Od lat regularnie rośnie liczba użytkowników, którzy wysyłają do Google zapytania za pomocą głosu. W wielu przypadkach to szybkie i wygodne rozwiązanie. Z badania wykonanego przez UpCity w 2022 roku wynika, że połowa populacji USA korzysta z funkcji wyszukiwania głosowego codziennie, a 34% – co najmniej raz w tygodniu. Co zrobić, żeby zoptymalizować pod voice search?
Na czym polega wyszukiwanie głosowe?
W tym przypadku, zamiast wpisywać zapytanie używasz głosu do interakcji z wyszukiwarką. Jest to szczególnie przydatne, jeżeli musisz wyszukać długą frazę – wystarczy wziąć do ręki telefon i wybrać odpowiednią funkcję oznaczoną ikoną mikrofonu przy polu wyszukiwania. Korzystają z tego kierowcy, którzy w trakcie jazdy chcą znaleźć stację benzynową, czyinternauci, którzy szukają porad kulinarnych podczas gotowania. Możliwych zastosowań jest mnóstwo.
Źródło: https://www.google.pl/
Około 45% Amerykanów, 34% mieszkańców Wielkiej Brytanii i 37% Niemców korzysta z wyszukiwania głosowego podczas robienia zakupów w sieci.
Jeśli posiadasz stronę WWW, zoptymalizuj ją pod wyszukiwanie głosowe. To dodatkowy sposób na ruch z Google. Co musisz zrobić?
Optymalizacja strony pod wyszukiwarkę głosową – analiza Backlinko
Analizę dotyczącą wyszukiwania głosowego przeprowadziło Backlinko. Wprawdzie dane pochodzą z 2018 roku, ale w dużej mierze pokrywają się z obecnymi wymaganiami. Oto kluczowe wnioski z tego badania:
Duże znaczenie wydaje się mieć wynik w PageSpeed. Przeciętna strona wyników wyszukiwania głosowego ładuje się w 4,6 sekundy, czyli o 52% szybciej niż standardowa witryna.
70,4% stron w wynikach głosowych jest zabezpieczonych protokołem HTTPS.
36,4% wyników wyszukiwania głosowego pochodzi ze stron korzystających z danych strukturalnych przy ówczesnej średniej wynoszącej dla wszystkich witryn 31,3%.
Treści, które angażują w serwisach społecznościowych (polubienia, udostępnienia), osiągają dobre wyniki w wyszukiwaniu głosowym.
Niewiele wyników wyszukiwania głosowego zawierało dokładne zapytanie w tagu title, dlatego tworzenie osobnych stron dla każdego zapytania głosowego może nie być skuteczną strategią SEO.
Średnia liczba słów na stronie wyników wyszukiwania głosowego wynosi 2312.
Pojawienie się w Featured Snippet może pomóc w uzyskaniu wysokiej pozycji w wyszukiwaniu głosowym. 40,7% wszystkich odpowiedzi w nim pochodzi właśnie z Featured Snippet.
Optymalizacja strony pod wyszukiwarkę głosową – co warto robić?
W dużej mierze działania, które zmierzają do pozyskiwania wysokich pozycji na zapytania głosowe, pokrywają się ze standardową optymalizacją pod wymagania Google. Zwróć uwagę na następujące kwestie:
Optymalizacja pod kątem urządzeń mobilnych – to już oczywiście standard, ale warto skontrolować, czy na pewno witryna wyświetla się prawidłowo na smartfonach i innych sprzętach. Pamiętaj, że wyszukiwanie głosowe to przede wszystkim wyszukiwanie mobilne. Strona powinna się ładować szybko. Zadbaj o UX.
Twórz treści zawierające frazy long tail w formie pytań – w przypadku wyszukiwania głosowego używa się dłuższych zapytań. Raczej nie jest to „pizzeria Częstochowa”, tylko – „jaka jest najlepsza pizzeria w Częstochowie na dzielnicy Północ”. Zapytania mają przeważnie taką treść, jakby to była rozmowa z innym człowiekiem. Dlatego warto przygotować sekcję FAQ. To idealne miejsce w treściach do udzielania odpowiedzi na pytania.
Korzystaj z danych strukturalnych – dzięki temu masz większe szanse na pojawienie się w wynikach Featured Snippet.
Załóż Profil Google Moja Firma i go zoptymalizuj – według Demand Sage wyszukiwanie głosowe jest wykorzystywane przez około 58% konsumentów do znalezienia lokalnej firmy. Załóż wizytówkę Google, wypełnij ją, pozyskuj opinie, aby zwiększyć widoczność w głosowych wynikach wyszukiwania.
Czy warto optymalizować pod wyszukiwanie głosowe? Zdecydowanie tak. Te działania mogą przyczynić się do ogólnej poprawy widoczności w Google.
Przedsiębiorca związany z branżą SEO od 2004 roku. Tworzy content o tematyce marketingu online, finansów, nieruchomości i podróży. Rozwija własne serwisy tematyczne.