Cele marketingowe a strategia – definicja i przykłady
7 min
7 min
Na skróty
Cele marketingowe wspierają funkcjonowanie każdej firmy. Wprowadzają porządek w struktury organizacji, pozwalając sporo zaoszczędzić. Są także punktem wyjściowym odnośnie optymalizacji czasu i efektywności pracy, zwiększając dodatkowo komfort działania wyznaczonych specjalistów.
Cele marketingowe to konkretne założenia opisane liczbowo i czasowo w taki sposób, aby ich osiągnięcie było możliwie jak najłatwiejsze. Są klarownie sformułowane, odpowiadając konkretnym potrzebom. Stanowią wyzwanie, będąc jednak w 100% mierzalnymi i możliwymi do osiągnięcia w odpowiednich terminach. Przykłady celów marketingowych to zwiększenie świadomości marki, zdobycie nowych klientów, wzrost sprzedaży i liczby klientów.
Cele działalności marketingowej powinny być strategiczne, a także określone w czasie. Dlatego też planując kierunek działań, warto skupiać się przede wszystkim na możliwej jakości do osiągnięcia krótkoterminowo lub długoterminowo. Warto również, aby cele biznesowe koncentrowały się na aktualnych wydarzeniach rynkowych i jak już wcześniej wspomnieliśmy, były możliwe do osiągnięcia – w innym przypadku partnerzy biznesowi lub pracownicy, z którymi realizujesz plan, mogą się po prostu zniechęcić. Mierzalne cele z pewnością przełożą się na skuteczność działań marketingowych, ponieważ pracownicy będą mieli jasno określone OKR-y (Objectives Key Results), czyli kluczowe wyniki oraz zadania.
Cele marketingowe są znakomitą szansą na zwiększenie przychodów oraz zautomatyzowanie czynności firmowych, które w przeszłości zostały zaniedbane. Pozwoli to również bardziej realistycznie ocenić perspektywy Twojego przedsiębiorstwa, a co najważniejsze – uniknąć tzw. przepalania budżetu na nieefektywne działania.
Cele marketingowe warto ustalić na początku danego kwartału i skrupulatnie się ich trzymać. Można ewentualnie dokonać zmian, jeśli sytuacja tego wymaga, jednak wówczas należy ponownie zweryfikować dostępny budżet, dyspozycyjność specjalistów oraz terminy konkretnych projektów.
Cele strategiczne marketingowe są kluczowym aspektem funkcjonowania każdej marki. Dlaczego? Ponieważ podobnie, jak SEO (z ang. Search Engine Optimization), wpływają na zwiększenie świadomości danego brandu, pomagają generować wartościowe leady, a co za tym idzie, zwiększać współczynnik konwersji (np. w postaci zakupu produktu, odbioru darmowego e-booka czy też rezerwacji szkolenia). Jednak, jakie są najważniejsze cele marketingowe w 2023 roku? Na co warto postawić, żeby rozwinąć swoją firmę i pozyskać dodatkowych klientów? Kluczowe informacje przedstawiamy poniżej!
Podstawowym celem nowoczesnej działalności marketingowej oferującej konkretne produkty lub usługi działającej przykładowo w branży e-commerce jest poprawa pozycjonowania swojego serwisu. W tym przypadku chodzi o dostosowanie strony pod najnowsze standardy SEO i UX (z ang. User Experience), czyli SXO (z ang. Search Experience Optimization).
Wyższa pozycja w wyszukiwarkach wpłynie pozytywnie na rozpoznawalność Twojego serwisu. Postawi Twoją firmę w postaci branżowego lidera i sprawi, że potencjalni klienci będą darzyli ją sporym zaufaniem, co przełoży się na dodatkowe leady. Aby poprawić pozycjonowanie, należy w pierwszej kolejności wykonać audyt SEO, który wskaże mocne i słabe strony weryfikowanego serwisu. Specjaliści wykonujący audyt w Semcore wypunktowują również klientom niezbędne elementy do poprawy.
Kolejnym krokiem jest zoptymalizowanie swojej strony pod kątem technicznego SEO oraz optymalizacja treści. Ważny będzie m.in. content marketing, czyli stworzenie tekstów nie tylko pod roboty Google, a przede wszystkim użytkowników. O tej formie marketingu cyfrowego więcej opowiemy poniżej. Bardzo istotne jest też pozyskiwanie wartościowych linków wychodzących w celu uwiarygodnienia jakości swojej strony www z punktu widzenia robotów Google’a — szerzej opiszę to zagadnienie także w osobnym akapicie.
Techniczne działania SEO są zazwyczaj realizowane w obrębie kodu strony. W zależności od wymagań optymalizowanej witryny dbamy o rekonstrukcję tagów tytułowych (meta title) oraz opisowych (meta description), utworzenie i edycję pliku robots.txt, a także mapy strony (sitemap.xml). W skład technicznego SEO wchodzą również działania tj.:
Generalnie działania obejmujące techniczne SEO mają za zadanie wyeliminować wszelkie mankamenty wpływające niekorzystnie na wrażenia użytkowników, jakich doświadczają, korzystając z danego serwisu. Z doświadczenia możemy określić, iż ważne są także wskaźniki Core Web Vitals (FID – First Input Delay, LCP – Layout Contentful Paint oraz CLS – Cumulative Layout Shift). Mierzą one współczynnik interaktywności Twojego serwisu.
Optymalizacja treści, czyli poprawa struktury nagłówków (H1-H6) w taki sposób, żeby były bardziej przyjazne użytkownikom. Weryfikujemy również jakość, unikalność, merytorykę i objętość contentu dostępnego na Twojej stronie. Zwracamy uwagę na jego czytelność i ogólny wygląd, ponieważ zależy nam, aby wszystko było dostosowane zgodnie z najnowszymi standardami UX. W skład optymalizacji treści wchodzą również elementy tj.:
Warto również wspomnieć, iż słowami kluczowymi nasycamy głównie treści, które znajdują się poniżej TOP 10, aby zwiększyć prawdopodobieństwo „zarankowania” poszczególnych podstron. Do tworzenia treści i jej optymalizacji polecamy wykorzystać Surfer SEO oraz Senuto (do wyszukania dodatkowych słów kluczowych do tekstu).
Pozyskiwanie wartościowych linków wychodzących to link-building, czyli działania off-site (poza witryną) mające na celu zdobycie odnośników poprawiających ranking witryny w SERP-ach (z ang. Search Engine Results Page). Najpopularniejszymi sposobami na dywersyfikację linków zewnętrznych są m.in.:
Istnieją oczywiście również inne, bardziej wymagające sposoby link-buildingu tj. tworzenie zaplecz, przechwytywanie domen, czy też analiza backlinków. Wymagają one natomiast sporej praktyki w pozycjonowaniu i odpowiednich zasobów finansowych. Jako doświadczona agencja SEO uważamy, że rozpoczynając swoją przygodę z link-buildingiem warto dywersyfikować linki zewnętrzne, korzystając z płatnych, ogólnopolskich portali (np. WhitePress), a zaawansowane metody pozyskiwania odnośników zostawić specjalistom.
Jakie są cele marketingu? Naszym zdaniem oprócz SEO, ważne okazuje się także zwiększenie obecności w social mediach. Załóżmy, że prowadzisz rozbudowany sklep internetowy e-commerce. Wówczas powinieneś zainwestować w tzw. influencer marketing polegający na podejmowaniu współpracy z ze znanymi personami. Będą one reklamować Twoje produkty, kreując zaufanie wśród potencjalnych konsumentów, którzy za odpowiednią „namową” zdecydują się na zakup produktu.
Współpraca z influencerami to nie wszystko. Opracowanie strategii komunikacji w social mediach będzie bardzo ważne dla firmy. Warto więc udostępniać regularnie posty (minimum 3 razy w tygodniu) zawierające informacje, ciekawostki, ankiety oraz konkursy mające na celu zbudować zaangażowanie wśród internautów. Pamiętaj również, aby regularnie weryfikować efektywność prowadzonych działań. Sprawdź, jak podejmowane czynności (liczbowo i określone w czasie) wpłynęły na konwersję (czy ją poprawiły), a także regularnie weryfikuj wzrost liczby followersów oraz innych wskaźników zaangażowania (chodzi o reakcje na publikacje).
Kluczowe cele działalności marketingowej powinny obejmować również maksymalizację współczynnika konwersji. Zwiększenie liczby powracających klientów, większa sprzedaż czy wprowadzenie nowego produktu na rynek to bardzo istotne zadania do zrealizowania. Możemy je osiągnąć, tworząc treści blogowe, sponsorowane lub posty w social mediach ukierunkowane do konkretnej grupy docelowej. Warto dodatkowo opracowywać przyciski CTA (z ang. Call to Action) nakłaniające do działania, m.in.:
Aby zmaksymalizować współczynnik konwersji, warto również zagwarantować satysfakcję lub zwrot pieniędzy. Dotyczy to oczywiście głównie sektora usługowego, ponieważ w przypadku produktów, sposobu tego się nie praktykuje (chyba, że są nieużywane).
Z doświadczenia możemy stwierdzić, iż współczynnik konwersji zwiększają także recenzje i referencje dodane na stronę od zadowolonych klientów. Pomocne może być także wdrożenie czatu na żywo (np. w obrębie strony głównej) – wówczas internauta będzie mógł śmiało zapytać o każdą sprawę i uzyska odpowiedź w mniej niż minutę. Wizerunek marki ma ogromne znaczenie w obecnych czasach — począwszy od odpowiedzi w komentarzach na pytania odbiorców, aż po szybki zwrot środków na konto czy rozpatrzenie reklamacji, opinie na temat jakichkolwiek działań biznesu mogą zaważyć na tym, czy dana osoba zdecyduje się zamówić produkt właśnie z Twojego sklepu internetowego.
Optymalizacja lejka sprzedażowego znacząco wpływa na sprzedaż – zarówno w e-commerce, jak i serwisach usługowych. Na czym to polega? Otóż prawidłowo zaprojektowany lejek sprzedażowy powinien prowadzić użytkownika od „A” do „Z”, czyli od wejścia na stronę, aż do zakupu produktu.
W tym celu warto dostosować stronę w taki sposób, aby znajdowały się na niej wyłącznie niezbędne elementy (użytkownicy zainteresowani zakupem nie lubią się przeklikiwać przez stertę niepotrzebnych funkcjonalności i zamykać natarczywych pop-upów). Zadbajmy także o przyciągające uwagę CTA oraz brak dodatkowych kosztów podczas dodawania produktów do koszyka (wówczas istnieje znacznie większe prawdopodobieństwo, że potencjalny klient sfinalizuje zakup). Witryna powinna być również responsywna (zgodnie z zasadą mobile-first), a każda podstrona ładować się maksymalnie 2-3 sekundy.
Cele strategii marketingowej mogą również być oparte o generowanie leadów, czyli potencjalnych klientów, których działania poskutkują zwiększeniem współczynnika konwersji zakupowej lub innych podjętych czynności tj. zapis do newslettera czy też rejestracja na stronie w celu otrzymywania atrakcyjnych kuponów rabatowych. W jaki sposób najlepiej generować leady?
Obecnie popularnym rozwiązaniem jest także budowanie więzi z użytkownikami, oferując sezonowe promocje i kupony, dostarczając im dodatkowo bezpłatne próbki (np. perfum) do większych zamówień – spowoduje to również, że będą chętniej dokonywali ponownych zakupów i polecali Twoją firmę znajomym.
Cele strategiczne marketingowe powinny być planem na to, co dokładnie chcemy osiągnąć i w jakim czasie zależy nam na realizacji konkretnych założeń. Aby ustalić cele marketingowe, należy oszacować również budżet, jaki przeznaczymy na dany projekt oraz inne, dostępne zasoby, niezbędne do realizacji poszczególnych zadań (np. dyspozycyjność zespołu).
Naszym zdaniem cele działalności marketingowej warto starannie określić, posługując się metodą SMART:
Z obserwacji ekspertów Semcore wynika, że ustalanie celów marketingowych, wykorzystując metodę SMART, pozwala dokładnie zaplanować harmonogram działań, a dodatkowo dokładnie poinstruować specjalistów, jak realizować poszczególne etapy obranej strategii.
Ustalanie celów marketingowych jest kluczowym elementem funkcjonowania każdego przedsiębiorstwa – mowa tu zarówno o sklepach internetowych, jak i serwisach usługowych.
Pozwoli to sprawniej realizować obrany kierunek rozwoju, zaoszczędzić sporo „przepalanego budżetu” i realnie ocenić szanse Twojej firmy na rozwój w danej branży. Warto je planować, wykorzystując metodę SMART, którą omówiliśmy w poprzednim akapicie. Dziękujemy za czas poświęcony na przeczytanie dzisiejszego wpisu. Życzymy powodzenia w ustalaniu celów marketingowych!
Cele marketingowe są znakomitą szansą na zwiększenie przychodów oraz zautomatyzowanie czynności firmowych, które w przeszłości zostały zaniedbane. Pozwoli to również bardziej realistycznie ocenić perspektywy Twojego przedsiębiorstwa, a co najważniejsze – uniknąć tzw. przepalania budżetu na nieefektywne działania.
Cele marketingowe warto ustalić na początku danego kwartału i skrupulatnie się ich trzymać. Można ewentualnie dokonać zmian, jeśli sytuacja tego wymaga, jednak wówczas należy ponownie zweryfikować dostępny budżet, dyspozycyjność specjalistów oraz terminy konkretnych projektów.
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.