Układ strony internetowej zgodny z UX
3 min
3 min
Na skróty
Każdy właściciel firmy chce mieć w Internecie witrynę, która będzie pozyskiwać dla niego klientów. Aby było to możliwe, korzystanie z niej musi być dla użytkowników maksymalnie komfortowe. Ma to związek z UX (ang. User Experience), czyli doświadczeniem użytkownika. W tym artykule wskazujemy, jak powinien wyglądać układ strony internetowej, aby witryna jak najlepiej zarabiała.
Układ strony internetowej albo inaczej jej layout to po prostu układ graficzny. Jest on pewnego rodzaju szkieletem witryny. W związku z tym są na nim oparte poszczególne podstrony witryny. Na layout składają się elementy wizualne, takie jak na przykład:
Najprościej tłumacząc, wspomniany termin jest to podstawa wizualnej oprawy strony internetowej. To od tego, jak wygląda jej układ, zależy, jak prezentuje się cały serwis.
Projektowanie i tworzenie układów stron internetowych to jeden z najważniejszych etapów ich budowania. Z tego też powodu decydując się na wykonanie witryny, warto zaufać sprawdzonej agencji SXO. Profesjonalne to znaczy odpowiadające na potrzeby użytkowników i takie, które cechują się wysokim poziomem UX.
Przeczytaj także: Pozycjonowanie oraz SEO
Profesjonalni twórcy stron internetowych, gdy tworzą ich układ, myślą przede wszystkim o użytkownikach. W związku z tym wczuwają się w ich rolę. Witryny z doskonale wykonanym layoutem cechują się zatem:
Prostota projektu graficznego oznacza między innymi, że witryna nie ma zbyt wielu kolorów. Z kolei czcionki są łatwe do odczytania. Twórcy stron internetowych nie powinni również używać ich zbyt dużo. Przemyślane umiejscowienie opublikowanych grafik to kolejna cecha układu strony internetowej, który cechuje się prostotą.
Intuicyjna nawigacja pozwala użytkownikom w łatwy sposób przedostać się z jednego punktu na stronie do drugiego. W tym przypadku chodzi między innymi o to, aby użytkownik nie musiał schodzić zbyt głęboko z kategoriami. Wtedy bowiem dość łatwo mógłby się zagubić. Dobrym rozwiązaniem jest także dodanie funkcji wyszukiwania treści na stronie.
Spójność układu strony internetowej polega przede wszystkim na tym, że wygląd każdej podstrony jest dość podobny. Chodzi tutaj o identyczność tła, schematów, kolorów oraz czcionek. Układ strony internetowej musi być również dostępny dla użytkowników urządzeń mobilnych. Jeszcze kilka lat temu twórcy witryn decydowali się tworzyć osobne mobilne wersje stron internetowych. Aktualnie jednak na topie są witryny responsywne. Doskonale skalują się one do ekranów urządzeń o niestandardowych rozmiarach.
Istnieją pewne uznane przez użytkowników stron internetowych konwencje, dzięki którym każdy wie, gdzie mniej więcej może spodziewać się poszczególnych elementów witryny. W związku z tym główna nawigacja witryny internetowej jest zwykle u góry bądź też po lewej stronie. Z kolei logo znajduje się zazwyczaj w lewym górnym rogu lub na środku na stronie internetowej. Takich elementów, które są powtarzalne, jest nieco więcej, a profesjonalni webmasterzy dbają o to, aby układ strony internetowej był zgodny z przyzwyczajeniami internautów.
Przeczytaj także: Pozycjonowanie sklepów oraz SXO
Strona internetowa jest wizytówką Twojej firmy. Jeżeli jej układ będzie chaotyczny albo witryna będzie po prostu źle wyglądać, ucierpi na tym wizerunek Twojej marki. Pamiętaj o tym, że układ strony internetowej w dużej mierze wpływa na to, jak duże zyski wygeneruje dla Ciebie witryna. Każda firma, która dba o swoją reputację, inwestuje zatem profesjonalne projektowanie stron www. Wiele z tych przedsiębiorstw decyduje się zaufać uznanym w całej Polsce agencjom SXO. Wtedy bowiem mają gwarancję, że layout witryny będzie zgodny z wymogami UX.