Popularność w wyszukiwarce – jak budować długotrwałą poprzez SEO?
4 min
4 min
Na skróty
Widoczność w wyszukiwarce jest niezwykle ważna. Dzięki niej strona internetowa może wyświetlać się użytkownikom, więc będzie generować ruch, co przy sprzyjających warunkach dodatkowo osiągnie lepszą konwersję. Oczywiście widoczność powinna być budowana w taki sposób, aby utrzymywała się długotrwale. W ten sposób witryna ciągle będzie osiągać wysokie pozycje na konwertujące frazy kluczowe, co przyniesie zysk.
Wiele osób do pozycjonowania w organicznych wynikach wyszukiwania (SEO) podchodzi dość sceptycznie. W końcu, po co się tym interesować, skoro można uruchomić kampanię Google Ads i sprzedawać? Musisz wiedzieć, że widoczność w wyszukiwarce budowana za pomocą SEO daje efekty długotrwałe, a nie krótkoterminowe tak jak płatne reklamy. Pozycjonowanie jest strategią wieloetapową, która musi być wdrażana kompleksowo. Budowanie popularności w wyszukiwarce w ten sposób opiera się na trzech fundamentach: optymalizacja techniczna, content marketing, link building. Każdy z tych elementów jest niezwykle istotny i wpływa na to, czy SEO przyniesie satysfakcjonujące efekty. Główną przewagą pozycjonowania nad reklamami jest stabilność. Witryna osiągająca wysoką widoczność organiczną na konwertujące frazy kluczowe będzie utrzymywać się na topie przez długi czas. Spadki mogą pojawić się przede wszystkim wtedy, gdy konkurencja także zacznie dbać o SEO dla swoich domen. Wówczas o dokładnie te same frazy będzie rywalizować ze sobą kilka stron. Aby temu zapobiec, należy ciągle pozycjonować serwis poprzez dbanie o link building, bieżącą optymalizację oraz budowę contenu.
SEO sprawia, że witryna zyska lepszą widoczność w wyszukiwarce dla organicznych wyników. Czy są one lepsze od tych płatnych, publikowanych dzięki inwestycji w Google Ads? Aby odpowiedzieć na to pytanie, warto wspomnieć o badaniach, które zostały przeprowadzone przez takie portale jak BlueCorona oraz Ignite Visibility. Z analiz wynika, że w płatne reklamy wyświetlane w wyszukiwarce Google osiągają CTR (Click-Through Rate) na poziomie około 11,38%. To dużo, czy mało? Statystykę tę możemy porównać do skuteczności organicznych wyników wyszukiwania. W 2020 roku poszczególne pozycje osiągały taki średni CTR:
Pozycja 1 – 43.32%
Pozycja 2 – 37.36%
Pozycja 3 –29.90%
Pozycja 4 – 19.38%
Pozycja 5 –10.95%
Płatne reklamy oczywiście są skuteczne i mogą wpływać na generowanie zysków. Jednak zastanów się, czy inwestowanie wyłącznie w Google Ads jest dla Ciebie wystarczające. Wybierając płatne reklamy, sprawiasz, że Twoja witryna osiąga taką skuteczność, jakby znajdowała się mniej więcej na piątym miejscu w wyszukiwarce. To jest Twój cel? A może chcesz być numerem jeden w branży?
Osiąganie popularności w wyszukiwarce jest procesem wieloetapowym – to już wiesz. Na czym w praktyce polega pozycjonowanie? Całość rozpoczyna się od optymalizacji technicznej witryny. Strona musi wyróżniać się krótkim czasem ładowania oraz prawidłowym funkcjonowaniem. Każdy błąd, nawet najmniejszy, wpływa na SEO i może utrudniać uzyskanie wysokich pozycji. Na czym polega długotrwałe budowanie widoczności w wyszukiwarce? Przede wszystkim musisz pomyśleć o tworzeniu merytorycznego contentu i linkowaniu, a nie tylko optymalizacji technicznej. Treść (artykuły, opisy produktów i kategorii) będą odpowiadać za SEO dla kolejnych fraz kluczowych, za których sprawą Twoja widoczność w sieci stanie się po prostu większa. Do zbudowania długotrwałych efektów potrzebne są także silne linki zewnętrzne – to dzięki nim pozycja poszczególnych fraz kluczowych będzie umocniona. Wówczas konkurencja Cię „nie przeskoczy” w organicznych wynikach. Aby osiągać coraz większą popularność w wyszukiwarce, należy dodatkowo optymalizować pod kątem technicznym nowo powstające podstrony.
Dbanie o widoczność w wyszukiwarce powinno opierać się na kilku niezwykle istotnych zasadach. Tylko wtedy pozycjonowanie przyniesie oczekiwane efekty. Na co zwrócić szczególną uwagę?
Poprzez White Hat SEO rozumiemy „dozwolone techniki” pozycjonowania. Ich przeciwieństwem jest czarny kapelusz, czyli Black Hat SEO. Wykorzystywanie zakazanych metod prowadzi do nałożenia przez algorytm Google filtra lub bana na stronę internetową, co sprawia, że witryna traci pozycje lub całkowicie znika z indeksu. Jeżeli chcesz zadbać o popularność w wyszukiwarce, korzystaj tylko z White Hat SEO.
Regularna analiza wyników
Podstawowymi narzędziami analitycznymi są Google Analytics i Google Search Console. Oprogramowania ta przedstawiają zaawansowane informacje o użytkownikach oraz widoczności. Możesz także zainwestować w takie narzędzia jak Senuto, SEMSTORM i Ahrefs. Są niezwykle przydatne podczas pozycjonowania.
Algorytm Google ulega ciągłym aktualizacjom. Za ich sprawą bardzo często strategia SEO wymaga zmian. Nadzoruj sytuację i staraj się dostosować model pozycjonowania do tego, jak rozwija się wyszukiwarka. W ten sposób nic nie zaburzy Twojej widoczności.
Weryfikuj to, jak zachowuje się konkurencja, nie tylko pod kątem prowadzenia biznesu, ale także SEO. Czasami pewne niedopatrzenia optymalizacyjne mogą powodować, że w krótkim czasie Twoja pozycja spadnie na rzecz innej domeny. Dlatego pozycjonowanie jest procesem długotrwałym i opiera się na ciągłym udoskonalaniu witryny.
Załóżmy, że Twoja witryna osiąga doskonałą widoczność w wyszukiwarce. Strona jest więc regularnie odwiedzana przez szerokie grono użytkowników. Czy to zawsze wystarcza? W wielu przypadkach tak jednak serwis możesz jeszcze lepiej dopracować, aby wpłynąć na współczynnik konwersji. W tym kontekście warto zainteresować się tematyką UX (user experience). Jeżeli witryna notuje wysoki wskaźnik odrzuceń, doskwierają jej porzucone koszyki lub czas trwania sesji jest niski, prawdopodobnie strona mimo wysokiej pozycji jest mało atrakcyjna dla internautów. Serwis powinien być zaprojektowany w taki sposób, aby korzystanie z niego było dla odbiorców satysfakcjonujące. Czynnik ten w sklepach internetowych ma ogromne znaczenie pod kątem sprzedaży. O UX warto również dbać na firmowych stronach, gdzie użytkownicy dokonują konwersji na przykład poprzez wypełnienie formularza kontaktowego. Jeżeli całkowicie zignorujesz kwestie związane z user experience, Twój serwis nie będzie wykorzystywać swojego maksymalnego potencjału. W efekcie biznes nie stanie się aż tak dochodowy, jak mógłby być. Łączenie SEO z UX nazywamy strategią SXO (Search Experience Optimization). Jeżeli chcesz zadbać nie tylko o popularność w wyszukiwarce, ale interesuje Cię także wartościowanie pozyskanego ruchu, rozwiązanie to bez dwóch zdań powinno być korzystne dla Twojego biznesu online.
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.