Rebranding marki online. Jakie są zagrożenia?
3 min
3 min
Na skróty
Funkcjonując online musimy nadążać za powstającymi trendami, ale nie możemy zapominać o tym, co jest istotą naszej działalności w sieci.
Zaczynając swoją historię z prowadzeniem firmy online nie zawsze dysponujemy właściwym spojrzeniem na to, co się dzieje w sieci. Często mamy zawężone pole widzenia do firm online podobnych do naszej marki. To jeden z podstawowych błędów. Owszem, należy mieć wiedzę na temat tego, w jaki sposób funkcjonują firmy online w naszej branży, jednak warto też zerknąć na inne marki, które cieszą się dużym sukcesem w Internecie. Dlaczego? Najlepiej uczyć się od najbardziej efektywnych firm. Od każdego, kto jest od nas lepszy można czegoś się dowiedzieć. Dlatego istotne jest by nie zawężać swojego spojrzenia tworząc własną firmę online, a co za tym idzie budując markę tej firmy.
Warto pomyśleć o tym, w jaki sposób da się rozpoznać konkretna markę i czy jej elementy faktycznie na tyle dobrze ją reprezentują, że warto nadal w nie inwestować, czy może jednak sensowniej pomyśleć o rebrandingu? Musimy zauważyć jakie plusy i jakie minusy wiążą się z identyfikacją wizualną naszej marki i zastanowić ile środków moglibyśmy poświęcić na cały rebranding owej identyfikacji.
Są firmy, które mają bardzo spójną i niesamowicie ugruntowaną pozycję właśnie dzięki temu, że ich cała identyfikacja wizualna nie tylko jest przemyślana, ale też przez to, że jest wyjątkowa oraz łatwa do zapamiętania przez odbiorców. W brandingu trzeba zadbać o każdy szczegół. W biznesie online niezwykle ważna jest warstwa związana z graficznymi elementami, które mają być rozpoznawalne. Twoja strona internetowa, logo na produktach, które sprzedajesz, opisy produktów, czy usług – to wszystko ma znaczenie.
W sytuacji, gdy brand firmy jest slaby i zapomniałeś o tym, że trzeba zadbać o logo, o stronę internetową, która będzie ściśle powiązana z logo firmy i sam do końca nie wiesz jakie kolory są tymi, które kojarzą się z twoją marką, to jak najbardziej możesz postawić na rebrandig marki. Podobnie, w sytuacji, gdy twoja firma jest prowadzona od lat i to, z czym się kojarzy dobrze byłoby zmienić. I nie chodzi tu od razu o rewolucyjne zagrywki rebrandingowe, a raczej o ewolucję, która uwspółcześni markę i przyciągnie do niej kolejne pokolenie. Przy okazji sprawiając, że obecni klienci będą się cieszyli, że nie są już uznawani za osoby, które sięgają po produkty lub usługi, które pr
Warto pamiętać, że w sieci wszystko szybciej się dewaluuje. Nowe trendy pojawiają się jak grzyby po deszczu, dlatego trzeba podejść do identyfikacji wizualnej marki myśląc nie tylko o tym, co jest teraz, ale też zwracając uwagę na to, co było i na to, co może się pojawić. Brand firmy musi być silny i konkretny, ale nie może być sztywny. Logo powinno pozwalać na łatwe rozpoznanie firmy. Plus pozostałe kwestie związane przykładowo z tym jakimi przymiotnikami w reklamie zechcemy przedstawić naszą firmę.
Rebranding jest potrzebą, choć może nie pierwszą, ale istotną, gdy widzimy, że nasz brand nie jest wizualnie spójny i wiele mu brakuje do tego, co obecnie jest w trendach.
Największym zagrożeniem rebrandingowym jest to, że części klientów owe zmiany, nawet, jeśli tylko kosmetyczne, się nie spodobają. Więcej zagrożeń nie ma, chyba że zajmiemy się rebrandingiem niewłaściwie.
Myśląc o zmianie identyfikacji wizualnej należy sprawdzić wszelkiego rodzaju pozwolenia związane z znakami towarowymi naszej marki. To, że mamy do nich prawa nie zawsze oznacza, że możemy z nimi robić, co nam się żywnie podoba. Warto, więc sprawdzić wszystkie kruczki prawne i dopiero wtedy zastanowi się w jaki sposób i co konkretnie zmienić.
Wiele marek myśli też o tym, że musi zmienić wszystko. Tymczasem zmiana jednego elementu już może przynieść pozytywne zmiany, trzeba jednak wziąć pod uwagę lifting pozostałych elementów składających się na identyfikację wizualną.
Jak robić rebranding, to pytanie, które będzie spędzało sen z powiek większości marek, które chcą się zmienić. Najważniejsze są wymienione już kwestie. Trzeba się zastanowić nad tym, czy faktycznie warto i w którą stronę chcemy iść. Należy też zaplanować w budżecie sporą pulę pieniędzy nie tylko na zmianę logo, czy stworzenie unikalnej muzyki, zmianę wizytówek, ogarnięcie nowej strony internetowej, czy stworzenie ubrań z nowy logo, trzeba też pomyśleć o reklamach, które pokażą klientom że nasza firma postanowiła się zmienić.
Stworzenie reklam, które pokazują jak wcześniej wyglądało logo marki i z jakimi motto się kojarzyło i pokazanie w tej samej reklamie, jak teraz wygląda pomysł na firmę to konieczność.
Rebranding ecommerce to kwestie, które nieodwołanie się łączą i nie ma sposobu, żeby pominąć ecommercowe zagrywki przy zmianach w identyfikacji wizualnej marki.