Pamiętasz strony internetowe przeładowane tekstami, w których roi się od słów kluczowych, a zdania nierzadko pozbawione są sensu? Być może komuś wciąż mylnie kojarzy się to z copywritingiem SEO. Odkąd Google usprawnił działanie wyszukiwarki pod kątem wynajdywania wartościowych treści (między innymi algorytmy Panda, Pingwin, Pelikan) zmieniły się jednak zasady, co do tego, jak pisać pod pozycjonowanie. Obecnie nic nie stoi na przeszkodzie, żeby w tekstach dostępnych online łączyć SEO, wysoką jakość oraz profesjonalizm. Jeśli traktujemy użytkownika jak inteligentnego odbiorcę, mamy potrzebną wiedzę i umiejętności, działamy uważnie oraz precyzyjnie, gotowy tekst może okazać się wartością samą w sobie.
Na skróty
Teksty SEO – co to?
W celu usystematyzowania zacznijmy od podstaw, czyli definicji. Teksty SEO (skrót od ang. Search Engine Optimization) wyróżniają się tym, że w ich tworzeniu poszukujemy odpowiedniego balansu między perswazją (treści angażujące, zachęcające odbiorcę do działania, generujące ruch na stronie) a skutecznością (wysoka pozycja w wyszukiwarce Google). Główny cel dotyczy tego, aby takie teksty, publikowane online, przyczyniły się do zwiększenia widoczności konkretnej strony internetowej, zwróciły uwagę jak najliczniejszej grupy docelowych odbiorców, czyli potencjalnych klientów. Finalnie, w połączeniu z innymi działaniami pozycjonującymi, istnieje szansa na to, aby dana firma wysunęła się na pierwszy plan wśród konkurencji.
Jak pisać pod pozycjonowanie – wskazówki
Choć nie ma gotowych rozwiązań, istnieje możliwość skorzystania z kilku najważniejszych porad na temat tego, jak skutecznie pisać pod pozycjonowanie. Warto skupić się między innymi na takich kwestiach, jak:
– baza słów/fraz kluczowych (do jej poprawnego opracowania potrzebna jest analiza rynku, konkretnej branży, określenie indywidualnych zamierzeń, grupy docelowej, sprawdzenie, w jaki sposób Twoi potencjalni klienci poszukują informacji w sieci. Słowa kluczowe umieszczaj w tekście sensownie i z umiarem. Nie zapominaj także o tzw. long tail, czyli bardziej szczegółowych grupach fraz powyżej 3 słów);
– risercz (przygotuj się! Zbadaj dany temat, zdobądź jak najwięcej informacji, zastanów się, co możesz dodać od siebie, odpowiedz sobie na pytania: jaki jest cel i przeznaczenie tekstu? Kim jest czytelnik? Jaka będzie struktura?);
– struktura i formatowanie tekstu (zwróć uwagę na przejrzystość i klarowność treści, odpowiednią długość tekstu, podział na akapity, uwzględnij hierarchiczne znaczniki H1, H2, H3, strong, meta description, itd. Użyj punktorów oraz numeracji;
– linkowanie (odsyłaj użytkownika do innych stron, pozwól poszerzyć wiedzę w danym temacie, porównać informacje, przenieś do innych treści w swoim serwisie, tworząc odpowiedni anchor text dla każdego linku. itp.);
– unikalność (bardzo ważny aspekt w kontekście tego, jak pisać pod pozycjonowanie. Bazuj na swoje kreatywności, absolutnie nie kopiuj, nie zapożyczaj, nie korzystaj z mieszarek czy generatorów tekstów);
– merytoryka (przekazuj wartościowe treści, potwierdzone fachową i rzetelną wiedzą, korzystaj z zaufanych źródeł, weryfikuj informacje, odpowiadaj na konkretne pytania, dawaj konkretne wskazówki);
– poprawność (przeprowadzaj dodatkową korektę tekstu, aby mieć pewność, że nie zawiera on literówek, błędów ortograficznych, interpunkcyjnych, nieodpowiedniego formatowania, itd.);
– zaciekawienie (przykuj uwagę odbiorcy już na początku tekstu, utrzymaj zainteresowanie, staraj się dodać coś odkrywczego do tematu);
– dodatkowe elementy (wzbogać tekst o ciekawą grafikę lub infografikę, dodać materiał video).
Główna wskazówka opiera się na tym, aby znaleźć złoty środek. Połączenie optymalizacji pod kątem SEO z wartościową, atrakcyjną i poprawną treścią sprawi, że czytelnicy uznają daną markę za wiarygodną.
Profesjonalne teksty SEO – czy warto pisać samodzielnie?
Pozostaje dylemat – czy należy próbować swoich sił w tworzeniu tekstów SEO czy może zlecić to doświadczonemu copywriterowi lub agencji. Należy uwzględnić indywidualny budżet, czas na realizację, wielkość zlecenia, tematykę. Wbrew pozorom, profesjonalne teksty pozycjonujących nie są tak drogie, a odpowiedni risercz pozwala na ofertę z odpowiednim stosunkiem ceny do jakość. Jeśli nigdy wcześniej nie zajmowaliśmy się copywritingiem SEO, należy mieć na uwadze, że na pewno poświęcimy na to znacznie więcej czasu niż osoba czy firma, które pracuje w ten sposób od lat. Pierwsze próby mogą wiązać się z mniejszymi lub większymi błędami, ograniczoną skutecznością. Decyzja powinna więc być przemyślana. Warto pamiętać, że w przypadku działalności biznesowej online, publikowanie wysokiej jakości tekstów SEO przekłada się na widoczność strony, ruch na niej, konwersję, a finalnie ni mniej, ni więcej – na konkretne zyski firmy. Mamy więc do czynienia z kolejną inwestycją. Stąd też to, jak poważnie potraktujemy kwestię przygotowania poszczególnych treści, przełoży się na realne profity (lub ich brak).