Słowa kluczowe – kiedy jest ich wystarczająca ilość w tekście?
7 min
7 min
Na skróty
Szukasz informacji na temat tego, jak dużo słów kluczowych umieszczać w tekstach? Znajdujesz się w odpowiednim miejscu. Przedstawiamy informacje na temat tego, ile fraz powinien posiadać przeciętny tekst oraz informujemy, jak tworzyć przyjazne dla SEO treści, które będą wartościowe dla użytkownika oraz wyszukiwarki.
Źródło: https://img.freepik.com/free-photo/sylvan-environment-forest-eco-word_53876-120802.jpg?t=st=1735880781~exp=1735884381~hmac=5406349680e8a82dfdebddd0197b5c296207acaf23128cd1b0bfc65083fd94b3&w=1800
Dobór fraz kluczowych to fundament skutecznej strategii SEO, umożliwiający zwiększenie widoczności strony internetowej w wynikach wyszukiwania. Odpowiednie dopasowanie fraz pozwala nie tylko lepiej pozycjonować swoją stronę, ale również osiągnąć wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania dzięki dostosowaniu treści do algorytmów Google.
Aby skutecznie dobrać słowa kluczowe, warto skupić się na kilku istotnych aspektach:
Dobór fraz kluczowych to proces ciągły, wymagający analizy, testów i dostosowywania do zmieniających się wymagań wyszukiwarek.
Zanim dowiesz się ile słów kluczowych użyć w tekstach, musisz poznać tajemnicę wyszukiwania odpowiednich fraz. Dlaczego to takie ważne? Nie chcesz chyba pozycjonować konkretnej podstrony na słowa kluczowe, których nikt nie wyszukuje, prawda? To bardzo dobrze. Skoro interesują Cię tylko wartościowe frazy, wykorzystaj odpowiednie narzędzia do ich wyszukiwania. Jakie? Między innymi Ahrefs, Senuto, czy SEMRush. Postaraj się znaleźć słowa, które użytkownicy regularnie wyszukują w każdym miesiącu, a następnie wybierz odpowiednie terminy dla siebie. Przedstawmy ciekawy przykład, który zobrazuje Ci fakt, dlaczego dobór fraz kluczowych jest taki ważny:
”Mechanik samochodowy” – wyszukiwań miesięcznie w Google: 27.100
”Serwis samochodowy” – wyszukiwań miesięcznie w Google: 8.000
Jeżeli posiadasz warsztat, w którym obsługujesz pojazdy klientów, stronę internetową teoretycznie lepiej jest pozycjonować na frazę „mechanik samochodowy” niż „serwis samochodowy”, bowiem te pierwsze słowa są w stanie wygenerować znacznie większy ruch. Rozumiesz? Teraz znajdź takie frazy, a następnie wykorzystaj je. Jak dużo słów kluczowych używać tworząc teksty? Prawdopodobnie nie znajdziesz jednej, niepodważalnej odpowiedzi, natomiast zwracając uwagę na kilka kwestii, samodzielnie ustalisz, czy treść jest wystarczająco nasycony konkretnymi frazami.
Zdj 1. Przykładowe frazy kluczowe, na które rankuje nasza agencja Semcore.
Źródło: app.neilpatel.com.
Zobacz: Rodzaje wyników wyszukiwania – jak trafić na najwyższe pozycje?
To, ile słów kluczowych należy użyć w treści, zależy od długości tekstu. Nigdy nie wychodź z założenia „im więcej, tym lepiej”, ponieważ możesz sobie tylko zaszkodzić. Zbyt duży spam frazami może negatywnie wpłynąć na SEO, obniżając pozycję w wyszukiwarce, zamiast ją podnieść. Tworząc content, zadbaj przede wszystkim o to, aby treści były wartościowe oraz tematyczne. Unikaj tak zwanego „lania wody”, kreuj tylko i wyłącznie jakościowe teksty.
Gdy frazy będą naturalnie umieszczone w treści, nie musisz zastanawiać się nad tym jak dużo słów kluczowych użyć. To najlepsza rada związana z tworzeniem tekstów SEO, jaką możesz otrzymać. Niestety wiem, że wiele osób nie będzie usatysfakcjonowanych taką odpowiedzią.
Zdj 2. Propozycje fraz kluczowych w Ubersuggest.
Źródło: app.neilpatel.com.
Chcesz poznać liczby? Interesuje Cię fakt mówiący o tym, ile słów kluczowych użyć w treści? Dobrze. W takim razie zastosuj się do tej bardzo prostej zasady. Staraj się nasycić każde tysiąc znaków ze spacjami tą samą frazą 1-2 razy. W praktyce oznacza to, iż w tekście o przykładowej objętości 4000 zzs. słowa kluczowe powinny pojawić się od 4 do 8 razy.
Pojawiają się także informacje, iż frazy przyjazne dla SEO nie powinny stanowić więcej niż 5% tekstu, aby pozytywnie wpłynąć na stronę internetową. Weźmy ponownie za przykład tekst o objętości 4000 znaków ze spacjami. Jeżeli chcielibyśmy napisać artykuły w myśl tej zasady z użyciem słowa „Mechanik samochodowy” (19 znaków), fraza ta powinna pojawić się w tekście maksymalnie 10 razy.
Zobacz: Mobile friendly SEO i mobile friendly test [Poradnik]
Wdrożone w treści frazy możesz pogrubić, choć nie jest to konieczne. Natomiast warto wspomnieć o fakcie, iż pozytywnie na SEO wpływa umieszczanie słów kluczowych w nagłówkach. Także i w tym przypadku pamiętaj o rozwadze. Nie każdy nagłówek musi mieć w sobie frazę kluczową. Równocześnie warto przypomnieć, iż wyszukiwarki są niezwykle inteligentne. Słowa możesz bez żadnych problemów odmieniać naturalnie w tekście. Co więcej, Google potrafi inteligentnie rozszyfrować zapytanie użytkownika. Wpisując w okno wyszukiwarki frazę „stomatolog Warszawa”, w odpowiedzi otrzymasz listę stron internetowych, które zoptymalizowane zostały nie tylko pod słowo „stomatolog”, ale także „dentysta”. To, ile słów kluczowych umieścisz w treści, nie ma priorytetowego znaczenia. Kluczem do sukcesu jest natomiast wartościowy content, który będzie chętnie czytany przez użytkowników.
Ilość słów kluczowych, które można pozycjonować w jednym artykule, zależy od jego długości, tematyki oraz celów SEO. W standardowym artykule o długości około 1000 słów warto skupić się na 2–4 głównych frazach oraz ich synonimach, aby zachować równowagę między optymalizacją a naturalnością treści. Zbyt duża liczba fraz wybranych do pozycjonowania może prowadzić do przesycenia tekstu, co jest negatywnie oceniane przez algorytmy Google. Podczas planowania użycia fraz pomocny będzie planer słów kluczowych, umożliwiający analizę konkurencyjnych słów oraz ich popularności. Ważne jest także, by dobór odpowiednich fraz obejmował zarówno wyrażenia ogólne, jak i bardziej precyzyjne, np. długiego ogona.
Zastosowanie odpowiednich słów kluczowych w przemyślany sposób pozwala na osiągnięcie wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania, bez ryzyka negatywnego wpływu na czytelność tekstu.
Wiesz już, że najważniejsze jest naturalne wdrażanie fraz kluczowych oraz przygotowywanie merytorycznego contentu. Pamiętaj, że pisząc artykuły, opisy kategorii lub produktów, czy teksty ofertowe warto zwrócić uwagę na wyrażenia, które internauci często wykorzystują. Jakie? Użytkownicy szczególnie chętnie generują zapytania rozpoczynające się od słów:
Porzuć pytanie dotyczące tego, jak dużo słów kluczowych używać w tekstach, aby skupić się na ich odpowiednim dobraniu. Twórz content pod użytkownika, a nie SEO. Niech aspekt pozycjonowania będzie tylko wartością dodaną – takim „pozytywnym skutkiem ubocznym”. Zobaczysz, że to naprawdę działa.
Zdj 3. Content blogowy Semcore tworzony pod kątem użytkowników.
Źródło: www.semcore.pl/blog
Zobacz: Po co Ci opisy kategorii?
Unikaj tworzenia nudnych i bezwartościowych treści. Algorytmy wyszukiwarki Google są niezwykle rozwinięte, na dodatek regularnie pojawiają się ich aktualizacje. Content tworzony bezpośrednio pod SEO, który jest kompletnie nieprzydatny dla użytkownika, nie sprawi, że na Twojej stronie internetowej pojawią się nowi internauci. Co więcej, w najgorszym przypadku takie sztuczne treści spowodują obniżenie pozycji, zamiast lepiej na nią wpłynąć. Jeżeli nie potrafisz przygotować ciekawych tekstów i nie posiadasz odpowiedniej wiedzy na temat SEO, po prostu zleć pozycjonowanie najlepszej agencji SEO, czyli Semcore. Wówczas będziesz mieć pewność, że Twoja strona internetowa znajduje się w dobrych rękach. Oczywiście, jeśli tylko masz czas oraz chęci, możesz samodzielnie podjąć się nauki SEO, a następnie teoretyczną wiedzę przekładać na praktykę, podczas optymalizacji własnej witryny.
Jakie są najczęstsze pytania i odpowiedzi na temat słów kluczowych?
Słowa kluczowe to wyrażenia lub pojedyncze terminy, których użytkownicy używają w wyszukiwarkach, aby znaleźć informacje, produkty lub usługi. Dobór słów kluczowych jest fundamentem strategii SEO, ponieważ wpływa na widoczność twojej strony w wynikach wyszukiwania i przyciąga odpowiednich użytkowników.
Dobór słów kluczowych powinien opierać się na analizie zapytań użytkowników, popularności fraz oraz ich konkurencyjności. Narzędzia SEO, takie jak Senuto czy Google Keyword Planner, pomogą zidentyfikować frazy dopasowane do tematyki i celu witryny.
Liczba fraz zależy od długości treści – optymalna liczba słów kluczowych w artykule to 2–4 główne frazy oraz ich wariacje. Ważne jest, aby unikać tzw. keyword stuffing, czyli przesycenia tekstu frazami, co negatywnie wpływa na jakość treści i ocenę algorytmów Google.
Strategia long tail polega na wykorzystaniu fraz długiego ogona, czyli bardziej szczegółowych wyrażeń o mniejszej konkurencji. Frazy te pomagają pozyskać użytkowników z precyzyjnymi zapytaniami, co zwiększa szanse na konwersję, zwłaszcza w niszowych segmentach rynku, np. dla sklepu internetowego.
Słowa kluczowe powinny znaleźć się w strategicznych miejscach, takich jak nagłówek, początkowe akapity tekstu, opisy meta oraz nazwy obrazów. Ważne jest, aby umieszczanie fraz było naturalne i nie zaburzało płynności treści strony.
Algorytmy Google analizują jakość treści, zwracając uwagę na ich wartość merytoryczną, odpowiednie dopasowanie do zapytań użytkowników oraz zgodność z zasadami SEO. Witryna zoptymalizowana pod kątem słów kluczowych i posiadająca treści wysokiej jakości ma większe szanse na osiągnięcie wyższych pozycji w wynikach wyszukiwania.
Pozycjonowanie stron wymaga czasu, ponieważ konkurencja w wynikach wyszukiwania jest duża, a efekty działań SEO zależą od wielu czynników, m.in. jakości treści, optymalizacji technicznej oraz reakcji algorytmów. Regularne monitorowanie wyników i wprowadzanie ulepszeń to klucz do sukcesu.
Zawodowy copywriter specjalizujący się̨ w tworzeniu artykułów eksperckich dotyczących najważniejszych zagadnień związanych z SEO. Twierdzi, że nieustanne zmiany w tej dziedzinie napędzają go do dalszej pracy, a edukowanie innych pozwala mu wzrastać.