3 podstawowe błędy UX w sklepach internetowych
3 min
3 min
Na skróty
Sklep internetowy powinien być stworzony w taki sposób, aby można było przypisać mu cechy funkcjonalnego i intuicyjnego. Wyżej wymienione są niezwykle istotne, ponieważ to dzięki nim zakupy w sklepie online przebiegają sprawnie, a to przekłada się na wyższy współczynnik konwersji. Jak się okazuje wrażenie użytkownika na temat danego sklepu internetowego nosi swoją nazwę i jest nią UX czyli User Experience. W tym artykule przyjrzymy się bliżej zagadnieniu UX, a także omówimy błędy UX, które mogą przyczynić się do spadku konwersji w danym sklepie internetowym.
UX czyli User Experience jest to ogół wrażeń, jakich doświadcza użytkownik w trakcie korzystania z danego produktu. Tak naprawdę pojęcie UX może odnosić się do dowolnych produktów, jednak najczęściej stosuje się je w kontekście urządzeń elektronicznych, stron internetowych czy oprogramowania. W tym artykule skupimy się jednak na UX w odniesieniu do sklepów internetowych. W związku z powyższym UX oznacza zbiór doświadczeń, jakie pozyskał użytkownik w trakcie przeglądania oferty danego sklepu online, jak i dokonywania w nim zakupów. Na UX składa się wiele czynników takich jak choćby: brak awarii w danej witrynie internetowej, jasne i czytelne teksty, nieskomplikowana nawigacja po stronie oraz jej estetyka.
W myśl zasady UX, podczas tworzenia sklepu internetowego, powinno się wziąć pod uwagę głównie potrzeby oraz preferencje użytkowników, którzy będą dokonywać w nim zakupu. Opracowywanie UX w głównej mierze polega na przewidywaniu, w jakiej formie użytkownicy chcieliby, aby dany produkt został im zaprezentowany. Ponadto, warto założyć również w jaki sposób dany sklep internetowy sprawi, że dokonywane w nim zakupy będą szybkie, łatwe i przyjemne. Zgodnie z założeniami UX sklep internetowy powinien być intuicyjny, funkcjonalny i pozwalać klientom na sprawne nabycie w nim produktów. Aby dobrze wypełnić założenia UX powinno się poznać błędy UX konkurencji, zapoznać się z przyzwyczajeniami klientów sklepów online i w konsekwencji stworzyć sklep, który pominie wyżej wspomniane błędy UX oraz będzie dostosowany do potrzeb klientów.
Podczas tworzenia sklepu internetowego oraz braniu pod uwagę User Experience należy wystrzegać się błędów UX. Poniżej przedstawiamy trzy, najczęściej popełniane przez twórców sklepów online.
W trakcie tworzenia sklepu internetowego należy pamiętać o tym, że to, co jego właścicielowi wydaje się być najlepszym rozwiązaniem, niekoniecznie jest takim dla użytkownika. Dlatego też tak ważnym jest, aby poznać grupę docelową, do której będzie kierowany asortyment sklepu. W tym wypadku duże znaczenie mają kwestie wizualne. Jeżeli np. w sklepie sprzedawane są produkty typowo dla mężczyzn, warto zwrócić uwagę na kolorystykę. W tym wypadku lepiej sprawdzą się kolory stonowane niż np. pastelowe.
Sklep internetowy, który okazuje się być nieintuicyjny dla klientów niewątpliwie przyczyni się do spadku konwersji. Klient powinien mieć możliwość znalezienia w łatwy i szybki sposób interesujących go produktów, a także bezproblemowego sfinalizowania transakcji. Jeżeli w trakcie nabywania produktów spotka się z trudnościami, wówczas może zrezygnować z kontynuowania zakupów i wybrać ofertę konkurencji. Dlatego też ważne jest, aby produkty były przedstawione w czytelnej formie, wyszukiwarka produktów umieszczona w widocznym miejscu, a sam proces realizacji zamówienia przebiegał bezproblemowo. Należy pamiętać o tym, że klientom sklepów internetowych zależy na czasie. W związku z tym powinno się stworzyć go w taki sposób, aby przy minimum poświęconego czasu klient zyskał interesujący go towar.
Klient sklepu internetowego powinien móc zapoznać się z najważniejszymi dla niego informacjami na temat danego towaru. Dlatego też ważnym jest, aby opisy produktów zawierały kluczowe dla niego informacje, były napisane jasnym i prostym językiem. Oczywiście są sklepy oferujące towary specjalistyczne, w których stosuje się skomplikowane zagadnienia. Nie mniej jednak korzysta z nich jasno określona grupa klientów, którzy się w nich orientują. Podstawową zasadą tworzenia treści na stronie jest dostosowanie ich do danej grupy odbiorców, której dedykowany jest asortyment. Powinno się zadbać także o dobrej jakości, profesjonalne zdjęcia. Dzięki nim klienci łatwiej podejmą decyzje zakupowe.
Podsumowując – UX czego unikać, przede wszystkim należy zwrócić uwagę na to, aby stosować jak najmniej zawiłych formularzy oraz błędnej nawigacji. Kluczowe elementy strony zawsze powinny być w widocznym miejscu, co ułatwi klientom dokonywanie zakupów. Teksty na stronie powinny być rzeczowe. Należy unikać zbyt długich opisów czyli tak zwanego „lania wody”. Brak tekstów oraz zdjęć na stronie jest wręcz niedopuszczalny. Warto wziąć pod uwagę również estetykę strony. Profesjonalny i łatwy w obsłudze sklep internetowy to przepis na sukces.