Przyszłość SXO – czego możemy się spodziewać?
3 min
3 min
Na skróty
SXO (z ang. Search Experience Optimization) to połączenie dwóch kompleksowych pojęć – SEO oraz UX. Strategia ta skupia się zarówno na zwiększaniu widoczności stron internetowych w organicznych wynikach wyszukiwania, jak i na poprawie konwersji zakupowej między innymi w e-commerce. Dzięki temu aktualnie opracowywane witryny są wartościowe nie tylko crawlerom (tzw. robotom Google’a), ale również bardziej przystępne w użytkowaniu potencjalnym klientom. Jednak czego możemy się spodziewać w przyszłości, jeśli pod uwagę weźmiemy zagadnienie SXO? Jakie innowacje na nas czekają? Na to odpowiadamy w dzisiejszym artykule!
Jeszcze kilka lat temu SXO było wielką niewiadomą. Aktualnie nie wyobrażamy sobie skutecznego pozycjonowania stron www bez regularnego wdrażania wielu elementów poprawiających doświadczenia użytkowników (czyli aspekt User Experience). SXO (według ekspertów Semcore) to największy gamechanger pozycjonowania pozwalający osiągnąć w 3 lata wyniki, które kiedyś były po prostu niemożliwe, bo nikt z nas nie wiedział, że roboty Google zwracają aż taką uwagę na aspekt UX – nawet za czasów sławnego Google Penguin Update.
Sprawdź w jaki sposób wypozycjonowaliśmy naszą stronę do TOP1 w mniej niż 3 lata na kluczowe frazy w branży [wykorzystaliśmy do tego indywidualną strategię SXO] -> ZOBACZ.
Zatem jaka jest przyszłość SXO? Naszym zdaniem istotną rolę w tym wypadku odegrają przede wszystkim wskaźniki Core Web Vitals. Pomimo tego, że są one oficjalnie zatwierdzone jako czynniki rankingowe i działają w odpowiedni sposób – zostaną jeszcze gruntownie zaktualizowane. Oczywiście nie chodzi nam o zmianę kluczowych elementów, czyli LCP, FID oraz CLS, ale dodanie innych wskaźników jeszcze bardziej poprawiających wrażenia użytkowników.
Na polskiej, jak i zagranicznej scenie marketingowej istnieje wiele spekulacji na ten temat – możliwe, że w skład SXO (a co za tym idzie – Core Web Vitals) wejdą zmienne dotyczące rekonstrukcji kodu HTML i CSS czy też nowe wytyczne odnośnie opracowywania meta tagów i altów grafik.
Źródło: https://www.developers.google.com
Według wewnętrznych obserwacji ekspertów Semcore możliwe są także zmiany wytycznych dot. nawigacji witryny, jej wyglądu czy też szybkości ładowania. Oczekiwania internautów zmieniają się z dnia na dzień, a Google skrupulatnie weryfikuje ich przysłowiowe zachcianki, zamieniając je w konkretne wytyczne, do których musimy się zastosować, jeśli chcemy zwiększyć pozycję witryn w SERP-ach (z ang. Search Engine Page Results).
Biorąc pod uwagę fakt, iż SXO to również optymalizacja treści, powinniśmy uwzględnić i zacząć przygotowywać się psychicznie na nowe wytyczne odnośnie pozycjonowania tekstów. Aktualnie trzymamy się zasad topical authority, tworzymy artykuły wyczerpujące dany temat, linkujemy i uwzględniamy semantykę, bez nagromadzenia dziesiątek słów kluczowych.
Patrząc na ostatnie dziesięć marketingowych lat, musimy być gotowi na dostosowanie się do zupełnie nowych warunków ustalanych odgórnie przez wyszukiwarki. Zmiany mogą być tak drastyczne, jak Google Penguin Update w 2012 roku. Dlaczego tak uważamy?
Otóż walka o wyczerpanie tematu (zgodnie z topical authority) może zacząć robić się na tyle zacięta, że objętość treści będzie osiągać niewyobrażalne liczby. Aktualnie w Polsce najbardziej konkurencyjne branże tworzą artykuły nawet na 20-30 tysięcy znaków. Za granicą (np. w USA) liczby te dochodzą nawet do 50 tysięcy znaków ze spacjami, bo jak mówią specjaliści – to po prostu działa (wyczerpuje temat, lecz często jest sztucznie „pompowane” innym podejściem do danego zagadnienia).
Zdaniem ekspertów Semcore w przeciągu kolejnych 5 lat musimy spodziewać się gruntownej aktualizacji zasad tworzenia contentu, ponieważ to, co było kiedyś naturalne, dziś jest wykorzystywane do granic możliwości, stając się mało użyteczne potencjalnym klientom. Biorąc pod uwagę aktualny stan rzeczy, nie potrafimy dokładnie powiedzieć, jakie to będą zmiany, ale warto mieć powyższe słowa „z tyłu głowy”.
Poniżej przedstawiamy najczęstsze pytania i odpowiedzi w tematyce SXO.
Pozycjonowanie SXO to bardzo złożony temat obejmujący dostosowanie strony zarówno pod kątem robotów Google’a jak i użytkowników. Aby poznać konkretny koszt pozycjonowania Search Experience Optimization, należy skontaktować się z naszymi specjalistami mailowo na kontakt@semcore.pl lub telefonicznie.
Rzeczywiste efekty wdrożenia strategii SXO zauważymy mniej więcej po roku od rozpoczęcia działań pozycjonowania w postaci dodatkowych klientów zainteresowanych naszymi produktami lub