SEO dla księgarni internetowej – które działania poprawią widoczność Twojego sklepu?
3 min
3 min
Jak wynika z danych Dun & Bradstreet, na koniec 2023 roku działało w Polsce 2,2 tys. księgarń. Średnio co 3 dni jest zamykana kolejna. O słabej kondycji branży świadczą długi, które – według BIG InfoMonitor i BIK – wynosiły wówczas 14,3 mln zł. Jeśli prowadzisz księgarnię stacjonarną i masz problem w postaci zbyt niskiego przychodu, weź pod uwagę sprzedaż online. Do klientów możesz dotrzeć dzięki SEO. Jak poprawić widoczność sklepu w Google?
Wśród młodych wraca trend na czytanie. Problem tkwi jednak w tym, że nie są to klienci, którzy przemierzają stacjonarne księgarnie w poszukiwaniu ciekawych tytułów. Łatwiej znajdą oczekiwaną pozycję w sieci i to jeszcze w najniższej cenie. To przekłada się na nie najlepszą kondycję księgarń stacjonarnych w Polsce, co obrazuje poniższa grafika.
Źródło: https://bank.pl/w-dekade-zniknela-niemal-co-trzecia-ksiegarnia-pozostalym-rosna-zaleglosci/
Prawie 90% takich działalności znajduje się w złej lub słabej kondycji finansowej. Jeśli należysz do tej branży, zacznij sprzedawać online. Wprawdzie konkurencja jest spora, ale nic nie stoi na przeszkodzie, aby ją pokonać.
Masz już księgarnię online? Zatem przejdź do działania. Zdecydowanie warto podjąć kroki zmierzające do zwiększenia widoczności strony w wyszukiwarce Google, ponieważ to główne źródło ruchu sklepów internetowych. Zerknij na poniższe dane. Więcej odwiedzin niż wyszukiwarki zapewniają tylko wizyty bezpośrednio po wpisaniu adresu.
Źródło: https://www.oberlo.com/statistics/ecommerce-traffic-sources
Jeśli wyszukiwanie w Polsce, to oczywiście uwagę należy zwrócić głównie na Google, które ma w naszym kraju ponad 90% udziału w rynku. Co zrobić, aby osiągnąć jak najlepsze efekty dzięki SEO?
Popraw strukturę witryny – linkowanie wewnętrzne
Analizuj konkurencję – tę, która ma największą widoczność w Google. Ogromne znaczenie ma odpowiednia struktura witryny. Przemyśl, jakie opcje powinny się znaleźć w menu, jak zrealizować drzewo kategorii. Poniżej widzisz przykład od jednej z najbardziej znanych na polskim rynku marek. To oczywiście nie oznacza, że w przypadku Twojej księgarni ma to wyglądać identycznie. Wymaga to analizy pod kątem popularności poszczególnych fraz czy też po prostu Twojego asortymentu.
Wykorzystuj optymalnie linkowanie wewnętrzne – znajdź miejsce na takie odnośniki w opisach kategorii, produktów czy we wpisach blogowych.
Źródło: https://www.empik.com/
Korzystaj z danych strukturalnych
Dzięki nim robotom wyszukiwarki szybciej zrozumieją, co oznaczają poszczególne informacje. Możesz odpowiednio wskazać w kodzie, że dana liczba oznacza stan magazynowy, a inna to np. cena. Dzięki temu Google może prezentować wyniki z Twojej strony z dodatkowymi, atrakcyjnymi elementami. Przykład takiego rezultatu znajduje się poniżej.
Wprowadzaj unikatowe opisy produktów
Twój sklep może oferować ogromną liczbę książek, ale zdecydowanie warto zapewnić unikatowe opisy. To wcale nie gwarantuje, że wyprzedzisz znanych konkurentów, którzy korzystają z treści pochodzących od producenta. Natomiast to dla Twojej księgarni zdecydowanie plus w rywalizacji o wysokie pozycje.
Załóż blog i regularnie dodawaj wpisy
To bardzo ważne. Możesz dodawać treści typu „10 najlepszych książek na prezent świąteczny”. W każdym artykule znajdziesz miejsce do podlinkowania co najmniej kilku produktów Twojej księgarni. Zaprezentuj je w taki sposób, aby zainteresować czytelników. Takie wpisy mogą zajmować wysokie pozycje w Google i zapewniać dodatkowy ruch, który będzie konwertować. Przy okazji dzięki linkowaniu wewnętrznemu możesz pozytywnie wpłynąć na widoczność podstron z poszczególnymi produktami w Google.
To tylko wybrane działania, które poprawią widoczność. Natomiast strona wymaga optymalizacji pod kątem wszystkich elementów, które są istotne pod względem SEO. Powinna Cię również zainteresować płatna reklama księgarni w Google, przez system Google Ads. Dzięki temu będziesz pozyskiwać ruch z wyszukiwarki, zanim wypozycjonujesz stronę.
Przedsiębiorca związany z branżą SEO od 2004 roku. Tworzy content o tematyce marketingu online, finansów, nieruchomości i podróży. Rozwija własne serwisy tematyczne.