Pozycjonowanie domeny to bardzo złożony proces, na który składają się elementy związane z optymalizacją treści, optymalizacją techniczną oraz link-buildingiem, czyli trzema kluczowymi filarami SEO (ang. Search Engine Optimization). Dzięki wysokim pozycjom wynikającym z wdrożenia właściwej strategii pozycjonerskiej poprawisz współczynnik konwersji w swojej witrynie, zbudujesz wizerunek marki oraz wykreujesz więź pomiędzy klientami a własnym przedsiębiorstwem.
Na czym polega pozycjonowanie domeny?
Pozycjonowanie domeny, czyli własnej strony WWW lub sklepu internetowego składa się z kilku filarów SEO, a mianowicie:
- audyt SEO,
- strategia pozycjonowania
- optymalizacja techniczna strony,
- optymalizacja treści serwisu,
- link-building.
O poszczególne segmenty pozycjonowania dbają dedykowani specjaliści, m.in.:
- web developerzy,
- opiekunowie ds. SEO,
- pozycjonerzy,
- content marketerzy,
- copywriterzy,
- koordynatorzy projektów,
- itd.
Na samym początku współpracy należy zdecydować się na audyt SEO – żeby poznać mocne i słabe strony swojej witryny. Jako następny krok traktujemy stworzenie oryginalnej, unikalnej oraz dostosowanej do preferencji naszych klientów strategii pozycjonerskiej. Po zakończeniu wstępnych działań weryfikacyjnych oraz planowania przechodzimy do punktu głównego, czyli technicznego SEO, optymalizacji treści oraz link-buildingu.
3 główne filary SEO – pozycjonowanie domeny w praktyce!
Trzy filary SEO mające wpływ na pozycjonowanie domeny przedstawiamy poniżej.
1. Techniczne SEO
Pracą nad technicznym SEO zajmują się web developerzy. Wbrew pozorom proces ten dotyczy również optymalizacji serwisu pod kątem UX (ang. User Experience) – w taki sposób, aby zarówno roboty Google traktowały naszą stroną jako wartościową, ale także, żeby stała się ona użyteczna potencjalnym klientom. Biorąc pod uwagę obecne standardy optymalizacji technicznej, warto zwrócić uwagę na kilka istotnych elementów tj.:
- dostosowanie serwisu do urządzeń mobilnych – zgodnie z zasadą mobile-first;
- wdrożenie szyfrowania SSL – żeby użytkownicy mogli bezpiecznie dokonywać zakupów w Twojej witrynie lub sklepie internetowym (bez ryzyka utraty tzw. wrażliwych danych);
- kompresja kodu HTML oraz minimalizacja i konsolidacja skryptów Java i plików stylów – wpływa to pozytywnie na wydajność serwisu;
- utworzenie i edycja meta tagów dla każdej podstrony – meta title (wpływającego na SEO) oraz meta description (mającego znaczenie pod kątem użyteczności, czyli aspektu UX);
- zmniejszenie rozmiarów obrazków – w celu poprawy wydajności strony;
- dodanie opisów ALT – żeby osoby niedowidzące lub całkowicie niewidome mogły zapoznać się z treścią obrazka (za pomocą odpowiednich programów);
- poprawa struktury linków w witrynie – zgodnie z koncepcją user-friendly.
Warto również pamiętać o optymalizacji wskaźników Core Web Vitals – LCP (ang. Largest Contentful Paint), FID (ang. First Input Delay) oraz CLS (ang. Cumulative Layout Shift), wpływających na interaktywność serwisu.
2. Optymalizacja treści
Content to bardzo ważny element pozycjonowania – zarówno pod kątem SEO, jak i UX. Dzięki temu nasza strona może zostać właściwie zoptymalizowana pod najnowsze standardy SXO (ang. Search Experience Optimization). W Semcore content marketerzy dbają o m.in.:
- wdrożenie prawidłowej struktury nagłówków – od H1 do H6 (tak, aby internauci sprawnie mogli znaleźć interesujące ich informacje);
- korekta istniejących treści – pod względem merytorycznym, stylistycznym, ortograficznym oraz fleksyjnym (pozwala to uzyskać content user-friendly);
- znalezienie i usunięcie zduplikowanych treści – zarówno na własnych podstronach oraz w serwisach konkurencji (żeby łatwiej osiągnąć zamierzone pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania);
- wzmocnienie linkowania wewnętrznego – odnośniki umieszczamy do poprzednich wpisów blogowych lub konkretnych podstron w serwisie klienta ułatwiających zrozumienie danej tematyki;
- rozbudowanie tekstów – o dodatkową objętość, grafiki, filmiki instruktażowe oraz użyteczne screenshoty.
Interesuje Cię kompleksowe pozycjonowanie domeny? W takim razie musisz zadbać także o nasycenie treści właściwymi słowami kluczowymi. Weź pod uwagę zarówno frazy generyczne, czyli ogólne składające się z 1-2 wyrazów (np. koszulki / koszulki męskie) oraz long tail SEO bazujące na minimum 3-4 wyrazach (np. koszulki męskie polo czarne).
3. Link-building
Link-building to długofalowy proces obejmujący pozyskiwanie linków zewnętrznych umacniających wartość Twojej strony z punktu widzenia algorytmu. Jako doświadczona agencja SEO linki pozyskujemy z m.in.:
- artykułów sponsorowanych,
- własnych zaplecz SEO,
- wartościowych katalogów.
Profil linków witryny można także rozbudować za pomocą relinkowania. Wykorzystując znane narzędzie analityczne (np. Majestic SEO) zweryfikujemy odnośniki pozyskane przez konkurencję, a następnie będziemy linkować do tych samych źródeł, nieco bardziej dywersyfikując swój stan linków – pozwoli to w przyszłości wyprzedzić tzw. branżowych rywali.
Ile kosztuje pozycjonowanie domeny?
Pozycjonowanie domeny kosztuje mniej więcej kilka tysięcy złotych netto miesięcznie. Finalny koszt SEO jest ustalany indywidualnie na podstawie elementów tj.:
- wielkość Twojej strony lub sklepu internetowego (na podstawie liczby podstron);
- konkurencyjność branży (najdroższe jest pozycjonowanie firm związanych z branżą meblarską oraz medyczną);
- długość trwania umowy (jeżeli podejmiesz z nami współpracę na minimum 12 miesięcy, oferujemy atrakcyjne propozycje cenowe).
Warto również wspomnieć, iż koszt zależy także od oczekiwań naszych klientów. Jeżeli efekty w postaci konwersji mają być widoczne już w pierwszych kilku miesiącach usługa SEO okaże się nieco droższa, ze względu na konieczność pozyskania większej liczby linków follow mających wpływ na autorytet serwisu z punktu widzenia crawlerów. Konieczne będzie także tworzenie większej ilości treści.
Pozycjonowanie domeny – podsumowanie
Inwestując w pozycjonowanie domeny lub przeprowadzając część działań na własną rękę zwiększysz ranking swojej strony w organicznych wynikach wyszukiwania, czyli tzw. SERP-ach (ang. Search Engine Results Page). Dzięki temu zbudujesz wizerunek swojej marki oraz wykreujesz więź na linii przedsiębiorstwo → konsumenci. Kompleksowe działania SEO poskutkują również maksymalizacją konwersji (np. w postaci dodatkowych zakupów, skorzystania z usługi lub zapisania się do newslettera).