Jak wykorzystać Keyword Difficulty w planowaniu działań SEO?
6 min
6 min
Na skróty
Keyword Difficulty jest metryką umożliwiającą wizualizację tego, jak trudne będzie pozycjonowanie strony internetowej pod konkretną frazę kluczową. Zależnie od wybranego narzędzia, taki wskaźnik może mieścić się na przykład w skali od 1 do 100, gdzie wyższy wynik oznacza większą konkurencyjność na dane wyrażenie. Metrykę Keyword Difficulty wykorzystuje się między innymi podczas planowania strategii SEO.
Wskaźnik Keyword Difficulty specjaliści SEO wykorzystują na co dzień do planowania strategii pozycjonowania dla stron i sklepów internetowych. Metryka pozwala rozsądnie dobrać frazy kluczowe. W efekcie słowa zaczynają notować lepszą widoczność, co w sprzyjających warunkach przekłada się na większy ruch organiczny oraz wyższy poziom konwersji. Keyword Difficulty służy również do analizy poszczególnych fraz podczas ich dobierania, aby sprawdzić konkurencyjność danego wyrażenia. Dzięki temu specjalista SEO – lub właściciel serwisu internetowego – może sprawdzić, czy warto inwestować czas w pozycjonowanie określonej frazy kluczowej. Wysoki wskaźnik Keyword Difficulty oznacza, że osiągnięcie satysfakcjonującej pozycji w wyszukiwarce Google będzie trudniejsze przez dużą konkurencję.
Źródło: Mangools.com – skala Keyword Difficulty dla narzędzia KWFinder.
W niektórych branżach ranking TOP 10 organicznych wyników wyszukiwania Google jest zajmowany przez niezwykle „silne” domeny z bogatym profilem linkowym, rozbudowaną platformą blogową i długą historią. Nowe strony internetowe mają więc ogromne trudności z pokonaniem takiej konkurencji, szczególnie w początkowej fazie wdrażania działań SEO. W takiej sytuacji warto skupić się na słowach long-tail. To frazy kluczowe z tak zwanym „długim ogonem”. Są rozbudowane i najczęściej składają się z trzech (lub więcej) członów. Ze względu na poziom skomplikowania, zwykle konkurencyjność takich wyrażeń jest niska, więc ich pozycjonowanie teoretycznie jest nieco łatwiejsze w porównaniu do najpopularniejszych fraz.
Choć słowa kluczowe typu long-tail z reguły posiadają niską wyszukiwalność, to nawet nowe strony internetowe mogą zaplanować działania SEO dla wielu takich wyrażeń. Wówczas pozycjonowanie skumuluje efekty, co pozytywnie wpłynie na ruch organiczny. Jak łatwo wywnioskować Keyword Difficulty dla fraz long-tail jest po prostu niskie. Na dodatek tego rodzaju słowa posiadają wyższy potencjał pod kątem konwersji, co potwierdzają statystyki.
Źródło: Neil Patel Blog – średnia konwersja uzyskana dzięki frazom long-tail.
Metryka Keyword Difficulty dostępna jest w wielu narzędziach wykorzystywanych przez specjalistów SEO. Do najpopularniejszych – a zarazem wiarygodnych i trafnych – należą wskaźniki występujące w oprogramowaniach takich jak KWFinder, Ahrefs oraz Ubersuggest. Choć poszczególne narzędzia w inny sposób analizują konkurencyjność fraz kluczowych, to przedstawiają podobne wyniki, które są zgodne z rzeczywistością.
Narzędzie KWFinder zostało opracowane przez Mangools i służy między innymi do mierzenia wskaźnika Keyword Difficulty (skala od 1 do 100). Oprogramowanie pozwala także sprawdzić, jakie domeny osiągają najwyższe pozycje dla konkretnego słowa kluczowego. Choć narzędzie jest płatne – wymaga subskrypcji – to po zarejestrowaniu konta umożliwia wykonanie kilku darmowych analiz. Wskaźnik Keyword Difficulty obliczany jest na bazie zewnętrznych mierników, takich jak Domain Authority, czy Trust Flow. Osoba korzystająca z narzędzia KWFinder może dodatkowo przeanalizować LPS (Link Profile Strength – jakość profilu linkowego) dla domen z TOP 10. Im wyższy wynik posiada strona internetowa, tym teoretycznie trudniej jest z nią konkurować w organicznych wynikach wyszukiwania.
Źródło: KWFinder – Keyword Difficulty dla frazy „meble do kuchni” oraz pokrewnych słów.
Keyword Generator od Ahrefs to narzędzie wykorzystywane do dobierania fraz kluczowych podczas planowania działań SEO. Oprogramowanie wyświetla nie tylko proponowane słowa wraz z miesięczną wyszukiwalnością, ale także Keyword Difficulty w skali od 1 do 100. Do obliczania wskaźnika Ahrefs wykorzystuje nieco inne czynniki w porównaniu do KWFindera, dlatego poszczególne wyniki mogą być różne, jednak najczęściej są do siebie zbliżone. Choć ogólnie Keyword Generator przedstawia mniej informacji na temat fraz kluczowych w porównaniu do konkurencyjnych narzędzi, to jest całkowicie darmowy, co wpływa na jego popularność wśród specjalistów SEO. W bezpłatnej wersji oprogramowanie wyświetla Keyword Difficulty dla kilkunastu fraz kluczowych z największą wyszukiwalnością.
Źródło: Ahrefs Keyword Generator – Keyword Difficulty dla frazy „meble do kuchni” oraz pokrewnych słów.
Konkurencyjność frazy kluczowej ocenia także Ubersuggest poprzez wskaźnik SEO Difficulty (skala od 1 do 100). Dodatkowo narzędzie przedstawia miesięczną wyszukiwalność konkretnego słowa, a także średni CPC (cost per click – koszt kliknięcia w opublikowanej kampanii reklamowej Google Ads). Miernik SEO Difficulty jest opracowywany na bazie danych dotyczących linkowania zewnętrznego oraz ruchu organicznego domen z TOP 100 wyników wyszukiwania Google. Z tego powodu wskaźnik może znacznie odbiegać od statystyk przedstawionych w Ahrefs lub KWFinder. W darmowej wersji Ubersuggest pozwala wykonać 3 analizy na dobę, natomiast wszystkie funkcjonalności oprogramowania dostępne są po opłaceniu subskrypcji.
Źródło: Ubersuggest – SEO Difficulty dla frazy „meble do kuchni” oraz pokrewnych słów.
Samodzielne wyszukiwanie fraz w oparciu o miesięczną wyszukiwalność oraz wskaźnik Keyword Difficulty to nie wszystko. Dobieranie słów kluczowych stanowi fundament SEO i wywiera ogromny wpływ na efektywność strategii pozycjonowania. Źle dopasowane wyrażenia mogą utrudnić pozyskanie ruchu organicznego i nie wpłyną pozytywnie na widoczność oraz konwersję.
Kanibalizacja fraz kluczowych zachodzi, gdy wyszukiwarka Google dla jednego słowa wyświetla dwie podstrony należące do tej samej domeny. Należy unikać takiego zjawiska, ponieważ może negatywnie wpływać na konwersję. Gdy kanibalizacja występuje, najczęściej jedna z wyświetlanych stron nie jest odpowiednio dopasowana do potrzeb użytkownika – otworzenie takiego adresu URL może spowodować podniesienie współczynnika odrzuceń, ponieważ użytkownik zamknie okienko bez wykonania jakiekolwiek akcji. John Mueller (Webmaster Trends Analyst w Google) wskazuje, że lepsze jest przygotowanie jednej, solidnej strony o danej tematyce, zamiast tworzenie kilku słabszych. Nie dość, że wówczas nie zachodzi zjawisko kanibalizacji, to użytkownicy mogą cieszyć się wartościowymi treściami.
Istnieje wiele specjalistycznych narzędzi SEO. Odpowiednio dobrane oprogramowanie jest niezwykle ważne podczas realizacji strategii pozycjonowania. Tego rodzaju narzędzia pozwalają na właściwe wyselekcjonowanie fraz kluczowych, przeprowadzenie optymalizacji, czy wdrożenie linkowania zewnętrznego z wartościowych domen. Do najpopularniejszych, a zarazem przydatnych rozwiązań zaliczamy:
Choć Keyword Difficulty jest przydatnym i wiarygodnym miernikiem, to nie stanowi oficjalnego wskaźnika od Google. To tylko wskazówka opracowana przez zewnętrzne oprogramowanie, które stara się ułatwić pracę specjalistom SEO oraz właścicielom stron internetowych. Poszczególne oprogramowania mogą przedstawiać odrębne dane dotyczące Keyword Difficulty zależnie od tego, jakie czynniki są brane pod uwagę podczas obliczeń. To wskaźnik niezwykle pomocny, ale nie powinien być traktowany niczym wyrocznia. To jedynie wskazówka pomagająca lepiej dobrać frazy kluczowe podczas planowania strategii SEO. Miernik przydaje się w szczególnie konkurencyjnych branżach, ponieważ umożliwia wyselekcjonowanie tych fraz, których pozycjonowanie może być łatwiejsze. Należy jednak skompletować słowa kluczowe w taki sposób, aby ruch z nich pozyskany prowadził do konwersji. Wówczas SEO przyniesie nie tylko lepszą widoczność, ale również wymierne korzyści, jakich oczekuje właściciel serwisu internetowego.
Metryka Keyword Difficulty pozwala na opracowanie optymalnego planu SEO, którego wdrożenie pozwoli zwiększyć widoczność strony internetowej w sieci. Właściwe dobranie fraz kluczowych to absolutna podstawa każdej strategii, dlatego warto poświęcić nieco czasu tej kwestii. Wówczas działania SEO przyniosą oczekiwane efekty. Dzięki Keyword Difficulty nawet właściciele stron bez praktycznej wiedzy o pozycjonowaniu mogą spróbować swoich sił w tym segmencie marketingu internetowego. Wskaźnik znacznie ułatwia dobranie fraz kluczowych, aby wyselekcjonować te wyrażenia, które mogą w stosunkowo krótkim czasie osiągać wysokie pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania Google.
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.