Poznaj Page Experience – kolejny ważny aspekt SEO
4 min
4 min
Na skróty
Algorytmy Google są nieustannie udoskonalane w celu tworzenia wiarygodnych rankingów stron. Umożliwia to właściwie ocenianie i kategoryzowanie ich treści, a przez to lepsze pozycjonowanie ich w wynikach wyszukiwarki. Giganci z Google ogłosili w 2020 roku plany dużej aktualizacji swoich botów, a nowe kryteria ich działania znane są pod skrótową nazwą Page Experience. Koniecznie sprawdź co skrywa się za tym terminem!
Przy każdej z większych aktualizacji algorytmów należy spodziewać się wahań rankingowych. Nie inaczej ma się sprawa w związku z nadchodzącym w 2021 wdrożeniem Page Experience Update. Ciągle jednak zostało Ci dużo czasu, aby przygotować się na te zmiany i sprawić by Twoja witryna poradziła sobie dobrze z zawirowaniami. Co trzeba wiedzieć przed zabraniem się do pracy?
Page Experience samo w sobie nie jest nowym terminem. Już od paru lat Google uwzględnia doświadczenia użytkowników związane z korzystaniem ze strony i odzwierciedla to w swoich ocenach. Chodzi o to by witryny i zawarte w nich informacje były tworzone w sposób przejrzysty i wartościowy dla odwiedzających je osób.
Nowa aktualizacja ma za zadanie pogłębić jeszcze bardziej tą pozytywną interakcje pomiędzy użytkownikami stron, a ich twórcami. Z tego powodu algorytmy zostaną wzbogacone o dodatkowe czynniki rankingowe, które będą miały wpływ na pozycjonowanie strony w oparciu o to z jakim odbiorem spotyka się ona w kontaktach z odwiedzającymi. Przyjrzyjmy się tym czynnikom bliżej!
W ramach algorytmów Google istnieje wiele kryteriów, według których sprawdzane strony są oceniane i później pozycjonowane w rankingach. Chcąc skutecznie wpływać na to jak radzi sobie Twoja witryna i jak wysoko jest w nich plasowana, musisz mieć o nich świadomość. Zwłaszcza o tych, na których będzie się opierać nowa aktualizacja!
Czynniki te zostały ogłoszone pod zbiorczą nazwą Core Web Vitals. Dotyczą one szybkości ładowania się strony, stopnia jej interakcji oraz stabilności wizualnej. Zadbanie o to by Twoja witryna spełniała te wymogi sprawi, że w chwili wejścia w życie aktualizacji jej miejsce rankingowe nie będzie zagrożone, a wręcz może się poprawić. Przyjrzyjmy się im po kolei.
Ma ogromne znaczenie w kontekście Page Experience. Jest ona weryfikowana na podstawie czasu jaki potrzebuje na załadowanie największy element na stronie. Elementem takim może to być na przykład grafika, klip wideo lub blok tekstowy. Przyjmuje się, że czas ten nie powinien przekraczać 2,5 sekundy dla dobrej oceny.
Pod tym szerokim pojęciem tak naprawdę mieści się prosta zależność. Chodzi bowiem o czas, który potrzebny jest od włączenia witryny do momentu, w którym będzie można z niej korzystać, czyli na przykład klikać przyciski czy dokonywać innych interakcji jako użytkownik. Okres ten powinien wynosić 100 milisekund.
Wskaźnik ten odpowiada za zmierzenie tego jak mocno przesuwają się treści pojawiające się w witrynie podczas jej ładowania. Ważne jest by ten współczynnik wynosił jak najmniej. Chodzi w tym o to by użytkownicy nie byli narażeni na przypadkowe kliknięcie niechcianych treści, które załadują się na miejsce starych podczas klikania. Zły wpływ na wyniki w tej kategorii mogą mieć grafiki i klipy wideo umieszczone w witrynie bez ustawionych wymiarów wysokości czy szerokości, albo pozbawione statycznego osadzenia reklamy. Poprawa tego czynnika często może wiązać się z podjęciem sporych technicznych prac na stronie, a więc warto zabrać się za niego jak najwcześniej.
Powyższe wskaźniki można mierzyć w bardzo prosty i darmowy sposób, choćby za pomocą Chrome User Experience Report albo Google Search Console. Przy okazji informowania o zbliżającej się aktualizacji Google wprowadziło także nowe możliwości do popularnych narzędzi web deweloperskich Lighthouse i PageSpeed Insights, które również pomogą w tym zadaniu. Dzięki nim będziesz miał wgląd w czasie rzeczywistym w to jak Twoja strona radzi sobie w wyżej wymienionych kategoriach i będziesz mógł skutecznie reagować oraz wprowadzać usprawnienia.
Tak jak już wspomniano wcześniej, priorytetem dla Google jest sprawienie by korzystanie z sieci było jak najbardziej przyjazne jej użytkownikom. Jednakże kryje się też za tym coś więcej. Google dąży do standaryzacji witryn, tak aby systemy, które je sprawdzają miały łatwiejsze zadanie w przyznawaniu ocen. Jakie dodatkowe czynniki mają zatem przełożenie na to, jak algorytmy Google oceniają stronę?
Jednym z ważniejszych aspektów pozytywnej oceny Page Experience jest kompatybilność z urządzeniami mobilnymi. Jako, że Google docenia rozwiązania związane z tego typu technologią i zauważa ciągle wzrostowe trendy korzystania z niej wśród użytkowników internetu, dostosowanie strony do smartfonów czy tabletów jest rzeczą pozytywnie ocenianą przez boty.
Szczególną uwagę należy zwracać też na bezpieczeństwo strony. Wszelkie witryny, które w wyniku przeszukiwania przez algorytmy Google zostały uznane za niebezpieczne, na przykład pod kątem wirusowym, są pozycjonowane nisko. Dlatego warto zadbać o dodatkowe zabezpieczenia.
Szyfrowanie transmisji danych to kolejny promowany przez boty aspekt witryny. Dlatego strony z protokołem HTTPS i certyfikatem SSL są promowane poprzez przyznawanie im lepszych pozycji.
Kolejnym z ważnych elementów, które mają coraz większe przełożenie na pozycjonowanie strony są inwazyjne pop-upy, które przysłaniają właściwie treści poszukiwane przez użytkowników, wzbudzając przy tym ich irytację. Algorytmy Google wymuszają by tego typu treści pokazywane były w subtelniejszy sposób, który nie przeszkadza w korzystaniu ze strony. Nie trzeba zatem całkowicie z nich rezygnować, wystarczy odpowiednio dopasować je do nowych standardów.
Poznaliśmy już najważniejsze czynniki wpływające na pozycjonowanie strony w najnowszej aktualizacji algorytmów, ale przyjrzyjmy się teraz bliżej tym ostatnim. Możemy wyróżnić obecnie cztery najważniejsze algorytmy o przyjemnie brzmiących nazwach panda, pingwin, koliber i phantom. Za co odpowiadają?
Ten algorytm odpowiada za badanie contentu zamieszczonego na stronie. Sprawdza treści pod kątem ich merytoryczności i tego czy nie są splagiatowane. W momencie, w którym witryna jest bardziej nasycona profesjonalnymi, naturalnie skonstruowanymi tekstami ocenia ją pozytywnie.
W przypadku Pingwina ocenie poddawane są odnośniki, które prowadzą do witryny. Kiedy prowadzą one ze słabej jakości stron oceniane są negatywnie. Algorytm ten identyfikuje również zbyt duży wzrost liczby linków w krótkim odstępie czasu jako spam.
Algorytm o wdzięcznej nazwie Koliber skupia się na dopasowywaniu wyników wyszukiwania do zapytań użytkowników. Uzupełnia podpowiedzi w oknie wpisywania wyszukiwarki, a także umożliwia szukanie treści za pomocą precyzyjnych słów kluczowych.
Ostatni z algorytmów odpowiada między innymi za sprawdzanie parametrów technicznych witryn, takich jak ich szybkość. Dodatkowo rozpoznaje zbyt duże i nienaturalne nagromadzenie słów kluczowych, oraz ocenia strony na podstawie liczby zawartych na nich reklam czy obecności zduplikowanego contentu.
Znajomość tych algorytmów wraz ze świadomością zbliżających się aktualizacji i tego co ze sobą przyniosą, pozwoli zadbać Ci o to by Twoja strona spełniła warunki do bycia uznaną za przyjazną wedle kryteriów Page Experience.