Na skróty
Storytelling to technika content marketingowa, opierająca się na opowiadaniu historii. Takie rozwiązanie stosuje wiele mniejszych i większych marek, aby wzbudzić zainteresowanie odbiorców, a następnie zachęcić ich do skorzystania z konkretnej oferty. Storytelling to przede wszystkim teksty – jednak metodę tą spotkać możemy również w materiałach wideo, czy audycjach radiowych.
Choć ogromną popularnością cieszy się storytelling w formie materiałów wideo, to musisz wiedzieć, że content pisany także ma sporą wartość – szczególnie jeżeli Twój blog jest chętnie odwiedzany przez użytkowników. Ale jak wygląda taki tekst? Czym powinien się wyróżniać? Zacznijmy od pewnych wyjaśnień.
Storytelling to nie tylko losy bohatera, czy opis jakiejś sytuacji. Technika ta jest wykorzystywana po to, aby poruszyć odbiorcę. Cele takiego contentu są różne – zwykle nie ma za zadanie on bezpośrednio prowadzić do sprzedaży. Nietypowa historia zakończona sloganem „Nie czekaj, kup teraz” zwykle okaże się być fatalnym rozwiązaniem, które po prostu nie zadziała. Przykład możesz wziąć z dużych marek, wdrażający inteligentny storytelling od lat. Pamiętaj, że content ten powinien być dla Ciebie inspiracją, a nie źródłem kopiowania.
Technikę opowiadania angażujących historii genialnie wykorzystuje Allegro. Wystarczy zapoznać się z taką reklamą jak „English for beginners”, która od lat doskonale zdaje egzamin. Jeżeli choć odrobinę interesujesz się marketingiem, prawdopodobnie ją kojarzysz. Jeżeli nie – poświęć chwilę na zapoznanie się. Naprawdę warto.
Jak wygląda skuteczny storytelling? Zwykle taki content porusza przynajmniej jedną z najczulszych emocji u człowieka. Może być to:
Miłość, przyjaźń, lojalność;
Zachłanność, chciwość, pożądanie;
Strach, smutek;
Honor, poczucie odpowiedzialności.
Istnieje kilka sposobów na dystrybucję storytellingu. Twoim celem jest nie tylko napisanie atrakcyjnej historii, ale także jej publikacja. W jaki sposób dotrzeć do umysłu odbiorcy? Istnieje kilka skutecznych rozwiązań.
Publikacja artykułów wspiera nie tylko storytelling, ale także SEO. W ten sposób możesz zaciekawić społeczność, równocześnie pozycjonując serwis na określone słowa kluczowe, pozyskując ruch. Artykuły jednak mają to do siebie, że opowiadanie naprawdę nieszablonowych historii, które przy okazji mają charakter content marketingowy, jest po prostu trudne do zrealizowania. W materiałach wideo użytkownika zachęceni nie tylko przesłanie danego materiału, ale także oprawa audiowizualna. Przy okazji storytelling SEO wymaga wiedzy na temat pozycjonowania, a nie tylko umiejętności z zakresu tworzenia contentu.
Odpowiednim miejscem na publikację angażujących treści są także portale społecznościowe, takie jak Facebook. To serwisy, gdzie często istnieje możliwość łączenia przekazów tekstowych i materiałów wideo. Możesz więc samodzielnie zdecydować, jaki storytelling będzie lepszy dla Twoich odbiorców. Z mediów społecznościowych korzysta wielu internautów – istnieje więc duża szansa, że na Facebooku, Instagramie lub LinkedInie znajdziesz szerokie grono odbiorców, wchodzące w skład Twojej grupy docelowej.
Pozostaje jeszcze kwestia dedykowanych serwisów wideo – takich jak YouTube. W takich miejscach możesz udostępniać swój content za pomocą płatnych reklam. Dzięki temu materiał zobaczy znacznie więcej osób. Korzystanie na przykład z reklam YouTube nie jest szczególnie drogie, a przynosi naprawdę znakomite efekty. Potrzebujesz jednak solidnej historii, która przy okazji zostanie ładnie „zapakowana” poprzez oprawę audiowizualną.
Czy istnieje możliwość synergii storytellingu i SEO? Oczywiście, że tak. Należy to jednak zrobić „z głową”, aby przypadkiem nie wpłynąć negatywnie na doznania użytkowników, którzy swój czas poświęcą na przeczytanie interesującej historii. Oto kilka porad, jak tego dokonać:
Dobór stosownych fraz kluczowych – gdy znajdziesz już pomysł na ciekawą historię, musisz zastanowić się nad tym, jakie frazy kluczowe wykorzystasz w tekście. Słowa powinny odnosić się do treści, jednocześnie zapewniają ruch organiczny. Do doboru takich fraz warto wykorzystać dedykowane narzędzia, na przykład Senuto lub SEMrush.
Implementacja fraz kluczowych – następnie postaraj się umieszczać frazy kluczowe w taki sposób, aby elementy te nie wyróżniały się na tle całej treści. Storytelling SEO to połączenie skuteczne, ale wymaga cierpliwości i wiedzy. Jeżeli słowa kluczowe będą nienaturalnie występować w treści, mogę one negatywnie wpłynąć na doświadczenia użytkownika.
Nagłówki z frazami kluczowymi i ich właściwa struktura – kolejnym elementem są nagłówki znajdujące się w treści. Przede wszystkim ważna jest ich odpowiednia struktura. Nagłówek H1 na podstronie powinien wystąpić maksymalnie jeden raz, a kolejno po nim możesz wykorzystywać znaczniki H2, H3, itp. Wówczas ich struktura będzie poprawna. Jeżeli chcesz łączyć storytelling i SEO, postaraj się dodatkowo w nagłówkach zamieścić frazy kluczowe.
Atrybut alt grafik – Twój tekst posiada obrazy? To doskonale! Nie zapomnij tylko o atrybucie alt. Element ten odpowiada za opis danego pliku graficznego i ma znaczenie w kontekście SEO.
Odpowiednie znaczniki meta strony (kwestia techniczna) – ostatnim krokiem będzie optymalizacja meta danych (title i description). To zasoby wyświetlane w organicznych wynikach wyszukiwania obok linku do danej strony internetowej. Powinny one zachęcać do wejścia, równocześnie mogą zawierać frazę kluczową.
Storytelling i SEO na pierwszy rzut oka wydają się słabo powiązane. Jest to jednak technika, dzięki której Twoja marka może zyskać lepszą widoczność w sieci. Istotę odgrywa zachęcenie użytkownika do wejścia na stronę. Dlatego ustawienie odpowiednich znaczników meta strony jest szczególnie ważne. Chwytliwy tytuł (ale nie kłamliwy lub cyniczny!) zwiększy wskaźnik CTR, co pozytywnie wpłynie na ruch. Ponadto storytelling SEO pozwala budować widoczność dla wielu fraz – często nawet tych, o których nie myśleliśmy podczas planowania strategii pozycjonowania. Jak to możliwe? Tworzenie merytorycznego contentu sprawia, że zupełnie naturalnie w tekście zawrzesz przeróżne wyrażenia – również te, które wyszukują użytkownicy. W efekcie istnieje szansa, iż strona będzie osiągać lepsze pozycje właśnie dla tych fraz.
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.