Reklama apteki w Internecie – poradnik
3 min
3 min
Na skróty
Reklama apteki w Internecie od lat podlega regulacjom, zawartym w ustawie o prawie farmaceutycznym, tak samo sytuacja ma się również w przypadku promocji leków. Oferta aptek obejmuje jednak często nie tylko wydawane na receptę preparaty. Sprzedawane są przecież różnego rodzaju suplementy, kosmetyki oraz dermokosmetyki, a także środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego (np. mieszanki mleczne). Na co więc należy uważać i jak prowadzić skuteczne działania marketingowe, aby na firmę nie została nałożona kara finansowa?
O ile w przypadku leków bez recepty promocja jest dozwolona z pewnymi ograniczeniami, tak reklama aptek w sieci jest po prostu niemożliwa, a zakaz dotyczy również wszelkiego rodzaju programów lojalnościowych. Bardziej szczegółowe informacje dostępne są we wspomnianej ustawie o prawie farmaceutycznym, a dokładniej w artykule 94a:
Przestrzegając wytycznych, dotyczących suplementów oraz innych preparatów, możliwe jest więc prowadzenie działań marketingowych. Wbrew pozorom nie jest to aż tak ograniczające, jak mogłoby się wydawać — zarówno pozycjonowanie apteki za pomocą ciekawego contentu, jak też prowadzenie komunikacji w social mediach można oprzeć m.in. na sezonowych trendach.
Regulamin, dotyczący promowania opieki zdrowotnej oraz leków, został dokładnie opisany w centrum zasad Google Ads. Warto zacytować istotny dla branży farmaceutycznej fragment:
Google ogranicza promocję aptek internetowych. Aby określić, czy reklamodawca promuje aptekę internetową, uwzględniamy różne czynniki, takie jak treść reklam i witryny lub aplikacji oraz oferowane przez niego produkty lub usługi.
Podobnie jak w polskim prawie, również amerykańskie przedsiębiorstwo pozwala producentom leków bez recepty prowadzić płatne kampanie w sieci reklamowej. Jest jednak jedno ale — należy uzyskać specjalny certyfikat. Zasada ta dotyczy także aptek, jednak samo promowanie działalności farmaceutycznej jest w naszym kraju zabronione.
Przeczytaj także: Reklama Google Ads oraz Cennik Pozycjonowania
Jeśli śledzisz działania konkurencji, z pewnością zauważyłeś, że bardzo popularnym rozwiązaniem na stronach aptek internetowych są treści blogowe. Poradniki, dotyczące suplementacji, informacje o kosmetykach, a także opisy różnych dolegliwości, takich jak katar, alergie, biegunki, etc., to oczywiście część strategii pozycjonowania apteki. Frazy, które będą się pojawiać, to np. “leki przeciwbólowe bez recepty”, “syrop na kaszel” czy “leki i suplementy na zatoki dla dziecka”. Pozycjonowanie leków over the counter drug, czyli dostępnych w ogólnej sprzedaży, a także kampanie linków sponsorowanych w Google Ads to rozwiązania, które bardzo dobrze sprawdzają się w branży farmaceutycznej, a przede wszystkim są w stu procentach zgodne z regulaminem. Sporym minusem jest jednak duża konkurencyjność w przypadku medykamentów, co przekłada się na duże stawki, potrzebne do przebicia się wśród konkurencji.
W przypadku e-commerce należy jednak wspomnieć o Google Merchant Center, czyli specjalnym narzędziu dla sprzedawców internetowych. Jeśli witryna zostanie dobrze zoptymalizowana, czyli m.in. każdy produkt zostanie opisany w unikalny sposób, w wynikach produktowych z pewnością pokażą się oferowane przez aptekę wyroby medyczne. Taka pozycja będzie zawierała zdjęcie leku, jego nazwę, cenę oraz adres www danego sklepu. Jednak aby skorzystać z tej opcji konieczne jest połączenie konta Merchant Center z Google Ads oraz udostępnienie pliku produktowego.
Finalnie, w przypadku aptek stacjonarnych nie należy pomijać pozycjonowania lokalnego. Godziny otwarcia, zdjęcia (np. wejścia), adres, telefon, popularne pory odwiedzin oraz informacja o tym, czy w placówce można odebrać zamówienia internetowe, będą dla wielu osób bardzo istotne. Najważniejsza dla pozycji w Mapach Google jest jednak aktywność użytkowników oraz właściciela Profilu Firmy (lub specjalisty SEO), bowiem to ilość ocen i reakcja na komentarze zapewniają lepszą widoczność.
Decydując się na prowadzenie profilu apteki w mediach społecznościowych, przede wszystkim należy zadać sobie pytanie, jakie informacje będą istotne dla obserwujących. Z pewnością posty dotyczące promocji, czy to kosmetyków, czy suplementów. Dobrze też postawić na publikacje dotyczące zdrowia — oczywiście, Facebook to nie miejsce na udzielanie lekarskich porad, natomiast content dotyczący działania ziół, witamin czy zbalansowanej diety z pewnością będą interesujące dla wielu użytkowników portalu. Również luźniejsze treści, mające na celu zaangażowanie grupy docelowej, warto uwzględnić w strategii. Jak jednak portal Marka Zuckerberga podchodzi do płatnych kampanii aptek?
Facebook Ads, podobnie jak Google, pozwala na reklamę aptek internetowych po uzyskaniu certyfikatu LegitScript, czyli pisemnej zgody. Wniosek można złożyć w centrum pomocy Meta. Istotny jest także zapis dotyczący promocji leków dostępnych bez recepty. Treści płatne muszą:
Absolwentka Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, filolożka języka polskiego i literaturoznawczyni, wkrótce słuchaczka na kierunku User Experience Design. Podstawą wszystkich działań marketingowych jest dla niej dobry research oraz analiza. Kiedy nie zajmuje się tworzeniem contentu, lubi oglądać modernistyczną architekturę i czytać o polskiej sztuce użytkowej PRL-u.