Pozycjonowanie za efekt – czy to dobry model rozliczeń?
9 min
9 min
Na skróty
Pozycjonowanie strony lub sklepu internetowego z pomocą agencji wymaga podpisania stosownej umowy. Czy warto wybrać SEO za efekt? A może lepszym rozwiązaniem będzie opłata abonamentowa z taką samą kwotą co miesiąc? Jest jeszcze model hybrydowy, który łączy różne formy rozliczenia za usługę. Zobacz, jak wypada SEO za efekt na tle innych opłat pozycjonowania.
Nie każdy spotkał się z SEO za efekt. Nie wiesz, jak wygląda taki sposób rozliczania? Już spieszymy z wyjaśnieniem. Wybierając SEO za efekt, płacisz agencji zajmującej się pozycjonowaniem tylko wtedy, gdy działania przyniosą pozytywne zmiany w wyszukiwarce. Szczegóły tej formy płatności musisz ustalić z firmą przed podpisaniem umowy. Każdy dokument musi być sporządzony przez agencję indywidualnie dla każdego klienta. W treści umowy zamieszcza się informacje dotyczące tego, w jaki sposób rozliczane będzie SEO za efekt.
Najczęściej klienci agencji chcą płacić tylko wtedy, gdy konkretne frazy kluczowe będą znajdować się na wyższych pozycjach w wyszukiwarce Google. Aby to zobrazować, przytoczmy pewien przykład: masz własny sklep internetowy, gdzie sprzedajesz akcesoria elektroniczne. Po wpisaniu w wyszukiwarce frazy „ładowarka do telefonu”, Twoja witryna wyświetla się na trzydziestym miejscu. Wybierając SEO za efekt i wskazując tę frazę agencji, zapłacisz tylko wtedy, gdy słowa „ładowarka do telefonu” obejmą konkretne pozycje. Jakie? Na przykład miejsce 5 lub wyższe. Oczywiście im lepsza nota w wyszukiwarce, tym comiesięczna opłata SEO za efekt będzie większa.
Zdj 1. Rezultaty SEO za efekt – TOP 3 w organicznych wynikach wyszukiwania.
Źródło: Google.
Chcesz wiedzieć, ile to może kosztować? Niestety, trudno znaleźć sztywny cennik, ponieważ każda fraza kluczowa jest inna i wymaga odrębnych działań. Niektóre słowa w przypadku SEO za efekt będą kosztować mniej, bowiem ich pozycjonowanie jest prostsze. W innych przypadkach, za zadowalające pozycje należy zapłacić nieco więcej. Warto dodać, iż niektóre agencje proponują SEO za efekt rozliczne nie na podstawie pozycji fraz, ale tego, jaki ruch generuje strona, lub przychody. Możliwości jest naprawdę wiele.
Pozycjonowanie stron to ważna część marketingu każdej firmy, która chce zaistnieć w przestrzeni internetowej. Coraz więcej przedsiębiorstw decyduje się na skorzystanie z usług profesjonalistów, których głównym zadaniem jest wyróżnienie strony wśród wyników wyszukiwania. Jesteś jedną z osób, które planują podpisać umowę z agencją? A może zmieniasz firmę pozycjonerską i przeraża Cię wielość modelów rozliczeń? Na pewno przynajmniej jedna firma zaproponowała Ci pozycjonowanie za efekt.
Każda osoba, która chce zainwestować w pozycjonowanie, zastanawia się, czy warto wybrać SEO w modelu za efekt. Odpowiedź brzmi: to zależy. Od czego? Najczęściej od tego, jak wygląda umowa z agencją. Praktycznie każda poważna firma oszacuje indywidualny cennik dla Twojej strony internetowej. Pamiętaj, że pozycjonowanie to branża zróżnicowana, a każda agencja posiada odrębne grono specjalistów, dlatego ostateczne ceny mogą się różnić w poszczególnych firmach. Zależnie od umiejętności zatrudnionych pracowników, wypozycjonowanie konkretnych fraz będzie kosztować mniej lub więcej. Nie zapominaj także, że słowa kluczowe o dużej konkurencyjności wymagają szczególnej uwagi, a działania SEO skierowane na nie są po prostu nieco trudniejsze do zrealizowania.
Zobacz: Witryna, która ma bana od Google. Lepiej założyć nową stronę czy naprawiać błędy?
Wybierając SEO za efekt, postaraj się wspólnie z agencją znaleźć jak najlepsze frazy, których pozycjonowanie nie będzie stosunkowo trudne. Wówczas cena nieco spadnie, a Ty szybciej osiągniesz zamierzony cel. To szczególnie ważne w przypadkach, gdy nie masz zbyt dużego i elastycznego budżetu na takie działania. O tym, czy warto wybrać SEO za efekt, przekonasz się osobiście po kilku miesiącach współpracy, gdy zobaczysz zmiany w pozycji oraz ruchu organicznym.
Generalizując, ta metoda rozliczania za pozycjonowanie może być korzystna dla strony internetowej oraz Twojego portfela. Kluczem do sukcesu jest dobrze skomponowana umowa i przemyślanie ustalone odpowiednie stawki za osiągane efekty. Następnie musisz monitorować to, w jaki sposób zmienia się pozycja, czy ruch na stronie WWW lub sklepie online. Czy warto wybrać SEO za efekt? Z pewnością tak, natomiast przed podjęciem ostatecznej decyzji zastanów się, czego dokładnie oczekujesz. Może w Twoim przypadku lepszym rozwiązaniem będzie rozliczenie abonamentowe lub hybrydowe?
No właśnie, metoda rozliczania abonamentowa oraz hybrydowa – to świetne alternatywy dla SEO za efekt, które także mają swoje zalety. Warto rozważyć je, przed podpisaniem ostatecznej umowy z agencją. Na czym polegają? Poznaj ich krótką specyfikację oraz charakterystykę.
Abonamentowa opłata za SEO to stała, comiesięczna kwota, która nigdy się nie zmienia. Płacisz tyle samo, nawet wtedy, gdy strona internetowa z ostatnich stron wyszukiwań trafi na pierwsze miejsce. Nie musisz o nic się martwić – Ty płacisz, a specjaliści działają na Twoją korzyść. Zwykle taka umowa zawierana jest na kilka lub kilkanaście miesięcy. Szczegóły współpracy ustalisz przed podpisaniem dokumentu.
Hybrydowy model rozliczeniowy to połączenie formy abonamentu oraz płatności za efekt SEO. Jak to działa? Nie ma w tym absolutnie nic skomplikowanego. Umawiasz się z agencją na stałą, miesięczną opłatę (raczej niewielką) i dodatkowo rozliczasz się za to, jakie efekty zostały osiągnięte w konkretnym miesiącu. Nie każda firma zajmująca się pozycjonowaniem korzysta z tego rozwiązania, natomiast jest ono dość popularne, dlatego warto o nim wspomnieć.
Jeżeli zastanawiasz się nad tym, czy warto wybrać SEO za efekt, skontaktuj się z wybraną agencją, prosząc o ofertę. Firma może przedstawić Ci kilka opcji, w tym porównanie metody abonamentowej z formą za efekt. Wówczas spostrzeżesz wszystkie zależności i uda Ci się dokonać trafnego wyboru.
Zanim zainteresujesz się konkretnymi modelami rozliczeń, warto zapoznać się z tym, na co składają się koszty. Pozycjonowanie stron internetowych nigdy nie wygląda tak samo w każdym przypadku. Profesjonaliści podchodzą do każdej witryny w indywidualny sposób, przygotowując spersonalizowaną strategię. Wymaga to kompleksowego przygotowania, zbadania strony, konkurencji, rynku, audytu SEO. Najtańsze firmy najczęściej podchodzą hurtowo do wszystkich witryn, stosując wobec nich te same działania. To najłatwiejszy, najtańszy, ale również najmniej skuteczny sposób. Należy dokładnie dopasować wykonywane czynności, do konkretnej strony. Tylko wtedy efekty będą satysfakcjonujące. Gdy już zdecydujesz się na SEO dla swojej witryny w profesjonalnej agencji, nad jej pozycjonowaniem będzie czuwać grono wykwalifikowanych specjalistów. Twoja strona internetowa zostanie poddana gruntownej analizie, a następnie optymalizacji. Wszystkie działania będą monitorowane oraz analizowane, aby efekty mogły pojawić się jak najszybciej. Jaki budżet na to przygotować? Koszt pozycjonowania dla każdej strony internetowej jest inny, uzależniony od wielu czynników. Trudno jasno określić koszty bez konsultacji.
Duże sklepy internetowe wymagają innego podejścia niż małe lokalne wizytówki. Na koszt pozycjonowania składa się wiele zmiennych, stąd ceny wahają się od kilkuset złotych miesięcznie, do nawet kilku tysięcy. Konkurencyjne branże wymagają większego zaangażowania, a uzyskanie wysokich pozycji w wyszukiwarce jest po prostu trudniejsze. Najlepsze agencje zajmujące się SEO/SEM bardzo rzadko przygotowują schematyczne cenniki, ponieważ każda domena wymaga spersonalizowanej strategii, wdrażanej na przestrzeni miesięcy. Gdy będziesz przeglądać oferty firm, możesz zapytać o koszt pozycjonowania dla Twojej strony internetowej. Następnie porównasz różne propozycje, aby wybrać tą, która wydaje Ci się najsensowniejsza. Bardzo często agencje przygotowują różne umowy i odrębne metody rozliczeń. Jedną z nich jest na przykład pozycjonowanie za efekt. Jak wygląda taka współpraca? Na co się przygotować? Czy zawsze warto inwestować w SEO za efekt?
To przestarzały model rozliczania, który wciąż bywa stosowany, ale jest mało opłacalny – zarówno dla agencji, jak i klienta. Powstał po to, aby upewniać klientów w tym, że agencja pracuje cały czas nad pozycją. Jeszcze kilka lat temu w ten sposób rozliczało się większość agencji, ale algorytmy Google działały inaczej. Czasem nawet wzmożone wysiłki mogą nie przynieść efektów, ponieważ konkurencja zastosuje niedopuszczalne metody, czyli Black Hat SEO. Zanim algorytmy to zauważą, a pozycja witryny klienta wróci na miejsce, albo podskoczy o kilka, może minąć wiele czasu.
Ponadto efekty pozycjonowania nie przychodzą już tak szybko, wymagają przynajmniej kilkumiesięcznej pracy. Samo utrzymanie pozycji witryny jest kosztowne i wymaga wiele działań. Pozycjonowanie za efekt obecnie jest już nieopłacalne, ponieważ SEO mocno się zmieniło. Na czym polega pozycjonowanie za efekt? W tym przypadku również nie ma jednego schematu, ponieważ każda umowa sporządzana jest indywidualnie dla konkretnego klienta. Co więcej, wyszukiwarki ciągle wdrażają nowe aktualizacje, do których agencje SEO/SEM muszą się dostosować – wówczas zmieniają się typy umów oraz ich składowe. Nowoczesne pozycjonowanie za efekt może przybierać różną formę, niektóre z nich są korzystne.
Koszt pozycjonowania ustalany przed podpisaniem umowy może opierać się na rozliczeniu za frazy w TOP 10 wyników wyszukiwań. Wówczas zapłacisz za efekt pracy agencji. Przed zawarciem umowy dokładnie sprawdź, co podpisujesz. Zapoznaj się z cenami za poszczególne pozycje. Jeżeli agencja będzie działać sprawnie i konwertujące frazy będą znajdować się na pierwszych miejscach, koszt pozycjonowania wzrośnie, wraz z Twoją pozycją. Nie ma problemu, jeśli rozliczenie za frazy stanowi tylko część opłat, jakie wiążą się z działaniami SEO, czyli są składową całych kosztów. Wtedy agencja dostaje więcej pieniędzy za lepsze efekty, które nie zawsze przychodzą szybko i mają na nie wpływ nie tylko czynniki zależne od pozycjonerów. Jeśli jednak płacisz wyłącznie za efekt, to rozważ zmianę firmy albo umowy.
Zdj 2. Wyszukiwanie fraz kluczowych w celu wypozycjonowania firmy e-commerce.
Źródło: Ubersuggest.
Część agencji SEO, które rozliczają się tylko za frazy, stosuje Black Hat SEO, a inne nie robią nic, kiedy dana strona ma opłacalne miejsce. Załóżmy, że Twoja witryna utrzymuje się na 4 miejscu pod jakąś frazą. Agencja może wykonać wiele trudnych i wymagających pracy działań, żebyś wyprzedził konkurenta zajmującego 3 pozycję – wtedy otrzyma trochę więcej pieniędzy. Może też nie robić nic albo wprowadzać drobne zmiany, a Ty będziesz cały czas płacił za czwartą pozycję. Rozliczenie za frazy może rozleniwiać, a część agencji nie wykorzystuje w pełni potencjału witryn. Sprawdzają, czy opłaca im się walczyć o wyższe pozycje i nie zawsze podejmują się wymagających działań.
Kolejnym przykładem pozycjonowania za efekt jest rozliczenie na podstawie współczynnika konwersji. To metoda stosowana nieco rzadziej. Będziesz płacić za osiągnięcie konkretnego celu w postaci konwersji. Może to być na przykład zrealizowanie zamówienia w sklepie czy zapis do listy mailingowej. Pozycjonowanie za efekt w ten sposób nie jest zbyt często stosowane przez agencje, ponieważ specjaliści z zakresu SEO/SEM głównie zajmują się umocnieniem pozycji i zwiększeniem ruchu, a nie bezpośrednią sprzedażą Twoich produktów lub usług.
Zobacz: Mapa strony (sitemap) – co to jest i jak ją stworzyć?
Istnieje także możliwość rozliczenia za zwiększenie ruchu organicznego na Twojej stronie. Wówczas płacisz za to, że witrynę odwiedza więcej użytkowników. Oczywiście pod uwagę bierze się ruch organiczny. Rozliczasz się z agencją tylko wtedy, gdy pojawią się efekty SEO.
Bardzo ciekawym sposobem rozliczenia pozycjonowania za efekt jest także model hybrydowy, stanowiący połączenie płatności stałem oraz zmiennej. Jak to wygląda? Płacisz jedną, stałą opłatę oraz dodatkowo rozliczasz się za efekty zapisane w umowie. To korzystne rozwiązanie dla klienta oraz agencji. W przypadku pozycjonowania za efekt model hybrydowy jest bardziej opłacalny.
Jeśli dana agencja oferuje wyłącznie pozycjonowanie za efekt, to nie podpisuj z nią umowy. Ważne jest to, aby elastycznie podejść nie tylko do SEO Twojej witryny, ale także metod rozliczeń. Dobra agencja SEO nie będzie więc ograniczała się wyłącznie do tego przestarzałego modelu. Tym bardziej, iż te nowoczesne i najskuteczniejsze agencje mają świadomość tego, iż płatność za efekt nie przekłada się na godziny spędzone na pozycjonowaniu danej witryny. Niekiedy optymalizacja strony to mnóstwo działań, które opierają się na naprawie wielu elementów witryny. Czasem nie jest to konieczne, a pracuje się wyłącznie nad optymalizacją nowych podstron. Zdecydowanie najlepszą alternatywą jest oferta SXO. Dlaczego SXO jest lepsze niż pozycjonowanie za efekt? Pozwala ono dostosować działania do konkretnej witryny w sposób indywidualny. Dzięki SXO nie tylko zadbasz o widoczność, ale też konwersję (poprzez dbałość o intuicyjność oraz użyteczność witryny). Pozycjonowanie za efekt to tylko opłata za widoczność, a SXO skupia się mocno na tym, aby przełożyć je na konwersję.
Zdj 3. Pokaźne efekty SEO w przypadku serwisu Smyk. Są to rezultaty osiągnięte na bazie pozycjonowania abonamentowego lub hybrydowego.
Źródło: Senuto.
Osoby, które są zdecydowane na podjęcie współpracy ze specjalistami SEO/SEM często zastanawiają się nad tym, czy rozliczanie za efekt pozycjonowania będzie najlepszym pomysłem. Każda strona internetowa jest inna i wymaga indywidualnego podejścia, więc to, jaka umowa SEO będzie dla Ciebie najlepsza, zależy od tego, jakie masz wymagania oraz oczekiwania.
Jeżeli chcesz połączyć pozyskiwanie nowych użytkowników z wysoką pozycją fraz kluczowych, prawdopodobniej bardziej zainteresuje Cię umowa oparta na abonamencie, choć nie jest to zasadą, która zawsze się sprawdza. Możesz zapytać agencję o modele rozliczeń za SEO. Zapoznasz się z wyceną, porównasz ją z innymi ofertami i zdecydujesz, co będzie dla Ciebie lepsze.
Jeżeli nie możesz się zdecydować na konkretny typ umowy, dobrym rozwiązaniem będzie wybranie rozliczenia za efekt pozycjonowania z dodatkową opłatą abonamentową. To kompromis idealny dla niemal każdej strony internetowej. Pamiętaj, aby korzystać z usług sprawdzonych firm, które posiadają doświadczenie w branży potwierdzone wynikami. Wówczas uda Ci się odpowiednio wykorzystać dostępny budżet, a wyniki pozycjonowania będą satysfakcjonujące. Skoro znasz już rodzaje umów SEO, wybierz jedną z nich i zadbaj o marketing swojej strony internetowej!
Zastanawiasz się, czy warto inwestować w SEO za efekt? To zależy. Przed podjęciem decyzji porównaj ofertę abonamentową z taką metodą rozliczenia. Wówczas zobaczysz, co Ci się bardziej opłaca. Nie bierz jednak pod uwagę wyłącznie kosztów, ale także opinie o danej agencji SEO i jej skuteczność. Sprawdź, co wchodzi w skład umowy przed jej zawarciem – pamiętaj, że aktualnie strony internetowe należy pozycjonować całościowo, a nie tylko z wyróżnieniem kilku fraz kluczowych. Wówczas efekty będą satysfakcjonujące i długotrwałe.
Osoby zastanawiające się nad tym, czy warto wybrać SEO za efekt, często obawiają się, że w modelu abonamentowym agencja będzie leniuchować, zamiast pracować. Istnieje takie ryzyko, więc przed podjęciem decyzji sprawdź kilka agencji. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o skutecznym pozycjonowaniu, to czytaj nasze wpisy. Masz więcej pytań? Chcesz podjąć efektywną współpracę? Skontaktuj się z nami!
Pozycjonowanie za efekt to rozliczanie usługi SEO za uzyskane wyniki. Zwykle monitoruje się pozycję fraz kluczowych, ewentualnie ruch organiczny.
Opłacalność pozycjonowania strony za efekt warto rozważyć na tle innych opcji, np. modelu rozliczania abonamentowego lub hybrydowego. Dobrym pomysłem jest także skonsultowanie się ze specjalistą SEO, który udzieli dobrej rady.