Opinie Google – czy wpływają na sprzedaż w e-commerce?
3 min
3 min
Na skróty
Pozytywne opinie napędzają sprzedaż – warto o tym pamiętać zwłaszcza w przypadku e-commerce. To między innymi dzięki nim budowana jest świadomość marki. Najlepszym przykładem są działania influencer marketingowe, które świetnie zwiększają sprzedaż. Jednak w przypadku mniejszych i lokalnych biznesów należy skupić się na opiniach Klientów i tym, aby dotarły one do jak największego grona potencjalnych odbiorców.
Opinie w e-commerce to cenne wskazówki dla osób poszukujących konkretnych usług i produktów. W połączeniu z pozycjonowaniem, potrafią znacząco wpłynąć na decyzję Klienta – jeszcze zanim przejdzie on na Twoją stronę i dokona zakupu. Ich brak może wręcz negatywnie oddziaływać na procesy zakupowe użytkowników, w końcu nikt nie lubi kupować kota w worku. Chcemy wiedzieć wszystko: jak szybka jest dostawa, jak przedsiębiorca zachowa się w przypadku reklamacji czy problemów z dostawą. Możesz być pewny, że Klient chętniej zdecyduje się na usługi firmy, która w wizytówce Google posiada przynajmniej kilka rekomendacji. Opinie a sprzedaż to więc ważny czynnik, który zdecydowanie ma wpływ na popularność firmy. Kolejną ważną sprawą są odpowiedzi do pozostawionych przez użytkowników recenzji – zarówno tych negatywnych, jak i pozytywnych. Brak reakcji również szkodzi, ponieważ daje to do zrozumienia, że właścicielowi nie zależy na zdaniu Klientów. Jest jeszcze kilka czynników, na które warto zwrócić uwagę, przeglądając opinie w e-commerce. Po pierwsze – skrajne oceny. Jeśli w wizytówce Google umieszczone są tylko opinie pięcio- i jednogwiazdkowe, znaczy to z pewnością, że część ich jest wykupiona. Drugi aspekt to aktualność recenzji. Stare opinie, sprzed kilku lat, po prostu nie będą wiarygodne.
Jak już wcześniej ustaliliśmy, w kwestii opinii i sprzedaży, te pierwsze są najlepszym źródłem informacji o Twojej firmie. Mogą łatwo wyróżnić biznes wśród dużej ilości wyników wyszukiwania, zapewniając przydatne dla potencjalnych Klientów dane. Jak jednak zdobywać opinie w e-commerce? Google i tutaj nie zawodzi, oferując specjalne rozwiązania dla przedsiębiorców. Możesz prosić o opinie, wykorzystując krótki adres URL, który będzie przekierowywał odbiorców do wizytówki Twojej firmy. Opcję tę możesz wykorzystać w kampaniach inteligentnych, które wyróżnią Cię w wyszukiwaniach lokalnych. Jakie kwestie mają wpływ na opinie w e-commerce według regulaminu usług Google? Należy przede wszystkim aktywnie zachęcać Klientów do pozostawiania rekomendacji. Przypominanie o tej możliwości jest więc bardzo ważne, jest to także bardzo prosty proces: można to zrobić zarówno z komputera, jak i telefonu. Powiadomienia z prośbami o opinie często pojawiają się zresztą po wizycie, warto więc zadbać o to, aby obsługa była jak najbardziej profesjonalna i przyjemna, co dodatkowo zachęci do podzielenia się swoimi przemyśleniami z innymi użytkownikami wyszukiwarki. Jak już wcześniej wspomnieliśmy, warto zadbać o interakcję z osobami, które decydują się na pozostawienie opinii. Sprzedaż to złożony proces – niezależnie od tego, czy komentarz jest pozytywny, czy negatywny, zadbaj o kulturę wypowiedzi. Jeśli Klienci mają pewność, że firma ceni ich zdanie, z pewnością chętniej podzielą się oceną w sieci. Ważna jest również kwestia weryfikacji – tylko zweryfikowane profile wyświetlają się w Mapach, wyszukiwaniach oraz różnych usługach Google. Nigdy nie kupuj opinii! Nie będą one szczere, a te wypowiedzi, które będą naruszać zasady, zostaną usunięte.
Oprócz pozycjonowania stron www, w marketingu istnieje również takie pojęcie jak pozycjonowanie wizerunkowe. Świadomość marki, pozytywny odbiór wśród Klientów, szacunek do odbiorców – opinie w e-commerce mają realny wpływ na sprzedaż. Usługi Google, takie jak profil firmy czy wizytówka, zapewniają naprawdę wiele możliwości dotarcia do potencjalnych Klientów. W kwestiach budowania wizerunku marek lokalnych firm tego typu działania w sieci są wręcz kluczowe. Dlatego warto pamiętać na przykład o tym, aby na koncie Merchand Center włączyć przypomnienia dla Klientów, którym po dokonaniu zakupu w sklepie internetowym wyświetli się prośba o pozostawienie opinii. Warto również wspomnieć o tym, że pozytywne opinie mają wpływ na wyświetlanie strony. Niezależnie od Twoich celów biznesowych, nie możesz rozwijać firmy bez Klientów. Działania marketingowe tylko wtedy odniosą skutek, jeśli odbiorcy będą pewni Twojej rzetelności i wiarygodności. O optymalizację tego typu treści nie musisz jednak dbać sam – usługami Google może zająć się agencja, która zadba o aktualizację wizytówki oraz zapewni obsługę odpowiednich kampanii reklamowych.
Odpowiadając na pytanie zawarte w tytule – tak, opinie w e-commerce mają duże znaczenie w przypadku sprzedaży i zdobywania nowych Klientów. Zwłaszcza lokalne biznesy powinny swoją uwagę skupiać na tym, aby otrzymywać autentyczne i szczere recenzje. Jeśli więc chcesz docierać ze swoimi usługami do nowych odbiorców, koniecznie zwróć uwagę na ten aspekt usług Google!