Jeżeli posiadasz sklep stacjonarny i chcesz rozwinąć swoje skrzydła, z pewnością zastanawiasz się nad tym, czy nie przenieść się do świata cyfrowego, aby sprzedawać online. W końcu internet daje niemal nieograniczone możliwości, a każdego dnia tysiące użytkowników dokonuje zakupów za pomocą komputera lub smartfona. Co będzie lepsze – całkowite przeniesienie biznesu do świata cyfrowego czy połączenie działalności offline i online?
Na skróty
Różnice sklepów online i offline
Prowadzenie sklepu stacjonarnego oraz internetowego znacznie różni się od siebie. Jeżeli masz własny, lokalny biznes, jesteś osobą przyzwyczajoną do pewnych schematów. Komunikacja z klientem jest znacznie prostsza, bowiem zdecydowanie łatwiej pomóc konsumentom, gdy stoisz tuż obok nich. Dodatkowo możesz porozmawiać z osobami odwiedzającymi sklep stacjonarny, aby zachęcić ich do skorzystania z oferty. Jeżeli tylko Ty w okolicy prowadzisz biznes skupiający się na jednej branży, masz to szczęście, że nie grozi Ci konkurencja, czego nie mogą powiedzieć właściciele sklepów internetowych.
Prowadzenie działalności lokalnie wiąże się także z innym marketingiem. Bardziej przydatne stają się ulotki i wizytówki, których w wersji online raczej się nie stosuje. Dodatkowo sklep stacjonarny jest dobrym rozwiązaniem dla osób, które po prostu nie odnajdują się w świecie cyfrowym, jaki oglądamy przez ekrany smartfonów oraz komputerów. Biznes online to ogromne wyzwanie dla takich przedsiębiorców, ale jak się okazuje, bardzo często inwestycja w sklep internetowy jest niezwykle opłacalna.
Sklep internetowy – czy warto?
Nowe spojrzenie na świat cyfrowy może być początkowo przytłaczające. Jeżeli masz sklep stacjonarny i decydujesz się na podbijanie biznesu online, możesz poprosić o pomoc profesjonalistów, nie musisz robić tego samodzielnie. Oczywiście decyzja należy do Ciebie – jeżeli należysz do osób cierpliwych, wytrwałych i chcesz rozwijać swoje umiejętności, sklep internetowy stoi przed Tobą otworem.
Rozpoczęcie przygody z biznesem online początkowo wymaga inwestycji, która przy dobrej strategii, prędko się zwróci, i to z nawiązką. Ile to kosztuje? Jeżeli dobrze poszukasz, znajdziesz darmowe sklepy internetowe, które nie pobierają opłat za wykorzystanie szablonu, sprzedaż oraz dodawanie produktów. Zastanów się jednak, czy będzie to dobre rozwiązanie dla Ciebie, bowiem często tego typu dedykowane oprogramowania oferują ograniczoną (wręcz okrojoną) funkcjonalność. Czasami lepiej poświęcić odrobinę budżetu, aby przygotować profesjonalny sklep internetowy, który będzie wygodny w użytkowaniu oraz administrowaniu. Warto spędzić chwilę na analizowaniu CMSów (systemy zarządzania treścią), aby znaleźć najlepszy, dopasowany do Twojej działalności. Możesz także zapytać o to firmę, której zlecisz zaprojektowanie sklepu internetowego.
Zalety świata cyfrowego
Biznes online to masa korzyści, jakich nie oferują sklepy stacjonarne. Przede wszystkim zwiększasz swoje zasięgi – dostawa poprzez usługi kurierskie może być realizowana w całej Polsce, a nawet poza granice kraju. Tym sposobem dotrzesz do osób, które nawet nie wiedziały o Twojej marce. To także rozwiązanie niezwykle wygodne, każdego dnia tysiące użytkowników składa tysiące zamówień online.
Gdy zdecydujesz się na sklep internetowy, musisz zadbać o odpowiedni marketingbiznesu online. Wykaż się pomysłowością i pokaż wszystkim, że warto Ci zaufać. Jeżeli nie masz bladego pojęcia o tym, jak wygląda świat cyfrowy oraz promocja online, zainteresuj się tematyką SEO oraz płatnych reklam PPC w wyszukiwarkach. Pamiętaj także o uruchomieniu mediów społecznościowych, aby budować z konsumentami silną więź. Uzbrój się w cierpliwość i działaj konsekwentnie, a czasem zobaczysz progres.
Synergia biznesu online i offline na przykładzie dużych marek
Sklepy stacjonarne wielu marek są uzupełniane przez cyfrowe wersje dostępne w internecie, składające się z dokładnie tego samego asortymentu. Chcesz poznać ciekawe przykłady? Nie musimy daleko szukać, spójrz na duże przedsiębiorstwa działające na całym świecie. I nie przejmuj się tym, że Twój biznes skupia się raczej na działaniach lokalnych, bowiem synergia biznesu online i offline sprawdza się praktycznie w każdej firmie, bez względu na jej wielkość. Świat cyfrowy to okno na świat, przez które musisz się przecisnąć.
Doskonałym przykładem połączenia sklepów internetowych i stacjonarnych są duże markety elektroniczne, oferujące sprzęt RTV/AGD. To między innymi Media Markt czy Media Expert. Nie musisz wychodzić z domu, aby kupić nowy komputer, telefon, pralkę lub lodówkę. Wystarczy kilka kliknięć i gotowe. Duże marki doskonale zdają sobie sprawę z tego, że świat cyfrowy daje ogromne możliwości i brak sklepu internetowego to po prostu niewykorzystany potencjał.
Ciekawym, wręcz intrygującym przykładem jest także markaNotino, która aktualnie posiada kilka sklepów stacjonarnych w Polsce. Początkowo produkty tego dystrybutora perfum były dostępne tylko i wyłącznie online. Aktualnie marka połączyła biznes online z offline. Widzisz? Kolejny raz synergia tych dwóch istotnych kanałów pozyskania klienta sprawdza się doskonale w praktyce.
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.