Pozycjonowanie

Jak sprawdzać postępy w indeksacji domeny?

7 min czytania
Jak analizować indeksację domeny sprawdzając postępy?

Jeśli masz swoją domenę i chcesz dbać o jej widoczność oraz sprawdzać indeksację, to konieczne będzie wykonanie kilku kroków. W tym artykule podzielimy się z Tobą sposobami na weryfikację indeksowania strony i śledzenia postępów w pozycjonowaniu. Jak sprawdzić widoczność strony i postęp indeksacji? Przedstawimy Ci jak zrobić to za pomocą płatnych oraz bezpłatnych narzędzi.

Indeksowanie domeny – jak sprawdzić czy Twoja strona się indeksuje?

Jeśli masz stronę www i prowadzisz ją od jakiegoś czasu, to istnieje możliwość, że nie znajduje się ona w ogóle w indeksie Google. To znaczy, że nie pojawia się w wynikach wyszukiwania. Roboty Google przeczesują internet i indeksują nowe domeny, ale zanim dana strona się pojawi w wynikach wyszukiwania bez wykonywania jakiegokolwiek działania, może minąć sporo czasu. Dlatego też warto zweryfikować w pierwszej kolejności to, czy strona się indeksuje. Jak to sprawdzić? Wystarczy wejść w wyszukiwarkę i wprowadzić „site:nazwadomeny.pl”. Jeśli w wynikach pojawi się Twoja witryna, oznacza to, iż jest indeksowana. Może się jednak okazać, iż nie każda podstrona będzie wśród odpowiedzi wyszukiwarki Google. Jednak to weryfikuje się po kilkusekundowym sprawdzeniu czy witryna w ogóle się indeksuje.

Jak sprawdzać postępy w indeksacji domeny?

Co zrobić, jeśli strona nie indeksuje się w Google?

Jeśli Twoja witryna nie znajduje się w wynikach Google po wpisaniu tej komendy, to upewnij się, iż nie blokujesz dostępu robotom indeksującym. Niekiedy treść pliku roobots.txt zawiera komendę blokującą właśnie przed indeksacją. Ten plik tworzy się po to, aby zabronić dostępu do niektórych podstron, szczególnie jeśli masz ich wiele. Niekiedy też blokuje się dostęp do całego serwisu, kiedy jest on jeszcze w budowie. Część webmasterów w ten sposób chce ochronić się przed wizytą robotów Google na stronie, która nie jest w żaden sposób zoptymalizowana pod i usuwają blokadę tuż po ukończeniu witryny. Jak sprawdzić czy posiadasz plik robots.txt? Wystarczy, że wpiszesz do przeglądarki https://adresstrony.pl/robot.txt

Jak sprawdzać postępy w indeksacji domeny?

Jeśli nie posiadasz takiego pliku, to on nie istnieje i nie blokujesz dostępu. Jeśli jednak go posiadasz i znajdziesz polecenie, które blokuje dostęp robotom Google, to koniecznie to zmień. Następnie zadbaj o to, aby zgłosić witrynę do indeksacji. Dzięki temu dodanie Twojej strony do wyników Google nastąpi szybciej. Oczywiście warto przed tym działaniem wykonać audyt SEO i zoptymalizować witrynę pod konkretne słowa kluczowe. Jeśli chcesz zaindeksować stronę, to wykorzystaj bezpłatne narzędzie Google Search Console. Dzięki niemu możesz zgłosić stronę do indeksowania.

Jak sprawdzać postępy w indeksacji domeny?

Źródło: Google Search Console

Jeśli jednak już posiadasz konto w GSC i Twoja witryna jest zaindeksowana, to zweryfikuj czy dotyczy to wszystkich podstron. Wystarczy, że zalogujesz się do swojego panelu i sprawdzisz raport o nazwie „stan indeksu”. W Google Search Console z łatwością sprawdzisz strony, które są zaindeksowane, ale także te, jakich dotyczą błędy w indeksacji. Dzięki temu możesz zweryfikować wszystkie usterki i problemy, naprawić je, a następnie poczekać aż zostaną one uwzględnione przez roboty Google.

Zobacz  Wideo SEO – Video Search Engine Optimization

Jak sprawdzać postępy w indeksacji domeny?

Źródło: YouTube

Jeśli jakaś podstrona Twojej witryny nie została zaindeksowana, to koniecznie zweryfikuj przyczynę, pomocą będzie dokładny status. W razie problemów ze zrozumieniem go, możesz wejść na stronę pomocy Google Search Console i dowiedzieć się co oznacza konkretny błąd. Zgodnie z informacjami Google, każda z Twoich podstron może mieć jeden z czterech statusów, są to:

Jak sprawdzać postępy w indeksacji domeny?

Źródło: Google Support

Jeśli posiadasz nowe podstrony, które nie zostały jeszcze zaindeksowane lub zmieniłeś ich wygląd, optymalizację lub zawartość, a chcesz przyśpieszyć proces, to możesz wysłać prośbę o indeksację w Google. W jaki sposób to zrobić? Są dwie podstawowe metody

  • Przesyłanie mapy witryny
  • Ręczna prośba o indeksację każdego adresu URL

Pierwsza metoda, czyli przesyłanie mapy witryny, sprawdza się w sytuacjach posiadania wielu podstron. To sposób szczególnie polecany właścicielom sklepów internetowych albo bardzo rozbudowanych serwisów internetowych, które mają mnóstwo podstron. Może to być wykorzystywane przede wszystkim przy dużych blogach, gdzie jest dużo wpisów. Aby skorzystać z tej metody wystarczy utworzyć mapę witryny, w niej znajdują się wszystkie adresy URL w obrębie danej witryny internetowej. Możesz przesłać ją poprzez GSC w raporcie dotyczącym map witryn lub dodania do pliku robots.txt ścieżkę do mapy strony. Druga metoda, czyli ręczna prośba o indeksację jest szybka i prosta jeśli posiadasz mało podstron, na przykład niedawno aktualizowałeś jedną z podstron lub dodałeś zupełnie nową. Wystarczy wejść w narzędzie weryfikacji URL i po sprawdzeniu konkretnej podstrony poprosić o jej indeksację.

Jak sprawdzić stan indeksacji domeny?

Weryfikacja zmian zachodzących w pozycji Twoich podstron to jedno z podstawowych działań, które pozwalają na sprawdzanie skuteczności działań pozycjonerskich. Dzięki temu wiesz czy kolejne kroki są wykonywane w sposób poprawny, a witryna zyskuje większą widoczność pod określonymi frazami. Zdecydowanie warto sprawdzać na jakie frazy Twoja witryna pozycjonuje się w Google i wzmacniać poprzez optymalizację oraz pozycjonowanie off-site te podstrony, które stają się widoczne na słowa kluczowe, na których Ci zależy. Kiedy już wiesz, że wszystkie witryny są zaindeksowane, możesz przejść do sprawdzania ich pozycji.

Indeksacja domeny – narzędzie bezpłatne

Profesjonalni pozycjonerzy wykorzystują płatne rozwiązania w celu weryfikacji tego, jak zmienia się pozycja strony. Jednak narzędzia te pozwalają na o wiele więcej niż płatne, dlatego też używa się ich do tworzenia całej strategii pozycjonowania. Sprawdzanie pozycji Twoich podstron oraz weryfikacja tego, w jaki sposób się zmieniają, jest możliwa także poprzez inne narzędzia – bezpłatne. Podstawowym jest niezmiennie Google Analytics. Możesz dzięki niemu wyświetlać raport, który będzie przedstawiał wiele danych na temat popularności Twojej witryny, na przykład pozycji czy też kliknięć.

Jak sprawdzać postępy w indeksacji domeny?

Źródło: Google Support

W swoim panelu możesz stworzyć raport, który będzie zawierał wybrane przez Ciebie informacje, a także wyświetli Ci się wykres pokazujący zmiany na przestrzeni czasu. Najczęściej weryfikuje się 3 miesiące wstecz. Zalecane jest, aby sprawdzać pozycję fraz przynajmniej raz na miesiąc, wtedy można na bieżąco weryfikować wszystkie zmiany. Możesz wybrać czy chcesz, aby wyświetlała się Tobie jedynie pozycja, czy też CTR, liczba kliknięć, liczba wyświetleń i inne. Możesz porównywać także zachowania użytkowników z różnych krajów lub innych danych poprzez szybkie filtrowanie wyników. Raport umożliwi Ci śledzenie widoczności Twojej strony na konkretne frazy na przestrzeni czasu. Ciągłe monitorowanie pozwoli Ci też wykryć kary czy błędy optymalizacyjne.

Zobacz  Pozycjonowanie na YouTube – poradnik

Jak sprawdzić pozycję strony?

Na rynku jest dostępnych wiele systemów, które umożliwiają łatwą weryfikację widoczności strony w Google, a także zmiany pozycji w perspektywie czasu. Warto zdecydować się na takie narzędzie, które posiada dodatkowe, przydatne opcje, na przykład analizę konkurencji, dobór słów kluczowych, czy weryfikację wskaźników witryny, które nie są dostępne w darmowych narzędziach.

Jednym z polecanych systemów jest Senuto, pozycję można weryfikować poprzez wykorzystanie opcji „monitoring pozycji”. Senuto umożliwia sprawdzanie na wygodnym wykresie jak zmieniała się pozycja konkretnej podstrony.

Jak sprawdzać postępy w indeksacji domeny?

Źródło: Senuto

Można także zdecydować się na analizę zmian pozycji (uzyskać dane historyczne) poprzez przyjrzenie się tabeli wygenerowanej w raporcie pozycje.

Jak sprawdzać postępy w indeksacji domeny?

Źródło: Senuto

Senuto sprawi, że będziesz weryfikować o ile pozycji w wynikach wyszukiwania Google zmieniła się widoczność konkretnych słów kluczowych, jaka była pozycja startowa (przy pierwszej indeksacji), jak wyglądała historia (wzloty i upadki). Możesz także wykorzystać informacje dotyczące potencjału konkretnych fraz. Bez zwątpienia Senuto jest intuicyjnym narzędziem, które ułatwi Ci pozycjonowanie.

Monitoring pozycji Semstorm

Semstorm jest bardzo popularny wśród pozycjonerów. Umożliwia weryfikację pozycji w Google i tego, jak zmieniały się one w czasie. Monitoring pozycji Semstorm umożliwia stworzenie raportu miesięcznego, który pokazuje zmiany, jakie nastąpiły każdego dnia. Dodatkowo podświetla na zielono poprawy widoczności, a na czerwono pogorszenia się ich.

Jak sprawdzać postępy w indeksacji domeny?

Źródło: Semstorm

Możesz też w łatwy sposób sprawdzać w jaki sposób klasyfikuje się pod danym słowem kluczowym Twoja konkurencja. Na bazie wielu danych nie tylko będziesz sprawdzać czy SEO daje efekty, ale też porównasz swoją widoczność z konkurencyjnymi markami i zweryfikujesz wiele wskaźników.

To oczywiście tylko trzy z wielu narzędzi, jakie pozwalają śledzić pozycję witryny, jest ich wiele więcej. Jeśli zastanawiasz się, jaki wybrać, to przetestuj różne (wiele systemów ma dostępny okres testowy). Powierzając opiekę nad pozycjonowaniem swojej strony dobrej agencji SEO masz pewność, że korzysta ona nie z jednego, a wielu narzędzi.

Jak wykorzystać dane o indeksacji do pozycjonowania?

Obserwacja zmian pozwoli Ci weryfikować skuteczność Twoich działań pozycjonerskich, ale także sprawdzać efekty agencji, z którą masz podpisaną umowę. Oczywiście ważne jest pamiętanie o tym, że zmiany pozycji nie pojawiają się od razu, a stopniowo. Dlatego kilka miesięcy obserwacji pozwoli już stwierdzić czy podjęte działania mają efekt. Dane o indeksacji pomogą Tobie również w modyfikacji lub tworzeniu strategii pozycjonowania. Możesz na przykład decydować się na dodatkową optymalizację fraz z wysokim potencjałem albo o nasycenie podstron frazami kluczowymi, jeśli Google indeksuje je pod innymi słowami kluczowymi niż chcesz. Jeśli chcesz, by pozycjonowaniem zajęli się eksperci – odezwij się do nas – jesteśmy najlepszą agencją SEO!

Zobacz  Organic search – jak budować widoczność dzięki SEO?

Jak sprawdzać postępy w indeksacji domeny?

FAQ – najczęstsze pytania na temat widoczności strony i postępy w indeksacji domeny?

1. Jak sprawdzić, czy moja strona jest zaindeksowana w Google?

Najprostszym sposobem jest użycie operatora „site:nazwadomeny.pl” w wyszukiwarce Google. Jeśli Twoja strona pojawia się w wynikach, oznacza to, że jest zaindeksowana. Dla dokładniejszej analizy wszystkich podstron warto skorzystać z raportu „Stan indeksowania” w Google Search Console.

2. Jak mogę monitorować pozycje fraz kluczowych mojej strony?

Pozycje fraz kluczowych możesz sprawdzać w Google Search Console, gdzie w sekcji „Skuteczność” znajdziesz informacje o pozycjach słów kluczowych, na które wyświetla się Twoja strona. Dodatkowo, do monitorowania pozycji fraz kluczowych można wykorzystać narzędzia takie jak Senuto, Ahrefs czy Semstorm.

3. Dlaczego warto regularnie sprawdzać pozycje słów kluczowych?

Regularne sprawdzanie pozycji słów kluczowych pozwala ocenić skuteczność działań SEO i szybko reagować na spadki widoczności strony. Dzięki temu możesz optymalizować treści oraz działania off-site, by wzmacniać pozycje najważniejszych fraz.

4. Jak mierzyć ogólną widoczność strony w Google?

Ogólna widoczność strony to wskaźnik pokazujący, na ile fraz kluczowych Twoja strona pojawia się w wynikach wyszukiwania oraz na jakich pozycjach. Widoczność można sprawdzać w narzędziach SEO takich jak Google Search Console, Senuto, Semstorm czy Ahrefs. Im więcej słów kluczowych w TOP 10 lub TOP 3, tym lepsza widoczność strony.

5. Jakie narzędzia pomagają w sprawdzaniu pozycji strony i widoczności?

Do najpopularniejszych narzędzi należą:

  • Google Search Console (dane o indeksacji i pozycjach fraz kluczowych),
  • Senuto, Semstorm, Ahrefs (monitorowanie pozycji słów kluczowych, analiza widoczności),
  • Google Analytics (analiza ruchu i popularności podstron).

6. Co zrobić, jeśli moja strona nie jest widoczna na ważne słowa kluczowe?

Warto przeanalizować, czy strona jest poprawnie zaindeksowana, zoptymalizować treści pod wybrane frazy kluczowe oraz zadbać o linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne. Pomocne będzie też monitorowanie konkurencji i regularna aktualizacja strategii SEO.

7. Jakie są najczęstsze przyczyny problemów z indeksacją i widocznością strony?

Do najczęstszych problemów należą błędy techniczne (np. problemy z plikiem robots.txt, błędy serwera), brak wartościowych treści, niska jakość linków oraz nieprawidłowa optymalizacja słów kluczowych.

tło banera
Genialne firmy mnożą
swój potencjał z
Ocena Clutch
5.0
Ocena Google
4.8

Udostępnij

Oceń tekst

Średnia ocen 5 / 5. Liczba głosów: 9

Brak głosów - oceń jako pierwszy!

Zapytaj o ofertę SEO
Dołącz do newslettera
Powiązane artykuły Najnowsze Popularne

Zbuduj Twój potencjał SEO

Skonsultuj z nami Twoją sytuację w wyszukiwarce. Porozmawiajmy o Twoich celach i możliwościach współpracy