W jaki sposób działają wyszukiwarki internetowe?
3 min
3 min
Na skróty
Chyba każdy z nas kiedyś używał wyszukiwarki internetowej. Za pomocą tego narzędzia szukamy prognozy pogody, przeszukujemy sieć w celu znalezienia ulubionego serialu lub odpowiedzi na pytania zawodowe. Wyszukiwarka to także świetne narzędzie reklamowe. W jaki sposób działa tego rodzaju system? Na czym bazuje? Jakie są najpopularniejsze wyszukiwarki internetowe?
Zdj 1. Najpopularniejszą wyszukiwarką na świecie jest Google
Źródło: https://pixabay.com/pl/photos/macbook-laptop-google-wy%C5%9Bwietlacz-459196/
Wyszukiwarki internetowe to dzisiaj jeden z najważniejszych elementów pokazujących treść w sieci. Ruch z Google może stanowić dla strony internetowej główne źródło wejść (np. przez Google Discover do treści informacyjnych czy Google Merchant Center do sprzedaży produktów). Warto znać zasady działania wyszukiwarki, aby lepiej promować swoje usługi czy produkty w sieci.
Wyszukiwarka internetowa to specjalne narzędzie dostępne w wersji online, które służy do przeszukiwania zasobów sieciowych w celu znalezienia określonych treści. Wyszukiwarka analizuje informacje dostępne na stronach internetowych, bazując na zasobach tekstowych, graficznych czy multimedialnych. Ma wszechstronne znaczenie, umożliwiając działanie w celu rozrywkowym, naukowym, zawodowym czy informacyjnym.
Rynek wyszukiwarek internetowych w Europie zdominowała oczywiście wyszukiwarka Google, aczkolwiek nie jest to jedyna propozycja dostępna na rynku. Niektórzy szukają alternatywnych rozwiązań, wskazując na skuteczność tych narzędzi czy inne wyniki, które mogą wyświetlać. Co należy do grupy innych, również alternatywnych wyszukiwarek internetowych?
Ciekawym rodzajem wyszukiwarki internetowej jest Google Scholar. To narzędzie służące do przeszukiwania zasobów sieciowych pod kątem publikacji naukowych. Ma ogromną wartość merytoryczną. Chociaż pełna wersja Google coraz częściej promuje wyłącznie sprawdzone teksty (pod względem merytorycznym), to zdarzają się wyjątki wprowadzające użytkowników w błąd (portale publikujące np. fake newsy). Scholar jest takiego ryzyka pozbawiony i wyświetla wyłącznie eksperckie, sprawdzone treści.
Jak działa wyszukiwarka Google i inne tego typu programy? Zasada działania wyszukiwarek internetowych jest co do zasady taka sama. Z punktu widzenia użytkownika nie ma w zasadzie wielkiej różnicy. W odpowiednim oknie formularza należy wpisać określoną frazę, którą chcemy wyszukać. Fraza ta może być wprowadzona np. w formie pytania lub orzeczenia. Zdarzają się też pojedyncze słowa.
Po zatwierdzeniu wyszukiwania, wyszukiwarka pokazuje wyniki, starając się dopasować je do potrzeb użytkownika. W wyszukiwarkach internetowych można znaleźć nie tylko strony internetowe i zasoby tekstowe. Np. Google umożliwia szukanie obrazów (m.in. wolnych od praw autorskich), wiadomości, wideo, książek czy informacji o finansach.
W jaki sposób wyszukiwarka przeszukuje zasoby na stronach internetowych? Używa do tego specjalnych robotów, które pobierają treści umieszczane na witrynach. Następnie treści te w błyskawiczny sposób są analizowane, dopasowywane do potrzeb użytkownika i emitowane w wynikach wyszukiwania.
Zdj 2. Aby skorzystać z wyszukiwarki, należy w dedykowanym miejscu wpisać hasło
Źródło: https://pixabay.com/pl/photos/google-www-szukaj-online-szuka%C4%87-485611/
Dopasowanie strony internetowej do potrzeb wyszukiwarki internetowej to proces optymalizacji. Jak sprawić, aby nasza witryna wyświetlała się wyżej w wynikach zapytań użytkowników wyszukiwarek internetowych? Warto między innymi zadbać o eksperckie treści publikowane na stronach, dopasowane do zapotrzebowania naszych potencjalnych odbiorców.
Istotna jest też dbałość o bezawaryjne zaplecze techniczne strony internetowej, przyjazny design, regularne publikacje na blogu czy opisy kategorii i produktów zawierające słowa kluczowe oraz istotne z punktu widzenia użytkownika treści. Ważne jest także linkowanie wewnątrz strony (pomiędzy podstronami) oraz linkowanie zewnętrzne. Pozyskiwanie kolejnych, wyższych pozycji w wynikach wyszukiwania to tzw. pozycjonowanie.
Dziennikarz, copywriter i przedsiębiorca, który działa w branży od ponad 10 lat. Wykładowca Uniwersytetu Mikołaja Kopernika i licencjonowany konferansjer. Zajmuje się przygotowywaniem eksperckich treści związanych z marketingiem, a w szczególności pozycjonowaniem treści. Praca jest dla niego największą pasją.