Sport uprawia każdy z nas. Jedni na co dzień. Drudzy od święta. Pasjonaci postanawiają się zawodowo oddać treningowi. Inni wolą skupić się na kibicowaniu i dopingowaniu swoim. Rozpowszechnienie sportu na taką skalę dla osób zainteresowanych biznesem oznacza szerokie możliwości rozwoju. Poza biznesplanem potrzebny jest jeszcze jeden składnik, który pozwoli nam zaistnieć w branży – promocja. Sprawdź jak wygląda pozycjonowanie branży sportowej oraz co ma największy wpływ na naszą pozycję.
Na skróty
Dlaczego warto wybrać pozycjonowanie w branży sportowej?
Pozycjonowanie jest źródłem ruchu organicznego. To oznacza mniej więcej tyle, że osoby trafiające na naszą stronę są zainteresowane oferowaną treścią i niczego nie otrzymują „na siłę”. Intencja użytkowników jest zawarta w słowach kluczowych. Przybywają oni do nas z celem: są chętni na zakup lub poznanie jakiegoś zagadnienia. Możemy doprecyzować cel swojej kampanii. Rozpoczynając pozycjonowanie w branży sportowej najbardziej będzie interesowała nas sprzedaż, a zatem produktowe frazy. W ramach uzupełnienia oraz dla wykorzystania potencjału innych etapów lejka sprzedażowego zainteresujemy się frazami informacyjnymi oraz brandowymi.
Klienci zainteresowani sprzętem sportowym w internecie zachowują swoje tendencje ze sklepów stacjonarnych. Zachowanie w trakcie wyszukiwania jest zbliżone do podejścia do sklepowej półki. Klient mniej więcej wie, co chce kupić. Być może zna markę, rozmiar, a nawet kolor. Istnieje zatem szansa, że widział on wcześniej dany produkt, a jego wizyta jest tylko po to, aby sfinalizować transakcję. To oznacza potencjał w pozycjonowaniu na frazy long-tail (np. „piłka adidas telstar original”). Pozyskanie i spieniężenie ruchu w ten sposób jest tańsze niż w sytuacji, gdy musimy konkurować pod frazami ogólnymi (np. „piłka adidas”).
Zaletą branży sportowej jest możliwość działania na wielu płaszczyznach. Z racji, że prowadzimy sklep, możemy stale poprawiać doświadczenie użytkownika, zwiększając satysfakcję klientów. Gdy kierujemy marketingowy komunikat do sportowców istnieje możliwość, a nawet jest to wskazane, aby dawać coś więcej aniżeli sam tekst. Wszelkiego rodzaju infografiki, animacje i formy wideo pozwalają przykuć uwagę odwiedzającego na dłużej. Tym samym jest to okazja na wyróżnienie się przez zaprezentowanie produktu w niepowtarzalny sposób. Utrzymanie takiej konsekwencji sprawi, że odwiedzający, nawet pomimo wyższej ceny, będą do nas powracać, gdy tylko zobaczą nas ponownie w internecie.
Może się wydawać, że SEO w branży sportowej to wyłącznie kwestia podpisania umowy z agencją reklamową i schowanie tej części planu do szuflady. Pomimo wielu możliwości, musimy stanąć przed pewnymi wyzwaniami. Co więcej, nie musielibyśmy się z nimi mierzyć w wielu innych branżach. Co nas zatem czeka? Oto kilka przykładów:
treść na bloga musi odpowiadać na potrzeby klientów, dobrze, gdybyśmy zadbali o relacje z wydarzeń sportowych, rankingi czy byli pomocni w samym wyborze,
informacje powinny być angażujące i napisane językiem odbiorcy,
opisy produktów muszą być napisane od zera, ale stanowi to przestrzeń na stworzenie lepszego UX,
konieczne jest sprawdzanie tego, jak użytkownik porusza się po sklepie – warto wykorzystać mapy ciepłe,
prezentacja produktu w wysokiej rozdzielczości jest korzystna zarówno dla użytkowników, jak i rozpoznawania przez wyszukiwarki,
podobnie jak w branży odzieżowej, propozycje cross-sell i up-sell są kluczem do tego, aby sprzedawać więcej,
jeśli dany produkt jest likwidowany z oferty lub dłużej niedostępny (np. przez sezonowość) to strona produktowa powinna zostać wykluczona z indeksu wyszukiwarki.
Pozycjonowanie sportu – dobre praktyki i plan działania
Jeśli skłaniasz się ku metodzie promocji, jaką jest pozycjonowanie sportu, powinieneś zadbać o odpowiedni plan działania. Rozpocznij od mediaplanu, który pozwoli Ci rozdzielić budżet również na inne działania, które są opłacalne w tej branży. Planowanie rozpocznij od analizy konkurencji. Wcześniej jednak dokładnie ją doprecyzuj. Sprawdź, co proponują inne sklepy i co wydaje się przynosić najwyższą skuteczność. Korzystaj z własnych obserwacji, odnotowuj ich działania w mediach społecznościowych, w świecie offline, w kontekście partnerstwa i współpracy biznesowej. Rób to regularnie.
Pamiętaj, że SEO to nie wszystko. Użytkownicy odwiedzający Twoją stronę internetową przejdą do mediów społecznościowych, podadzą Ci numer telefonu, a także swój adres e-mail. Kiedy zajrzą po raz kolejny do wyszukiwarki to prawdopodobnie klikną w reklamę nad wynikami organicznymi. Przeznacz na każdą z tych rzeczy odpowiednią część czasu oraz środków. Możesz pomyśleć również o innowacjach takich jak powiadomienia push czy kampania SMS.
Nie bądź obojętny na strategię pozycjonowania. Z użyciem narzędzi takich jak Senuto, Ahrefs czy Semrush sprawdzaj jakie techniki pozycjonowania przeważają, co uwzględnia content konkurencji oraz jak wygląda profil linków wybranych sklepów. Pamiętaj, aby obserwować ceny, akcje promocyjne i wprowadzane ulepszenia. Nie bój się inspirować rynkami zagranicznymi i testować swoich pomysłów.