pozycjonowanie (SEO), kampanie linków sponsorowanych Google Ads lub marketing w mediach społecznościowych. Początkujący przedsiębiorcy posiadają często podstawowe informacje odnośnie reklamy w sieci, jednak nie wiedzą, którą platformę e-commerce wybrać, by w ogóle mieć szansę na „wyprzedzenie” konkurencji i skuteczne wdrożenie działań promocyjnych.
Źródło: https://img.freepik.com/free-photo/young-man-using-discount-coupon-his-smartphone-some-online-shopping-laptop_662251-2177.jpg?t=st=1720598308~exp=1720601908~hmac=d63954f066247a706177bfa99e1cfee13fd60b4886c75ba7a8aaa79e6fc93429&w=900
Według rzetelnego zestawienia Similartech najpopularniejszą platformą e-commerce na świecie jest aktualnie WooCommerce. To absolutny lider, ponieważ serwisów internetowych postawionych na WooCommerce jest ponad milion. Drugą technologią w rankingu plasuje się Shopify, natomiast podium rozpoczyna Squarespace Commerce, czyli platforma, na której bazuje między innymi Paypal.
Jak możemy zauważyć w powyższym zestawieniu – OpenCart, WiXeCommerce, PrestaShop i Magento również cieszą się sporą popularnością i o nich także porozmawiamy. Uważamy jednak, że „pod lupę” warto dodatkowo wziąć platformy tj. Shoper oraz X-Cart. Ta druga (X-Cart) jest nieco mniej popularna w Polsce niż inne przedstawione dzisiaj propozycje, ale naszym zdaniem ją również należy rozpatrzyć pod kątem potencjalnych technologii e-commerce.
Dzisiejszy ranking zawiera wyłącznie 9 platform e-commerce. To niewiele, biorąc pod uwagę fakt, iż aktualnie dostępnych jest ponad 250 technologii – co widać na załączonej grafice Similartech:
Zdj 1. Ranking najpopularniejszych platform e-commerce (stan na 10.07.2024 r.).
Źródło: www.similartech.com/categories/ecommerce-platforms
Opracowując poniższe zestawienie, sugerowaliśmy się ich użytecznością, bezproblemowym działaniem, cenami oraz popularnością przede wszystkim wśród przedsiębiorców działających w Polsce.
Zestawienie platform e-commerce wymaga poznania odrobinę wiedzy programistycznej. Prowadząc sprzedaż online chcesz w końcu mieć świadomość wad i zalet konkretnych rozwiązań oraz tego, które z nich są odpowiednie dla małych, średnich i dużych sklepów. Większość produktów cyfrowych, służących do tworzenia sklepów internetowych, należy do jednej z czterech kategorii:
Poszczególne rodzaje omówimy przy opisie konkretnych opcji do zarządzania sklepem.
Zdj 2. WooCommerce.
Źródło: www.woocommerce.com
WooCommerce to niezaprzeczalny lider, jeśli chodzi o najpopularniejsze platformy e-commerce (ponad milion utworzonych witryn). Oficjalnie jest to wtyczka do CMS WordPress, która zadebiutowała w 2011 roku. Ze względu na jej ogromną popularność, stała się ona jednym z najczęściej wybieranych rozwiązań e-commerce na świecie. Nie bez powodu – poznajmy korzyści oferowane przez WooCommerce:
WooCommerce wyróżnia się m.in.:
Niektórzy rezygnują z WooCommerce, ponieważ:
Właścicielom mniejszych lub średniej wielkości sklepów internetowych oraz osobom, którzy mają budżet na regularną współpracę ze specjalistami w przypadku nawet najmniejszych drobnostek. Chcesz osiągnąć przewagę konkurencyjną poprzez możliwość wdrożenia kompleksowych działań SXO? Wybierz WooCommerce – platforma ta dysponuje wysokiej jakości pluginami SEO (np. Yoast SEO), które są na bieżąco aktualizowane.
Zobacz: Przeniesienie biznesu do online czy łączenie offline z online?
Więcej dowiesz się tutaj: Czym charakteryzuje się WooCommerce?
Zdj 3. Sky-Shop.
Źródło: www.sky-shop.pl
Sky-Shop to nowoczesna platforma e-commerce zdobywająca popularność dzięki swojej elastyczności i bogatym możliwościom dostosowywania. Jest rozwiązaniem przeznaczonym właścicielom sklepów internetowych, którzy chcą szybko i sprawnie rozpocząć sprzedaż online.
Poznajmy korzyści oferowane przez Sky-Shop:
Istotne wady Sky-Shop:
Sky-Shop jest idealnym rozwiązaniem dla właścicieli małych i średnich sklepów internetowych, którzy chcą szybko rozpocząć sprzedaż online bez dużych inwestycji początkowych. Platforma ta okazuje się również doskonała dla przedsiębiorców planujących ekspansję na rynki międzynarodowe dzięki wsparciu dla wielu języków i walut. Jeśli cenisz sobie łatwość obsługi, elastyczność i bogatą funkcjonalność, Sky-Shop jest platformą, która pomoże Ci osiągnąć sukces w e-commerce.
Zobacz również: Pozycjonowanie Sky-Shop – na czym polega?
Zdj 4. Shopify.
Źródło: www.shopify.com
Platforma Shopify w porównaniu do WooCommerce pozwala uruchomić sklep internetowy bez pomocy specjalistów. Wystarczy się zarejestrować i „przeklikać” podstawowe ustawienia. To wszystko. Sklep gotowy. Teraz wybieramy szablon, dodajemy produkty, a następnie integrujemy systemy płatności oraz wysyłki. Proste, prawda? Korzyści jest znacznie więcej:
Shopify oferuje m.in.:
Minusy Shopify przedstawiają się następująco:
Osoby początkujące, które chcą założyć sklep internetowy samodzielnie i zacząć sprzedawać natychmiast po zakończeniu formalności. W przeciwieństwie do wtyczki WooCommerce platformę Shopify polecamy mocno rozbudowanym sklepom e-commerce, które dysponują bogatą ofertą i działają na kilku (lub nawet kilkunastu) rynkach jednocześnie. Warunkiem jest wykupienie pakietu Enterprise.
Więcej dowiesz się tutaj: Pozycjonowanie Shopify
Zdj 5. Squarespace Commerce.
Źródło: www.squarespace.com
Squarespace Commerce to platforma uznawana przez specjalistów ze Stanów Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii za pionierowe rozwiązanie pod kątem e-commerce. W Polsce również cieszy się sporą popularnością. Jeśli mielibyśmy opisać tę platformę w trzech słowach, powiedzielibyśmy, że jest profesjonalna, intuicyjna i wystarczająca dla osób, którym zależy na niemal bezkosztowym prowadzeniu sklepu internetowego (pomijając abonament). Wyróżnia się także licznymi zaletami.
Squarespace Commerce pozwala m.in.:
Squarespace Commerce jest niechętnie odbierana przez niektórych właścicieli sklepów internetowych, ponieważ:
Właściciele e-commerce, którym zależy na prostej i intuicyjnej obsłudze oraz niskich cenach (taniej nawet o kilkaset dolarów rocznie, niż w przypadku Shopify). Platforma Squarespace Commerce jest jak najbardziej w porządku również pod kątem wydajności.
Zdj 6. OpenCart.
Źródło: www.opencart.com
Platforma OpenCart nie jest idealna – mimo że łatwo modyfikować kod źródłowy tej technologii i dostosowywać go do własnych preferencji, niektórych elementów nie zmienimy ze względu na niedopatrzenia producentów. Czy trzeba się tym przejmować? Raczej nie, ponieważ biorąc pod uwagę stosunkowo niskie koszty wdrożenia sklepu internetowego (niższe nawet w porównaniu do WooCommerce), możemy sprawnie rozpocząć sprzedaż (i to bez konieczności płacenia miesięcznego abonamentu). Zaprogramowanie bardziej zaawansowanych wtyczek jest nieco droższe (ze względu na specyfikę tej technologii oraz mniejszą społeczność specjalistów), jednak w tym przypadku zalety przewyższają wady. System OpenCart jest wydajny i może rywalizować z WooCommerce.
Zalety przedstawiają się następująco:
Przysłowiowe bolączki platformy OpenCart:
Zobacz: Czym są algorytmy cenowe? Przykłady
Uważamy, że ceny wdrożeń poszczególnych rozwiązań nie są drogie, a ogólne działanie platformy plasuje się na najwyższym poziomie. Możliwości modyfikacji kodu źródłowego pozostawiają nieco do życzenia, ale ze względu na przejrzysty interfejs i prosty w obsłudze panel administracyjny polecamy wypróbować to rozwiązanie.
Więcej dowiesz się tutaj: Pozycjonowanie OpenCart
Przeczytaj także: Pozycjonowanie e-commerce
Zdj 7. WiXeCommerce.
Źródło: www.wix.com/ecommerce/website
Platforma WiXeCommerce pozwala stworzyć prosty landing page lub sklep internetowy najszybciej, w najłatwiejszy możliwy sposób, po tzw. linii najmniejszego oporu. Jest bardzo uniwersalna, każdy potrafi ją obsłużyć i wyróżnia się stabilnymi serwerami. Czy to oznacza, że Wix jest absolutnym „strzałem w dziesiątkę” dla każdego? Nie do końca.
Poznajmy zalety WiXeCommerce:
Platforma Wix jest popularna, chociaż wielu nie widzi w niej potencjału ze względu na m.in.:
Szczególnie w przypadku małych sklepów internetowych oraz stron typu portfolio. Dobrym rozwiązaniem okaże się również wykorzystanie platformy Wix do stworzenia niekomercyjnego bloga lub prostych landingów. Jeśli natomiast dysponujesz zaawansowanym portalem internetowym lub złożonym sklepem www – zdecyduj się na WooCommerce lub OpenCart.
Więcej dowiesz się tutaj: Pozycjonowanie WIX
Zdj 8. PrestaShop.
Źródło: www.prestashop.com
PrestaShop od zawsze wyróżniał się wysokim stopniem funkcjonalności. Z tego względu też niektóre sklepy bazujące na tzw. Preście działają po prostu wolno (jeśli są nieprawidłowo zoptymalizowane). Na plus tego rozwiązania warto wywindować liczne możliwości skalowania i praktyczne zastosowania wspierające pozycjonowanie sklepów PrestaShop. Wady i zalety omawiamy poniżej.
PrestaShop jest cenioną platformą e-commerce m.in. ze względu na:
Wady Prestashop:
Każdy, komu zależy na funkcjonalności, wsparciu praktycznymi wtyczkami, oraz licznymi możliwościami pod kątem SEO. Warto jednak pamiętać, aby instalować wyłącznie wysokiej jakości moduły oraz prawidłowo optymalizować swój sklep internetowy (najlepiej z pomocą doświadczonych web developerów) – dzięki temu zmniejszymy prawdopodobieństwo zhackowania naszego serwisu.
Więcej dowiesz się tutaj: Pozycjonowanie PrestaShop
Zdj 9. Magento.
Źródło: business.adobe.com/products/magento/magento-commerce.html
Magento wykorzystują zarówno duże, jak i małe sklepy e-commerce. Korzystać z tej platformy można bezpłatnie oraz w modelu płatnym. Różnorodność omawianej technologii pozwala dostosować specyfikację do własnych upodobań oraz założeń projektowych. Sklep online bazujący na Magento oferuje rozbudowane możliwości raportowania oraz funkcje analityczne. Jakie są wady i zalety tego oprogramowania?
Magento udostępnia m.in.:
Jednymi z największych wad Magento są m.in.:
Właścicielom małych, średniej wielkości oraz złożonych e-commerce, którzy chcą regularnie poszerzać i rozwijać swoją działalność, dostosowując oprogramowanie do swoich możliwości oraz założeń.
Więcej dowiesz się tutaj: Pozycjonowanie Magento
Zobacz: Pozycjonowanie na Allegro – jak to zrobić?
Zdj 10. Shoper.
Źródło: www.shoper.pl
Programiści nie uważają, że narzędzia o charakterze SaaS (ang. Software as a Service) są rozwojowe. Wręcz przeciwnie – traktują je jako mocno ograniczone i mało zautomatyzowane. Zazwyczaj tak jest, ale nie w przypadku Shopera, czyli platformy gwarantującej wiele możliwości, pod różnymi względami. Wady i zalety tego oprogramowania przedstawiają się następująco:
Shoper umożliwia:
Wady Shopera:
Każda osoba, której zależy na samodzielnym zarządzaniu e-commerce w mało skomplikowany i intuicyjny sposób, bez inwestycji w programistów wdrażających niezbędne funkcjonalności. Must-have w przypadku przedsiębiorców działających na zasadzie dropshippingu.
Więcej dowiesz się tutaj: Pozycjonowanie Shoper
Zdj 11. X-Cart.
Źródło: www.x-cart.com
Platforma X-Cart jest ostatnim rozwiązaniem omawianym w dzisiejszym artykule. Okazuje się bardzo użyteczna, ponieważ wspiera sklepy internetowe w zakresie pozycjonowania, oferując wysokiej jakości usprawnienia SEO (np. umożliwiające pełną automatyzację meta tagów dla każdej podstrony). Pozwala zintegrować e-commerce z licznymi bramkami płatności i gwarantuje wielojęzyczne wsparcie techniczne oraz dedykowane fora. Wady i zalety, jakie niesie za sobą platforma X-Cart:
X-Cart oferuje:
Wady X-Cart:
Jeśli zależy nam głównie na dystrybucji opartej o rynki zagraniczne – wówczas rozwiązanie to spełnia swoją funkcję w 100%. Oferuje ponad 400 opcji integracji płatności, dostosowanych do klientów z całego świata. Jeśli interesuje Cię wyłącznie rynek Polski, zdecyduj się na inne platformy (np. Shoper, Shopify lub WooCommerce).
Zdj 12. Comarch e-Sklep.
Źródło: www.comarchesklep.pl
Usługa Comarch e-Sklep wyróżnia się w naszym artykule gotową integracją z systemami Comarch ERP, dzięki któremu sklep internetowy jest zasilany m.in. towarami i stanami magazynowymi. Jest to kompleksowe rozwiązanie umożliwiające sprzedaż w modelu B2C oraz B2B. Oprócz tego e-Sklep od Comarch posiada w swojej ofercie wiele integracji rozszerzających możliwości sprzedaży, oraz kreator wyglądu umożliwiający klientom samodzielne stworzenie szablonu sklepu internetowego. Jakie są wady i zalety Comarch e-Sklep?
Zaletami Comarch e-Sklep są:
Przysłowiowe bolączki Comarch e-Sklep to m.in.:
Jest to usługa dedykowana dla małych, średnich i dużych firm, które zarządzają swoim biznesem poprzez system ERP. Jeśli zależy Ci na kompleksowej obsłudze firmy oraz e-commerce dostarczanych i utrzymywanych przez jednego producenta – to rozwiązanie od Comarch jest dla Ciebie.
W dzisiejszym artykule przedstawiliśmy najlepsze platformy e-commerce. Ranking opracowali eksperci Semcore, bazując na własnych doświadczeniach, badaniach oraz opiniach internautów. Mamy nadzieję, że powyższe zestawienie pomoże Ci dostosować platformę e-commerce do własnych wymagań oraz założeń projektowych. Życzymy powodzenia w wyborze platformy e-commerce dla Twojego sklepu internetowego. Dziękujemy za czas poświęcony na przeczytanie tego wpisu.
Zawodowy copywriter specjalizujący się̨ w tworzeniu artykułów eksperckich dotyczących najważniejszych zagadnień związanych z SEO. Twierdzi, że nieustanne zmiany w tej dziedzinie napędzają go do dalszej pracy, a edukowanie innych pozwala mu wzrastać.