SXO – jak powinien wyglądać panel menu na Twojej stronie?
4 min
4 min
Na skróty
UX design to technika projektowania stron internetowych w taki sposób, aby witryna była jak najlepiej dostosowana do potrzeb użytkownika. Przede wszystkim należy więc skupić się na wyglądzie serwisu oraz jego funkcjonalnościach. Jednym z najważniejszych elementów UX jest między innymi odpowiednie zaprojektowanie menu, które wyświetlane będzie na każdej podstronie. Bez tego elementu poruszanie się po witrynie dla internauty byłoby niezwykle trudne i mało przyjemne.
Wygląd strony – zarówno menu, jak i dobór animacji oraz zaprojektowanie właściwej struktury – to kluczowy element SXO. Strategia ta opiera się na synergii działań nakierowanych na UX oraz SEO. Dzięki temu witryna jest lepiej widoczna w sieci, a równocześnie jej właściciel może liczyć na wyższy współczynnik konwersji. Dlatego UX strony jest tak ważną kwestią, której nie należy bagatelizować.
Projektowanie zorientowane na użytkownika pozwala przygotować serwis w taki sposób, aby jego wykorzystywanie dawało maksymalną satysfakcję internautom. W efekcie witryna osiąga mniejszy współczynnik odrzuceń. Optymalne UX strony pozwala także zredukować zjawisko znane jako „pogo sticking”. To sytuacja, w której użytkownik wyszukuje serwis za pomocą wyszukiwarki, otwiera witrynę, po czym wraca do listy wyszukiwania i przechodzi do kolejnego wyniku. Jeżeli chcesz zatrzymać internautę na dłużej, pomyśl o wyglądzie strony internetowej pod kątem UX – skup się na menu, treści i funkcjonalnościach, aby doświadczenie dostarczane użytkownikom było jak najlepsze!
Menu strony składa się z wewnętrznych linków. Jakie dokładnie odsyłacze powinny się tam znajdować? To zależy przede wszystkim od charakteru danego serwisu. Nieco inaczej sytuacja prezentuje się w sklepach internetowych, na przykład w porównaniu z innymi portalami branżowymi. Warto zaznaczyć, że wiele elementów menu może trafić do stopki serwisu – to dolna część każdej podstrony.
Sklep internetowy ma zapewnić użytkownikowi jak najprzyjemniejszy proces zakupowy. Możesz ułatwić i upłynnić ten proces za pomocą intuicyjnego menu. Umieść w nim:
Poprzez „portale branżowe” rozumiemy różnego rodzaju serwisy, które nie są sklepami i wizytówkami firmowymi. To między innymi blogi lub fora tematyczne. Ich struktura może wyglądać różnie, zależnie od tego, jaki charakter ma dana platforma. Warto jednak pomyśleć o tych elementach:
Tworzenie menu strony nie jest czynnością szczególnie skomplikowaną, ale wymaga odpowiedniego podejścia. Błędnie zaprojektowana struktura może negatywnie wpłynąć na UX oraz efekty strategii SXO. Dlatego przygotowaliśmy kilka podstawowych błędów, których musisz unikać!
Popularnym błędem w menu strony jest projektowanie zbyt długich rozwijanych list. To element, który swoją zawartość odsłania po najechaniu kursorem. Jeżeli lista jest dłuższa niż ekran, zasłania znaczną część witryny, co negatywnie wpływa na UX. Ponadto korzystanie z takiego rozwiązania nie jest dla użytkowników przyjemne. Menu w Twoim serwisie powinno być jak najprostsze i mało skomplikowane.
Menu to element, który powinien wyglądać dokładnie tak samo na każdej podstronie. Dzięki temu użytkownik może wygodnie korzystać z tego elementu. Na wielu platformach SaaS i open source menu domyślnie prezentuje się w identyczny sposób, bez względu na to, w jakiej części serwisu znajduje się użytkownik.
Czcionka zlewająca się z tłem nigdy nie jest dobrym pomysłem (zarówno w menu, jak i w przypadku treści na stronie). Dlatego postaraj się dobrać barwy w sposób optymalny i dopasowany do serwisu. Zwróć także uwagę na animacje. Jeżeli są zbyt agresywne bądź toporne, lepiej z nich zrezygnować.
Nie zapominaj o tym, że wiele osób korzysta z internetu przy pomocy smartfonów. Dlatego menu przygotuj w taki sposób, aby poprawnie działało na wersji mobilnej witryny. W przeciwnym razie zniechęcisz użytkownika słabym UX strony.
Struktura menu składa się z odsyłaczy do różnych podstron. Ich nazwy muszą być poprawne. Wówczas użytkownik wie, gdzie zostanie przeniesiony poprzez kliknięcie w określony link. Źle dobrane nazwy dla podstron w menu wpływają negatywnie na doświadczenia internautów.
Wiesz już, że UX strony to niezwykle istotna kwestia. Dlatego projektując menu, wykorzystaj kilka bardzo ważnych zasad:
Zadbaj o przejrzystość menu;
Całość powinna działać intuicyjnie;
Strukturę menu dostosuj do potrzeb społeczności;
Priorytetem jest płynne i poprawne działanie wszystkich odsyłaczy.
Dodatkowo kategorycznie unikaj błędów, o których wspomnieliśmy wcześniej. W ten sposób uda Ci się zaprojektować menu zgodne ze strategią SXO!
Oczywiście pamiętaj, że UX strony to nie tylko menu. Projektując witrynę, musisz zwrócić uwagę na znacznie więcej istotnych elementów. Oto kilka z nich:
Grafiki – mogą być zbyt małe lub duże. Sprawdź, czy wszystkie zostały poprawnie zaimplementowane. Czasami niewielkie niedopatrzenie może wywrzeć spory wpływ na user experience.
Animacje – czy nie są zbyt intensywne? A może nie pasują do ogólnego wyglądu strony? Przyjrzyj się im dokładniej.
Content – czasami tekst zasłania istotne elementy strony. Umieść content w taki sposób, aby nie był dla przeciętnego użytkownika zbyt inwazyjny. Popularną metodą jest ukrywanie treści pod przyciskiem „Czytaj więcej”.
Czas ładowania strony – im krócej, tym lepiej. Nikt nie chce czekać, aż zawartość strony zostanie załadowana. Dostęp do szybkiego internetu przyzwyczaił nas to ogromnej wygody. Musisz więc dostosować swój serwis do wymagań społeczności.
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.