Pozycjonowanie lokalne vs ogólnopolskie
6 min
6 min
Na skróty
Strony internetowe mogą być pozycjonowane na wiele sposobów. Wyróżniamy kampanie SEO realizowane lokalnie oraz w ramach całego kraju. Strategia powinna być dopasowana do charakterystyki konkretnego biznesu, aby pozycjonowanie przyniosło jak najlepsze efekt, zapewniając większy ruch oraz wzrost widoczności.
Celem lokalnego SEO jest podniesienie pozycji strony internetowej w wyszukiwarce Google na frazy kluczowe związane z konkretnym regionem – najczęściej miejscowością lub województwem. W ten sposób biznes online może skutecznie pozyskiwać klientów, a witryna będzie odwiedzana przez szerokie grono użytkowników. W przeciwieństwie do pozycjonowania ogólnopolskiego strategia lokalna skupia się tylko na danym regionie. Takie rozwiązanie sprawdza się między innymi w przypadku biznesów stacjonarnych, które postanowiły uruchomić firmową stronę internetową. Wdrożenie lokalnego pozycjonowania powinno zainteresować:
Szczegóły dotyczące SEO ogólnopolskiego od A do Z przedstawiliśmy w artykule „Etapy pozycjonowania sklepu – od audytu po optymalizację konwersji”. Strategia realizowana w ramach lokalnego biznesu opiera się na dokładnie tych samych fazach, jednak poszczególne kroki muszą zostać nieco zmodyfikowane. Pozycjonowanie lokalne jest skierowane tylko i wyłącznie do użytkowników z danego obszaru. Jednocześnie należy pamiętać, że regionalne SEO to nie tylko strona internetowa, ale także wizytówka Google Moja Firma oraz strony pozwalające udostępnić dane typu NAP (Name, Address, Phone). Elementy te w pozycjonowaniu ogólnopolskim odgrywają znacznie mniej istotną rolę, dlatego warto omówić te zagadnienia znacznie dokładniej.
Każda podstrona witryny powinna być odpowiednio zoptymalizowana zgodnie z zasadami SEO. Uzupełniając meta dane (title i description) warto zawrzeć w nich nazwę lokalizacji, do której odnosi się serwis. Zasada ta dotyczy także tworzenia treści. Dla przykładu zakład mechaniczny we Warszawie powinien w naturalny sposób wykorzystać frazę „zakład mechaniczny Warszawa” na stronie głównej. Kolejne podstrony mogą być optymalizowane w podobny sposób. Meta dane i treści w serwisie muszą spełniać wymagania nie tylko robotów Google, ale również użytkowników. Dlatego content powinien odpowiadać na zapytanie użytkownika. Podczas optymalizacji unikaj kanibalizacji słów kluczowych. Każda podstrona musi opierać się na innych frazach, zależnie od tego, co kryje zawartość adresu URL. Warto przygotować specjalną strukturę, dzięki której lokalne SEO lokalne szybciej przyniesie korzystne efekty. Za przykład niech ponownie posłuży zakład mechaniczny we Warszawie. Właściciel witryny może przygotować kilka (lub kilkanaście) podstron, które mogą zainteresować użytkowników zależnie od lokalizacji. Oto przykłady:
Wszystkie takie podstrony powinny być zoptymalizowane pod frazę zgodną z lokalizacją, na przykład „mechanika pojazdowa Otwock” oraz „mechanik Otwock”. Warto pamiętać, że główną stronę domeny najlepiej dostosować do największej (lub mającej strategiczne znaczenie) miejscowości.
Źródło: Wyszukiwarka Google. Wyniki wyszukiwania dla fraz związanych z konkretną miejscowością. Opracowanie własne.
Google My Business (Google Moja Firma) to specjalna wizytówka, którą założyć może każdy właściciel firmy – nawet bez strony internetowej. Jej założenie jest proste, a wyświetlane użytkownikowi okienko z adresem może sprawić, że internauta stanie się klientem. Najczęściej z wizytówek GMB korzystają osoby z urządzeniami mobilnymi, poszukujące konkretnego sklepu lub zakładu usługowego. Podanie adresu pozwala od razu wyznaczyć trasę do danej firmy, co znacznie ułatwia jej znalezienie. W lokalnym SEO wizytówki Google Moja Firma są niezwykle ważne, ponieważ pozwalają bezpośrednio pozyskiwać klientów. Należy zauważyć, że użytkownicy korzystający z wyszukiwarki coraz częściej zaczynają generować zapytania z członem „blisko mnie” na przykład „mechanik samochodowy blisko mnie”. Wówczas Google wyświetli te wizytówki, których adres jest bliski geolokalizacji internauty.
Źródło: Wyszukiwarka Google. Lista proponowanych wizytówek Google My Business.
W lokalnym SEO przydają się także wizytówki NAP (Name, Address, Phone). To strony internetowe, które pozwalają udostępnić dane firmy, aby następnie mogli znaleźć je użytkownicy. Do popularnych wizytówek NAP zaliczamy:
Takie witryny bardzo często są kompleksowo zoptymalizowane pod SEO. Oznacza to, że podstrona z danymi firmy może być wyświetlona w wyszukiwarce Google na wysokiej pozycji. Dodatkowo wizytówki NAP bardzo często pozwalają udostępnić link do strony internetowej. Jeśli taki odnośnik posiada atrybut dofollow, wpływa pozytywnie na SEO pozycjonowanej domeny.
Backlinki są ważne zarówno w pozycjonowaniu lokalnym, jak i ogólnopolskim. Pozyskane odnośniki przekazują „moc” stronie internetowej. Linki powinny być naturalne, dlatego można je pozyskiwać z serwisów lokalnych. Jak już wspomniano wcześniej, powinno posiadać atrybut dofollow. Doskonałym sposobem na link building jest:
Wyszukiwarka Google regularnie otrzymuje aktualizacje, których celem jest lepsze dopasowywanie wyników do intencji użytkowników. Pod kątem lokalnego SEO warto wspomnieć o modernizacji Possum (Opos). To aktualizacja z września 2016 roku. Za jej sprawą wyniki wyszukiwania Google stały się zależne od geolokalizacji użytkownika. Oznacza to, że na dokładnie takie samo zapytanie wygenerowane w Gdańsku i Zakopanem, internauta otrzymuje inny zestaw odpowiedzi!
Za sprawą Google Possum pozycjonowanie lokalne stało się jeszcze ważniejsze, podobnie jak odpowiednie uzupełnienie wizytówki Google Moja Firma. Dodatnie adresu URL, opisu, danych NAP oraz godzin otwarcia w GMB zwiększa szansę na to, że wizytówka wyświetli się zainteresowanemu użytkownikowi. Dzięki tej aktualizacji regionalne biznesy zaczęły pozyskiwać klientów za pomocą wyszukiwarki na jeszcze szerszą skalę.
Należy pamiętać, że uzupełnienie wizytówki to nie wszystko. Ciągle ważną częścią lokalnego pozycjonowania jest odpowiednia optymalizacja on-site strony internetowej, podobnie jak tworzenie jakościowych treści. Fundamentalną rolę odgrywa także struktura witryny. Przygotowanie kilku dedykowanych landing page dla poszczególnych miejscowości jest wykorzystywane przez wiele witryn – rozwiązanie to jest niezwykle skuteczne i sprzyja SEO.
W ramach pozycjonowania lokalnego znaczna część ruchu może być pozyskiwana dzięki wizytówce Google Moja Firma. Niestety narzędzie Google Analytics wykorzystywane do analizy statystyk witryny nie podaje szczegółowych informacji na ten temat. Istnieje jednak możliwość implementacji specjalnego linku UTM. Wówczas Google Analytics zacznie zbierać informacje o ruchu z wizytówki. Aby to zrobić, należy otworzyć stronę Campaign URL Builder. Następnie wymagane jest uzupełnienie podstawowych danych:
Wówczas w dolnej części ukaże się specjalny adres URL. Należy go skopiować, ponieważ jest wymagany do poprawne konfiguracji wizytówki Google Moja Firma.
Źródło: Campaign URL Builder.
Skopiowany link UTM należy wkleić w polu „Witryna” podczas edycji wizytówki Google Moja Firma. W celu otworzenia tego panelu przejść do:
Zarządzaj lokalizacjami ➜ Wybrać lokalizację ➜ Informacje.
Po tej operacji Google Analytics jest w stanie wyodrębnić te wejścia na stronę internetową, które miały miejsce z wizytówki. Wystarczy otworzyć główny panel narzędzia, a następnie wykonać te kroki:
Pozyskiwanie ➜ Cały ruch ➜ Źródło/medium
Następnie nakładamy filtr „Kampania” w opcji „Wymiar podstawowy”. Google Analytics przedstawi szczegółowe informacje oraz wykres dotyczący ilości użytkowników pozyskanych dzięki wizytówce. Monitoring ruchu pozwala określić, czy działania podejmowane w ramach Google Moja Firma (np. odpowiedzi na recenzje) przynoszą wymierny efekt.
Lokalne pozycjonowanie strony internetowej może przynieść korzystne efekty w postaci intensywniejszego ruchu, wyższej pozycji i większego współczynnika konwersji. Podobne wyniki zapewnia SEO ogólnopolskie. Przedsiębiorcy rozpoczynający przygodę z marketingiem online niejednokrotnie zastanawiają się nad tym, jaki dokładnie sposób na promocję w sieci wybrać. Dlatego warto wiedzieć, że strategia pozycjonowania jest uzależniona od charakteru danego biznesu.
Wybierz pozycjonowanie lokalne jeżeli:
Wybierz pozycjonowanie ogólnopolskie jeżeli:
Jako agencja SEO Semcore w zakresie pozycjonowania lokalnego oferujemy:
Nie zawsze SEO ogólnopolskie będzie najlepszą propozycją. Pozycjonowanie lokalne zapewnia maksymalną efektywność głównie w sytuacji, gdy firma chce działać stacjonarnie, ale klientów pozyskiwać za pomocą kanałów online. Marketingowe działania regionalne nie wykluczają optymalizacji pod frazy ogólnopolskie. Choć w takiej sytuacji podstrony z usługami będą przygotowane dla potencjalnych klientów z określonej lokalizacji, to artykuły blogowe mogą poruszać ciekawe tematy z branży, tym samym pojawiając się na wysokich pozycjach dla wielu zróżnicowanych słów kluczowych, co znacznie podniesie ruch, widoczność oraz zbuduje wizerunek eksperta.
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.