Reklama BTL w praktyce
3 min
3 min
Na skróty
Marketing oparty jest na zróżnicowanych formach promocji i składa się na reklamę adresowaną do klienta grupowego lub skupia się na dostarczeniu materiałów reklamowych do konkretnego odbiorcy. O ile pierwsza forma (znana też jako reklama ATL) przekazywana jest przez mass media (np. telewizję czy radio), tak druga (reklama BTL) musi opierać się na dostosowaniu nośnika do indywidualnego użytkownika. Co warto wiedzieć o reklamie tego rodzaju? Jakie są jej zalety i w jakiej sytuacji warto ją wdrażać?
Zdj 1. Reklama BTL to forma marketingu adresowanego do konkretnego klienta
Źródło: https://pixabay.com/vectors/email-newsletter-email-marketing-3249062/
Pojęcie “reklama BTL” pochodzi od angielskiego „below the line”, czyli w wolnym tłumaczeniu „reklama pod kreską”. Pojęcie stworzyli… księgowi, którzy wpisywali tę formę promocji jako wyłączny koszt i przynoszenie zysków nie bezpośrednio, właśnie pod kreską.
BTL to reklama bezpośrednia, indywidualna, prowadzona w kontakcie z odbiorcą. Skupia się na przekazaniu treści w przystępnej formie tak, aby klient zauważył przekaz i skupił na nim swoją uwagę.
Patrząc na historyczne określenie od razu nasuwa się myśl, że reklama BTL nie przynosi zysków. To jednak błędny tok myślenia. Bezpośredni kontakt z klientem (w formie realnej lub wirtualnej) w znaczący sposób może przełożyć się na konwersję sprzedaży. Odbiorca ma możliwość „dotknięcia” produktu lub usługi, weryfikacji swoich wątpliwości i kontaktu z przedstawicielem przedsiębiorstwa.
Jakie są główne nośniki reklamy BTL? Możemy podzielić je na fizyczne i wirtualne narzędzia. Do reklamy prowadzonej w rzeczywistym świecie zaliczymy:
O jakich formach reklamy BTL możemy mówić w jej internetowej, wirtualnej formule?
Do reklamy BTL zaliczymy również drogie i organizowane na szeroką skalę eventy reklamowe. W tekście zajmiemy się jednak wirtualną formą prowadzenia reklamy bezpośredniej.
Zdj 2. W reklamie BTL chodzi o znalezienie klienta o konkretnym profilu i kontakt z nim. Niekoniecznie musi on mieć formę rzeczywistej rozmowy, ale… może!
Źródło: https://pixabay.com/photos/client-business-marketing-website-3691435/
Reklama BTL w nowoczesnej odsłonie ma formę innowacyjnego contentu opartego na nośnikach graficznych czy wideo. Daje bardzo duże możliwości pod względem zasięgu i sprawdza się… praktycznie zawsze.
Jeżeli chcesz skutecznie przeprowadzić reklamę w formie BTL, zatrudnij specjalistów od wyżej wskazanej formy (np. doświadczona agencja SEO przygotuje profesjonalne pozycjonowanie Twojej witryny). Skup się na tym, czego może chcieć Twój klient i jakich informacji będzie szukał. Rolą reklamy bezpośredniej jest przekaz odpowiedniej treści.
Content musisz dopasować pod względem przekazu, słownictwa, częstości publikacji oraz jego formuły. Wyłącznie w ten sposób inwestycja w BTL przeniesie się na wymierne korzyści.
Reklama BTL przynosi wiele benefitów, sprawdzając się podczas kampanii marketingowej dla wielu różnych rodzajów biznesu, niezależnie od ich wielkości. Odbiorca może „dotknąć” promowaną markę i zweryfikować jej postrzeganie. Jednak reklamy BTL (np. w formie mailingu) świetnie nadają się również do utrzymywania stałego klienta. Co jeszcze należy do zalet podobnych produktów?
Warto dodać, że komunikacja na bazie reklamy BTL jest coraz częściej główną metodą dotarcia do potencjalnych odbiorców, szczególnie w wśród firm, NGO czy innych organizacji, których budżet jest ograniczony. W stosunku do reklamy pośredniej (w środkach masowego przekazu) jest tańsza i daje bardziej wymierne efekty.
Dziennikarz, copywriter i przedsiębiorca, który działa w branży od ponad 10 lat. Wykładowca Uniwersytetu Mikołaja Kopernika i licencjonowany konferansjer. Zajmuje się przygotowywaniem eksperckich treści związanych z marketingiem, a w szczególności pozycjonowaniem treści. Praca jest dla niego największą pasją.