Współpraca z grafikiem – jak powinna przebiegać?
3 min
3 min
Na skróty
Nie zawsze kooperacja z osobą odpowiedzialną za oprawę wizualną jest satysfakcjonująca. Czy Twoja współpraca z grafikiem zawsze opierała się na wdrażaniu dziesiątek poprawek, a ostatecznie efekt finalny i tak był niezadowalający? Zastanawiasz się, gdzie dokładnie leży problem? Szukasz odpowiedniego grafika, który rozwiąże wszystkie problemy i zawsze będzie pozytywnie zaskakiwać swoją pracą? Trudno będzie Ci znaleźć idealną osobę odpowiedzialną za oprawę wizualną, ale jeżeli popracujesz nad tym, jak komunikujesz się ze współpracownikiem, Twoje problemy mogą rozwiązać się same. Oto jak powinna przebiegać kooperacja z grafikiem.
Zanim znajdziesz odpowiedniego współpracownika, rodzi się pewne pytanie. Jak wybrać grafika? Czy znalezienie odpowiedniej osoby jest trudne? Generalnie raczej nie, ale zawsze należy poświęcić nieco czasu na poszukiwania. Zastanów się, po co dokładnie potrzebujesz takiej osoby. Musisz wykonać konkretny projekt (jednorazowa współpraca), czy szukasz kogoś na dłużej (stała współpraca)? Gdy odpowiesz na to pytanie, małymi kroczkami dojdziesz do tego, jak wybrać grafika.
Zatrudnienie osoby na etat to spora odpowiedzialność. Przedsiębiorca proponujący umowę o pracę, chce mieć w swoim zespole pracownika, który przez długi czas będzie wnosić do firmy coś wartościowego. Jak wybrać grafika na etat? Najczęściej wystarczą oferty umieszczane na portalach dla osób poszukujących pracy. Ewentualnie, jeżeli posiadasz rozbudowaną sieć w mediach społecznościowych, możesz udostępnić post mówiący o tym, iż szukasz nowego członka do swojego zespołu. Następnie zbieraj CV oraz listy motywacyjne i umawiaj kandydatów na spotkania. Nie zapomnij o przeglądaniu portfolio, które w przypadku grafików jest bardzo ważne. Następnie zdecydujesz, jaki grafik będzie najlepszy w Twoim przypadku.
Możesz także zdecydować się na współpracę z grafikiem freelancerem, czyli tak zwanym wolnym strzelcem, który wykonuje zlecenia dla zewnętrznych firm. To rozwiązanie szczególnie korzystne, jeżeli potrzebujesz jednorazowej pomocy przy konkretnym projekcie. Za odpowiednią opłatą specjalista poświęci swój czas, a za wykonaną pracę wystawi fakturę. Możesz także korzystać z pomocy freelancera regularnie, jeżeli tylko stwierdzisz, że taka forma współpracy z grafikiem Ci odpowiada. Wolnych strzelców najlepiej szukać na specjalnych portalach, gdzie umieszcza się oferty zleceń. Specjaliści odpowiadają na nie, przedstawiając swoje portfolio, stawkę, czas realizacji konkretnego projektu oraz sposób rozliczenia. To bardzo wygodne i korzystne rozwiązanie dla obu stron. Takie portale to między innymi Useme, Oferia, czy Freelanceria.
Jak wybrać grafika jest już dla Ciebie jasne. Gdy znajdziesz odpowiedniego kandydata, kluczem do osiągnięcia sukcesu będzie odpowiednia komunikacja. Nawet najlepszy grafik nie będzie spełniać Twoich oczekiwań, gdy jasno nie określisz swoich wymagań. Priorytetem jest obustronne zrozumienie oraz stały kontakt.
Jako osoba zlecająca pracę, przygotuj kompletny brief, gdzie umieścisz wszystkie informacje na temat tego, jak ma wyglądać projekt. W jasny sposób przedstaw wszystkie szczegóły danego zagadnienia. Wówczas współpraca z grafikiem będzie znacznie przyjemniejsza i kto wie, może już pierwsza wersja wykonanej pracy będzie tą finalną? Przygotowanie briefu najczęściej kojarzy się z wolnymi strzelcami. Kompleksowy zbiór informacji o projekcie możesz przygotować każdemu pracownikowi, nawet zatrudnionemu na etat. Wówczas członkowie Twojego zespołu dokładnie zapoznają się z tym, jakie zadania mają do wykonania.
Współpracując z grafikiem, poproś o feedback, czyli informację zwrotną. Czy wszystkie informacje zawarte w briefie są jasne? A może jakaś kwestia wymaga dyskusji? To także bardzo ważny etap kooperacji, znacznie przyspieszający proces pracy. Jeżeli projekt przygotowywany przez grafika jest obszerny, możesz prosić o przesyłanie feedbacku regularnie, aby monitorować postępy. Wówczas wdrożenie ewentualnych poprawek będzie znacznie łatwiejsze i mniej inwazyjne.
Czy istnieje jakikolwiek sposób, aby dowiedzieć się, jaki grafik będzie najlepszy? Niestety nie, no, chyba że masz dar jasnowidzenia! Możesz natomiast przygotować pewne wytyczne, jakimi będziesz kierować się podczas rekrutacji. Jakie konkretnie? To już zależy tylko od Ciebie. Oto przykłady:
Dopasowanie do Twojego projektu – grafik powinien swoim sposobem pracy uzupełniać Twój zespół. Wówczas nowy pracownik znacznie łatwiej odnajdzie się w nowym środowisku, a wykonywane zadania będą Cię satysfakcjonować.
Elastyczność – jeżeli zastanawiasz się, jaki grafik będzie najlepszy w przypadku pracy na etat, najlepiej znaleźć osobę maksymalnie elastyczną. Sama kreatywność to nie wszystko. Jeżeli pracownik odpowiedzialny za oprawę wizualną będzie ciągle trzymać się jednego stylu, z czasem design stanie się nudny oraz powtarzalny.
Portfolio i doświadczenie – grafik to zawód, w którym doświadczenie jest ważne, ale gra rolę drugoplanową. Największą uwagę pracodawcy przykuwają do portfolio oraz przykładowych prac. Jaki grafik będzie najlepszy? Taki, który potrafi zdziałać cuda, a nie tylko posiada wypełnione rubryki w CV.
Gdy przygotujesz wszystkie wytyczne i na ich podstawie nie będziesz szukać najlepszego grafika, z czasem uda Ci się znaleźć odpowiednią osobę. Wówczas pamiętaj o wartościowych briefach oraz feedbackach. Komunikacja i wzajemne zrozumienie sprawi, że oprawy wizualne przygotowane przez nowego pracownika będą od samego początku dopasowane do Twoich oczekiwań.
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.