Coraz częściej zarówno małe, jak i duże firmy korzystają z influencer marketingu. Współpraca ze znanymi osobami pozwala promować produkty oraz usługi, a przy tym pozytywnie wpływa na wizerunek marki. Należy jednak pamiętać, aby rozważnie dobierać influencerów, wówczas strategia marketingowa okaże się skuteczna oraz opłacalna. Jak znaleźć odpowiednią osobę i na jakich zasadach współpracować?
Na skróty
Jak zrobić influencer marketing dla firmy?
Influencer marketing to aktywna promocja marki prowadzona przez znaną osobę, która w dyskretny, a zarazem atrakcyjny sposób reklamuje produkt lub usługę. To skuteczny sposób na rozwój brandu oraz zwiększenie zasięgu w sieci. Kim dokładnie jest influencer? Pod tym terminem skrywają się różne postacie, które posiadają szerokie grono odbiorców swoich publikacji. Mogą być to znani blogerzy, osoby tworzące treści na swój kanał YouTube, popularne profile na Instagramie lub Facebooku, celebryci, artyści, aktorzy i nie tylko.
Jak zrobić influencer marketing dla firmy? Kompletnie nie wiesz, jak wygląda taki zabieg? Wystarczy przejrzeć aktywności w mediach społecznościowych – śmiało, spójrz na swoją tablicę na Facebooku czy Instagramie. Bardzo prawdopodobne, iż natrafisz na różne posty promocyjne publikowane przez znane osoby, gdzie dyskretnie umieszcza się product placement (lokowanie produktu). Czasami influencerzy robią to tak doskonale, że nie zdajesz sobie sprawy, iż jest to reklama lub akcja promocyjna. To właśnie z tego powodu warto wiedzieć jak zrobić influencer marketing. Z pomocą tej strategii uda Ci się dotrzeć do nowych klientów, dodatkowo zbudujesz świadomość marki w umysłach potencjalnych konsumentów.
Choć ten sposób promocji marki jest bardzo ważny, strategię reklamową należy właściwie poprowadzić. Jak zrobić influencer marketing, żeby to się opłacało? Kluczem do sukcesu jest znalezienie odpowiedniej osoby, która będzie zdolna w atrakcyjny sposób przedstawić Twój produkt lub usługę własnym odbiorcom. Warto zaznaczyć, iż ten rodzaj marketingu jest przydatny praktycznie na każdym etapie promocji marki, zarówno w pierwszej fazie rozwoju biznesu oraz budowania zasięgu, jak i na dalszych szczeblach promocji brandu. Ważna jest ścisła współpraca z influencerem oraz wzajemne zrozumienie.
Rozpoczynając współpracę z influencerem, dokładnie upewnij się, że zasady waszej kooperacji są jasne i odpowiadają obu stronom. Omówcie zasady publikacji, analizy wyników oraz płatności, aby żadne kwestie nie budziły wątpliwości. Aktualnie media społecznościowe i strony internetowe dają ogromny wybór w zakresie publikowania treści, dlatego należy jasno przedstawić, jak powinna wyglądać promocja Twojej marki. Będzie to krótki film? A może zdjęcie lub wpis na blog? Warto również określić to, jak długo materiał promocyjny będzie dostępny w sieci. Choć najważniejsza jest zwykle pierwsza doba po publikacji, to materiały promocyjne prawdopodobnie będą w sieci znacznie dłużej, dlatego należy o tym pamiętać.
Doświadczone osoby bardzo często wychodzą z własną inicjatywą i potrafią solidnie wesprzeć kampanię promocyjną różnych firm. Twoja współpraca z influencerem będzie efektywna oraz przyjemna, jeżeli tylko uda Ci się znaleźć odpowiedniego kandydata. Zwykłe zdjęcia produktów lub nudne teksty blogowe nie są zbyt korzystnym rozwiązaniem, dlatego dokładnie omów to, w jaki sposób Twoja marka zostanie zareklamowana. Influencer może wykorzystać storytelling lub inne ciekawe, wręcz nieszablonowe metody promocyjne. Jeżeli uda Ci się znaleźć kompetentną osobę, influencer o dużych zasięgach może stać się ambasadorem marki, regularnie ją promując, aby potencjalni klienci kojarzyli Twój brand z konkretnym nazwiskiem popularnej osoby.
Znajdź odpowiednią osobę
Współpracę z influencerem możesz podjąć poprzez osobisty kontakt, na przykład wysyłając maila z ofertą. Pamiętaj jednak, iż naprawdę popularne osoby otrzymują masę różnych wiadomości, więc Twoja może zniknąć w pękającej w szwach skrzynce odbiorczej. W takim razie jak zrobić influencer marketing? Ciekawym rozwiązaniem będzie skorzystanie z platformy zrzeszającej znane osoby z merytorycznymi blogami, kanałami na YouTube, czy ogromnymi profilami w mediach społecznościowych. Takim serwisem jest między innymi WhitePress, ale jeżeli dobrze poszukasz, znajdziesz także kilka innych.
Przeglądając profile różnych influencerówdo współpracy, postaraj się wyselekcjonować osoby, które będą najbardziej zgodne z polityką Twojej firmy. Niektóre znane osoby są popularne ze względu na przeróżne kontrowersje i skandale. Zastanów się, czy taki influencer będzie w stanie pozytywnie wpłynąć na wizerunek marki. Najlepiej znaleźć osobę posiadającą zbliżone zainteresowania do Twoich potencjalnych klientów. Unikaj influencerów, na których profilach i blogach pojawiają się tylko i wyłącznie materiały sponsorowane – wśród tylu reklam odbiorcy nawet nie zwrócą uwagi na Twoją propozycję – pamiętaj o tym. Influencer powinien charakteryzować się przede wszystkim wiarygodnością. Dlaczego? Gdy odbiorcy ufają danej osobie i regularnie ją obserwują, zaufają także Twoim produktom, na czym zyska Twoja marka.
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.