Od lat regularnie rośnie liczba użytkowników, którzy wysyłają do Google zapytania za pomocą głosu. W wielu przypadkach to szybkie i wygodne rozwiązanie. Z badania wykonanego przez UpCity w 2022 roku wynika, że połowa populacji USA korzysta z funkcji wyszukiwania głosowego codziennie, a 34% – co najmniej raz w tygodniu. Co zrobić, żeby zoptymalizować pod voice search?
Na czym polega wyszukiwanie głosowe?
W tym przypadku, zamiast wpisywać zapytanie używasz głosu do interakcji z wyszukiwarką. Jest to szczególnie przydatne, jeżeli musisz wyszukać długą frazę – wystarczy wziąć do ręki telefon i wybrać odpowiednią funkcję oznaczoną ikoną mikrofonu przy polu wyszukiwania. Korzystają z tego kierowcy, którzy w trakcie jazdy chcą znaleźć stację benzynową, czyinternauci, którzy szukają porad kulinarnych podczas gotowania. Możliwych zastosowań jest mnóstwo.
Jeśli posiadasz stronę WWW, zoptymalizuj ją pod wyszukiwanie głosowe. To dodatkowy sposób na ruch z Google. Co musisz zrobić?
Optymalizacja strony pod wyszukiwarkę głosową – analiza Backlinko
Analizę dotyczącą wyszukiwania głosowego przeprowadziło Backlinko. Wprawdzie dane pochodzą z 2018 roku, ale w dużej mierze pokrywają się z obecnymi wymaganiami. Oto kluczowe wnioski z tego badania:
Duże znaczenie wydaje się mieć wynik w PageSpeed. Przeciętna strona wyników wyszukiwania głosowego ładuje się w 4,6 sekundy, czyli o 52% szybciej niż standardowa witryna.
70,4% stron w wynikach głosowych jest zabezpieczonych protokołem HTTPS.
36,4% wyników wyszukiwania głosowego pochodzi ze stron korzystających z danych strukturalnych przy ówczesnej średniej wynoszącej dla wszystkich witryn 31,3%.
Treści, które angażują w serwisach społecznościowych (polubienia, udostępnienia), osiągają dobre wyniki w wyszukiwaniu głosowym.
Niewiele wyników wyszukiwania głosowego zawierało dokładne zapytanie w tagu title, dlatego tworzenie osobnych stron dla każdego zapytania głosowego może nie być skuteczną strategią SEO.
Średnia liczba słów na stronie wyników wyszukiwania głosowego wynosi 2312.
Pojawienie się w Featured Snippet może pomóc w uzyskaniu wysokiej pozycji w wyszukiwaniu głosowym. 40,7% wszystkich odpowiedzi w nim pochodzi właśnie z Featured Snippet.
Optymalizacja strony pod wyszukiwarkę głosową – co warto robić?
W dużej mierze działania, które zmierzają do pozyskiwania wysokich pozycji na zapytania głosowe, pokrywają się ze standardową optymalizacją pod wymagania Google. Zwróć uwagę na następujące kwestie:
Optymalizacja pod kątem urządzeń mobilnych – to już oczywiście standard, ale warto skontrolować, czy na pewno witryna wyświetla się prawidłowo na smartfonach i innych sprzętach. Pamiętaj, że wyszukiwanie głosowe to przede wszystkim wyszukiwanie mobilne. Strona powinna się ładować szybko. Zadbaj o UX.
Twórz treści zawierające frazy long tail w formie pytań – w przypadku wyszukiwania głosowego używa się dłuższych zapytań. Raczej nie jest to „pizzeria Częstochowa”, tylko – „jaka jest najlepsza pizzeria w Częstochowie na dzielnicy Północ”. Zapytania mają przeważnie taką treść, jakby to była rozmowa z innym człowiekiem. Dlatego warto przygotować sekcję FAQ. To idealne miejsce w treściach do udzielania odpowiedzi na pytania.
Korzystaj z danych strukturalnych – dzięki temu masz większe szanse na pojawienie się w wynikach Featured Snippet.
Załóż Profil Google Moja Firma i go zoptymalizuj – według Demand Sage wyszukiwanie głosowe jest wykorzystywane przez około 58% konsumentów do znalezienia lokalnej firmy. Załóż wizytówkę Google, wypełnij ją, pozyskuj opinie, aby zwiększyć widoczność w głosowych wynikach wyszukiwania.
Czy warto optymalizować pod wyszukiwanie głosowe? Zdecydowanie tak. Te działania mogą przyczynić się do ogólnej poprawy widoczności w Google.
Przedsiębiorca związany z branżą SEO od 2004 roku. Tworzy content o tematyce marketingu online, finansów, nieruchomości i podróży. Rozwija własne serwisy tematyczne.