Pozycjonowanie WooCommerce – Poradnik SEO
5 min
5 min
Na skróty
Pozycjonowanie sklepu WooCommerce nie różni się w większości aspektów od optymalizacji standardowych stron internetowych. Należy jednak zwrócić uwagę na kilka istotnych czynników, które nieco różnią się od klasycznych „zabiegów”. Jakich? O tym nieco więcej w artykule zamieszczonym poniżej.
WooCommerce to wtyczka do systemu CMS WordPress. Umożliwia otworzenie pełnoprawnego sklepu internetowego i jego dowolną konfigurację, zgodnie z własnymi preferencjami. Całe rozwiązanie bazuje na otwartym kodzie źródłowym (open source), dzięki czemu sklep internetowy WooCommerce można spersonalizować.
WooCommerce umożliwia użytkownikom łatwe zarządzanie produktami, zamówieniami i wysyłką, a także wspiera różne metody płatności oraz integracje z bramkami płatniczymi, takimi jak PayPal, Stripe czy systemy bankowe.
Wtyczka oferuje szerokie możliwości dostosowywania i skalowania, dzięki czemu można ją zintegrować z dodatkowymi rozszerzeniami i motywami.
Źródło: google.pl
Plugin WooCommerce to bez wątpienia najpopularniejsze narzędzie umożliwiające utworzenie i prowadzenie sklepu internetowego. Według serwisu BuiltWith z technologii Woo korzysta ponad 20% e-commerce.
Źródło: wordpress.org
Warto również wspomnieć, iż według W3Techs na WooCommerce opartych jest ponad 4 miliony witryn. To około 9% wszystkich stron znajdujących się w internecie.
Czy WooCommerce jest przyjazny pod kątem SEO? Tak – ze względu na to, że posiada dziesiątki praktycznych ułatwień i rozszerzeń umożliwiających zoptymalizowanie serwisu pod kątem SXO (SEO + UX).
Zacznij pozycjonowanie stron internetowych, korzystając z:
Yoast SEO – wtyczka do optymalizacji sklepów i stron internetowych pod kątem SEO. Automatyzuje meta tytuły, umożliwia dodawanie danych strukturalnych, kompleksowe analizowanie treści oraz poprawne skonfigurowanie nawigacji okruszkowej (tzw. breadcrumbs).
All in One SEO Pack – alternatywa dla Yoast SEO. To popularna wtyczka SEO dla WordPressa, która pomaga optymalizować strony internetowe pod kątem wyszukiwarek internetowych. Dzięki niej użytkownicy, bez zaawansowanej wiedzy technicznej, mogą wprowadzać na swojej stronie ulepszenia, które zwiększają widoczność w wynikach wyszukiwania, poprawiając ranking w Google i innych wyszukiwarkach.
Really Simple SSL – plugin pozwalający na implementację “zielonej kłódki” w mniej niż minutę. Dzięki temu Twoi klienci będą mogli bezpiecznie robić zakupy w sklepie internetowym. W tym przypadku należy jednak pamiętać, aby zainstalować wcześniej certyfikat SSL na serwerze, ponieważ wtyczka wymusza jedynie wyświetlanie strony w standardzie HTTPS.
Redirection – znakomicie działająca wtyczka odpowiadająca za przekierowania. To bardzo dobre rozwiązanie zarówno do mniejszych, jak i większych e-commerce, aby zmniejszyć współczynnik odrzuceń (tzw. bounce rate) i pozytywnie wpłynąć na doświadczenia użytkowników.
AMP for WP – bardzo duże ułatwienie podczas projektowania responsywnego sklepu internetowego. Dzięki temu dodatkowi Twój serwis będzie wyświetlał się poprawnie zarówno na urządzeniach mobilnych (np. smartfony, tablety), jak i desktopach (np. komputery, laptopy).
W3 Total Cache – wtyczka pozwalająca kompleksowo zoptymalizować prędkość wczytywania strony. Rozwiązanie to bierze pod uwagę najnowsze wskaźniki rankingowe Core Web Vitals (LCP, FID oraz CLS) odpowiadające za interaktywność serwisu.
WooCommerce bazuje również na otwartym kodzie źródłowym, dlatego optymalizacja sklepu internetowego w oparciu o tę platformę może być kompleksowa, ukierunkowana na konkretny cel, zgodna z założeniami projektowymi zamawiającego.
W tym przypadku nie ma większych ograniczeń – szczególnie jeśli mówimy o mniejszych oraz średniej wielkości sklepach internetowych (nawet do kilkudziesięciu tysięcy produktów).
Skorzystaj także z narzędzi analitycznych wchodzących w skład ekosystemu Google – Google Search Console, Google Analytics, Google Keyword Planner.
Zobacz: Darmowe narzędzia SEO
Pozycjonowanie WooCommerce należy rozpocząć od przeprowadzenia wstępnej analizy witryny. Audyt SEO wskazuje wady i zalety Twojego sklepu internetowego. Specjaliści Semcore określają jakość takich elementów, jak:
struktura adresów URL,
grafiki,
szybkość serwisu,
bezpieczeństwo,
treści,
linki wewnętrzne i zewnętrzne,
struktura nagłówków.
Audyt pokaże również, czy treści w Twoim sklepie internetowym są w 100% unikalne. To bardzo istotne pod kątem pozycjonowania.
Chcesz wypozycjonować swój sklep WooCommerce? W takim razie zadbaj o stworzenie strategii SEO na bazie wcześniej przeprowadzonego audytu. Następnie zacznij tworzyć treści najwyższej jakości, które są pomocne dla internautów i zadbaj o optymalizację techniczną.
Planowanie to jeden z najważniejszych elementów w pozycjonowaniu. Jeżeli właściwie określisz swoją grupę docelową i dobierzesz odpowiednie słowa kluczowe pod kątem sprzedażowym, możesz zdziałać naprawdę wiele. Zwróć uwagę na m.in.:
frazy ogólne – składające się z 1-2 wyrazów (np. buty męskie);
frazy z długiego ogona – bazujące na minimum 3-4 wyrazach (np. czarny T-shirt męski Nike).
Frazy ogólne przyciągają wielu klientów, natomiast nie są oni najczęściej zdecydowani, ponieważ wyłącznie szukają informacji w danym temacie i rozglądają się za najlepszą cenowo (lub jakościowo) ofertą. Jeżeli natomiast wdrożysz do swojej strategii również frazy z długiego ogona, znacząco zwiększysz współczynnik konwersji. Spróbuj!
Źródło: wordpress.org
Przeczytaj także: Pozycjonowanie sklepu internetowego
Na etapie planowania strategii SEO określ dodatkowo ilość tworzonego contentu, sposoby na optymalizację techniczną serwisu, a także częstotliwość audytów SEO. Ważna będzie również strategia link buildingu (profilu linkowego), który zwiększy autorytet Twojego serwisu z punktu widzenia crawlerów.
Według najnowszych standardów SXO należy skupić się przede wszystkim na merytoryce treści, ich użyteczności, poprawności wizualnej i odpowiedniej strukturze nagłówków, oraz wypunktowań. Spośród najczęściej tworzonych rodzajów contentu w e-commerce możemy wymienić m.in.:
opisy produktów,
opisy kategorii,
wpisy blogowe.
Wyczerpuj temat. Google indeksuje długie treści, ale często traktuje je nieco gorzej od tych, które przekazują skrupulatne informacje w bardzo mocno skondensowanej formie.
Objętość wpisów blogowych zależy od konkretnej tematyki. Postaraj się pisać w granicach od 6 do 15 tysięcy znaków ze spacjami. Używaj wielu słów kluczowych – również w odmienionej formie. Unikaj tzw. cloakingu i keyword stuffingu. Skup się na wartości przekazywanej użytkownikom.
Optymalizacja sklepu WooCommerce jest bardzo zaawansowanym procesem. Specjaliści dbają o wiele istotnych aspektów, natomiast absolutną koniecznością jest techniczne SEO.
Twój sklep internetowy powinien być:
responsywny – dostosowany do urządzeń mobilnych i desktopów,
wydajny – ładujący najważniejsze elementy witryny w ciągu 2-3 sekund od interakcji,
interaktywny – z właściwie zoptymalizowanymi wskaźnikami Core Web Vitals,
intuicyjny – zawierający przejrzystą strukturę oraz uproszczoną ścieżkę zakupową,
użyteczny – przedstawiający użytkownikowi pożądane elementy.
Osiągnięcie wysokich pozycji w organicznych (naturalnych) wynikach wyszukiwania nie jest możliwe bez zadbania o użytkowników i ich intencje. Weź również pod uwagę, że fundamentalnym elementem pozycjonowania jest niewymuszony link building z wartościowych źródeł.
Moduł WooCommerce miał premierę w 2011 roku. Został stworzony przez dwóch niezależnych deweloperów. Zyskał swoją popularność z powodu bezproblemowej integracji z e-commerce.
WooCommerce należy aktualnie do firmy Automattic. To również nowy właściciel systemu CMS WordPress (WordPress.com).
Proces pozycjonowania WooCommerce jest długowfalowy i wymaga regularnych działań oraz monitorowania wyników. Pierwsze efekty można zauważyć po kilku tygodniach lub miesiącach, ale pełny wzrost pozycji w wynikach wyszukiwania może potrwać od kilku miesięcy do nawet roku czy kilku lat – w zależności od konkurencyjności branży i budżetu.
Tak, regularne publikowanie wartościowych treści na blogu jest jednym z najskuteczniejszych sposobów na przyciągnięcie ruchu i budowanie autorytetu w wyszukiwarkach. Treści blogowe pozwalają na wprowadzenie dodatkowych słów kluczowych, co zwiększa widoczność sklepu w darmowych wynikach wyszukiwania.
Najczęstsze błędy w SEO to duplikacja treści, brak optymalizacji zdjęć (np. brak opisów alt), brak przyjaznych linków URL, pomijanie meta opisów i tytułów oraz niewłaściwe użycie słów kluczowych. Ważne jest też, aby unikać niskiej jakości opisów produktów, które nie oferują klientowi żadnej wartości.
Skuteczne pozycjonowanie WooCommerce umożliwia wyświetlanie się sklepu wyżej w darmowych wynikach wyszukiwania, co zwiększa szanse na dotarcie do większej liczby użytkowników. Optymalizacja SEO wspomaga też zbudowanie marki i zwiększa zaufanie klientów poprzez poprawę doświadczenia użytkownika (UX) i przejrzystości strony.
Podstawowe elementy SEO dla WooCommerce obejmują:
optymalizację słów kluczowych,
unikalne tytuły i opisy produktów,
przyjazne URL-e,
szybszy czas ładowania strony,
optymalizację obrazów,
linkowanie wewnętrzne
tworzenie wartościowych treści, takich jak blog czy poradniki.
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.