Pozycjonowanie stron long tail – kiedy warto?
6 min
6 min
Na skróty
Spis treści:
Istnieje wiele strategii SEO, a jedną z nich jest technika long tail. To pozycjonowanie opierające się na optymalizacji stron pod kątem fraz kluczowych z tak zwanym długim ogonem. Takie wyrażenia zwykle składają się z kilku słów i są ściśle doprecyzowane. Ich cechą szczególną jest stosunkowo niewielka konkurencyjność oraz wysoka szansa na konwersję.
Long tail SEO jest powszechnie wykorzystywaną strategią pozycjonowania. Może pozytywnie wpływać na konwersję, zarówno w e-commerce, jak i na firmowych stronach internetowych, blogach, czy portalach branżowych. Technika long tail SEO to przede wszystkim optymalizacja techniczna serwisu oraz tworzenie merytorycznych treści – działania te prowadzi się przy wykorzystaniu fraz z długim ogonem, które mogą składać się z trzech lub więcej słów. Ich cechą szczególną jest ścisłe dopasowanie (na przykład nazwa produktu), niski poziomem wyszukiwania i niewielka konkurencja. Przykładem zapytania long tail w Google może być:
Według badania przeprowadzonego przez portal Advanced Web Ranking, long tail we wyszukiwarce stanowi około 70% wszystkich zapytań. Użytkownicy znacznie chętniej szukają ściśle określonych informacji/produktów/usług, licząc na to, że wyniki będą jak najlepiej dopasowane. Jeżeli Google nie wyświetli interesujących informacji, internauta chętniej wygeneruje nowe zapytanie, zamiast przejść a drugą stronę listy wyszukiwania.
Osiąganie wysokich pozycji dla fraz long tail może pozytywnie wpłynąć na współczynnik konwersji. Analizę tego zjawiska przeprowadził między innymi Neil Patel (współzałożyciel Crazy Egg, KISSmetrics, autor bloga o e-marketingu). Według niego ruch uzyskany dzięki zapytaniom z długim ogonem w około 35% przypadków prowadzi do konwersji.
Najważniejszą korzyścią strategii long tail SEO jest większy ruch oraz wyższy współczynnik konwersji. Fundamentalną częścią takiego pozycjonowania jest jakość tworzonych treści. Content musi nie tylko zawierać frazy z długim ogonem, ale także dogłębnie wyjaśniać poruszony temat. W przeciwnym wypadku witryna zacznie notować wysoki współczynnik odrzuceń, ponieważ internauci nie będą zainteresowani zawartością serwisu.
Poprawnie wdrożona strategia long tail SEO pozwala witrynie poszerzać grono odbiorców. W ten sposób serwis może być dopasowany do konkretnej grupy docelowej, ponieważ zapytania z długim ogonem są niezwykle szczegółowe. To technika szczególnie często wykorzystywana w branżach o dużej konkurencyjności (nieruchomości, pożyczki, suplementy diety). Efekty long tail SEO z reguły pojawiają się szybko, ponieważ mniej witryn w sieci chce wyświetlać się na rodzaju słowa kluczowe.
Właściciel strony internetowej może samodzielnie szukać fraz long tail. Służą ku temu specjalistyczne narzędzia, analizujące różne kombinacji słów. Oprogramowanie podpowiada, jakie dokładnie wyrażenie posiada najmniejszą konkurencyjność. Z reguły im niższa liczba wyszukiwań w skali miesiąca, tym mniej stron rywalizuje o wysokie pozycje w Google, co znacznie ułatwia wdrożenie strategii long tail SEO.
Ahrefs to narzędzie wykorzystywane głównie w kontekście analizy linkowania. Oprogramowanie posiada także funkcjonalność nazwaną Keyword Generator. Aplikacja za darmo przedstawi analizę słowa kluczowego, podając podobne wyrażenia, wraz z ilością miesięcznych wyszukiwań w Google. Aby otrzymać wyniki dopasowane pod long tail SEO, należy nałożyć filtr „Questions” zamiast „Phrase match”. Dodatkowo Ahrefs przy pomocy wskaźnika keyword difficulty (trudność frazy kluczowej) informuje, czy konkretne wyrażenie posiada dużą konkurencyjność we wyszukiwarce Google.
Źródło: Ahrefs
Narzędzie Surfer SEO to rozbudowane oprogramowanie służące do wyszukiwania fraz kluczowych oraz analizy contentu pod kątem pozycjonowania. Aplikacja wymaga płatnej subskrypcji, jednak posiada darmowe rozszerzenie do wyszukiwarki Chrome – Keyword Surfer. Wtyczka jest kompatybilna z wyszukiwarką Google w każdej wersji językowej. Narzędzie informuje o tym, jak często w skali miesiąca wyszukiwane są konkretne słowa kluczowe. Korzystanie z Keyword Surfer opiera się na klasycznym korzystaniu z Google: wtyczka nie posiada żadnego indywidualnego interfejsu. Informacje o frazach kluczowych wyświetlają się bezpośrednio w liście wyszukiwań.
Źródło: Keyword Surfer
Po części darmowym narzędziem do szukania fraz long tail jest także Ubersuggest, a dokładniej opcja Keyword Analyzer. Oprogramowanie pozwala wygenerować trzy zapytania w ciągu doby. W pełnej wersji użytkownik może dodatkowo przeanalizować dane historyczne dotyczące słów kluczowych. Gdy Keyword Analyzer zakończy pracę, należy przejść do zakładki „Ideas”, aby poznać powiązane wyrażenia. Korzystając z tego narzędzia, zalecamy od razu analizie poddać frazę, która charakteryzuje się ścisłym dopasowaniem. Keyword Analyzer na zbyt ogólne wyrażenia wyświetla równie powszechne podpowiedzi, więc niewiele z nich ma długi ogon.
Źródło: Ubersuggest
Do szukania fraz long tail wykorzystuje się również narzędzie SEMSTORM. Oprogramowanie jest płatne, jednak posiada kilka darmowych funkcjonalności. Jedną z nich jest tworzenie sugestii fraz kluczowych. Aplikacja ma jednak jedną podstawową wadę: nie przedstawia, jak często wyszukiwane jest konkretne słowo w Google. Można jednak wyselekcjonować frazy wykazujące potencjał, następnie analizując je za pomocą Keyword Surfera lub Ahrefs. SEMSTORM dodaje do każdego wyrażenia wiele zaimków, przyimków oraz spójników. Dzięki temu narzędzie tworzy sugestie, co ułatwia wyszukiwanie fraz long tail.
Źródło: SEMSTORM
Strategia long tail SEO musi być odpowiednio zaimplementowana, aby przynieść oczekiwane efekty. Kluczową kwestią jest poprawna optymalizacja wszystkich podstron. Każdy adres URL powinien wyświetlać się w Google na odrębne słowa kluczowe – w przeciwnym razie mamy do czynienia z kanibalizacją fraz kluczowych, co może prowadzić do znacznego spadku konwersji. W long tail SEO istotę odgrywa blog (lub inne medium odpowiedzialne za publikację contentu). To właśnie tam dostępne będą treści obfitujące we frazy kluczowe z długim ogonem. Tekst napisany z wykorzystaniem long tail zacznie wysoko wyświetlać się we wyszukiwarce, co przyniesie większy ruch. Następnie odbiorców należy przekierować do głównych kategorii (linkowanie wewnętrzne), tym samym zwiększając szansę na konwersję. Taki proces nazywany jest wartościowaniem ruchu.
Prosty przykład: w sieci powstaje nowy sklep internetowy z meblami. Taka witryna nie osiągnie w krótkim czasie wysokich pozycji na frazy typu „łóżka do sypialni” lub „kanapy”. Podstawową przeszkodą jest ogromna konkurencja – topowe witryny działają od lat i regularnie inwestują w SEO. Jednak nowy sklep internetowy nie jest z góry skazany na straty. W takiej sytuacji przydaje się strategia long tail SEO oraz cierpliwość. Serwis może posiadać kategorie produktowe zoptymalizowane pod frazy o wysokiej konkurencyjności: nie będą one od razu generować ruchu i znajdą się na niskiej pozycji. Jednak za pomocą bloga oraz wyrażeń o długim ogonie istnieje możliwość pozyskania odbiorców – a następnie poprzez linkowanie wewnętrzne ruch zostanie przekierowany na kategorie (lub od razu produkty), co sprawi, że internauta stanie się klientem. Nie tylko nowe serwisy korzystają ze strategii long tail SEO. To technika przydatna w obrębie każdej witryny, pozwalająca docierać do coraz szerszego grona odbiorców. Jej wdrożenie może nastąpić w niemal dowolnym momencie – należy wyselekcjonować wyrażenia z długim ogonem, a następnie zoptymalizować pod niestosowne podstrony. W niektórych branżach osiągnięcie wysokiej pozycji jest naprawdę trudne, bowiem na topowych pozycjach pod popularnymi frazami dominują duże firmy. Ich budżet na marketing (np. SEO) jest ogromny. Wdrożenie techniki long tail jest więc przede wszystkim okazją dla mniejszych witryn, które chcą zaistnieć w sieci. Mogą one wykorzystać nieco mniej ruchliwe frazy, na które konkurencja jest znacznie mniejsza.
Wdrożenie strategii long tail SEO może wydawać się proste w teorii, ale w praktyce wymaga umiejętności z zakresu analityki, content marketingu i optymalizacji technicznej. Tworzone treści muszą wyróżniać się wysoką jakością – wszelkiego rodzaju artykuły powinny wyczerpywać poruszany temat. Nad tekstami publikowanymi w sieci czuwa algorytm Panda, który obniża pozycję witryn spamerskich i z mało wartościowymi publikacjami (thin content). Upychanie fraz w artykułach (keyword stuffing) również nie zadziała. Panda nagradza rzeczowość i dopasowanie do użytkowników.
Właściciele stron internetowych zainteresowani long tail SEO powinni koniecznie zapoznać się z zasadą E-A-T (Expertise, Authoritativeness, and Trustworthiness – czyli ekspertyza, autorytatywność i wiarygodność), która została opisana w dokumencie Search Quality Raters Guidelines. To zbiór reguł oraz wytycznych, którymi kierują się pracownicy Google podczas oceniania jakości treści. Algorytmy Google działają na podobnych zasadach – dlatego zrozumienie E-A-T pozwala tworzyć content przyjazny zarówno dla wyszukiwarki, jak i użytkowników. Informacje na ten temat są szczególnie wartościowe dla właścicieli serwisów typu „Your Money or Your Life”. To witryny publikujące treści dotyczące zdrowia i pieniędzy, więc wywierają istotny wpływ na życie odbiorców. Takie witryny bez solidnej wartości merytorycznej nie mogą liczyć na wysokie pozycje w Google. Search Quality Raters Guidelines jasno informuje, że więcej nie znaczy lepiej. W Google czynnikiem rankingowym nie jest więc długość tekstów, ale ich wartość. Dlatego pozycjonowanie long tail SEO musi opierać się na treściach najwyższej jakości.
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.