Na skróty
Content jest kluczowym elementem SXO (z ang. Search Experience Optimization) wpływającym zarówno na wartość strony z punktu widzenia robotów Google, jak i potencjalnych klientów. Z doświadczenia możemy stwierdzić, że aktualne standardy obejmujące SEO wymagają od nas czegoś więcej, niż pozycjonowania na tzw. long tail keywords i jest to bez wątpienia zastosowanie się do innowacyjnej koncepcji działań – Pillar Page. W dzisiejszym artykule podpowiemy, jak zorganizować treści na stronie internetowej pod SXO zwracając uwagę na powyższe zagadnienie. Miłej lektury!
Pillar Page jest innowacyjną koncepcją działań polegająca na dostosowaniu treści w serwisie pod wytyczne wyszukiwarek oraz użytkowników. To „krok milowy” w kierunku SXO, udowadniający, że SEO, czyli działania on-page i off-page skupione głównie na crawlerach odchodzą powoli w niepamięć. Dlaczego? Ponieważ ich miejsce zajmują koncepcje stawiające internautów na pierwszym miejscu – mające na celu stworzyć jak najbardziej użyteczne witryny, które będą również wydajne i responsywne.
Pamiętajmy, że Pillar Page nie obejmuje wyłącznie istniejących zasad SXO, ale dodatkowo wprowadza nas w nowe zagadnienie, jakim są klastry tematyczne. O co dokładnie chodzi? Otóż klastry tematyczne wymagają od nas nowoczesnego i bardzo kreatywnego podejścia do tworzenia treści, skupiając się kompleksowo na konkretnej tematyce, pamiętając o zasadach topical authority.
Klastry tematyczne składają się z dwóch elementów – pillar page oraz cluster content. Pierwszy z nich (pillar page) jest fundamentalnym aspektem odpowiadającym za jakość treści w witrynie. Aby były one wartościowe, należy m.in.:
Jak opracować treść biorąc pod uwagę cluster content? Wystarczy uporządkować tematy artykułów w odpowiedniej kolejności. Z doświadczenia możemy stwierdzić, iż polega to na wartościowaniu wątków od najpopularniejszych do najmniej cenionych przez internautów. Ważnym aspektem składającym się na Pillar Page jest także internal linking (w celu ułatwienia nawigacji po witrynie).
Treści na stronie zgodne z koncepcją Pillar Page powinny dotyczyć konkretnego tematu, który odpowiada rzeczywistym potrzebom użytkowników. Warto tworzyć content pod SEO, ale w pierwszej kolejności zwróćmy uwagę na aspekt UX. Zadbajmy o kompleksowe wyczerpanie tematu (tzw. obfitość treści), a także urozmaicenie treści materiałami graficznymi, prawidłowo dobranymi nagłówkami (H1-H6) oraz video. Ważna jest także intuicyjna nawigacja, stosując linkowanie wewnętrzne (tzw. internal linking).
Zapamiętaj!
Najpierw tworzymy treści dla użytkowników, a dopiero później skupiamy się na robotach Google’a.
Jako doświadczona agencja SEO zarządzająca sporym zespołem copywriterów i content marketerów, możemy śmiało polecić 3 praktyczne instrumenty ułatwiające optymalizację treści pod Pillar Page. Jakie to narzędzia? Surfer SEO, Contadu oraz Senuto.
Źródło: https://surferseo.com/
Surfer SEO to światowa czołówka narzędzi do optymalizacji treści zgodnie z koncepcją Pillar Page oraz SXO. Instrument ten dedykujemy przede wszystkim copywriterom oraz content writerom, którym zależy na opracowywaniu najwyższej jakości artykułów blogowych, sponsorowanych, opisów produktów oraz kategorii.
Źródło: https://contadu.com/
Contadu to bardzo podobne narzędzie do znanego wszystkim Surfera. Różni się natomiast kilkoma istotnymi funkcjonalnościami, sprawiającymi, że z Contadu skorzystają głównie content marketerzy zarządzający zespołem copywriterów (np. ze względu na liczne możliwości analityczne). Jest to instrument bardzo pomocny w opracowywaniu treści pod Pillar Page oraz SXO.
Źródło: https://www.senuto.com/
Senuto pozwala wyszukiwać słowa kluczowe, a co więcej – od niedawna planować nagłówki. Może być dobrym uzupełnieniem zarówno Contadu, jak i Surfera SEO. W Semcore narzędzie to bardzo pomaga w optymalizacji treści zgodnie z koncepcją Pillar Page. Dzięki niemu nasi copywriterzy łatwiej dobierają słowa kluczowe oraz odpowiednie nagłówki.
Czy Pillar Page ma wpływ na SEO? Odpowiedź na to pytanie jest jednoznaczna, ponieważ koncepcja ta oddziałuje w pewnym stopniu na pozycjonowanie. Pytanie tylko – jak bardzo i czy faktycznie warto dążyć do kompleksowej optymalizacji contentu w serwisie pod Pillar Page?
Tak, ponieważ aktualnie jednym z najważniejszych elementów rankingowych jest UX, czyli wrażenia, jakich doświadczają użytkownicy podczas korzystania z danego serwisu, a co za tym idzie – w 2022 roku nie ma bardziej priorytetowej kwestii pod kątem optymalizacji treści niż zgodność contentu z zasadami Pillar Page.
Pillar Page jest nowoczesną koncepcją powstałą głównie z myślą o użytkownikach, ale również o crawlerach. Rozwiązanie to zwiększy potencjał SEO Twojej witryny oraz zadowolenie internautów, wpływając pozytywnie na rankingowy aspekt UX, będący składową SXO. Uważamy, że Pillar Page to znakomity sposób na organizację treści – warto go stosować biorąc pod uwagę zasady topical authority.
Jakie są najczęstsze pytania i odpowiedzi w tematyce Pillar Page?
#1 Czy warto tworzyć content bazując na Pillar Page?
Tworzenie contentu bazując na Pillar Page to aktualnie must-have zarówno w e-commerce, jak i w serwisach usługowych. Naszym zdaniem poprawna optymalizacja strony pod kątem SEO będzie bardzo utrudniona, jeśli zaniedbamy aspekt wartościowego contentu zgodnego z zasadami topical authority oraz Pillar Page.
#2 Topical authority czy Pillar Page?
Opracowując treści na strony internetowe naszych klientów, zwracamy uwagę na oba powyższe aspekty. Jak to wygląda w praktyce? Po prostu dbamy, żeby content wyczerpywał temat, był wartościowy, merytoryczny, poprawny stylistycznie i wizualnie. Dbamy również o odpowiednią implementację hiperłączy – aby użytkownicy mogli intuicyjnie poruszać się wewnątrz serwisu.
#3 Jakie narzędzia wybrać do optymalizacji contentu pod Pillar Page?
Światową czołówką umożliwiającą optymalizację contentu pod Pillar Page są 3 narzędzia – Senuto, Surfer SEO oraz Contadu. Osobiście uważamy, że dobrą alternatywą do Senuto jest Google Search Console, a także Moz Pro. W celu analizy zachowań internautów rekomendujemy skorzystać z Google Analytics.
#4 Na co zwrócić uwagę opracowując tematy pod kątem Pillar Page?
Odpowiednio dobrane tematy pod kątem Pillar Page powinny odpowiadać specyfice Twojej działalności. Warto również, żeby zawierały przemyślane linkowanie wewnętrzne (tzw. internal linking) ułatwiające nawigację po serwisie, a także poprawnie dobrane słowa kluczowe do naszych założeń projektowych i oczywiście opracowanej strategii SEO.