Na skróty
User experience z definicji dotyczy ogółu, całości, a więc wszystkiego, co wiąże się z doświadczeniami i wrażeniami klienta w kontakcie z daną firmą czy marką. Mimo to większość z nas instynktownie łączy ten aspekt głównie z działaniami optymalizacyjnymi w obrębie strony internetowej. Aby działać efektywnie w świecie e-biznesu, należy spojrzeć szerzej i oprócz UX na stronie, dostrzec inne obszary, które wymagają udoskonaleń i usprawnień podnoszących satysfakcję klientów – o czym mowa? Na przykład o kwestii UX email marketingu.
W skrzynce mailowej odkrywamy wiadomość, której nie tylko się nie spodziewamy, ale i czujemy, że w żaden sposób nas nie dotyczy, nie wiemy, skąd ktoś ma nasz adres, a w wiadomości odkrywamy mnóstwo podejrzanych linków i reklamowy bełkot – takie przypadki na szczęście zdarzają się coraz rzadziej. Obecnie e-mail marketing, jeśli ma być skuteczny, musi posiłkować się czymś znacznie więcej, niż tylko chaotycznymi i nachalnymi treściami promującymi daną firmę czy markę, przede wszystkim winien w centrum stawiać komfort, potrzeby i oczekiwania odbiorcy. O co konkretnie chodzi? O UX e-mail marketingu, a więc projektowanie wszystkich działań w taki sposób, aby ubyły one z perspektywy użytkownika – wartościowe, użyteczne, wiarygodne, łatwo dostępne i pożądane. Celem jest dotarcie wyłącznie do precyzyjnie określonych, docelowych odbiorców, którzy będą zainteresowani udostępnionymi treściami, z którymi uda się potencjalnie zbudować długofalową komunikację mailową, a finalnie (docelowo) staną się lojalnymi i zadowolonymi klientami, którzy chętnie podzielą się z innymi pozytywnymi informacjami na temat produktów czy usług, z których skorzystali. Aby zadbać o user experience, podczas tworzenia strategii e-mail marketingu, warto sięgnąć po takie praktyki, jak np. projektowanie wygodnych oraz intuicyjnych formularzy zapisu, umożliwienie szybkiego i prostego wypisania się z listy mailingowej itp., przede wszystkim jednak należy skupić się na kluczowej optymalizacji wiadomości.
Aby treści marketingowe, które otrzymuje drogą mailową docelowy odbiorca, okazały się efektywne, warto skrupulatnie zaplanować cały proces wysyłki, przykładając szczególną uwagę między innymi do:
• Zaintrygowania odbiorcy – opracowania wiadomości w ten sposób, aby szybko przykuła uwagę użytkownika np. poprzez oryginalny tytuł wiadomości, nietypowy szablon itp. Pierwsze wrażenie jest najważniejsze!
• Prostego, ale atrakcyjnego przekazu – zwięzłe, przystępne treści, bezbłędne, napisane prostym, niemniej intrygującym i naturalnym językiem.
• Uporządkowanej struktury wiadomości – hierarchicznej, z wykorzystaniem odpowiednio opracowanych nagłówków, ułatwiającej czytelność treści oraz ich zrozumienie.
• Oryginalnych materiałów graficznych, video etc. – odpowiednio opracowanych i powiązanych z treścią, o ciekawym designie itp., które zwiększą zainteresowanie odbiorcy i pozwolą utrzymać jego uwagę.
• Personalizacji oraz segmentacji – pozwalającym odbiorcy od razu poczuć, że przekaz nie bez powodu trafia właśnie do niego, jest powiązany z jego zainteresowaniami, preferencjami etc., a więc nie jest przypadkowy.
• Uwzględnieniu użyteczności wiadomości – poprzez projektowanie mailingu w taki sposób, aby użytkownik uzyskał pewny profit, wynikający z jego docelowego zaangażowania (np. zniżki, rabaty, opcje darmowych dostaw itp.).
• Jasnego i precyzyjnego CTA – odpowiednio wyróżnionego i umieszczonego w widocznym miejscu, tak, aby odbiorca automatycznie zwrócił na niego uwagę.
• Responsywnej nawigacji – pozwalającej na wygodne i bezproblemowe przeglądanie wiadomości zarówno na komputerze, jak i tablecie czy telefonie komórkowym.
• Twojej wiarygodności – projektowania wiadomości w ten sposób, aby odbiorca wiedział, że ma do czynienia z prawdziwą i weryfikowalną firmą (np. poprzez uwzględnienie wiadomości adresowych, linków do firmowych profili etc.).
• Częstotliwości i regularność mailingu – w oparciu o przyzwyczajenia i oczekiwania docelowych odbiorców. Zbyt częste maile mogą zadziałać tak samo negatywnie, jak i te wysyłane przypadkowo od czasu do czasu.
Stosując powyższe wskazówki podczas realizacji swojej strategii e-mail marketingu, z pewnością znacząco poprawisz wrażenia użytkowników, niemniej pamiętaj o niezwykle istotnej kompleksowości i zwróceniu uwagi na aspekt UX na stronie. Nawet najlepsze optymalizacje w zakresie mailingu na nic się zdadzą, jeśli odbiorca treści odwiedzi witrynę i okaże się, że np. jest ona nieintuicyjna, zawiera zbyt dużo nieuporządkowanego contentu, bardzo wolno się ładuje lub nie jest responsywna. Oczekiwania użytkowników sieci są obecnie bardzo wysokie, dynamicznie się zmieniają, przez co wymagają podążania za najnowszymi trendami. Ignorowanie którejkolwiek kwestii w zakresie optymalizacji UX – czy to w zakresie strategii marketingowej, czy usprawnień samej strony internetowej może mieć poważne skutki w postaci znaczącego obniżenia konkurencyjności, zminimalizowania szans na wyróżnienie się w branży, wreszcie niższej pozycji w wynikach wyszukiwania, ruchu na stronie i docelowej konwersji. Dlatego – nie zapominaj – user experience wymaga Twojego wszechstronnego podejścia.