Reklama na Tik Toku – kompleksowy poradnik
11 min
11 min
Na skróty
TikTok jest aplikacją używaną głównie przez pokolenie Z i millenialsów. Popularność zyskał już na samym początku powstania z powodu możliwości nagrywania kreatywnych filmików z atrakcyjnymi przejściami, dobrą muzyką oraz napisami. Z TikToka korzystają ludzie z całego świata, ponieważ dostarcza mnóstwo rozrywki, jest darmowy i zaprojektowany według aktualnych wymagań społeczeństwa. Zatem, co to jest TikTok i czy warto go używać? Przedstawiamy jedną z najbardziej popularnych aplikacji w 2022 roku!
TikTok, czyli międzynarodowa aplikacja muzyczna opracowana jako zamiennik Musical.ly. Oferuje swoim użytkownikom wiele możliwości i w przeciwieństwie do poprzednika skupia się nie tylko na synchronizowaniu ust z odtwarzanym dźwiękiem audio, ale również ciekawych aspektach wizualnych. Otóż TikTok pozwala dodawać nagrania z pamięci telefonu, a następnie dowolnie je edytować. Twórcy udostępnili internautom również możliwość nagrywania reakcji na wybrane filmy, tworzenia duetów czy zabawy specjalnymi efektami.
TikTok to bardzo prosty program na urządzenia mobilne, który według ekspertów Semcore nie różni się opcjami praktycznie w ogóle od innych aplikacji społecznościowych tj. Facebook, Instagram czy Twitter. Zastępca Musical.ly oferuje standardową stronę główną „Główna”, wyszukiwarkę trendów „Odkryj”, skrzynkę powiadomień „Przychodzące” oraz zakładkę profilową „Ja”.
Zobacz: Cold calling co to i jak zacząć?
Zakładka profilowa „Ja” pozwala edytować, usunąć lub uzupełnić swój profil, a duży znak plusa „+” umożliwia nagranie i udostępnienie konkretnego filmiku szerszej widowni.
Zdj 1. Przykładowy content na TikToku.
Źródło: TikTok.
Reklamy w tej aplikacji mogą być naprawdę różnorodne – zarówno pod względem kreacji i wpasowania w content, jak i samego sposobu reklamowania się. W większości, wykorzystuje się tutaj coś na wzór influencer marketingu. Marki korzystają z popularnych osób, które promują jakieś produkty, pokazują je lub po prostu omawiają, w możliwie najbardziej naturalny i nienachalny sposób (z różnym skutkiem).
Inną możliwością jest wykupienie reklam, które wyskakują na wzór filmików (z informacją na dole, że są to promowane filmy). Jest to jednak mocno irytujące i wiele użytkowników skarży się na zbyt mocne treści reklamowe, jakie są prezentowane. Ten sposób przypomina w pewnym stopniu pop up’y, które w dodatku poza przekazem czysto marketingowym mają także sprawić złudzenie, że są treściami zamieszczonymi przez użytkownika samodzielnie. Ten rodzaj reklamy należy używać bardzo ostrożnie, bo może on naprawdę irytować, a tym samym zniechęcić odbiorców do Twojego produktu już na wstępie.
Algorytm na TikToku działa w sposób podobny do innych social mediów – dopasowuje więc treści, które są wyświetlane według zainteresowań użytkowników. Głównym aspektem, który powinieneś mieć na uwadze, jest grupa użytkowników aplikacji. W większości są to kobiety, w wieku 14-15 lat (wg. badań przeprowadzonych przez agencję GetHero). To szczególna grupa odbiorców, także należy dopasować przekaz oraz zdecydować, jaki produkt reklamowany w ten sposób może przynieść zyski. Zdecydowanie świetnie sprawdzą się reklamy kosmetyków, odzieży, akcesoriów czy produktów związanych z edukacją/nauką, a dzięki algorytmowi dotrą do osób, które wyrażają zainteresowanie tymi produktami.
Zobacz: Dopasowanie przybliżone – czym jest i jak z niego korzystać?
Decydując się na korzystanie z influencerów, musisz uważnie przemyśleć ich wybór. Jeśli dobierzesz osobę nie cieszącą się najlepszą opinią lub taką, której zdanie może nie przekładać się na wpływ na zakup, to kampania okaże się zmarnowanym czasem i zasobami. Poszukiwanie influencerów w obecnych czasach nie jest prostą czynnością, a już delikatne PR-owe potknięcie może skreślić daną osobę wśród grona odbiorców. Podobnie będzie z produktami, które nie znajdą żadnych potencjalnych konsumentów na tej platformie. Nie warto więc promować sprzętów domowych, akcesoriów budowlanych czy innych tego typu produktów.
Zapoznaj się z platformą najpierw samemu, jako użytkownik. Przekonaj się, jakie treści Cię interesują a które wręcz odrażają. Zbadaj, jaki przekaz reklamowy realnie zachęca Cię do zapoznania się z ofertą i w dalszych krokach do zakupu. Będzie to istotne, do zrobienia dalszych kroków w związku z własną reklamą. Ważny jest też research, które kanały będą dobre dla Twojego biznesu i jaką opinią cieszy się influencer, o którym myślisz. Pozwoli to, na uniknięcie błędu i przepalenia budżetu na nietrafioną promocję.
Zdj 2. TikTok dla biznesu – miejsce, za pośrednictwem którego możesz ustawiać reklamy TikTok Ads.
Źródło: TikTok Business.
W celu zrobienia reklamy na TikToku:
Na TikToku możemy nagrywać m.in. tutoriale, układy taneczne, cosplaye, challange oraz inne interesujące projekty w formie wideo. Ostatecznie wszystko zależy od naszej kreatywności, jednak warto zwrócić uwagę na zasady społeczności informujące o konkretnych zakazach, których złamanie może skutkować nawet permanentną blokadą konta.
Poniżej przedstawiamy 7 propozycji na kreatywne tworzenie wideo w aplikacji TikTok:
Popularne są także duety na TikToku. Przyciągają one dosyć sporą widownię (pod warunkiem, że zostały profesjonalnie i ciekawie przygotowane). Aby zrobić duet, wystarczy wybrać nagranie, które chcemy wykorzystać, kliknąć strzałkę znajdującą się po prawej stronie ekranu, a następnie użyć funkcjonalności pt.: „Duet”. Następnie należy nagrać swoją część projekcji, edytować ją, dodać filtry, naklejki oraz efekty i opublikować wideo.
Dom TikTokerów (tzw. HypeHouse) to mieszkanie nastolatków, którzy zyskali popularność dzięki pokazywaniu swojego codziennego życia przy pomocy nagrań w aplikacji TikTok. Ich siedziba znajduje się w Los Angeles, jednak celebryci co jakiś czas zmieniają miejsce swojego pobytu, aby jeszcze bardziej zaciekawić swoich fanów.
Ekipa Friza oraz Team X również mogą pochwalić się podobnymi projektami, natomiast filmy nagrywane w wynajmowanych willach kierują przede wszystkim do użytkowników YouTube’a, jedynie przy okazji uzupełniając TikToka interesującymi materiałami z HypeHouse’ów.
Zdj 3. Dom TikTokerów w Beverly Hills.
Źródło: Kapwing.
Czy istnieją aplikacje podobne do TikToka? Oczywiście, że tak, a nawet łączą ze sobą funkcje innych programów (np. Tinder). Najpopularniejszymi z nich są m.in. Snack, Collab oraz Instagram z opcją Reels (czyli słynnych 15-sekundowych nagrań). Poniżej przedstawiamy 3 aplikacje podobne do TikToka!
Snack to bardzo popularna aplikacja randkowa posiadająca zarówno funkcje TikToka, jak i Tindera. Dzięki niej możemy kreować, a także udostępniać krótkie nagrania. Snack oferuje również możliwość przeglądania filmów stworzonych przez innych internautów. Co ciekawe – w momencie, gdy twórcy polubią wzajemnie swoją projekcję, uzyskają tzw. match wywodzący się z aplikacji randkowych.
Zobacz: Jak zarządzać czasem? 5 prostych kroków na zwiększenie wydajności w pracy!
Collab to program na urządzenia mobilne zrzeszający miłośników muzyki oraz klasycznych instrumentów grających (np. skrzypce, harfa, harmonijka). Ideą tej aplikacji jest współpraca kilku użytkowników wspólnie tworzących jedno nagranie – pod kątem montażu, śpiewania czy grania na dowolnym instrumencie.
Instagram z opcją Reels to klasyczne instagramowe rolki, które możemy z łatwością wzbogacać muzyką, specjalnymi filtrami lub dodatkowymi efektami. Zdaniem ekspertów Semcore, na pierwszy rzut oka bardzo ciężko odróżnić Reels od TikToka.
TikTok należy do chińskiego przedsiębiorstwa ByteDance, które w 2017 roku przejęło aplikację Musical.ly za rekordową wówczas sumę miliarda dolarów i zmieniło jej nazwę oraz design na dzisiejszego TikToka. Warto również wspomnieć, iż w 2020 roku był to najczęściej pobierany program na urządzenia mobilne, z którego korzystało 2 miliardy użytkowników z całego świata! Według serwisu Wikipedia, 41% internautów posiadających TikToka ma od 16 do 24 lat.
Oficjalna wersja TikToka w Chinach nazywa się Douyin. Reszta świata korzysta z oryginalnej aplikacji dostępnej w kilkudziesięciu wersjach językowych na systemach operacyjnych iOS oraz Android. Co ciekawe – 95% użytkowników TikToka w 2020 roku stanowiły kobiety.
Zobacz: Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym? [Poradnik]
TikTok to niezaprzeczalnie jedna z najbardziej wielbionych aplikacji rozrywkowych w 2022 roku. Wtargnął na urządzenia mobilne nastolatków już w 2016 r. jako Musical.ly i od tej pory robi furorę na całym świecie. Zasięgi tutaj są znacznie tańsze niż na Instagramie czy Facebooku, a okazują się często bardziej opłacalne – zależy to jednak od konkretnej grupy docelowej.
Naszym zdaniem warto używać TikToka zarówno w celach rozrywkowych, jak i biznesowych. Do stania się popularnym na tej stosunkowo nowej aplikacji nie potrzeba wiele – wystarczy motywacja, kreatywność i interesujące pomysły, które zaciekawią internautów z całego świata. Ponadto jest to świetne dopełnienie innych działań marketingowych takich jak np. Facebook Ads, czy pozycjonowanie.
Jakie są wady i zalety TikToka? Według nas program ten wyróżnia się licznymi korzyściami tj. dostarczanie rozrywki internautom, edukowanie i możliwość reklamy produktów lub usług Twojej firmy w niestandardowy sposób.
Nie oznacza to jednak, że wady TikToka nie istnieją. Otóż pomimo ogromnych kar za ten proceder, przedsiębiorstwo nadal gromadzi od nas dane na praktycznie każdej płaszczyźnie – przykładowo wymaga uprawnień do lokalizacji użytkownika, kontaktów, kamer, nagrań dźwiękowych itd. Poniżej przedstawiamy wady i zalety aplikacji TikTok.
Warto również wspomnieć, iż TikTok udostępnia swoim użytkownikom wersję dla dzieci pozbawioną materiałów nieodpowiednich osobom nieletnim.
Prawdopodobnie należysz do tej grupy osób, które mają wrażenie, że coś ich ominęło i coś przeoczyli. To fakt, TikTok w reklamę i polski rynek wkroczył szybko i niespodziewanie. Doskonale dostosował się do profilu dzisiejszego użytkownika internetu i bardzo trafnie odpowiedział na potrzeby największych grup docelowych. No dobra, to na czym on w końcu polega? TikTok to platforma, na którą wrzuca się krótkie nagrania, trwające od kilku do kilkudziesięciu sekund. Wyglądem przypominają teledyski, ponieważ muzyka i dźwięki są poniekąd nieodłącznym elementem ich kreacji. Podstawową zasadą tworzenia na TikToku jest zabawa i próba zwrócenia uwagi odbiorcy. Na tym drugim marketerom e-commerce zależy najbardziej, a TikTokowe filmiki wydają się być wprost do tego stworzone. Po pierwsze są śmieszne, po drugie krótkie. To sprawia, że nie tylko chcemy je oglądać, ale przede wszystkim możemy to robić w każdym momencie dnia codziennego. W tym miejscu warto wziąć pod uwagę, że na TikToku znajdują się już 4 miliony polskich użytkowników, a liczba ta sukcesywnie wzrasta. Można powiedzieć, że aplikacja ta zaserwowała zupełnie darmowy dostęp do milionów odbiorców, na których w innym miejscu konieczna by była inwestycja ogromnych nakładów pieniężnych. Do ostatecznego sukcesu Twojego TikToka w e-commerce przyda Ci się jednak jeszcze szczypta kreatywności i… szczęścia.
Zobacz: Blog firmowy w służbie SEO
Od TikToka w reklamie przeszliśmy do reklamy w TikToku. Brzmi przewrotnie, ale jest prostsze, niż Ci się wydaje. Do tej pory ustaliliśmy, że Twoim głównym celem prowadzenia TikToka jest zwrócenie uwagi odbiorcy. Co więc zrobić, żeby tego dokonać? Po pierwsze, nawiązuj do rzeczy aktualnie ważnych. Mogą to być wydarzenia, takie jak wybory lub nieco mniej poważne aspekty, na przykład rozgrywki sportowe czy największy hit muzyczny ubiegłego tygodnia. Drugim krokiem jest obranie strategii. Określ, czy w swojej kreacji chcesz wpływać na emocje, czy wolisz przekazać jakąś wartość. Ważne, by odbiorca znalazł powód do dzielenia się Twoją treścią z innymi. Co może Ci pomóc? Zastanów się, co Ty ostatnio udostępniłeś i dlaczego? Kiedy Twoja kreacja będzie gotowa, czas na wisienkę na trocie. Chodzi oczywiście o trafne nawiązanie do Twojej firmy, która przecież jest powodem całego zachodu. To jak to zrobisz, zależy od Ciebie. Logo firmy możesz zamieścić dopiero na końcu nagrania lub nieustannie nawiązywać do niego w trakcie. Wykorzystuj także otoczenie i rekwizyty kojarzące się z Twoją działalnością, usługami i produktami. Czerp inspiracje od innych twórców. Na pewno szybko wyczujesz, o co chodzi.
Nie ulega wątpliwości, że TikTok zwiększa rozpoznawalność marki w sposób efektywny i szybki. Naszym zadaniem jest przekucie tego rezultatu działań w realne zyski. Najczęściej odbywa się to poprzez wzrost sprzedaży. Aby efektywnie stymulować ten, proces pamiętaj, by w swoich Tiktokowych kreacjach nawiązywać do produktów swojej firmy lub cech, które ją charakteryzują. Tworząc jakąkolwiek treść, musisz nieustannie mieć na uwadze, do jakiej grupy docelowej się zwracasz. To, co rozśmieszy gimnazjalistę, niekoniecznie będzie trafione dla matki z dzieckiem. Nie zapomnij także, by w swoim BIO na profilu zamieścić link prowadzący bezpośrednio do Twojej strony e-commerce. Warto wykorzystać moment, w którym aplikacja ta jeszcze nie jest tak popularna wśród polskich przedsiębiorców – dzięki temu szybciej zyskasz przewagę nad konkurencją. Wyczucie tego medium z wyprzedzeniem i poznanie jego szerokiej funkcjonalności pozwoli na szybki wzrost skuteczności działań. TikTok oferuje bowiem takie opcje jak tysiące filtrów i efektów specjalnych dla Twojego contentu, duety, konto PRO czy hashtagi. Szczególną uwagę warto jednak poświęcić jego formatom reklamowym. Należy do nich między innymi Brand Takeover, który wyświetla się zaraz po uruchomieniu aplikacji lub In-feed video. In-feed video to reklama, która pojawia się w zakładce „Dla Ciebie”, czyli w treściach dobranych dla użytkownika na podstawie tego, co oglądał do tej pory. Podsumowując trudno się nie zgodzić z faktem, że TikTok dla branży e-commerce to prawdziwy strzał w dziesiątkę i zdecydowanie warto włączyć go do swojej strategii i działań marketingowych. Im szybciej się na to zdecydujesz, tym lepiej. Wszystko wskazuje na to, że w zagości z nami na długo. Z pewnością można się także spodziewać jego licznych ulepszeń i modyfikacji.
TikTok to rozrywkowa aplikacja zrzeszająca pokolenie Z oraz millenialsów z całego świata. Potrafi być zabójczo skuteczna, jeśli dobrze ją wykorzystamy pod kątem biznesowym. Według nas jest równie świetna w kontekście typowo rozrywkowym – znakomicie umila czas i często daje wartość edukacyjną. Program gromadzi niestety znaczną ilość danych internautów, wymuszając udostępnianie lokalizacji, kontaktów czy nagrań dźwiękowych.
Poniżej zebraliśmy odpowiedzi na najczęstsze pytania, które pojawiają się w sieci na temat TikToka.
Jakie są główne zalety wykorzystania TikTok for Business dla mojej marki?
TikTok for Business oferuje kompleksowe narzędzia i funkcje, umożliwiające skuteczne promowanie Twojej marki wśród szerokiego grona odbiorców. Platforma ta zapewnia dostęp do zaawansowanego systemu reklamowego, w tym Menadżera Reklam na TikToku, który pozwala na precyzyjne targetowanie reklam, dostosowanie ich treści i formatu, a także monitorowanie efektywności prowadzonych działań reklamowych na TikToku. Dzięki temu możesz kierować reklamy do konkretnych grup odbiorców, maksymalizując zasięg i skuteczność swoich kampanii.
W jaki sposób mogę kierować reklamy na platformie TikTok, aby osiągnąć najlepsze wyniki?
Efektywne kierowanie reklam na platformie TikTok wymaga wykorzystania dostępnych narzędzi do targetowania reklamy. TikTok umożliwia kierowanie reklam na podstawie demografii, zainteresowań oraz zachowań użytkowników, pozwalając na dotarcie do osób najbardziej zainteresowanych Twoją ofertą. Wykorzystanie danych na temat odbiorców oraz zaawansowane opcje targetowania, jakie oferuje TikTok, umożliwia dostosowanie kampanii reklamowych do konkretnych potrzeb i preferencji Twojej grupy docelowej.
Jak mogę mierzyć efektywność moich kampanii reklamowych na TikToku?
TikTok zapewnia zaawansowane narzędzia do śledzenia i analizy efektywności reklam, np. TikTok Pixel i Google Tag Manager. Pozwalają one na dokładne monitorowanie działań użytkowników w odpowiedzi na Twoje reklamy, od kliknięć po konwersje. Dzięki tym narzędziom możesz z łatwością ocenić skuteczność poszczególnych kampanii reklamowych na TikToku, dostosowując strategie i budżet w celu maksymalizacji ROI. TikTok Ads Manager oferuje również szczegółowe raporty, dzięki którym możesz analizować wyniki swoich działań w czasie rzeczywistym.
Jakie są rodzaje i formaty reklam dostępne na TikToku?
TikTok oferuje różnorodność formatów reklamowych, od tradycyjnych reklam wideo, które mogą trwać od 5 do 60 sekund, po innowacyjne in-feed ads, reklamy Spark Ads, a także możliwość organizowania Hashtag Challenges. Dzięki temu, niezależnie od celu reklamowego, możesz wybrać formę reklamy, która najlepiej odda charakter Twojej kampanii i pozwoli na zaangażowanie użytkowników. TikTok zaleca eksperymentowanie z różnymi formatami i długościami treści, aby znaleźć najbardziej efektywne podejście dla Twojej marki.