A
B
C
D
E
F
G
H
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
T
U
V
W
Z
Ś
Semcore Słownik Dropshipping

Co to jest dropshipping?

Czym jest dropshipping? To model logistyczny wykorzystywany w e-commerce, opierający się na dostawie produktu do klienta prosto od hurtownika lub dystrybutora, bez magazynowania w sklepie detalicznym. Rozwiązanie to pozwala znacznie zmniejszyć koszty związane z przechowywaniem oraz transportowaniem towarów. Dropshipping sprawia, że łańcuch dostaw ulega znacznemu skróceniu, co z reguły pozytywnie wpływa na czas wysyłki. Model ten stał się ogromnie popularny w XXI wieku za sprawą rozwoju internetu. W sieci każdego roku powstają nowe sklepy internetowe, które swoją działalność opierają na dropshippingu. Czy rzeczywiście warto korzystać z tego modelu?

Korzyści dropshippingu

Skoro wiesz już co to dropshipping w teorii, warto wspomnieć nieco o praktyce oraz korzyściach tego modelu logistycznego. To przede wszystkim znaczne zmniejszenie kosztów. Nie każdy przedsiębiorca może pozwolić sobie na magazynowanie towarów. Może być ich po prostu zbyt dużo w kontekście dziennych czy tygodniowych zamówień. Wynajem budynku to zwykle niemały koszt stały. Do tego dochodzą koszty transportu, organizacja procesów logistycznych, planowanie, a w niektórych przypadkach także i spedycja, dekonsolidacja, pakowanie oraz konfekcjonowanie. Dropshipping sprawia, że sklep detaliczny, oferujący produkty klientom indywidualnym, nie musi przejmować się tymi wszystkimi procesami. Za transport oraz magazynowanie odpowiedzialny jest producent, dystrybutor lub hurtownik, zależnie od tego, z jakim dokładnie podmiotem współpracuje sklep.

Czym jest dropshipping w praktyce? Można powiedzieć, że to w pewnym sensie pośrednictwo. Aby wyjaśnić działanie tego modelu w praktyce, zaczniemy od końca – czyli od klienta, który finalizuje zakup w sklepie internetowym. Załóżmy, że to Ty prowadzisz tę działalność i opierasz ją na wcześniej wspomnianym dropshippingu. Gdy klient składa zamówienie, Twoim obowiązkiem jest złożenie zamówienia u dystrybutora, hurtownika lub producenta, na dane swojego konsumenta. Towar jest wysyłany bezpośrednio z miejsca magazynowania do klienta, bez Twojego fizycznego udziału. Przychody w sklepie opartym na dropshippingu to różnica między ceną zakupu towaru od dostawcy i kwotą sprzedaży do klienta. Nie interesuje Cię kwestia transportu, magazynowania, czy pakowania produktów.

Zobacz:  Service Design

Osoby zastanawiające się co to dropshipping muszą wiedzieć, że wiele sklepów SaaS (Software as a Service), oferuje prostą integrację z hurtowniami, aby ułatwić sprzedaż. Minusem tej propozycji jest fakt, że z dokładnie tych samych źródeł korzysta wiele innych sklepów, więc konkurencja jest bardzo duża, a przychody ze sprzedaży stają się satysfakcjonujące dopiero przy generowaniu wielu zamówień każdego dnia. Jednak dropshipping ma także poważne zalety i w niektórych sytuacjach jest w stanie przynieść ogromne korzyści. Oto podstawowe atuty tego modelu:

  • Brak kosztów związanych z dostawą i magazynowaniem
  • Niskie ryzyko finansowe (brak inwestycji w środki trwałe i towary)
  • Szansa na szybki rozwój za pomocą marketingu internetowego
  • Wielu potencjalnych klientów – zakupy online są popularne w każdej branży

Dropshipping

Przeczytaj także: Audyt SEO i pozycjonowanie lokalne

Kto najwięcej skorzysta z dropshippingu?

No właśnie, kiedy dropshipping najbardziej się opłaca i dla kogo będzie idealny? Przede wszystkim należy zainwestować w promocję w sieci – pozycjonowanie, reklamy Google Ads, materiały sponsorowane na zewnętrznych portalach, media społecznościowe – każdy pomysł jest dobry, o ile cała strategia zostanie odpowiednio zaplanowana.

Doskonale wiesz, co to dropshipping. Aby sprzedawać, musisz posiadać zaufanego dostawcę, który nigdy nie zawiedzie. Hurtownia, dystrybutor lub hurtownik – najlepiej taki, który działa w mało popularnej branży. To właśnie w takich przypadkach dropshipping sprawdza się najlepiej i jest w stanie przynieść zadowalające efekty. Model ten jest również często wykorzystywany, aby szybko zareagować na konkretny trend (modę). Założenie sklepu dropshippingowego jest stosunkowo proste, szczególnie że przedsiębiorca po znalezieniu hurtownika nie musi martwić się o transport, czy pakowanie towarów.

Zobacz:  Cross-selling

Kto najczęściej korzysta z dropshippingu? Jeżeli choć odrobinę interesujesz się sprzedażą online, z pewnością znasz serwis AliExpress. Portal ten posiada także dodatkową platformę, AliDropship, która została stworzona do dropshippingu. W 2019 roku najpopularniejsze branże dropshippingowe to

  • Gadżety i akcesoria do urządzeń (kable USB, słuchawki)
  • Produkty dla dzieci (zabawki)
  • Produkty sportowe (odzież, akcesoria)
  • Moda damska

Natomiast najmniejszą popularność osiągnęły:

  • Biżuteria
  • Prezenty i produkty na specjalną okazję
  • Produkty z kategorii „Zdrowie i Uroda”

Dropshipping

Modele wdrożeń i cenne wskazówki

Wyjaśniliśmy czym jest dropshipping. Jak wykorzystać ten model? Zanim zaczniesz swoją przygodę w tej kwestii, musisz mieć odpowiedni pomysł na biznes. Wdrożenie dropshippingu powinno rozpocząć się poprzez wyszukanie dostawcy produktów, które chcesz sprzedawać. Zorientuj się, jak wyglądają ich ceny, następnie zbadaj rynek pod kątem ofert sklepów detalicznych. Gdy stwierdzisz, że to się opłaca, przygotuj platformę sprzedażową. Jaką? Oto kilka modeli wdrożeń dropshippingu:

Portale aukcyjne (Allegro, eBay) – popularne, a zarazem proste rozwiązanie. Niestety korzystanie z portali aukcyjnych wiąże się ze sporym ograniczeniem. Zdecydowanie trudniej promować aukcję, w porównaniu do klasycznego sklepu internetowego.

Media społecznościowe (Facebook i Instagram Shops) – social media to także ciekawy pomysł na realizację dropshippingu. Pamiętaj jednak, że to rozwiązanie jeszcze mniej popularne, niż portale aukcyjne. Zwykle Facebook czy Instagram doskonale sprawdzają się w konkretnych branżach, na przykład beauty.

Sklep internetowy (SaaS, open source) – zdecydowanie lepiej przygotować kompleksowy sklep online z własną domeną. Wówczas prowadzenie kampanii marketingowej stanie się znacznie prostsze. Co więcej, taki sklep posiada możliwość pozycjonowania (SEO), czy reklamowania w sieci za pomocą Google Ads. To rozwiązanie przyszłościowe, silnie nastawione na rozwój.

Zobacz:  CRM

Dropshipping to model, który gwarantuje świetne przychody przedsiębiorcom potrafiącym zadbać o marketing w internecie, a także osobom wykorzystujące aktualne trendy. Bez ruchu w sklepie, trudno wygenerować sprzedaż, nawet gdy ceny będą niezwykle konkurencyjne i zachęcające. Z tego względu warto wiedzieć nie tylko czym jest dropshipping, ale również, w jaki sposób promować własną działalność za pomocą marketingu internetowego.

Krystian Fijał

Zobacz powiązane frazy

Oceń tekst

Średnia ocen 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak głosów - oceń jako pierwszy!